Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.7.2002
 Craig Pollock og Arrows igen igen
 Patrick Head tvivler på 3 biler pr. team
 Ny svensk Formel 1 bane?
 
12.7.2002
 Bourdais fik sin test
 

Hop til top13.7.2002

Craig Pollock og Arrows igen igen

Craig Pollock er for hvem ved hvilken gang, igen sat i forbindelse med Arrows. Og som sædvanligt benægter han at have interesser i teamet.

Craig Pollock har siden sin fyring fra BAR næsten været sat i forbindelse med ethvert team som har økonomiske problemer. På det seneste har det været Arrows at han er sat i forbindelse med. Han er nævnt flere gange som en mulig investor i teamet. Selv benægter han forsat at han er interesseret.

"Jeg har selv set og hørt historierne. Lige nu er jeg på vej til Amerika, og jeg ved faktisk ikke hvad der er at sige om disse historier."

Arrows teamchefen og medejer, Tom Walkinshaw, måtte af egen lomme betale for at bilerne i det hele taget fik lov til at køre ved det engelske Grand Prix sidste weekend. Det skete efter at han øjensynligt havde prøvet at sælge andele af teamet til Red Bull chefen, Dieter Mateschitz. Men det gik den anden medejer af teamet, Morgan Grenfell, imod, og fik endda rettens medhold. Mateschitz har øjensynligt flere interesser i teamet. Først og fremmest er Red Bull sponsor for Enrique Bernoldi og pøser ad den kanal en del penge i teamet. Desuden har Red Bull i det sidste års tid kørt en talentskole i USA, ledet af den tidligere Formel 1 kører, Danny Sullivan. Mange spekulerer i om Mateschitz spekulerer i at overtage hele Arrows teamet og bruge det til at få amerikanske kørere etableret i Formel 1.

Vi har sikkert ikke hørt det sidste i føljetonen om Arrows og de mange manglende penge.

PDL  


Hop til top
Patrick Head tvivler på 3 biler pr. team

Bernie Ecclestone var forleden ude med et forslag om at tillade 3 biler pr. team måske allerede fra næste år. Det er en ide som Patrick Head ikke er vild med.

Bernie Ecclestone vil gerne have 3 biler pr. team i feltet, og helst fra og med næste år. Det sker bl.a. for at få fyldt gridden. Hvis der udover Prost konkursen kommer flere teams til som bliver nødt til at dreje nøglen, bliver antallet af biler i feltet jo af gode grunde reduceret. For at imødegå det, vil Bernie Ecclestone gerne have tilladt at hvert team kan stille med 3 kørere og 3 biler. Men det er ikke blevet modtaget ret godt hos Williams chefen, Patrick Head.

"Jeg har hørt forslaget omtalt, men det er klart at en ekstra bil vil betyde ekstra omkostninger. Før sådan et forslag kan blive aktuelt, skal alle have beregnet og præciseret hvilke mekanismer der skal sættes i gang for at sikre økonomi til at det kan blive muligt. Det har den negative virkning at alle top teams er meget pålidelige. I øjeblikket er det Ferrari, Williams og McLaren der er i toppen. Det betyder at mindst én bil fra hvert af disse teams skal udgå for at alle andre teams har en chance for at få points. Hvis alle bilerne fra disse tre teams gennemfører, besætter de de ni første pladser, så fire af bilerne skal udgå for at alle andre har en chance for points."

Det kan næsten ikke siges mere tydeligt. Derudover skal alle finde flere penge for at få den ekstra bil med. Det gør det endnu sværere for de mindre teams at finde sponsorer og andre investorer. Ud fra Patrick Heads overbevisning er det ikke nogen god ide med 3 biler pr. teams. Ellers skal der nogle regelændringer til. Reglerne for pointgivning skal i givet fald laves om.

PDL  


Hop til top
Ny svensk Formel 1 bane?

Viking Motor Park - Nyt nordisk motorsportsanlæg på vej i Sverige. Hvad der tilsyneladende er umuligt i Danmark sker nu i Sverige. Uden for Västerås, nærmere betegnet i Enköping, er der nu ved at blive planlagt et kæmpe motorsports anlæg med asfalt racerbane, ovalbane, dragstrip samt område til specialprøver for rallyfolket.

Placeringen i Enköping betyder at der kun er ca. en halv times kørsel fra Stockholm og ud til banen.


(Foto: Viking Motor Park)

Asfaltbanen:
Efter de nuværende planer bliver banen maksimalt 4840 meter lang (international bane), 15 meter bred og med 16 sving, hvoraf tre af dem er hårnålssving.
Den længste langside bliver på 680 meter.
I det mellemlange layout (national bane), bliver længden 3330 meter.
Og så er der også et såkaldt stadium layout (club bane), den bliver 2280 meter, og holder sig inden for ovalen.
Hele baneanlæget bygges efter FIA's retningslinier, og både banens layout, afkørselsområder samt øvrige sikkerhedsforanstaltninger er forhåndsgodkendt af FIA Circuits and Safety Commission allerede den 16. februar 2001.
Dette betyder at banen får et såkaldt "Grade 1" licensbevis, og hermed må banen f.eks. benyttes til Formel 1 løb.

Ovalbanen:
Der bliver tale om en 1,5 mile (2146 m.) oval, med to ens 1800 sving med en radius på 200 meter, målt på banemidten. Langsiderne bliver på hver 580 meter.
Banebredden bliver helevejen rundt 16 meter, og bankningen på svingene bliver på maksimalt 80.
Banekonstruktørene har beregnet gennemsnitshastigheden til at blive ca. 320 km/t, beregnet ud fra en CART racer efter dette års reglement.

Dragstrip:
Selve dragstrippen bliver foruden de 402 meter med en bremse strækning 880 meter, samt yderliger et "nødstopområde på 100 meter.
Bredden på dragstrippen bliver 19 meter i hele den totale længde 19 meter.

Depotbygning:
Der bliver bygget 36 depot/pit garager af hver 6 X 17 meter, plus yderligere tre til adminirtrative formål (målning, vejning samt parc ferme).
Desuden vil der komme et stort hotel, kontor og udstillingsområde.

I tilknytning til banen bygges Viking Motor Park Racing Drivers School, som får egen administrationsbygning og pitgarager til rådighed.
Banen delen til racerskolen bliver anlagt så den kan benyttes både i et kort (1640 meter) og et langt (2730 meter) layout.


(Foto: Viking Motor Park)

Herudover skal der også være faciliteter til køreteknisk anlæg samt et tærrænbane hvor der vil blive undervist i 4X4 kørsel.

Det er endnu ikke oplyst noget om hvornår hele anlæget står klar til brug.

AN  


 

Hop til top12.7.2002

Bourdais fik sin test

Sebastien Bourdais, der fører Formel 3000-mesterskabet, fik i går sin første test i en F1'er. Interessant nok for det kriseramte Arrows-team!

Franskmanden fører p.t. F3000-mesterskabet foran Tomas Enge, og Bourdais har blandt andet vist sit værd i klassen ved at sætte nogle meget gode tider i kvalifikationen. Testen er kommet i stand mellem teamet og David Sears, der jo står bag Super Nova-teamet som Bourdais kører for. Tidligere har Bourdais været sat i forbindelse med det franske Renault-team, men det er aldrig blevet til en test.

Og i går var det så sandhedens times. 25 omgange fik Bourdais og det var ikke ventet at han ville matche Frentzens tider. Således var han 2,2 sekunder langsommere end tyskerens bedste tid på den snørklede Valencia-bane. Teamet var godt tilfreds. "Jeg er meget tilfreds med det arbejde Sebastien udførte i dag. Han var rolig og professionel hele dagen og lyttede til det vi fortalte ham," siger Graham Taylor.

Bourdais tester igen i dag for teamet, og måske kan vi tilføje ham på listen over mulige Arrows-kørere næste år - hvis teamet lever så længe!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk