Renault fejrer et jubilæum på Magny-Cours. Det er 100 år siden at konstellationen Renault/Michelin vandt sejren ved Grand Prix de l'Automobile Club de France på Le Mans. Et løb der varede mere end 12 timer og ifølge en del historiebøger den første Grand Prix sejr. Nu er tiden væsentlig anderledes.
Fernando Alonso ser frem til det franske Grand Prix med stor spænding. Man kan sige at han er på vej mod en triple når det gælder sejre. Han vandt det spanske GP - hans hjemlands GP. Han vandt det engelske GP - Renaults hjemme GP når det gælder bilen - og kan nu vinde det franske GP - Renaults hjemme GP som motorfabrikant og mærke. Men han ved også at det ikke er noget der kommer af sig selv. Af en eller anden grund er det franske GP ofte stedet hvor flere teams kommer med alvorlige opgraderinger af deres samlede pakke. Blandt andet Ferrari har meldt ud at de kommer med en kraftig opgradering af både bil og motor netop her. Men ellers mener Alonso selv at løbet for så vidt ligger både til ham og bilen. Banens udformning er lige noget der passer til R26'eren.
Alonso fik ikke den store succes i USA
(Foto: Renualt F1)
Fisichella er lige så optimistisk som Alonso og måske mere endda. Han kom på podiet i USA, hvor Alonso for en gangs skyld ikke gjorde. Desuden havde Fisichella fordel af en opgradering som Alonso ikke havde mulighed for at anvende før nu. Fisichella er faktisk mest bekymrede for dækkene. Alt afhængig af vind og vejr og især temperatur, så kan dækkene får vital betydning på Magny-Cours. Dækkene er noget af det som Fisichella især vil have fokus på ved fredagens frie træninger. Kørerne er dog begge ret optimistiske her forud for Grand Prixet.
Fisichella kom på podiet
(Foto: Renualt F1)
I teamet har man som sædvanlig lavet et flot hjemmearbejde. Motormæssigt får Alonso nu også den seneste udvikling af motoren, som uofficielt giver ca. 25 - 30 hk mere end før. Aerodynamikken har også fået en kraftig ansigtsopløftning. Det gælder både vinger og de små winglets. Og så har man selvfølgelig haft et tæt samarbejde med Michelin om dæk. De seneste påhits er blevet testet på Jerez.
Forventningerne og forhåbningerne er store. Flavio Briatore er nu så forventningsfuld at han begynder at ane endnu et dobbeltmesterskab forude, og er ikke bange for at sige. Men han har så småt lært at tage forbehold - eller gardere sig om man vil. Først når vi længere hen vil han tale konkret om mesterskaberne. Hans mimik udtrykker dog at han mere end forventer at de kommer i hus.
Williams har hidtil haft en dårlig og skuffende sæson. Det ved man godt i teamet, og der arbejdes hårdt for at få forbedret præstationerne. Men hvor er problemet? Ligger det i bilen eller i motoren eller er det kombinationen som ikke fungerer sammen?
Der er for så vidt blevet arbejdet med begge dele. Man har testet på Jerez i sidste uge, hvor aerodynamiske forbedringer blev afprøvet. Ifølge Nico Rosberg er det den aerodynamiske pakke fra Silverstone man vil anvende, mens Sam Michael siger at man har aerodynamiske forbedringer klar til Magny-Cours. Begge kan for så vidt godt have ret i deres udtalelser.
Derudover har Cosworth en forbedret motor klar. CA2006 serie 6 hedder den motorspecifikation man vil anvende på Magny-Cours. Denne er blevet testet i prøvebænk samt på Jerez. Derudover er der testet dæk. Og man har næsten fundet frem til de compounds som nu skal afprøves på fredag i Frankrig.
Får Williams tur i den på Magny-Cours?
(Foto: Williams F1)
Kørerne udtrykker begge at de er glade for at være tilbage i Europa. Nico Rosberg har en sejr fra sidste sæson med i bagagen. Det var dog i GP2 serien. Men han kender derfor banen, og burde føle sig hjemme på den. Mark Webber håber på at det testarbejde han og Alex Wurz udførte på Jerez vil give resultat.
I teamet er man selvfølgelig klar over beskaffenheden på Magny-Cours. Asfaltens følsomhed overfor temperaturændringer, den ret korte pitindkørsel og pitlane er momenter der kan få betydning. Nu håber man blot på at de ændringer der er udført på bilerne, vil give gode resultater eller i hvert fald points, således at man igen kan begynde komme frem i pointstillingen.
Det forlyder at Red Bull teamet er langt fremme i forhandlingerne med Renault som deres motorleverandør i 2007, og man håber derfor at Toro Rosso kan 'arve' Ferrari kontrakten.
Spørgsmålet er om man fra Ferrari og Renaults side vil tillade at begge mærker er inden for Red Bull / Toro Rosso koncernen?
Alternativt kunne man forestille sig at Toro Rosso skiftede over til at benytte Cosworths V8 motore, der virker umiddelbart mere logisk.
Det er dog ikke kun på motorsiden at der er 'uklare' linier i Red Bull / Toro Rosso lejren, for også kørerne er der lidt rift om, og her der det specielt Vitantonio Liuzzi der er i høj kurs.
Gerhard Berger vil meget gerne beholde både Vitantonio Liuzzi og Scott Speed i Toro Rosso teamet. Sideløbende hermed har Dietrich Mateschitz og Helmut Marko fra Red Bull teamet vist stor interesse i at overtage Liuzzi, som afløser for Chriatian Klien.
Da det jo som bekendt er Dietrich Mateschitz der betaler gildet i Red Bull og Toro Rosso teamne, så er det overvejende sandsynligt at Liuzzi lander der hvor han vil have ham!
Men Mateschitz og Marko har også kig på Ralf Schumacher, som makker til David Coulthard i Red Bull teamet i 2007, hvis han ikke ønsker at fortsætte hos Toyota.
Ønsket om hurtigt at komme til NASCAR, samt at colombianeren og hans hustru, Connie venter deres andet barn til september, gør at de allerede nu får tid til at falde på plads i deres nye hjem i Miami.
"Juan Pablo er en spændende kører og en behagelig karrakter som helt uden tvivl vil få en succesfuld overgang til NASCAR," siger teamchef Ron Dennis. "Vi har aftalt at med de mange ting der sker i Juan Pablos liv lige nu, burde han tage noget tid udenfor bilen og gøre sig selv, professionelt og personligt, helt klar til fremtiden," fortsætter han.
Han får også rosende ord med på vejen af Mercedes-Benz.
"Vi tror at Juan Pablos beslutning om at rykke til NASCAR var meget vigtig for ham rent professionelt, og vi vil give han enhver støtte for at sikre ham et succesfuldt skifte," siger Norbert Haug.
Montoya takker af i Formel 1 - et farvel til en af de mere farverige kørere
(Foto: McLaren)
Selv takker han pænt af til Formel 1.
"Det bliver et hårdt skifte, men jeg er virkelig spændt på muligheden for at komme til NASCAR. Jeg har nydt det meste af min tid i Formel 1 og jeg er taknemmelig for denne chance til at få mit privatliv på plads og koncentrere mig om min fremtidige karriere," siger Juan Pablo Montoya.
Pedro de la Rosa får en gylden chance hos McLaren for at vise sit værd
(Foto: West McLaren)
For alle parter er det nok den bedste beslutning, sådan at teamet ikke kommer til at have en demotiveret kører ansat. I stedet kommer Pedro de la Rosa til - og det er et perfekt udstillingsvidue for spanieren. Det er tvivlsomt om han kan bruge det til at få et sæde ved siden af Fernando Alonso næste år. Men det kan åbne for andre muligheder.
"Jeg er meget spændt på at få mulighed for at køre MP4-21'eren - en racer som jeg har det godt med. Jeg kender MP4-21'eren bedre end mange andre og er sikker på at jeg kan hente vigtige VM-point til teamet," siger en glad Pedro de la Rosa der sidste år også erstattede Montoya, der dengang var ude med en skade.
Læs også:
11.07.2006 - Dropper McLaren Montoya?
10.07.2006 - Hvem tager Montoyas plads?
09.07.2006 - Montoya skifter klasse
De fleste rygter og gætterier går naturligvis på hvem der skal afløse Juan Pablo Montoya i McLaren teamet næste sæson.
Men nu har rygterne taget en ny drejning, nu handler de ikke længere kun om hvem der skal afløse Montoya, men også om hvornår.
Tager man kombinationen af hans ikke alt for gode resultater i år, og kombinere det med påkørslen af teamkollega Kimi Raikkonen på Indianapolis, samt det faktum at han nye arbejdsgiver gerne ser at han hurtigt kommer igang med NASCAR forberedelserne til næste sæson, så er der måske grobund for de rygter der nu taler om at han måske bliver 'fritstillet' fra sin McLaren kontrakt.
Overordnet set er McLaren delvis ejet af Daimler Chrysler, og Chip Ganassi teamet benytter Dodge biler i deres NASCAR team, også Dodge er et Daimler Chrysler ejet mærke, så han bliver jo i 'familien'.
Der kan muligvis være tale om et vist økonomisk mellemværende hvis Juan Pablo Montoya forlader McLaren teamet i utide, men med Chip Ganassis ønske om at få Montoya over til de første NASCAR tests og løb så hurtigt som muligt, så er det sikkert noget som der kan findes en løsning på.
Der kan heller ikke være megen værdi i Montoya for McLaren teamet, han sæson indtil nu har ikke været imponerende, og fra nu af har han ikke mere at kæmpe for i Formel 1, så de er måske bedst tjent med at han stopper.
Den helt store vinder i dette spil, hvis Montoya stopper hos McLaren teamet, bliver nok deres testkører Pedro de la Rosa.
For selvom det er Lewis Hamilton og Gary Paffett der står på spring til at afløse Montoya næste sæson, så er de nok lige uerfarne nok til at de vil blive indsat på nuværende tidspunkt.
Så det vil næsten helt sikkert blive Pedro de la Rosa, der eventuelt skulle afløse for Montoya i år, noget han tildliere har gjort med stort held. Pedro de la Rosa afløste Montoya da han var skadet, og scorede ved den lejlighed både VM point og stor anderkendelse. Samtidig er han topmotiveret, da han gerne vil vise at han er McLaren teamets rigtige valg til pladsen ved siden af Fernando Alonso i 2007.