Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.7.2006
 Frankrigs GP - 2. fri træning
 Straf til Rosberg
 Frankrigs GP - 1. fri træning
 Prodrive starter jagten på personale
 Regelændringer nu og i næste sæson
 
13.7.2006
 Frankrigs GP - McLaren preview
 

Hop til top14.7.2006

Frankrigs GP - 2. fri træning

Lige så stille og uinteressant som den første fri træning var, lige så travl og spændende var den anden af dagens frie træninger på Magny-Cours, hvor selv top kørerne var ude og køre en del omgange.

Luft temperatur: 34o
Bane temperatur: 50o

2. fri træning:
TidHændelse
14:00 For anden gang i dag er der nu grønt lys i pitudkørslen for Formel 1 kørerne.

Kubica er første mand på banen, han følges af Doornbos, Sutil og Wurz.

I anden bølge kommer Yamamoto, Jani og Heidfeld.
14:01 Så er også Davidson på banen.
14:03 Første tid kommer fra Kubica - 1:21,203

Sutil - 1:21,009
Doornbos - 1:21,032
Wurz - 1:20,252
Yamamoto - 1:24,366
Jani - 1:22,264
14:04 Davidson - 1:19,321 - 1. pl.
14:05 Doornbos - 1:19,780 - 2. pl.
14:06 Davidson - 1:19,261 - 1. pl.
Han er nu 0,519 sek. hurtigere end Doornbos.

Der er nu 9 biler på banen.
14:07 Albers - 1:21,554 - 6. pl.

Sutil - 1:19,956 - 3. pl.
14:08 Jani - 1:21,680 - 8. pl.

Speed - 1:21,011 - 5. pl.
14:09
AN  


Hop til top
Straf til Rosberg

Når Nico Rosberg i hans Williams racer i denne weekend deltager i det franske Formel 1 Grand Prix, er det med en straf i baglommen.


Rosberg får ny motor - og 10 placeringer som straf
(Foto: Williams)

Nico Rosberg får et minus på 10 startplaceringer i det franske Grand Prix. Det sker fordi Williams teamet har fundet en fejl på den motor som han kørte med i det amerikanske Grand Prix, og derfor har valgt at skifte motoren. Det giver pr. automatik 10 placeringer i straf. Der er lidt uklarhed om fejlen på motoren allerede opstod i det amerikanske Grand Prix. Var det tilfældet, kan det virke lidt underligt at man ikke lod Rosberg udgå. Han sluttede som bekendt løbet udenfor pointene.

Det franske Grand Prix skulle have været det andet løb for motoren, men med i straffen får Rosberg nu en ny motor. Og det bliver den nye Serie 6 specifikation fra Cosworth. Webber får også denne motor som led i den motorturnus han kører efter. Helt reglementeret.

PDL  


Hop til top
Frankrigs GP - 1. fri træning

Formel 1 kørerne er tilbage i Europa, efter afstikkeren til Canada og Amerika, og denne weekend gælder det så Frankrigs Grand Prix på Magny-Cours banen, hvor der i dag køres to frie træninger.

Magny-Cours er en 4411 meter lang bane, hvor man har indkopieret vlere at de bedste svingkombinationer fra de øvrige baner, løbsdistancen på søndag strækker sig over 70 omgange = 305,586 kilometer.

Banerekorden på Mafny-Cours indehaves af Michael Schumacher, den satte han i 2004 i en Ferrari med tiden 1:15,377.

Vi starter dagen med den første af de to fri træninger, hvor kørerne har 60 minutter til deres rådighed, og hvor det er tilladt at benytte teamnes 3. kørere.

Luft temperatur: 28o C.
Bane temperatur: 41o C.

1. fri træning:
<
AN  


Hop til top
Prodrive starter jagten på personale

Prodrive som entrer Formel 1 i 2008, har begyndt jagten på personale. David Richards vil være på Magny-Cours for at tage emner i nærmere øjesyn.

Det har været forholdsvis stille om Prodrive siden FIA bekendtgjorde at det netop var Prodrive som fik den tolvte plads i Formel 1 feltet i 2008. Man har dog søgt om tilladelse til at bygge en ny fabrik til at huse Formel 1 teamet. Indtil det sker, holder man til i de kendte omgivelser i Banbury. I selve Prodrive organisationen er der kun sket få rokeringer hidtil.


David Richards - her i samtale med Wolfgang Ullrich tv.
(Foto: Audi Motorsport)

David Lapworth som tidligere har haft en væsentlig ledende rolle i Prodrives rallyindsats for Subaru, har nu en helt anden rolle i firmaet, men skal kun arbejde med Formel 1. Ligeledes er Prodrives tidligere marketingsdirektør, Hugh Chambers, kommet i en ny rolle. Han er nu konsulent og rådgiver for David Richards. Og netop Hugh Chambers vil være med David Richards når Magny-Cours besøges i den kommende weekend. Formålet med besøget må så absolut være at kikke nærmere på kvalificeret personale. Desuden vil de to herrer sikkert også kikke nærmere på hvilke sponsormuligheder der kan være aktuelle. Prodrive har også tidligere indrømmet at man har samtaler med Cosworth om levering af motorer, men endnu er det kun indledende forhandlinger. Andre muligheder bliver dog også undersøgt.

PDL  


Hop til top
Regelændringer nu og i næste sæson

FIA har torsdag annonceret flere regelændringer der træder i kraft med øjeblikkelig virkning og i næste sæson.

FIA har torsdag offentliggjort nogle regelændringer der har været undervejs i et par uger. Først og fremmest bliver kvalifikationen ændret, således at den sidste session på 20 minutter bliver beskåret med 5 minutter, så den fra og med det franske Grand Prix er på 15 minutter. De to andre sessioner ændres minimalt men alligevel med en måske vigtig faktor. Hidtil har det været sådan at når de 15 minutter er gået, og det ternede flag bliver vist, ja så er det slut. Ikke noget med at køre omgangen færdig. Den tæller ikke. Det bliver nu ændret til at den sidste omgang man på efter at de 15 minutter er gået fremover tæller med så tiden der bliver sat på denne omgang bliver registreret.

I næste sæson kommer der en større ændring som får indflydelse på testarbejdet om fredagen. I de seneste sæsoner har teams der sammenlagt i den foregående sæson er blevet placeret som nr. 5 eller dårligere, har måttet anvende en tredje bil om fredagen. Den mulighed er nu blevet udelukket. Denne regel træder dog først i kraft ved årsskiftet. FIA venter at denne regelændring vil tvinge flere af de faste kørere på asfalten i træningssessionerne om fredagen, således at det bliver mere interessant for publikum om fredagen.

I 2007 kommer der også en ændring i forhold til dækkene. Bridgestone bliver eneste dækleverandør, og her er der indført en regel om at man kun kan vælge mellem 2 forskellige compounds. I øjeblikket er det sådan at man kan vælge mellem 2 forskellige compounds pr. team. Med andre ord, så kan man i næste sæson vælge mellem 2 compounds alt i alt.

Disse regelændringer er blevet behandlet af FIAs World Motor Sport Council, og har været til afstemning hos alle teams, som har godkendt forslagene.

PDL  


 

Hop til top13.7.2006

Frankrigs GP - McLaren preview

Det bliver for så vidt interessant at se hvad McLaren kan præstere i Frankrig. Den seneste tids udvikling af bilen er gået i den rigtige retning, og så har man udskiftet en kører.

Forleden valgte McLaren teamet at lade Montoya gå i utide. Man kan så altid diskutere om det var det rigtige at gøre, men mon ikke Montoya selv har været medvirkende til at det skulle ske. Han forsætter dog i Mercedes familien via sit engagement i NASCAR hvor han skal køre Dodge, som er en del af Daimler-Chrysler, som igen er ejet af Mercedes. I stedet bliver det Pedro de la Rosa som skal overtage Montoyas sæde - i hvert fald i Frankrig. Sidste år da han erstattede Montoya under dennes sygdomsperiode, var de la Rosa absolut ikke nogen dårlig erstatning. Onde tunger siger endda tværtimod.


de la Rosa gør comeback for McLaren teamet
(Foto: Daimler Chrysler)

Bilerne blev virkelig testet i sidste uge på Jerez. Det var primært de la Rosa og Gary Paffett der stod for det. Og måske er det helt rigtig set af McLaren at udpege de la Rosa til at køre bilen ved siden af Raikkonen. de la Rosa er uden tvivl den der har størst erfaring med bilen. I den sidste tid er bilerne blevet forbedret, hvilket også har kunnet spores i Grand Prixerne, men sejrene er udeblevet hidtil. McLaren forventer sig dog meget af den senest udviklede pakke, som blev testet på Jerez.


Det var ikke mange gange Raikkonen kørte over brostene på Indy
(Foto: McLaren)

Kimi Raikkonen forventer dog ikke nogen nem weekend. Han har lært hvor svært det kan være at finde et ordentligt setup til Magny-Cours, især hvis vejret skifter. de la Rosa glæder sig over at få chancen endnu en gang, men siger dog også mellem linierne, at han godt ved at pladsen kun er til låns. Han tager dog netop denne udvælgelse som en form for belønning for alt testarbejdet han har udført for McLaren gennem de seneste sæsoner. I teamet forventer man sig faktisk meget af det franske Grand Prix. Det er nu at topresultaterne skal begynde at vise sig. Faktisk er der kun en chance mere for at teste inden sommerpausen i august måned.

PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

TidHændelse
11:00 Med skiftet fra rødt til grønt i pitudkørslen, så er Formel 1 weekenden i gang på Magny-Cours.

Første mand på banen er Kubica, der følges af Sutil, Wurz, Davidson, Doornbos, Jani og Montagny
11:01 Montagny på banen sammen med Monteiro.
11:02 Kubica, Sutil, Doornbos, Montagny og Jani tilbage i pitten.
11:03 Wurz - 1:20,991 - 1. pl.
Davidson - 1:23,560 - 2. pl.
De to er nu ene på banen.
11:04 Yamamoto og Albers på banen.
11:05 Wurz - 1:19,731 - 1. pl.
Davidson - 1:21,646 - 2. pl.
Der er nu 1,915 sek. mellem dem.
11:06 Yamamoto i pit, samtidig kører Sato og Sutil på banen.