Det er måske en noget kontroversiel udtalelse som Sir Stirling Moss kommer med. Bl.a. fordi mange næsten regner Michael Schumacher for næsten at være Gud. Så er vi tilbage i debatten om hvem der er eller har været verdens bedste kører. Det bliver der nok aldrig enighed om. Selvom statistikken vil vise 5 verdensmesterskaber til Fangio og til Michael Schumacher, så er Moss dog ikke i tvivl om hvem der for ham er den bedste kører.
Sir Stirling Moss:
"For mig er der ingen sammenligning mellem Fangio og Schumacher. For mig er Fangio altid nr. 1. Han var ikke alene udstyret med et stort naturligt talent, men også med stor udholdenhed og en stor tilpasningsevne. Og endnu vigtigere, han var en stor gentleman, så korrekt i alt hvad han foretog sig."
Moss benægter ikke at Michael Schumacher har et meget stort talent på banen, og at han er langt foran alle andre. Efter Moss's mening er Ayrton Senna og Jim Clark begge tættere på Fangio. Det på trods af at ingen af dem bare kom i nærheden af at udligne Fangios rekord. Fem titler dengang betyder mere end fem titler i dag. Ifølge Moss.
"Michael er en fremragende kører i dag. Men jeg vil rangere Senna og Clark tættere på Fangio end Schumacher. Michael er stadigvæk overlegen, han har opnået en stor succes og kan opnå endnu mere. Jeg tror dog ikke at fem titler er så meget værd i dag som dengang. Der er dobbelt så mange Grand Prix'er i dag som dengang, så at op nå så mange sejre som Michael har mindre betydning. Det var hårdere dengang, og med al respekt, så skal Michael slå nogle bedre kørere. Michael har ikke den samme konkurrence. Michael har også en tendens til at lave fejl ind i mellem. Vi så det på Nürburgring og senest ved træningen på Silverstone. Fangio lavede ikke sådanne fejl. Han kunne opretholde et højre tempo over en hel løbsdistance uden at lave fejl. Michael er uden tvivl den bedste i verden lige nu, endda med en meget stor margen, men man vil også bedømme ham på andre ting end lige hans rekordliste. Jeg ville ønske at han ville uvise én adfærd eller opførsel som vil være en verdensmester værdig. Dér er den største forskel mellem Fangio og Schumacher. Fangio udviste menneskelig adfærd gennem hele hans karriere. Fangio var både en ekstraordinær kører og menneske. Han var et lige så godt menneske uden for bilen som han var i den. Det ser man ikke hos nutidens kørere. Der er ingen tvivl om at Michael vil vinde det femte mesterskab og vil være i stand til at vinde endnu mere. Men for mig vil Fangio altid være nr. 1."
Det sjove ved det er at Michael Schumacher stort set er enig med den tidligere verdensstjerne.
Michael Schumacher:
"Ser man på banerne og bilerne af i dag, så kan jeg på ingen måde sige at jeg har opnået det samme som Fangio. Der er ingen sammenligning, og jeg vil aldrig se mig selv på samme niveau som Fangio. Hvad han præsterede dengang er så meget større end det jeg har opnået. Formel 1 er helt anderledes i dag. Vi har ikke de samme farer. Vi er ikke selvtilfredse og vi ved at vores sport aldrig kan blive 100 % sikker. Jeg kan ikke forestille mig hvordan det måttet have været at køre for 40 eller 50 år siden."
Man kan altid diskutere for og imod. Statistik er en ting. Noget andet er hvordan en kører eller tidligere kører har oplevet sin karriere. Sir Stirling Moss var personlig ven med Juan Manuel Fangio, også efter at deres karrierer sluttede.
Briscoe der deltog i Formel 3000 mesterskabet for Nordic Racing, skal sideløbende med Formel 1 testarbejdet stadig deltage i udvalgte Formel 3 løb for Prema Powerteam i det tyske mesterskab.
Formel 3 "debuten" bliver på Lausitzring denne weekend.
Den officielle forklaring fra Toyota Motorsport GmbH og Panasonic Toyota Racing er at den 20 årige Ryan Briscoe skal hjælpe til med testarbejdet for Toyotas Formel 1 team, som føler sig truet i mesterskabsstillingen efter at BAR fik to racere hjem på de pointgivende pladser i Englands Grand Prix på Silverstone banen sidste weekend.
Men det kan også være et tegn på at Toyota vil modne Briscoe, så han evt. kan afløse skotten Allan McNish i næste sæson, da han unægtelig har skuffet en del i år.
Selv om Shanghai banen endnu kun er på planlægningsstadiet, så er der allerede investeret over 180 mill. dollars i projektet.
Det er planen at banen skal stå løbsklar til 2004 sæsonen, og banen bygges ved Shanghai Anting Automobile City, hvor blandt andet Volkswagen og General Motors har deres samlefabrikker.
Der har tidligere være forsøgt at få et Formel 1 Grand Prix til Kina, og allerede i 1996 stod banen i Zhuhai klar, men der kom aldrig noget Grand Prix løb, og i 1999 gik banen i betalingsstandsning.
Craig Pollock har siden sin fyring fra BAR næsten været sat i forbindelse med ethvert team som har økonomiske problemer. På det seneste har det været Arrows at han er sat i forbindelse med. Han er nævnt flere gange som en mulig investor i teamet. Selv benægter han forsat at han er interesseret.
"Jeg har selv set og hørt historierne. Lige nu er jeg på vej til Amerika, og jeg ved faktisk ikke hvad der er at sige om disse historier."
Arrows teamchefen og medejer, Tom Walkinshaw, måtte af egen lomme betale for at bilerne i det hele taget fik lov til at køre ved det engelske Grand Prix sidste weekend. Det skete efter at han øjensynligt havde prøvet at sælge andele af teamet til Red Bull chefen, Dieter Mateschitz. Men det gik den anden medejer af teamet, Morgan Grenfell, imod, og fik endda rettens medhold. Mateschitz har øjensynligt flere interesser i teamet. Først og fremmest er Red Bull sponsor for Enrique Bernoldi og pøser ad den kanal en del penge i teamet. Desuden har Red Bull i det sidste års tid kørt en talentskole i USA, ledet af den tidligere Formel 1 kører, Danny Sullivan. Mange spekulerer i om Mateschitz spekulerer i at overtage hele Arrows teamet og bruge det til at få amerikanske kørere etableret i Formel 1.
Vi har sikkert ikke hørt det sidste i føljetonen om Arrows og de mange manglende penge.
Bernie Ecclestone vil gerne have 3 biler pr. team i feltet, og helst fra og med næste år. Det sker bl.a. for at få fyldt gridden. Hvis der udover Prost konkursen kommer flere teams til som bliver nødt til at dreje nøglen, bliver antallet af biler i feltet jo af gode grunde reduceret. For at imødegå det, vil Bernie Ecclestone gerne have tilladt at hvert team kan stille med 3 kørere og 3 biler. Men det er ikke blevet modtaget ret godt hos Williams chefen, Patrick Head.
"Jeg har hørt forslaget omtalt, men det er klart at en ekstra bil vil betyde ekstra omkostninger. Før sådan et forslag kan blive aktuelt, skal alle have beregnet og præciseret hvilke mekanismer der skal sættes i gang for at sikre økonomi til at det kan blive muligt. Det har den negative virkning at alle top teams er meget pålidelige. I øjeblikket er det Ferrari, Williams og McLaren der er i toppen. Det betyder at mindst én bil fra hvert af disse teams skal udgå for at alle andre teams har en chance for at få points. Hvis alle bilerne fra disse tre teams gennemfører, besætter de de ni første pladser, så fire af bilerne skal udgå for at alle andre har en chance for points."
Det kan næsten ikke siges mere tydeligt. Derudover skal alle finde flere penge for at få den ekstra bil med. Det gør det endnu sværere for de mindre teams at finde sponsorer og andre investorer. Ud fra Patrick Heads overbevisning er det ikke nogen god ide med 3 biler pr. teams. Ellers skal der nogle regelændringer til. Reglerne for pointgivning skal i givet fald laves om.
Placeringen i Enköping betyder at der kun er ca. en halv times kørsel fra Stockholm og ud til banen.
(Foto: Viking Motor Park)
Asfaltbanen:
Efter de nuværende planer bliver banen maksimalt 4840 meter lang (international bane), 15 meter bred og med 16 sving, hvoraf tre af dem er hårnålssving.
Den længste langside bliver på 680 meter.
I det mellemlange layout (national bane), bliver længden 3330 meter.
Og så er der også et såkaldt stadium layout (club bane), den bliver 2280 meter, og holder sig inden for ovalen.
Hele baneanlæget bygges efter FIA's retningslinier, og både banens layout, afkørselsområder samt øvrige sikkerhedsforanstaltninger er forhåndsgodkendt af FIA Circuits and Safety Commission allerede den 16. februar 2001.
Dette betyder at banen får et såkaldt "Grade 1" licensbevis, og hermed må banen f.eks. benyttes til Formel 1 løb.
Ovalbanen:
Der bliver tale om en 1,5 mile (2146 m.) oval, med to ens 1800 sving med en radius på 200 meter, målt på banemidten. Langsiderne bliver på hver 580 meter.
Banebredden bliver helevejen rundt 16 meter, og bankningen på svingene bliver på maksimalt 80.
Banekonstruktørene har beregnet gennemsnitshastigheden til at blive ca. 320 km/t, beregnet ud fra en CART racer efter dette års reglement.
Dragstrip:
Selve dragstrippen bliver foruden de 402 meter med en bremse strækning 880 meter, samt yderliger et "nødstopområde på 100 meter.
Bredden på dragstrippen bliver 19 meter i hele den totale længde 19 meter.
Depotbygning:
Der bliver bygget 36 depot/pit garager af hver 6 X 17 meter, plus yderligere tre til adminirtrative formål (målning, vejning samt parc ferme).
Desuden vil der komme et stort hotel, kontor og udstillingsområde.
I tilknytning til banen bygges Viking Motor Park Racing Drivers School, som får egen administrationsbygning og pitgarager til rådighed.
Banen delen til racerskolen bliver anlagt så den kan benyttes både i et kort (1640 meter) og et langt (2730 meter) layout.
(Foto: Viking Motor Park)
Herudover skal der også være faciliteter til køreteknisk anlæg samt et tærrænbane hvor der vil blive undervist i 4X4 kørsel.
Det er endnu ikke oplyst noget om hvornår hele anlæget står klar til brug.