Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
12.7.1998
Englands Grand Prix - Race
Englands Grand Prix - Morning Warm Up
Bridgestone nyt
Ikke nogen 20 race kalender
Olivier og Ralf starter bagerst
Salo taler ud om Bridgestone
11.7.1998
BAR ude efter Hill
Zanardi til Williams
Benetton og Mecachrome
Lørdagens frie træninger
12.7.1998
Det Engelske Grand Prix 1998, blev en våd affære, det regnede næsten hele tiden, og det gav et både anderledes og meget spændende race.
Mika Hakkinen førte fra starten og næsten hele løbet, men da der var ca. 20 omgange tilbage og regnen var blevet meget stærk, så indsatte løbsledelsen safety car'en, og feltet bliv samlet op bag Mika. Da løbet igen blev givet frit, så viste Michael Schumacher endnu engang at han er en formidabel kører når underlaget ikke er perfekt, og få omgange senere udnyttede han et lille fejl hos Mika Hakkinen, og førte derefter resten af løbet, som han vandt i pitlane, efter at have været inde og afsone en 10 sek. Stop'n'Go straf.
Det var helt tydeligt af hverken Michael Schumacher eller Mika Hakkinen vidste hvem af dem der havde vundet løbet da de kørte ind i parkferme. Men som sagt Michael Schumacher vandt sin 3. sejr i træk, og er nu kun 2 point efter Mika Hakkinen.
Top seks blev:
|
Nr | Kører | Team | Tid / Diff. |
|
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:47:02,450 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | + 22,400 |
3 | Eddie Irvine | Ferrari | + 29,100 |
|
4 | Alexander Wurz | Benetton | - 1 omg. |
5 | Giancarlo Fisichella | Benetton | - 1 omg. |
6 | Ralf Schumacher | Jordan | - 1 omg. |
|
|
Se den kom
AN
Så er dagens første kørsel, Morning Warm Up, blevet færdig kørt på en meget regnvåd Silverstone bane. Da det er her at kørerne afprøver de sidste justeringer før dagens løb, kan det også være her at man får et lille billede af hvordan det går i eftermiddagens race. Men der er også tit tale om reel "sandbaging", bare for at vildlede konkurrenterne.
Top 6 i Morning Warm Up blev følgende:
|
Nr. | Kører | Team | Tid | Gap |
|
1 | David Coulthard | McLaren | 1:37,910 | 188,990 km/t. |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:37,921 | + 0,011 sek. |
3 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:39,802 | + 1,892 sek. |
|
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:40,127 | + 2,217 sek. |
5 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:40,296 | + 2,386 sek. |
6 | Alexander Wurz | Benetton | 1:40,917 | + 3,007 sek. |
|
|
AN
Bridgestone kørerne har et helt nyt dæk til rådighed denne weekend, det ny udviklede dæk er så nyt at det først blev klar fredag aften.
Dækket er udviklet specielt til Silverstone banen, ud fra de erfaringer med fik under testen her på banen i sidste uge. Selve grundkonstruktionen er den samme, men der er tale om en helt ny compound. Dækket er det første i en helt ny serie af dæk der bliver "skræddersyet" til hver enkelt bane.
Bridgestone vil gøre alt hvad der er nødvendigt for at holde sig foran Goodyear i dette års mesterskab, stillingen imellem dem er følgende:
Bridgestone - 116 point.
Goodyear - 92 point.
AN
Den firedobbelte verdensmester og nuværende teamejer Alain Prost mener at der er urealistisk med en løbskalender med 20 Grand Prix'er.
Der var et møde i torsdags imellem alle teams hvor man diskuterede løbskalenderen. Med nye løb i Kina, Syd Afrika samt Amerika bliver serien mere international, og det er godt for vores sponsorere og også godt for Formel 1's image.
Men man kan ikke bare lægge 4 løb til kalenderen, vi har ikke mulighed for at financiere det, og det vil også være umuligt at nå det.
AN
Både Prost køreren Olivier Panis og Jordan køreren Ralf Schumacher er blevt frataget deres pladser på startgridden til dagens Grand Prix på Silverstone banen.
De straffes efter reglementets paragraf 13.3, som siger at en kører skal kunne løfte sine ben uhindret ud af siddebrønden på raceren, og det kunne de to kørere ikke.
Det er i øvrigt anden gang i forbindelse med kvalifikationen at Ralf Schumacher bliver straffet, første gang var da han fik frataget sin hurtigste tid, på grund af at han havde overhalet under gult flag.
AN
Under en fest lørdag aften, inden Englands Grand Prix, udtrykte Mika Salo bekymring for Bridgestones favorisering af McLaren.
Salo: "Problemet er at der kun er ét team som udvikler for Bridgestone." Mika Salo blev herefter spurgt om dette betød at Bridgestone var et McLaren-dæk. Til dette sagde Salo: "Ja!".
Dette ser ud til at være et modtræk til Goodyears meget intensive samarbejde med Ferrari. Ron Dennis har tidligere benægtet at Bridgestone udviklede specielt til McLaren med argumentet at de andre teams også fik glæde af de forbedringer som McLaren bidrog med.NJ
11.7.1998
Det "nye" Formel 1 team BAR, tidligere Tyrrell, er ude efter verdensmesteren fra 1996, Damon Hill, som i øjeblikket kører for Jordan teamet.
Damon Hill har mulighed for at komme ud af sin to årige kontrakt med Jordan, men spørgsmålet er om BAR kan og vil betale de ca. £5 mill. som han skal have i gage.
BAR teamets manager Craig Pollock udtaler: "Damon har et stort talent, men har er generelt undervurderet i Formel 1".
AN
Der går rygter om at Alex Zanardi har underskrevet en to årig kontrakt med Williams teamet. Alex Zanardi kører i øjeblikket i Cart serien i USA, hvor han regnes for en af de bedste. Zanardi har tidligere kørt Formel 1 det var for Lotus. Og han har altid sagt at han kun vender tilbage til Formel 1 hvis det kan blive i et top team.
AN
Benetton teamet har underskrevet en kontrakt med Supertec Sport, om levering af Mecachrome (ex. Renault) motore til sæsonerne 1999 samt 2000.
Flavio Briatore, der leder Supertec Sport, oplyser at der er en performance klausul i kontrakten, så at Benetton kan trække sig ud af kontrakten hvis ikke motorene er konkurrance dygtige.
Mild Seven Benetton teamet har benyttet Renault motore siden 1995, og de har vundet 12 Grand Prix løb med dem
AN
Nu er begge de frie træninger kørt, og alle teams ser frem til kvalifikationen.
Mika Häkkinen var hurtigst i begge sessions, efterfulgt at team kameraten
David Coulthard. Michael Schumacher har hente noget af forspringet som de to
Mclaren kører havde i første session, så der er virkeligt lagt op til en spændende kvalifikation.
HVJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk