Dagens tekst er den obligatoriske, alle triller et par installationsomgange. Der skulle gå et kvarter inden første tid blev sat og den stod Jarno Trulli for. Der er så også lidt at indhente idet at Jarno Trulli ikke fik kørt mere end 3 noterede omgange i fredagens 2. fri træning på grund af gearkasseproblemer. Jarno Trullis tid hedder 1:38.026.
Det var måske det der skulle til. Et par andre kørere kommer ud og sætter en tid - der alle er langsommere end Jarno Trullis indtil videre. Efter godt 20 minutter af sessionen, sætter Toro Rosso køreren Jaime Alguersuari en tid der bringer øverst på listen. Hurtigste tid er nu 1:34.369.
Nu er de andre kørere så småt ved at blive vækket. Næsten halvdelen af feltet er nu ude på banen, og med det samme bliver tiden trykket yderligere. Jenson Button er pt. hurtigst med tiden 1:32.854. Den bliver dog hurtigt ændret nu hvor flere og flere af kørerne indfinder sig. Første mand under 1:32 bliver Rubens Barrichello der i sin Williams racer kører 1:31.835.
Med den halve time passeret, er det Robert Kubica der hurtigst med tiden 1:31.818. Nu har alle sat en tid bortset fra Felipe Massa, Sebastian Vettel, Timo Glock og Fernando Alonso. Det bliver dog ret hurtigt ændret da Fernando Alonso sætter hurtigst tid med 1:31.351.
Trafikken omkring den halve er så som så idet mange faktisk kun kører få omgange og så i pit igen for at få foretaget yderligere justeringer med henblik på kvalifikationen i eftermiddag. Top 3 pt. hedder Alonso, Kubica og Barrichello.
Michael Schumacher befinder sig i øjeblikket på én 7. plads, Lewis Hamilton lige efter mens Felipe Massa har bevæget sig op på 10. pladsen. Sebastian Vettel er nu rykket frem på 2. pladsen 0,324 sek. efter Fernando Alonso. Og netop Fernando Alonso trykker tiden yderligere så hurtigste tid nu hedder 1:31.101.
Med et kvarter tilbage er der sket adskillige rokeringer, også i toppen. Top 3 hedder nu: Sebastian Vettel, Fernando Alonso og Felipe Massa.
Mark Webber har indtil videre ikke gjort meget opmærksom på sig selv i denne session, ligesom McLaren kørerne kun sporadisk har været i Top 10. Med 11 minutter tilbage er der stort set stilstand på banen. Kørerne er tilsyneladende i pit for at få foretaget de sidste justeringer inden de sidste omgange køres.
Ganske som ventet sker der en masse på banen de sidste minutter. Det er sidste chance for at få testet kvalifikations-setuppet, og evt. racesetup. Top 3 er stadig den samme med 4 minutter tilbage, men nu har Lewis Hamilton bevæget sig op på fjerdepladsen. Top 3 bliver dog ændret af Mark Webber der har sparet lidt på krudtet indtil nu. Dermed er det igen Red Bull Racing der er i front med Sebastian Vettel forrest. Hurtigste tid er også kommet under 1:31.
I de døende sekunder kører Mark Webber også en tid under 1:31 men mangler lige det sidste i at fange Sebastian Vettel. De sidste omgange omkring hvor tiden rinder ud bliver dog ødelagt, da sikkerhedsbilen kører på banen.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:30.958 | 14 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:30.992 | 0.034 | 15 |
3 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:31.101 | 0.143 | 10 |
4 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:31.188 | 0.230 | 15 |
5 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:31.240 | 0.282 | 16 |
6 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:31.519 | 0.561 | 18 |
7 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:31.549 | 0.591 | 16 |
8 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:31.555 | 0.597 | 14 |
9 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:31.559 | 0.601 | 18 |
10 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:31.581 | 0.623 | 16 |
11 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:31.698 | 0.740 | 17 |
12 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:31.703 | 0.745 | 16 |
13 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:31.867 | 0.909 | 17 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:31.947 | 0.989 | 16 |
15 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:31.994 | 1.036 | 13 |
16 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:32.235 | 1.277 | 18 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:32.331 | 1.373 | 20 |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:32.723 | 1.765 | 18 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:34.339 | 3.381 | 20 |
20 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:35.479 | 4.521 | 17 |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:36.098 | 5.140 | 11 |
22 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:36.286 | 5.328 | 16 |
23 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:36.640 | 5.682 | 6 |
24 | 21 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:37.178 | 6.220 | 18 |
Red Bull Racing vil angiveligt trække den ene af deres kørere med i mødelokalet i denne weekend, og forsøge at få lavet en kontrakt forlængelse med den unge tysker. Man har for nyeligt overstået kontraktforhandlingerne med Mark Webber, så han er et år mere hos teamet. Men hvad med Sebastien Vettel?
Fremtiden bliver overvejet
(Foto: Red Bull Media)
Jo, man er så begejstrede for Vettel at man ønsker en flerårig kontrakt - rygter vil vide at en 4-årig kontrakt kan være på tale - for at beholde tyskeren i teamet. Ingen er vel i tvivl om tyskerens potentiale, omend at han været ramt af flere defekter i år. Red Bull Racing ønsker derfor at beholde ham i teamet, fremfor at han skal køre for de stærkeste af konkurrenterne. Både McLaren, Mercedes og Ferrari har udtrykt flere gange at Sebastian Vettel er på listen over deres foretrukne kørere i fremtiden.
Teamchef Christian Horner har til flere medier spøgt lidt med de igangværende kontraktforhandlinger og har blandt andet sagt at man ønsker en kontrakt med Sebastian Vettel der udløber i 2028. Så vil Sebastian Vettel være på samme alder som landsmanden Michael Schumacher er i dag. Pointen er selvfølgelig at ingen af de konkurrerende teams i de næste sæsoner skal have gavn af Sebastian Vettel.
Udover Michael Schumacher deltager også tre af de fire sidste vindere af løbet:
Fernando Alonso (2006), Lewis Hamilton (2008) samt Sebastian Vettel (2009).
Den sidste af de nuværende Formel 1 kørere der har vundet på Silverstone er Rubens Barrichello (2003).
Kigger man helt tilbage til 1950 hvor det første Formel 1 Grand Prix løb blev kørt på Silverstone, kan man konstaterer at den mest vindende kører til dato er Alain Prost med 5 sejre, samt at Ferrari teamet er det team der har vundet flest gange, de har hele 12 af de 43 mulige sejre.
Så selv om Michael Schumacher, lidt usandsynligt, skulle vinde dagens Engelske Grand Prix, vil han altså ikke kunne nå op til Alain Prost's rekord for flest Formel 1 sejre på Silverstone.
Tidligere vindere:
År | Kører | Team / Motor |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren-Mercedes |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
2000 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
1999 | David Coulthard | McLaren-Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams-Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton-Renault |
1994 | Damon Hill | Williams-Renault |
1993 | Alain Prost | Williams-Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari |
1989 | Alain Prost | McLaren-Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1987 | Nigel Mansell | Williams-Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1983 | Alain Prost | Renault |
1981 | John Watson | McLaren-Ford |
1979 | Clay Regazzoni | Williams-Ford |
1977 | James Hunt | McLaren-Ford |
1975 | Emerson Fittipaldi | McLaren-Ford |
1973 | Peter Revson | McLaren-Ford |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell-Ford |
1969 | Jackie Stewart | Matra-Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus-Ford |
1965 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus-Climax |
1960 | Jack Brabham | Cooper-Climax |
1958 | Peter Collins | Ferrari |
1956 | Juan Manuel Fangio | Ferrari |
1954 | José Froilan González | Ferrari |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari |
1951 | José Froilan González | Ferrari |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo |
Siden kontrakten blev underskrevet for et par måneder siden, har Bernie Ecclestone igen været i kontakt med arrangør gruppen for Texas Grand Prix, hvor han har på lagt dem 'straf' hvis ikke de lever fuldt op til kontrakten, samt overholder alle tidsfrister.
Texas Grand Prix er planlagt til at blive afholdt på en helt ny racerbane, og første Formel 1 løb skal i følge planen afholdes i 2012.
Yderligere tvivl er sået omkring projektet i Texas ved at Bernie Ecclestone igen er begyndt at arbejde på et Formel 1 løb i eller omkring New York.
FIA Præsident Jean Todt betegner da også Texas Grand Prix son 'kun et projekt':
"På nuværende tidspunkt er det kun et projekt, og jeg tror ikke der kommer til at ske noget der næste år!"
Ganske som vanligt var der ikke den store aktivitet de første minutter. Det var stort set kun installationsomgange der blev kørt, og så skulle man lige snuse lidt til den baneændring der er lavet til denne sæson på Silverstone banen.
Vitantonio Liuzzi fra Force India teamet og Jarno Trulli fra Lotus Racing står over i denne session og lader i stedet henholdsvis Paul Di Resta og Fairuz Fauzy køre sessionen.
Vi skulle hen i nærheden af den sædvanlige halve time før første omgangstid blev noteret. Jenson Button i McLaren stod for denne. 1:35.580 lyder den på. Tiden kan dog ikke sammenlignes med andre tidligere tider, idet baneforløbet er ændret siden sidste sæson. Efter den første halve time af sessionen er det kun Fairuz Fauzy og Timo Glock der ikke har været ude på banen.
Nu begynder så småt at ske noget. Mark Webber piller 0,9 sek af Jenson Buttons tid. I alt 5 kørere har sat tider. Til gengæld er antallet af installationsomgange steget. Mark Webber gør forskellen mellem ham og Jenson Button større. Forskellen er nu på 1,675 sek.
Efter at halvdelen af sessionen er gået, har godt og vel halvdelen af feltet fået sat tider. Hurtigst er Nico Rosberg med tiden 1:33.622 efterfulgt af Mark Webber og Nico Hülkenberg henholdsvis 0,283 og 0,793 sek. efter.
Tiderne blev nu forbedret af de hidtil 15 kørere der nu har sat tider. Fauzy og Glock har endnu ikke været på banen.
Kort før den første time rundes er det Sebastian Vettel der har kørt hidtil hurtigste tid. Den lyder nu på 1:32.280. Vettel bliver efterfulgt af Robert Kubica og Nico Rosberg på de næste placeringer. Nu har både Timo Glock og Fairuz Fauzy fået kørt deres første installationsomgange.
Med et kvarter tilbage er det stadig Sebastian Vettel der er i front med tiden 1:32,280. Han bliver nu efterfulgt af Lewis Hamilton og Robert Kubica. Der er 8,442 sek. fra Sebastian Vettel til langsomste kører som pt. er Lucas Di Grassi.
Der skete ikke de store forandringer i toppen i de sidste minutter. Dog skal man hvis man er Ferrari fan, kigge noget ned ad listen for at finde teamets to kørere. Michael Schumacher imponerer stadig ikke og kan med nød og næppe akkurat holde sig i top 10.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:32.280 | 22 | |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:32.614 | 0.334 | 16 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:32.725 | 0.445 | 21 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:32.747 | 0.467 | 23 |
5 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:32.968 | 0.688 | 18 |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:33.318 | 1.038 | 21 |
7 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:33.377 | 1.097 | 19 |
8 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:33.519 | 1.239 | 20 |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:33.955 | 1.675 | 18 |
10 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:34.016 | 1.736 | 17 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.132 | 1.852 | 21 |
12 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:34.365 | 2.085 | 22 |
13 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:34.490 | 2.210 | 20 |
14 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:34.580 | 2.300 | 22 |
15 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.710 | 2.430 | 16 |
16 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.901 | 2.621 | 17 |
17 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:35.037 | 2.757 | 21 |
18 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:35.318 | 3.038 | 27 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.747 | 4.467 | 16 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:37.330 | 5.050 | 11 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:37.518 | 5.238 | 15 |
22 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:38.735 | 6.455 | 21 |
23 | 18 | Fairuz Fauzy | Lotus-Cosworth | 1:39.510 | 7.230 | 11 |
24 | 21 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:39.673 | 7.393 | 27 |
Har Bruno Senna kørt sit sidste Formel 1 Grand Prix i denne omgang, eller vil HRT teamet give Sakon Yamamoto en chance for en større evaluering? Bruno Senna har ikke just imponeret hidtil i denne sæson, og teamet er snart nødt til at handle. Om det er årsagen til rokering som der endnu ikke er kommet nærmere enkeltheder frem, vides ikke.
Sakon Yamamoto har til gengæld en vis Grand Prix erfaring. Han har kørt 14 Grand Prixer for henholdsvis Super Aguri og for det Spyker teamet der nu hedder Force India. Sakon Yamamoto kom til HRT i april måned og har ved et par fredagstests vist god fart, og ikke mindst at være hurtigere end Bruno Senna.
Det forlyder dog at teamet vil tage en beslutning efter denne weekend om hvem der skal køre i Bruno Sennas racer i resten af sæsonen.
ART Grand Prix teamet var opsat på også at deltage i Formel 1 og havde derfor indsendt en ansøgning for at få adgang som et af de nye teams i næste sæson. Men efterfølgende har teamet vurderet at omkostningerne med at i det hele taget at få sat scenariet op, bliver langt større end forventet og i hvert fald så store at man ikke vil satse teamets fremtid på deltagelsen - ikke endnu.
Det er blandt andet den stadigt herskende usikre økonomi globalt der gør at man hos ART Grand Prix vurderer at den økonomiske risiko endnu er for høj. Derfor er har man trukket sin ansøgning tilbage.
Det er ikke kun teamet der vurderer risikoen for høj. Teamet kan måske nok skaffe den nødvendige økonomi til at få projektet startet op, men økonomien afhænger ligesom hos så mange andre deltagere af indtægten fra sponsorer. Teamets nuværende sponsorer har for så vidt udtrykt stor begejstring for at være med i deltagelsen, men disse er ligeså afhængige af økonomi som et team er, og det er denne iagttagelse hos teamets sponsorer, der gør at ART Grand Prix trækker sin ansøgning tilbage.
Den ene af teamets medejere, Nicolas Todt, siger at det i øjeblikket er for dyrt bare i etableringsomkostninger, og man vil pt. ikke satse hele butikken for at få adgang til det forjættede land. Nicolas Todt siger også at man dog ikke opgiver projektet, men udsætter det indtil videre.
Der er en plads ledig i feltet efter at US F1 ikke kom til start i år. Flere andre ansøgere har også lagt billet ind på pladsen, blandt andet nogen af de som ikke fik chancen i år.