Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.7.2001
 Ny F1-bane i Barhain
 Hakkinen ikke på vej ud af McLaren
 Raikkonen drømmer om Ferrari
 
11.7.2001
 Stor anerkendelse af Luca Badoer
 

Hop til top12.7.2001

Ny F1-bane i Barhain

Lederen af Barhain ungdoms- og sportsorgansition Sheik Fawaz bin Mohammed Al Khalifa har bekræftet, at man har indgået en aftale om opførslen af en ny motorsportsbane i Sakhir, ca. 12 km sydvest for hovedstaden Manama. Banen vil blive designet og konstrueret af det samme tyske selskab, Tilke, som også står for saneringen af Silverstone, som er arena for Formel 1-cirkuset denne weekend. Pris for den nye bane, der efter planen står færdig sommeren 2003: $79 millioner. Projektet støttes af regeringen-.

Ecclestone & Co. har ikke lovet de lokale arrangører noget hvad angår F1, men det betyder ikke noget for udførelsen af planen. Banen vil blive bygget til at afholde et Formel 1-GP med tilskuertribuner med plads til 16000 mennesker, men facilteterne vil også kunne benyttes til drag racing, gokart, og motorcykelkonkurrencer og andre motorsportsrelaterede begivenheder.

"Vi fortsætter med projektet, hvad end vi kommer til at afholde et Formel 1-GP eller ej. Vi har foretaget store undersøgelser af muligheden for dette projekt, og de har alle vist sig at positive. Det ville være den første bane at international standard, og team kunne bruge den til at teste deres biler i varmt vejr," fortæller Sheik Fawaz.
CBA  


Hop til top
Hakkinen ikke på vej ud af McLaren

Efter Mika Hakkinen dette år er gået fra at være titelduellant de foregående tre år til at være en til tider noget uinspireret andenkører, er rygter dukket frem i de tyske medier om, at den tidligere verdensmester trækker sig tilbage fra Formel 1 efter denne sæson for at blive erstattet af Olivier Panis. Men den historie benægtes fra alle implicerede parter: Mercedes' Nobert Haug, Olivier Panis og endelig Mika Hakkinen selv.

"Som sædvanligt i den slags tilfælde, er det alt sammen ren spekulation," udtaler Nobert Haug, der mener, at selvom finnen ikke længere har nogen chance for endnu en titel i år, er der stadig noget at se frem til. "Jeg tror ikke, at det er realistisk at sige at det (verdensmesterskabet, red.) er muligt for Mika. Men vi vil se, hvad vi kan gøre. Jeg er sikker på, at vi kan frembringe den samme fart som i Frankrig, og at vi kan forbedre det. Måske vinder han det næste løb," foreslår Haug.

Ron Dennis har bekræftet, at teamet har optioner på endnu et år på begge sine to nuværende kørere. David Coulthard har efter alt at dømme allerede indgået en aftale med McLaren, men om Hakkinens fremtid også ligger helt fast, står ikke klart, og det er det, der har givet anledning til spekulationer. Hvis kørerspørgsmålet var afklaret, ville Dennis sandsynligvis allerede have offentliggjort planerne.

Selv siger Hakkinen, at tanken om pensionering fra sporten har strejfet hans tanker mere end én gang, men den 32-årige McLaren føler dog ikke, at tiden er inde endnu: "Jeg tror, at enhver Formel 1-kører, som ikke tænker sådan efter et år som det, jeg har haft, lyver. Jeg har været uheldig og har fået dårlige resultater, men jeg er nødt til at motivere mig selv og tro på mig selv. Jeg har afgjort brug for nogle resultater, men jeg vil blive stærkere igen."

Olivier Panis afviser også ideen ligeud. "Mig til McLaren?" siger franskmanden. "Jeg har aldrig hørt noget så absurd! Hvis jeg kom frem til en sådan aftale med Haug og Dennis, ville det betyde, at de værdsatte mit arbejde som testkører. Men at hyre mig i stedet for Hakkinen? Desuden er jeg allerede i forhandlinger med BAR for 2002, og i øjeblikket går det godt."

Panis' navn er ikke det eneste, der er blevet nævnt. Jacques Villeneuve er flere gange blevet sat i forbindelse med McLaren, men canadieren fortsætter med sikkerhed hos BAR mindst endnu et år. Andre bud er to kørere under Flavio Briatores management, Jarno Trulli og teamets nuværende testkører, Alexander Wurz.
CBA  


Hop til top
Raikkonen drømmer om Ferrari

Har man klaret sin debut i motorsportens klasse så godt som, Kimi Raikkonen har gjort i år kan man tillade sig at have store ambitioner. Især når baggrunden er 23 formel-løb, og konkurrencen et så talentfuldt debutantfelt som det, vi har set i år. Hvad drømmer den 21-årige finne så om? Verdensmesterskabet, ja; men der en anden ambition, der rangerer lige så højt – og som måske ikke er helt ude for rækkevidde. Skal man tror Raikkonen selv, er det også så godt som en realitet: "Jeg er overbevist om at jeg engang vil komme til at køre for Ferrari," lyder det. "En lille smule mere erfaring og så er jeg der. Alle i Formel 1 vil køre for dem, men for mig er det en ambition. Som at vinde verdensmesterskabet."

Den nye Sauber-racer, C20'eren, har vist sig et pænt fremskridt fra sin forgænger, og det har været med til at hjælpe den uerfarne kører godt på vej. Teamet ligger på en foreløbig 4.-plads i mesterskabet med 16 point – sidst teamet opnåede det antal point var i 1997, og når rekorden er på 18 point i 1995, tegner dette år til at blive teamets hidtil mest succesfulde, selv hvis teamets præstation falmer mod sæsonens udgang, som det før er set. Raikkonen står for de 7 point, hvor af et af dem stammer fra debutløbet i Melbourne, og seks gange har han kvalificeret sig i top 6 i de første ti løb.

Han er altså ikke faldet igennem ved sammenligningen med Nick Heidfeld, der måske kun har et år mere erfaring som F1-kører, men som tilgengæld har været igennem den traditionelle racerskole som F3- og F3000-mester og F1-testkører. Evnerne er der også blevet lagt mærke til: "Af fyrene dette år, er han afgjort den bedste. Han er hurtig, han begår få fejltagelser, han får ofte point," kommenterer Michael Schumacher, der nok har en del at sige om en eventuel fremtid hos Ferrari for Raikkonen.

Det er ikke første gang Ferrari-Raikkonen-forbindelsen bliver nævnt. Rubens Barrichellos kontrakt udløb efter denne sæson, og det blev nævnt, at Raikkonen var en godt bud på en ny Ferrari-kører. Barrichellos kontrakt blev forlænget med to sæsoner, og det udskød planerne noget, men senere blev der gættet på, at Ferrrari tilbød Sauber en bedre motorleveranceaftale i bytte for en option på den unge finne. Peter Sauber har gjort det klart, at han ikke agter at skille sig af med sit fund foreløbigt, det vil sige i det mindste ikke før kontrakten udløber 2002.
CBA  


 

Hop til top11.7.2001

Stor anerkendelse af Luca Badoer

Når Ferrari høster deres succes rundt omkring på verdenens racerbaner, er det kørerne som høster succesen, men et stort forarbejde er gjort inden.

En af dem som gør et stort arbejde for at Michael Schumacher og Rubens Barrichello kan høste deres triumf og hæder, er testkøreren Luca Badoer. Og bagved al rampelyset får Luca Badoer faktisk stor ære af hele teamet for sin store indsats. En af de store højdepunkter kom sidste år da Ferrari vandt de to mesterskaber der er i Formel 1.

Luca Badoer:
”Det var helt utrolig for teamet at vinde de to mesterskaber sidste år. Det var godt for dem, men sandelig også for mig fordi jeg har lagt meget arbejde og mange timer i det. Jeg fik stor ros fra mange sider, men det er altså bare mit arbejde i teamet. Det giver mig faktisk en stor tilfredsstillelse, selvom jeg dog hellere vil køre race. Men det at være hos Ferrari giver mig alt det jeg behøver i øjeblikket. Den helt store ære vil jeg dog ikke have, den tilhører Michael og Rubens som gør arbejdet færdigt ude på banerne.”

Luca Badoer har dog selv kørt et pænt antal Grand Prix’er, nemlig 49 delt mellem Lola, Forti Ford og Minardi. Og at Luca Badoer ind i mellem har meget travlt, kan ses på en uge som sidste uge. Udover at teste i 4 dage på Mugello og Fiorano for at forberede bilerne til denne weekends britiske Grand Prix, skulle Badoer også et smut til England for at deltage i det berømte ”Goodwood Festival of Speed”.

”Jeg testede det meste af sidste uge, og så videre til Goodwood, det var ved at være hårdt, men jeg elsker at køre – det er jo det jeg allerhelst vil. På den anden side set, er det godt for både teamet og mig selv at jeg kører meget. Det holder mig i form. Jeg har ikke noget imod at køre så meget som jeg gør.”

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk