Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.7.2009
 Slut med F1 løb på Fuji banen
 
12.7.2009
 Hjulkapsler i Formel 1 måske forbudt i næste sæson
 

Hop til top14.7.2009

Slut med F1 løb på Fuji banen

Efter to år med løb på Fuji banen, i Japan, er det nu slut. Grundet den verserende globale finanskrise og udsigten til et kæmpe underskud, har Toyota valgt at indstille støtten til det Japanske GP på Fuji banen.

En støtte der rygtes til, at være i omegnen af ?12-14 mill. Planen var ellers, at Suzuka og Fuji skulle deles om det Japanske GP fra 2010 og fremefter. Men de dårlige økonomiske vilkår og Toyotas manglende støtte har gjort, at Fuji banen ser sig ude af stand til at indfrie denne aftale. Fuji banen vil i stedet fokusere sin indsats på kommende Formula Nippon og de populære Super GT løb.

Med hensyn til 2010 er det endnu usikkert, om en af de andre baner i Japan ønsker at tage over, eller GP'et flyttes til at andet land.

MR  


 

Hop til top12.7.2009

Hjulkapsler i Formel 1 måske forbudt i næste sæson

De hjulkapsler som stort set alle teams i Formel 1 feltet anvender, bliver måske forbudte i næste sæson. Flere simulationer i de seneste måneder viser at hjulkapslerne skaber en negativ effekt på de efterfølgende biler. Det er endnu ikke besluttet men meget tyder på et forbud fra og med næste sæson.

Hjulkapslerne som anvendes i Formel 1 er sandsynligvis på vej ud. De skal både skabe en aerodynamisk effekt for bilen, ligesom de forbedrer køling af bremseskiverne. Men efter hvad Williams teamets tekniske direktør, Sam Michaels, har udtalt i forbindelse med det tyske Grand Prix, kan hjulkapslerne være en saga blot i næste sæson.

Såfremt de bliver forbudte, sker det på det grundlag at man jo fra FIA side arbejder hen imod at skabe flere overhalinger. Bilernes aerodynamik er jo ændret ret så væsentlig forud for denne sæson, og det har vist sig ved flere simulationer og tests, at hjulkapslerne skaber en negativ aerodynamisk effekt på de bagved kørerne biler. Med andre ord, af samme årsag som man har ændret reglementet for hækvinger og winglets på grund af at luftstrømmen bagved en bil bliver ødelagt, så sker det også når hjulkapslerne bliver anvendt.

Sam Michaels siger dog også, at det ikke kun er hjulkapslerne der er skyld i den ødelagte luftstrøm. Der er flere ting der skal undersøges nærmere, men det her er starten. Luftstrømmen efter en Formel 1 bil er til denne sæson blevet forbedret væsentligt, men man finder altså flere effekter på bilerne der kan gøre luftstrømmen endnu bedre.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk