Hjulkapslerne som anvendes i Formel 1 er sandsynligvis på vej ud. De skal både skabe en aerodynamisk effekt for bilen, ligesom de forbedrer køling af bremseskiverne. Men efter hvad Williams teamets tekniske direktør, Sam Michaels, har udtalt i forbindelse med det tyske Grand Prix, kan hjulkapslerne være en saga blot i næste sæson.
Såfremt de bliver forbudte, sker det på det grundlag at man jo fra FIA side arbejder hen imod at skabe flere overhalinger. Bilernes aerodynamik er jo ændret ret så væsentlig forud for denne sæson, og det har vist sig ved flere simulationer og tests, at hjulkapslerne skaber en negativ aerodynamisk effekt på de bagved kørerne biler. Med andre ord, af samme årsag som man har ændret reglementet for hækvinger og winglets på grund af at luftstrømmen bagved en bil bliver ødelagt, så sker det også når hjulkapslerne bliver anvendt.
Sam Michaels siger dog også, at det ikke kun er hjulkapslerne der er skyld i den ødelagte luftstrøm. Der er flere ting der skal undersøges nærmere, men det her er starten. Luftstrømmen efter en Formel 1 bil er til denne sæson blevet forbedret væsentligt, men man finder altså flere effekter på bilerne der kan gøre luftstrømmen endnu bedre.
Ifølge den franske avis Auto Hebdo er Toro Rosso nu så utilfredse med Sebastien Bourdais's præstationer, at han får én chance mere, nemlig det tyske Grand Prix på Nürburgring. Faktisk er det højt oppe i systemet hos Red Bull at man har taget denne beslutning - altså i følge Auto Hebdo.
Avisen nævner også den mulige afløser for Sebastien Bourdais. Red Bull lavede fornylig kontrakt med Jaime Alguersuari som testkører, og umiddelbart vil det være naturligt at indsætte ham som eventuel afløser. Men avisen nævner også Giorgio Pantano og Bruno Senna som mulige emner. Såfremt avisens oplysninger er rigtige, hviler der et stort pres på Sebastien Bourdais's skuldre. Tidligere i år fik han angiveligt en påmindelse fra Toro Rosso om at hans indsats skal være bedre.
Det er ikke ligefrem gået Nick Heidfelds vej i denne sæson. Teamet kan dog heller ikke ligefrem prale af de bedste resultater. Men hvad med Nick Heidfeld? Han fik trods en del kritik i sidste sæson, forlænget sin aftale med denne sæson, men hvordan er hans situation når denne sæson er slut? Teamet har ikke ligefrem imponeret ligesom ingen af kørerne i teamet har gjort meget væsen af sig i år.
Kun 8 points er det blevet til hidtil i år. Her skal Nick Heidfeld dog have at han har kørt de 6 points ind på kontoen. Men BMW Sauber kigger måske lidt mere langsigtet, og det spørgsmål er om Nick Heidfeld igen er på vippen. Han udelukker det ikke selv.
Er Nick Heidfeld begyndt at kigge efter anden arbejdsgiver?
(Foto: BMW Motorsport)
"Den direkte fokus er selvfølgelig på den nuværende situation sammen med teamet, men på længere sigt kan man godt deltage i diskussioner og samtaler."
Han virker dog meget ærlig i sine udtalelser når det gælder fremtiden.
"Man er nødt til at se på forskellige teams, ikke kun BMW Sauber. Men bare fordi det ikke fungerer så godt for os i denne sæson, så stikker jeg ikke bare af. Vi har opnået meget sammen, og jeg er overbevist om at BMW Sauber er i Formel 1 for at vinde."
"Fremtiden er umulig at forudsige. Jeg er her for at blive verdensmester, og hvis det sker i en alder af 40 år, er det okay med mig. En indikation kunne måske være at de kørere der i de seneste år har trukket sig tilbage, alle har været sidst i 30'erne. Jeg er 32 nu og har måske nogen gode år endnu i Formel 1."