Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.7.2005
 Mark Webber ikke med i Jerez test
 V8 motorerne testes nu
 BAR på Bonneville Flats
 Måske ingen Jordan EJ15B alligevel
 
11.7.2005
 Englands GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top12.7.2005

Mark Webber ikke med i Jerez test

Williams teamet tester senere i denne uge på Jerez banen, men det bliver uden Mark Webber. Han skal pleje sine brandsår.

Når Williams tager til Jerez banen i denne uge, bliver det uden Mark Webber. Teamet skal bl.a. finde ud af hvorfor den nye aerodynamiske pakke ikke fungerer efter hensigten. Den har faktisk virket negativt i stedet for positivt. Faktisk valgte man på Silverstone at lade Heidfeld kører med den gamle konfiguration og Webber med den nye for at have data at sammenligne med.

Mark Webber kommer ikke med til Spanien fordi han skal pleje sine brandsår, som han fik siddende i bilen i Frankrigs GP. En komponent i siddebrønden var gået løs, så varm luft ramte ham direkte på hoften. Det gav brandsår som endnu ikke er helet. Faktisk brød de op igen under det engelske GP, så nu har Webber valgt at blive hjemme for at få sårene til at hele fuldt ud inden det tyske GP.

Der kunne ellers godt blive brug for Webber på Jerez da det for Williams er en mere end én alvorlig test. Man skal finde ud af hvorfor den nye pakke som virkede fint i vindtunnelen, ikke virker i praksis. Men hvad der er nok så vigtigt også, så er det netop kommet frem at Williams også skal teste BMW's nye V8 motor, den der skal anvendes i næste sæson. Og det ville Mark Webber nok gerne have været med til.

Trods det at BMW har købt Sauber teamet, og Williams endnu ikke ved hvilken motor man vil anvende, så får teamet altså muligheden for at teste BMW's nye motor.

PDL  


Hop til top
V8 motorerne testes nu

Næste år skal der køres med V8 motorer i Formel 1. De første motorer er allerede blevet testet og i denne uge tester BMW og Toyota deres nye motorer.

Williams skal ved testen på Jerez teste BMW's nye V8 motor. Tonen mellem de to parter er ikke så god i øjeblikket, men derfor kan man godt teste. Williams får ved et par lejligheder BMW's nye motor under hjelmen på Jerez. Det er dog ikke udelukket at Williams forsætter med BMW motorer næste år - men som kunde.

Toyota vil også teste deres nye motor i denne uge. Det sker ligeledes på Jerez, men hvilke af kørerne der skal teste motoren, er der endnu ikke kommet oplysninger om. Honda og Mercedes har tidligere i år testet deres nye motorer ved enkelte lejligheder. Cosworth har så vidt vides ikke testet deres motor på asfalten endnu, men har til gengæld haft den til at snurre temmelig meget i prøvebænken og med - efter eget udsagn - temmelig imponerende resultater.

Og nu vi er ved motorerne, så forlyder det fra Toyota, at Jordan eller Midland som teamet hedder næste år, sandsynligvis forsætter med Toyota motorer. Toyota Racing præsident John Howett afslørede mandag flere ting.

John Howett:
"Toyota Racing har ikke fået nogen henvendelse fra Williams, men Toyota i Japan har. Jeg ved ikke hvad henvendelsen har handlet om, men som vi ser det her, er det en nylig rettet henvendelse. Det er alt for sent nu til at en leverance med i betragtninger, så herfra er det et nej til Williams."

Det er helt andre toner når talen falder på Jordan. Her bekræftet John Howett så godt som at en aftale er kommet i stand med Jordan/Midland.

"Det er endnu ikke lavet nogen endelig aftale, det drejer sig dog nu kun om enkelte detaljer. Vores firma går ikke så meget op i kontrakter, men derimod i forpligtigelserne, og vi har diskuteret dette med Jordan i et stykke tid nu, og er for så vidt enige om en kontrakt. Det er kun enkelte detaljer der mangler nu. Og, som det ser ud nu, er vi kun i stand til at levere til et team."

Altså ingen aftaler umiddelbart med Williams. Honda har også talt med Williams, men det er et stykke tid siden, så alt i alt tegner det i øjeblikket til at Williams forsætter med BMW motorer. Den ukendte faktor er stadig Cosworth, som endnu ikke har noget team på kontrakt næste år.

PDL  


Hop til top
BAR på Bonneville Flats

Hvem kender Bonneville Flats? Jo, det er den med alle hastighedsrekorderne - og forsøgene på samme. BAR teamet vil i oktober aflægge stedet et besøg.

Bonneville Flats er sammen med Salt Lake og Black Rock Desert stederne hvor man gennem tiderne har sat hastighedsrekorder. Det er dog ikke på Bonneville Flats at de seneste rekorder er sat. Men Bonneville Flats får i oktober besøg af BAR teamet der vil se hvad deres Formel 1 racer i virkeligheden kan præstere på toppen.

Bonneville Flats der af naturen er anbragt på grænsen mellem Utah og Nevada vil en dag i oktober være stedet hvor BAR teamet via deres ejere og sponsorer, Lucky Strike og Honda, i forbindelse med et promoveringsarrangement, vil se hvor hurtigt deres Formel 1 racer kan køre. I første omgang er udtaget James Rossiter og/eller Adam Carroll til at køre bilen. Bilen vil udstyret med en bremsefaldskærm, mens alt der normalt vil sikre bilen i sving vil være afmonteret. Vingerne vil forsat være på bilen, men der vil ikke være meget downforce på indstillingerne af disse. I første omgang forventes det at man når en hastighed på over 400 km/t.

Som tidligere nævnt er det nok ikke 100 % et forsøg på at sætte hastighedsrekord for en Formel 1 bil. Det er et promoveringsarrangement, sat i stand af Lucky Strike og Honda.

PDL  


Hop til top
Måske ingen Jordan EJ15B alligevel

Jordan teamet vil måske ikke anvende en kraftig opgraderet bil alligevel. Det var forventet at EJ15B skulle have debuteret på Hockenheim, men nu er det udskudt på ubestemt tid.

Jordan teamet vil måske ikke sætte EJ15B opgraderingen ind alligevel. Meldingen kommer fordi man endnu ikke har fundet de nødvendige forbedringer gode nok. Sportsdirektør Adrian Burgess, som for nylig afløste Trevor Carlin, siger at EJ15B kun bliver sat ind hvis omstændighederne er de rette.

"Hvis vi ikke kan præsentere bilen værende pålidelig og forbedret, så vil vi på ingen måde være tvunget til at sætte den ind."

EJ15B vil, hvis den kommer på banen, være den største udvikling siden Eddie Jordan solgte sit skrantende team. Det forlyder at et af de største problemer man kæmper med på bilen, er køling.

PDL  


 

Hop til top11.7.2005

Englands GP - Set og sket - Bunden

Blandt de nederste fem skete der for så ikke noget ud over det forventede. Det forventede var at BAR skulle have points, og det fik de, men er det nok?

De nederste fem gjorde for så vidt ikke meget væsen af sig med en undtagelse, nemlig BAR, som fik points som de også skulle, men det var en oplevelse på godt og ondt. De andre teams skuffede, og det var Red Bull og Sauber der skuffede. Til gengæld var det imponerende at kun en enkelt bil udgik - hele feltet taget i betragtning.

Red Bull - 22 points:
Red Bull er havnet i en negativ stime. Nu er der kørt tre løb uden point. Det var nok ikke lige det teamet havde forventet for i hvert fald to løb siden. Men døden skal have en årsag, og det har den også her. Begge kørere klagede over at bilerne for det første var temmelig vanskelige at styre - årsag her: dårlig balance - dernæst indrømmede teamets tekniske direktør, Günther Steiner, at teamet havde truffet et forkert dækvalg. DC havde problemer med overstyring, et problem der blev delvist løst i forbindelse med pitstop. Og pludselig kørte bilen perfekt i nogle omgange, hvorefter den blev vanskeligere igen. Klien havde lignende problemer, men kunne ikke helt forklare hvordan det hang sammen. Steiner er lidt sur over teamets præstationer, og siger at der nu skal arbejdes på en lidt anden måde frem mod de næste GP'er.

Sauber - 13 points:
Massa beviste igen at han var bedre end JV. JV kunne måske have gjort en bedre figur, hvis ikke det var fordi at han klokkede i det ved det første pitstop. Han blev distraheret og fik sat bilen i gang for tidligt, og måtte stoppe igen for at mekanikeren kunne få sin fod fri af bilen. JV var efter løbet henne hos mekanikeren for at beklage og sige undskyld. Mekanikeren har en øm fod i et par dage, men fejler ellers intet. Massa kørte sig stille og roligt op til tiendepladsen efter at han kikset starten næsten totalt. JV var inden sit første pitstop tæt på pointene og Peter Sauber havde håbet at han kunne blive der og måske endda forbedre sit resultat, men med det tempo som de kørte med foran var det umuligt. Peter Sauber konstaterede nøgternt at der var ikke så meget at gøre. Til gengæld kunne han måske fryde sig lidt over at Massa kørte fra begge Williams bilerne og at JV også havde muligheden. Fællesnævneren i den sag er BMW.

Jordan - 11 points:
Jordan holder sig foran BAR endnu, men det er sandelig ikke deres egen skyld. Teamets statistik med en god holdbarhed har indtaget en nedadgående kurve. Igen måtte Karthikeyan udgå. Denne gang med elektriske problemer i bilerne. Faktisk var han den eneste som ikke fuldførte. Monteiro gjorde det han kunne og var foran Minardierne da løbet blev flaget af. Han forbedrede da også sin egen faktisk imponerende rekord. Nu har Monteiro kørt 11 løb og har fuldført dem alle. Det bliver ikke nemt at være rookie fremover. Teamet har stadig meget at arbejde med. Noget af arbejdet vil være at teste den nye EJ15B hvilket sker på Paul Ricard torsdag og fredag.

BAR - 9 points:
BAR fik igen points, som er hårdt savnet. Jenson Button kunne desværre ikke udnytte sin startplacering, men fik alligevel points kørt hjem takket være femtepladsen. Han kunne dog glæde sig over at han kunne holde Ferrarierne bag sig. Men de forankørende, dem var der ikke noget at gøre ved erkendte han efter løbet. Sato klokkede idet. Undervejs til startgridden kom han ved et uheld til at trykke på en forkert knap. Og så døde motoren. Resultatet var at han måtte skubbes i pit. Der valgte man at ændre hans taktik, og tankede derfor bilen helt op. Han havde tabte sammenlagt to omgange til vinderen, bl.a. pga. sit kiks. Men fire points til teamet, som nu har overhalet Minardi og er lige efter Jordan. Med lidt held kan teamet kalde Tysklands GP for "Next stop Sauber". Der skal kun fem points til for at overhale Sauber såfremt de ingen points får på Hockenheim. Men inden Hockenheim, tester BAR på Jerez i tre dage i den kommende uge.

Minardi - 7 points:

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk