Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.7.2000
 Coulthards flystyrt var ikke sabotage
 "Jeg har ikke vundet VM endnu"
 Webber og Arrows skændes
 Alain Prost sælger aktier
 Panis sat i forbindelse med Jaguar
 Prost giver ikke op
 
10.7.2000
 Luca di Montezemolo gift igen
 Trulli og Fisichella bytter ikke
 Arrows opfylder drømmen
 Trulli - Tag den lige med ro
 

Hop til top11.7.2000

Coulthards flystyrt var ikke sabotage

Det flystyrt, som David Coulthard var udsat for, for et par måneder siden, har vist sig ikke at være sabotage. Indenfor de seneste dage har et par enkelte engelske aviser hævdet, at der kunne være mulighed for at flyet havde været saboteret. Aviserne tilhører den lette og useriøse del af pressen, den såkaldte tabloid presse. Og aviserne hævdede, at et øst asiatisk syndikat, der forestår adskillige former for unormale væddemål, havde bestilt flystyrtet. Hvis Coulthard var blevet dræbt, havde syndikatet tjent adskillige millioner engelske pund.

Aviserne har også hævdet, at et flystyrt for en måneds tid siden, hvor en engelsk topjockey var passager, var bestilt arbejde. Englænderne har taget påstandene alvorligt, idet der tidligere har været skandaler i engelsk fodbold, hvor bl.a. Liverpools tidligere målmand, skulle have været involveret i kampe med et aftalt resultat.

Både det franske politi og det engelske Scotland Yard, har foretaget undersøgelser af de to flystyrt og kan nu afvise, at det er sabotage.

Adskillige udtalelser fra engelsk politi og de indblandede havarikommisioner, siger samstemmende, at der ingen forbindelser er mellem de to flystyrt, og at det er meget usandsynligt, at nogle vil sabotere én Learjet, som var den flytype som Coulthard og hans kæreste fløj i. Man finder det også usandsynligt, at nogle vil have alt besværet med at finde mennesker der har adgang til flyet, og forsøge at "overtale" dem til at sabotere flyet. Ydermere er det næsten umuligt at sabotere et fly, som skal starte, for derefter at flyve en lang distance, og så skal et evt. problem lige pludselig opstå. Det havde været væsentligt nemmere med en tidsindstillet bombe.

Hvad der sker i sagen fremover vides ikke. Men i hvert fald er det underligt, at ingen officielle myndigheder, har modtaget nogen som helst oplysninger eller tip om sabotage. Alt har været hævdet og påstået af tabloidpressen.

PDL  


Hop til top
"Jeg har ikke vundet VM endnu"

Ordene kommer fra Michael Schumacher, som til stadighed ser sig udråbt til verdensmester sæsonen 2000.

Det virker som om, Michael Schumacher enten er irriteret over at blive udråbt til verdensmester hele tiden, eller også er han virkelig så saglig, og erfaren i gamet, at han til stadighed, ser sig nødsaget til at dæmpe alle forventninger. I hvert fald uddyber han situationen ved at sige, at så længe beregninger kan vise at andre kan blive verdensmester, ja, så er han ikke favorit. Favorit pladsen er der vel også andre der kan gøre krav på, der er f.eks. to McLaren kører lige efter ham i pointene.

MS: "Når der kun er 8 løb tilbage, så er sandsynligheden for at tabe VM ligeså stor, som at vinde det. Hvis jeg havde vundet 9 sejre i 17 løb, og med nogle andenpladser ind i mellem, var sandsynligheden måske større, men absolut intet er afgjort endnu."

Det er sjovt at se i statistikken i forhold til det han nævner. 9 sejre i én sæson, det er en rekord som han selv har, dog til deling med Nigel Mansell. Han indrømmer dog, at forventningerne er store. Det ser ud til at muligheden for at vinde VM ikke har været større siden Jody Scheckter.

MS: "De seneste år har det været en duel mellem Italien og Tyskland. Ofte har mange sagt, at Fiat-Ferrari havde fordelen i det tekniske i forhold til de tyske konstruktører, forstået på den måde, at Ferrari har altid været hurtige, men har manglet pålidelighed. Nu har vi begge dele, og vi er stolte over at kunne vise begge dele."

Der har været en masse snak og skriverier om, hvad der kunne være galt med Mika Hakkinen. Michael Schumacher mener modsat mange andre, at der egentlig ikke er noget galt med Mika Hakkinen. Og da slet ikke at det skulle være nødvendigt at give ham ferie.

MS: "Jeg tror ikke på at Mika Hakkinen er i vanskeligheder. I øjeblikket tegner det godt for David Coulthard, men det er ikke sikkert, at det er sådan når vi kommer længere hen i sæsonen. Lige nu har de næsten indhentet det forspring som vi havde tidligere. Heldigvis har jeg samlet så meget erfaring i at kæmpe om verdensmesterskabet, at jeg ikke er begyndt at drømme om det endnu."

PDL  


Hop til top
Webber og Arrows skændes

Så er de røget i totterne på hinanden - Mark Webber kommer ikke til at teste mere for Arrows, så længe der er problemer med kontrakten. Sagen er den at australieren skulle teste A21'eren for første gang på Silverstone i sidste uge, men den test blev ikke til noget. Webber nægtede nemlig at underskrive en testkontrakt med teamet...

Dermed blev den test ikke til noget - og nu ser det ud til at de to parter er ved at gå fra hinanden. Grunden til at Webber nægtede at underskrive kontakten, var at den indeholdt dele der vedrørte hans fremtid som kører.

Men Ann Bradshaw har berettet om at det ikke skulle være tilfældet. "Vi har en standard testkontrakt, ligesom alle andre Formel 1-teams, som en kører skal underskrive hvis han skal i vores racer. Mark var ikke glad for en del af ordlyden og nægtede at underskrive," siger Bradshaw.

Fordi kontakten ikke var underskrevet, blev testen med australieren droppet. Hvordan det vil påvirke hans chancer for at blive med teamet - også som juniorkører er ikke kendt, men teamet holder en dør åben.

BB  


Hop til top
Alain Prost sælger aktier

Alain Prost har solgt ud af sine aktier i sit eget team. Det er den franske avis Le Journal du Dimanche, der mener at vide at en del af det franske team er blevet solgt til et tysk-luxembourgsk firma, UFA-sport.

Det menes at UFA-sport har købt 10% af teamet. UFA-sport har gode kontakter i Tyskland og især til Mercedes, hvor gruppen der ejer UFA-sport arbejder tæt sammen med folkene fra Stuttgart. Derfor ser det ud til at der er bagtanker ved salget af aktierne. Folkene der køber sig ind i Formel 1 er også involveret i fodbold, både i Tyskland og Frankrig hvor de er medejere af topklubber.

BB  


Hop til top
Panis sat i forbindelse med Jaguar

Er Olivier Panis ved at få et sæde hos Jaguar? Efter de sidste rapporter har der været forhandlinger mellem de to parter under det franske grand prix. Dermed er der kommet en ny seriøs bejler til det sæde som Johnny Herbert med stor sandsynlighed forlader efter det malaysiske grand prix i år.

Olivier Panis, der her tester for McLaren vil gerne køre grand prix - måske med Jaguar
Foto: Allsport

Men Ron Dennis tager hansken op - de vil ikke lade ham gå uden kamp. Teamchefen ønsker at beholde franskmanden der har stor viden om teamet og som har vist sig at være en stærk testkører. "Han har gjort det rigtig godt for os i år og vi ønsker virkelig at beholde ham i 2001," siger Ron Dennis.

Panis har ikke gået stille med dørene om at han gerne vil lave noget andet end at være testkører - McLaren vil forsøge at modsvare det ved at betale ham klækkeligt for at blive.

Mere om Panis og McLaren i 2001:
18. april 2000 - Panis: "I Formel 1 for at vinde"
26. juni 2000 - Olivier Panis på vej tilbage?
5. juli 2000 - Kampen om Panis

BB  


Hop til top
Prost giver ikke op

Prost teamet har, som vi alle ved, kæmpet med en masse problemer af forskellig karakter hele sæson igennem. Tekniske defekter, motorproblemer, en ung "uerfaren" kører og en bil, som konstruktionsmæssigt, ikke har levet op til forventningerne. Men nu er nye problemer kommet til. Udover at man endnu ikke har sikret sig en ny motorleverandør, så er der snak om, at teamet største sponsorer, Gauloises, måske trækker sig fra udgangen af sæsonen. Og det betyder, at økonomien for alvor bliver dårlig i Prost teamet.

Men den lille franskmand er stædig, og nægter indtil videre at give op. "Hvis jeg ikke var bekymret for vores problemer med at finde en motor, ville jeg være skør. Men jeg giver ikke op, og jeg er ikke klar til at sælge teamet. Som kører, kan man altid bebrejde et eller andet, nu har jeg det fulde ansvar, og det ser jeg ingen problemer i at have. Mit job er at prøve at forberede fremtiden. Det er ikke kun for i år der skal planlægges, men også for de næste 3 - 5 år. Når man er involveret i sådanne ting, er der en stor risiko for, at man mister sin troværdighed, men jeg har været verdensmester 4 gange, og det kan ingen tage fra mig. Kritik ændrer ikke mit liv. Tingene fungerer ikke så godt, men det er ikke noget problem som sådan. Det tog mig 5 år at vinde den første VM titel som kører.

Om sin unge kører, Heidfeld, siger Alain Prost: "Hans indtræden i teamet, var en del af en McLaren handel, og han er en god kører, han har vundet løb i F3, og han er F3000 mester. Han har haft utrolig mange problemer i løbene, og det har ikke gjort det lettere, men modsat har han lavet nogle utrolig gode tests for os. Han skal have tid til at finde sig selv og etablere sig." Med denne udtalelse forsvarer Alain Prost sit unge talent, som mange steder har fået meget kritik.

Men problemet er der stadig med en manglende motor. Det forlyder flere steder fra, at der har været kontakt til Ferrari, der i forvejen er leverandør til Sauber teamet. Jean Todt skulle fornyelig have udtalt, at det måske kunne lade sig gøre at levere til andre udover Sauber. "Vi skal være sikre på, at vi har den menneskelige og den tekniske kapacitet til at gøre det, men først og fremmest skal vi være sikre på, at evt. team har pengene til at betale for det." Det siges, at Sauber betaler i omegnen af $ 25 mill. om året for at få sidste års Ferrari motor. Igen er problemet pengene. Hvis Gauloises trækker sig, skal Prost ud og finde en anden hovedsponsor, som er villig til at betale lige så meget og helst mere.

Moralsk støtte for Alain Prost er der fra Ron Dennis, der dog ved samme lejlighed også ligger nogle realiteter og kendsgerninger for dagen. "Alain prøver at mestre den vanskelige kunst i at være teammanager, og der er ingen tvivl om, at han finder dette vanskeligere end at være kører. For mange mennesker forventer, at hans team hele tiden skal være bedre og bedre, men det går ikke sådan i øjeblikket. Det er kun nogle ganske få teams der vinder løb. F1 er en forretning med kun et lille udbud af pladser. Hvis de store bilmærker ønsker at komme i F1, er de nødt til at købe et team, og det er ikke altid de køber de svageste."

PDL  


 

Hop til top10.7.2000

Luca di Montezemolo gift igen

Ferrari's præsident er blevet gift for fjerde gang.
Begivenheden fandt sted i fredags d. 7. juli, ved en privat ceremoni hvor Luca di Montezemolo blev viet til sin udkårne Ludovica Andreoni. Ceremonien fandt sted i St. Bartholomew kirken i Pianoro.
Der var inviteret 50 gæster, hvor Gianni Agnelli og Michael Schumacher også var inviteret.

Hverken Luca di Montezemolo eller Ferrari vil komme med en pressemeddelelse.

BKP  


Hop til top
Trulli og Fisichella bytter ikke

Der bliver ikke noget ud af rygterne om at de to Benetton-kørere, Trulli og Fisichella bytter lige over. De to italienere er begge på kontakt hos Benetton, hvor Trulli i øjeblikket er 'udlånt' til Jordan.

Fisichella har tidligere rundet Jordan, da han efter sin første tid hos Minardi fik yderligere grunduddannelse hos Jordan - faktisk med rimelig god succes. Men Eddie Jordan er slet ikke med på at bytte rundt på kørerne. "Det vil være lettere at hive alle mine tænder ud, end at lade Jarno gå," siger Eddie Jordan, og dermed afviser alle rygter.

Italienske løver i duel - men de bytter næppe sæde i 2001
Foto: Allsport

Problemerne der var ved at Benetton gjorde brug af deres option til sæsonen 1998 gav en tur i retten, så der er ikke det bedste forhold mellem de to teams - specielt omkring Fisichella. Det ventes at Jordan senest i Østrig præsenterer Frentzen og Trulli som kørere næste år. Trulli har allerede kontrakt med Jordan, men den underliggende kontrakt binder ham fra 2002 til Benetton.

BB  


Hop til top
Arrows opfylder drømmen

Nogle drømmer om at blive brandmand - andre om at blive racerkører. Men når man så er blevet Formel 1-kører, så går drømmen videre. Indtil videre er drømmen blevet endnu bedre for Pedro de la Rosa.

Indfriede forventninger - de la Rosa har det fint med Arrows i år
Foto: Allsport

Selvom det har stået på adskillige DNF'er i regnskabet, samt et enkelt resultat hvor han var udelukket, går det ikke spanieren på - tværtimod. "Jeg kvalificerer mig længere fremme end jeg drømte om i 1999 og kører ind i svingene med en fart som jeg ikke kunne forestille mig sidste år," siger de la Rosa. "Jeg kan bremse senere, og gå dybere ind i svingene, og give gas tidligere fordi der er bedre traction - så simpelt er det," siger han glad.

Derudover er der også et godt samarbejde mellem ham og Jos Verstappen - det har givet mange gode informationer. "Hans informationer er meget brugbare for teamet og vi skjuler ingen information for hinanden. Vi arbejdet sammen om at gøre raceren hurtigere," siger Pedro de la Rosa, der kører sin anden sæson for Arrows. Han har scoret to 6. pladser - den første i debutløbet og senest blev det til 1 point på Nürburgring.

BB  


Hop til top
Trulli - Tag den lige med ro

Der er blevet diskuteret en hel del om Michael Schumachers start ved det franske grand prix for lidt over en uge siden. Var den på grænsen eller hvad?

Jarno Trulli - der i øvrigt selv nåede at komme i klammeri, da han gav Frentzen et skub under en vild overhaling, mener at tyskeren skal til at tage den lidt med ro. Starten gjorde at Coulthard måtte holde igen, hvilket Barrichello drog fordel af. Men den skal ikke have meget mere, førend der kommer en ulykke. "Man skal passe meget på i starten. Visse pludselige ændringer i retningen kan være farligt for kørerne, som kommer bagfra," siger Trulli og mener at det er et emne der skal tages op igen hos GPDA. "Vi har talt om det på kørernes møde før løbet, og vi skal helt sikkert tilbage og diskutere det igen," siger italieneren videre.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk