Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.7.2005
 Testtiderne fra Jerez - onsdag
 BAR og Toyota udnytter testreglementet
 
13.7.2005
 "Vi vil se andre teams med fremme"
 

Hop til top14.7.2005

Testtiderne fra Jerez - onsdag

14 kørere fra 7 forskellige teams startede i går en fælles test på Jerez banen i Spanien, her viste Toyota køreren Rafl Schumacher sog som den hurtigste.

Onsdagens testtider på Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherToyota1:17,63357
2Jenson ButtonBAR1:17,73377
3Franck MontagnyRenault1:17,76569
4Felipe MassaSauber1:18,00065
5Giancarlo FisichellaRenault1:18,06975
6Anthony DavidsonBAR1:18,42863
7Vintantonio LiuzziRed Bull1:18,44982
AN  


Hop til top
BAR og Toyota udnytter testreglementet

Alt i mens at Ferrari bliver bebrejdet at de ikke overholder testreglementet, så er der nu to andre teams som i den grad udnytter samme reglement, til stor fortrydelse for andre teams.

Det hedder sig at man maksimalt må teste 30 dage i løbet af sæsonen og kun med to biler, og kun på én bane. Dette reglement er skabt for at begrænse omkostningerne blandt andet. Men nu ser ud til at BAR og Toyota teamene har fundet et lille smuthul eller udnyttelse af reglementet om man vil. Begge teams tester i denne uge sammen med flere andre teams på Jerez banen i Spanien. Nu er det så at iagttageren skal reagere. Begge teams har nemlig mere end to biler med til banen. BAR har fire biler, mens Toyota har tre biler med. Og hvorfor nu det?

Toyota har tre biler med. To 2005 modeller om man så må sige, og én som er udstyret med Toyotas nye V8 motor. De to regulære modeller køres af R. Schumacher og Ricardo Zonta, mens Olivier Panis har fornøjelsen af at køre bilen med V8 motoren installeret. BAR gør det på en lidt anden måde. Jenson Button tester aerodynamik i en bil, mens Anthony Davidson tester i to forskellige biler. Én med en motorspecifikation til det tyske GP i næste weekend, og en anden hvor der testes mekaniske udviklinger. Den fjerde bil testes i dag hvor Takuma Sato tester.

Krøllen på dette er at begge teams tester med to biler ad gangen, men så skifter til den tredje, således at de stadig kun har to biler på banen.

Det har gjort ondt på især Williams og McLaren som også tester på banen. De har tolket reglerne anderledes og det har ramt dem. Værst for McLaren som onsdag fik begrænset testtid, da motoren i Montoyas bil opgav. Williams har en 2005 bil med og en bil udstyret med BMW V8 motoren. De har så kørt med de to biler i stedet for at gøre som BAR og Toyota.

Et førende teammedlem hos en af BARs og Toyotas rivaler, som ikke ønsker at navn og tilhørsforhold offentliggjort, siger bl.a. om situationen.

"Hvad BAR og Toyota gør, er ikke sådan som vi fortolker reglerne. Det virker ikke særlig stuerent."

Noget ser ud som at de ni teams - Ferrari er udenfor - skal mødes for at aftale hvad man helt konkret må og ikke må. Tidligere i år sendte McLaren et testteam til Spanien mens et andet var på Silverstone. Testteamet der blev sendt til Spanien, skulle holde sig standby hvis det nu blev regnvejr på Silverstone. Det endte med at teamet i Spanien holdt fridag. Altså ikke et brud på aftalen. Renault har ved en anden lejlighed adspurgt de andre om det var ok at de lavede en shakedown på Silverstone af en 2004 bil, mens 2005 bilen blev testet andet steds. Er enigheden så småt ved at blive brudt blandt de ni, eller udnytter BAR og Toyota bare et hold i deres aftale?

PDL  


 

Hop til top13.7.2005

"Vi vil se andre teams med fremme"

Med den udtalelse, lægger McLarens adm. direktør, Martin Whitmarsh, op til måske flere ting. Er han bange for konkurrencen fra Renault?

Martin Whitmarsh udtaler sig ikke så meget normalt, men nu kommer der noget der måske kan sætte gang i debatten. Det er måske en måde at indrømme overfor omverdenen at McLaren er kommet for sent i gang, og med de uheld der har været ikke kan nå et konstruktør VM. Martin Whitmarsh siger bl.a. følgende:

"Vi vil gerne se et par andre teams med i kampen. Hvis vi kan være konstante med vores to kørere, og de andre med den pakke de har, så kan vi også slå Renault."

Martin Whitmarsh erkender at med den form som Renault er i, i øjeblikket, så bliver de svære at slå i kampen om mesterskabet. Han beder med andre ord de andre teams om at komme med længere frem, og være med til at gøre livet vanskeligere for Renault, så McLaren selv kan komme øverst på podiet når sæsonen er slut og mesterskabet afgjort. McLaren selv har først i de seneste Grand Prixer nået topformen, og hvis ikke det var for et par motoruheld og et enkelt kiks med et rødt lys, så kunne de selv har bragt sig tættere på Renault og måske endda i føringen.

"Hvis Renault kikser en gang eller to, så kan vi lige pludselig selv være med i kampen om begge mesterskaber. Konstruktørmesterskabet er måske endda lettere at nå end kørernes, men vi vil ikke komme med forudsigelser. Alt hvad vi siger, er at vi kan vinde, og at vi er der for at gøre det. Men for at nå det skal vi vinde nogle flere løb."

Raikkonen er 26 points efter Alonso i øjeblikket, og McLaren 15 points efter Renault. Whitmarsh ønsker de andre skal blande sig og tage point fra Renault hvis McLaren af en eller anden årsag ikke selv er i stand til det. Modsat kan så sige at Renault heller ikke har været alt for heldige. Fisichella har været temmelig uheldig i år, og har manglet flere topresultater. Resultater der kunne være nået hvis ikke han blevet ramt af forskellige former for uheld.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk