Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.7.2005
 "Vi vil se andre teams med fremme"
 
12.7.2005
 Mark Webber ikke med i Jerez test
 V8 motorerne testes nu
 BAR på Bonneville Flats
 Måske ingen Jordan EJ15B alligevel
 

Hop til top13.7.2005

"Vi vil se andre teams med fremme"

Med den udtalelse, lægger McLarens adm. direktør, Martin Whitmarsh, op til måske flere ting. Er han bange for konkurrencen fra Renault?

Martin Whitmarsh udtaler sig ikke så meget normalt, men nu kommer der noget der måske kan sætte gang i debatten. Det er måske en måde at indrømme overfor omverdenen at McLaren er kommet for sent i gang, og med de uheld der har været ikke kan nå et konstruktør VM. Martin Whitmarsh siger bl.a. følgende:

"Vi vil gerne se et par andre teams med i kampen. Hvis vi kan være konstante med vores to kørere, og de andre med den pakke de har, så kan vi også slå Renault."

Martin Whitmarsh erkender at med den form som Renault er i, i øjeblikket, så bliver de svære at slå i kampen om mesterskabet. Han beder med andre ord de andre teams om at komme med længere frem, og være med til at gøre livet vanskeligere for Renault, så McLaren selv kan komme øverst på podiet når sæsonen er slut og mesterskabet afgjort. McLaren selv har først i de seneste Grand Prixer nået topformen, og hvis ikke det var for et par motoruheld og et enkelt kiks med et rødt lys, så kunne de selv har bragt sig tættere på Renault og måske endda i føringen.

"Hvis Renault kikser en gang eller to, så kan vi lige pludselig selv være med i kampen om begge mesterskaber. Konstruktørmesterskabet er måske endda lettere at nå end kørernes, men vi vil ikke komme med forudsigelser. Alt hvad vi siger, er at vi kan vinde, og at vi er der for at gøre det. Men for at nå det skal vi vinde nogle flere løb."

Raikkonen er 26 points efter Alonso i øjeblikket, og McLaren 15 points efter Renault. Whitmarsh ønsker de andre skal blande sig og tage point fra Renault hvis McLaren af en eller anden årsag ikke selv er i stand til det. Modsat kan så sige at Renault heller ikke har været alt for heldige. Fisichella har været temmelig uheldig i år, og har manglet flere topresultater. Resultater der kunne være nået hvis ikke han blevet ramt af forskellige former for uheld.

PDL  


 

Hop til top12.7.2005

Mark Webber ikke med i Jerez test

Williams teamet tester senere i denne uge på Jerez banen, men det bliver uden Mark Webber. Han skal pleje sine brandsår.

Når Williams tager til Jerez banen i denne uge, bliver det uden Mark Webber. Teamet skal bl.a. finde ud af hvorfor den nye aerodynamiske pakke ikke fungerer efter hensigten. Den har faktisk virket negativt i stedet for positivt. Faktisk valgte man på Silverstone at lade Heidfeld kører med den gamle konfiguration og Webber med den nye for at have data at sammenligne med.

Mark Webber kommer ikke med til Spanien fordi han skal pleje sine brandsår, som han fik siddende i bilen i Frankrigs GP. En komponent i siddebrønden var gået løs, så varm luft ramte ham direkte på hoften. Det gav brandsår som endnu ikke er helet. Faktisk brød de op igen under det engelske GP, så nu har Webber valgt at blive hjemme for at få sårene til at hele fuldt ud inden det tyske GP.

Der kunne ellers godt blive brug for Webber på Jerez da det for Williams er en mere end én alvorlig test. Man skal finde ud af hvorfor den nye pakke som virkede fint i vindtunnelen, ikke virker i praksis. Men hvad der er nok så vigtigt også, så er det netop kommet frem at Williams også skal teste BMW's nye V8 motor, den der skal anvendes i næste sæson. Og det ville Mark Webber nok gerne have været med til.

Trods det at BMW har købt Sauber teamet, og Williams endnu ikke ved hvilken motor man vil anvende, så får teamet altså muligheden for at teste BMW's nye motor.

PDL  


Hop til top
V8 motorerne testes nu

Næste år skal der køres med V8 motorer i Formel 1. De første motorer er allerede blevet testet og i denne uge tester BMW og Toyota deres nye motorer.

Williams skal ved testen på Jerez teste BMW's nye V8 motor. Tonen mellem de to parter er ikke så god i øjeblikket, men derfor kan man godt teste. Williams får ved et par lejligheder BMW's nye motor under hjelmen på Jerez. Det er dog ikke udelukket at Williams forsætter med BMW motorer næste år - men som kunde.

Toyota vil også teste deres nye motor i denne uge. Det sker ligeledes på Jerez, men hvilke af kørerne der skal teste motoren, er der endnu ikke kommet oplysninger om. Honda og Mercedes har tidligere i år testet deres nye motorer ved enkelte lejligheder. Cosworth har så vidt vides ikke testet deres motor på asfalten endnu, men har til gengæld haft den til at snurre temmelig meget i prøvebænken og med - efter eget udsagn - temmelig imponerende resultater.

Og nu vi er ved motorerne, så forlyder det fra Toyota, at Jordan eller Midland som teamet hedder næste år, sandsynligvis forsætter med Toyota motorer. Toyota Racing præsident John Howett afslørede mandag flere ting.

John Howett:
"Toyota Racing har ikke fået nogen henvendelse fra Williams, men Toyota i Japan har. Jeg ved ikke hvad henvendelsen har handlet om, men som vi ser det her, er det en nylig rettet henvendelse. Det er alt for sent nu til at en leverance med i betragtninger, så herfra er det et nej til Williams."

Det er helt andre toner når talen falder på Jordan. Her bekræftet John Howett så godt som at en aftale er kommet i stand med Jordan/Midland.

"Det er endnu ikke lavet nogen endelig aftale, det drejer sig dog nu kun om enkelte detaljer. Vores firma går ikke så meget op i kontrakter, men derimod i forpligtigelserne, og vi har diskuteret dette med Jordan i et stykke tid nu, og er for så vidt enige om en kontrakt. Det er kun enkelte detaljer der mangler nu. Og, som det ser ud nu, er vi kun i stand til at levere til et team."

Altså ingen aftaler umiddelbart med Williams. Honda har også talt med Williams, men det er et stykke tid siden, så alt i alt tegner det i øjeblikket til at Williams forsætter med BMW motorer. Den ukendte faktor er stadig Cosworth, som endnu ikke har noget team på kontrakt næste år.

PDL  


Hop til top
BAR på Bonneville Flats

Hvem kender Bonneville Flats? Jo, det er den med alle hastighedsrekorderne - og forsøgene på samme. BAR teamet vil i oktober aflægge stedet et besøg.

Bonneville Flats er sammen med Salt Lake og Black Rock Desert stederne hvor man gennem tiderne har sat hastighedsrekorder. Det er dog ikke på Bonneville Flats at de seneste rekorder er sat. Men Bonneville Flats får i oktober besøg af BAR teamet der vil se hvad deres Formel 1 racer i virkeligheden kan præstere på toppen.

Bonneville Flats der af naturen er anbragt på grænsen mellem Utah og Nevada vil en dag i oktober være stedet hvor BAR teamet via deres ejere og sponsorer, Lucky Strike og Honda, i forbindelse med et promoveringsarrangement, vil se hvor hurtigt deres Formel 1 racer kan køre. I første omgang er udtaget James Rossiter og/eller Adam Carroll til at køre bilen. Bilen vil udstyret med en bremsefaldskærm, mens alt der normalt vil sikre bilen i sving vil være afmonteret. Vingerne vil forsat være på bilen, men der vil ikke være meget downforce på indstillingerne af disse. I første omgang forventes det at man når en hastighed på over 400 km/t.

Som tidligere nævnt er det nok ikke 100 % et forsøg på at sætte hastighedsrekord for en Formel 1 bil. Det er et promoveringsarrangement, sat i stand af Lucky Strike og Honda.

PDL  


Hop til top
Måske ingen Jordan EJ15B alligevel

Jordan teamet vil måske ikke anvende en kraftig opgraderet bil alligevel. Det var forventet at EJ15B skulle have debuteret på Hockenheim, men nu er det udskudt på ubestemt tid.

Jordan teamet vil måske ikke sætte EJ15B opgraderingen ind alligevel. Meldingen kommer fordi man endnu ikke har fundet de nødvendige forbedringer gode nok. Sportsdirektør Adrian Burgess, som for nylig afløste Trevor Carlin, siger at EJ15B kun bliver sat ind hvis omstændighederne er de rette.

"Hvis vi ikke kan præsentere bilen værende pålidelig og forbedret, så vil vi på ingen måde være tvunget til at sætte den ind."

EJ15B vil, hvis den kommer på banen, være den største udvikling siden Eddie Jordan solgte sit skrantende team. Det forlyder at et af de største problemer man kæmper med på bilen, er køling.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk