Der har været mange problemer og finnen mistede i går meget tid. I dag var det omvendt - Hakkinen tog pole med en solid margin. Det stiver selvtilliden af. "Det er klart at det er utroligt og det er en god ting der sker. Der har været nogle løb på det seneste, specielt i kvalifikationen, som har været skuffende for mig. Endelig har vi fået det løst," siger Mika Hakkinen.
Efter en længere nedtur er Hakkinen igen på pole
Derfor er det gået dårligt
Raceren har ikke været sat op på en måde så den forsvarende verdensmester følte sig ikke 100% tilfreds med den." Jeg har en meget aggressiv kørerstil og det behøver et bestemt set-up. Vi mistede helt sikkert tid i Monaco, Canada og på Magny-Cours, blot fordi opsætningen jeg havde på raceren ikke var optimal til min kørerstil. Nogen gange er det ikke let at forstå det og finde ud af hvad der sker, fordi der er så mange elementer på raceren som kan ændres eller justeres," forklarer finnen i det der blev en længere historie fra den til tider ordknappe finne.
Derfor satte han sig ned, sammen med ingeniørerne og fandt frem til hvordan det kunne løses - og produktet er så kommet nu: Hakkinen er tilbage! En anden vigtig ting er den ferie han har været på. "Teamet gav mig også tid til at få mig afslappet og 100% fokuseret," siger han videre.
Nu håber han på et godt løb og at han kan fordoble antallet af sejre i år - det er blot blevet til en enkelt. Og så håber han også at de kommer sikkert gennem den første omgang. "Lad os håbe at alt går 100% og vi kan være i stand til at komme sikkert rundt på de første sving - ikke ligesom sidste år," siger han advarende til Coulthard der sidste år kørte ham af banen.
Flere kommentarer fra dagens mand på pole:
Presse - A1-Ring - lørdagens pressemøde
"Jeg kommer ikke rigtig igennem det første sving. Normalt har den første sektor været den stærkeste for mig, og på mit sidste forsøg, forsøgte jeg at skære lidt mere af indgangen af svinget i det første sving. Jeg ramte kantstenen og var sen til at få give fuld speeder. Jeg havde mistet næsten 2/10 da jeg kom ud af det andet sving," siger han skuffet og indrømmer at han var det svage led i dag.
Coulthard mistede meget tid i det første sving
Raceren fejlede ingenting. "Opsætningen var helt klart bedre. Uheldigvis var jeg dårligere! Det gælder om at få begge faktorer til at køre rigtigt på samme tid," indrømmer Coulthard der kan se at Michael Schumacher holder direkte bag ham. Skotten har da også advaret Barrichello om at han skal passe på når starten går. "Jeg sagde til Rubens, for at være sikker i starten, og måske skulle han tilbyde sin placering på grid'en til Michael fordi han vil ende på den anden side af vejen før han kommer til det første sving," siger Coulthard med en klar hentydning til tyskerens vilde starter.
Selv om han holder ved siden af Hakkinen blæser han alligevel til angreb - er chancen der vil han igen forsøge en overhaling. De må så håbe at det ikke går som sidste år…
Yderligere kommentarer:
Presse - A1-Ring - lørdagens pressemøde
Han var dog stadig lykkelig for 3. pladsen. "Jeg kan godt lide banen, og jeg tror at jeg har fundet et godt set-up til raceren. Jeg har været rolig hele weekenden. Ligesom Mika, har jeg også haft noget tid fri sidste uge, så jeg er afslappet og i god stemning. I dag blev jeg nummer 3 på grid'en," siger Barrichello, og det har været de ferierende køreres weekend - både Hakkinen og Barrichello har klaret sig bedre end deres holdkammerater efter ferien…
Dog gik han måske for tidligt ud - men det gjorde stort set alle andre, fordi der var frygt for regnvejr. "Jeg bemærker at min racer havde potentialet til at være i den forreste række, men det kan være en svær bane, fordi den er så galt og fordi der er sten på banen fra andre racere som har været i gruset," siger han om forholdene på banen.
Men har er stadig fyldt med forventninger. "Jeg er meget optimistisk om løbet i morgen," slutter han.
Flere kommentarer:
Presse - A1-Ring - Ferrari kvalifikation
Presse - A1-Ring - lørdagens pressemøde
Det har vist sig at der ikke er nogen større problemer med Irvine, selvom det var formodet at det var blindtarmen det var galt med. Ireren klagede allerede ved ankomsten til A1-Ring over stærke smerter, og efter fredagens træning valgte han at trække sig ud af løbet og i stedet overlade sædet til Luciano Burti. Lægerne har ikke fundet noget, og derfor ventes han klar til det kommende løb på Hockenheim.
"Efter at have gennemgået omfattende prøver på et hospital i London, har lægerne erkendt at der ikke er nogen umiddelbar grund til at bekymre sig over Eddie Irvines tilstand," siges der i en officiel erklæring fra Jaguar.
Dog skal han fortsat til undersøgelser, så årsagen kan findes. "Han udskrives fra hospitalet indenfor 24 timer, og vil vende tilbage til yderligere undersøgelser i næste uge. Irvine håber at være tilbage i raceren til det tyske grand prix," siges der videre, og lægger stadig op til at ireren også må stå udenfor på Hockenheim.
Schumacher havde problemer med at finde balancen i raceren
Han forsøgte ellers alt hvad der stod i hans magt, men balancen var altså ikke god nok. "På mit sidste forsøg havde jeg intet at miste: jeg var nummer fire og gav alt hvad jeg havde. Men jeg kørte over grænsen i sving 4 og mistede kontrollen over raceren," siger en skuffet Schumacher der nu må satse på en god start.
Flere kommentarer fra Ferrari om dagens kvalifikation:
Presse - A1-Ring - Ferrari kvalifikation
Det kunne ske igen - men der kommer ingen teamordre, så Coulthard kan forsøge sig igen… "Kørerne er fri til at køre race og forhåbentlig vil begge have stor lyst til at komme rundt på den første omgang," siger Ron Dennis med en slet hentydning til det der skete sidste år.
Teknisk uheld - sidste år så det sådan ud da de to McLaren-kørere havde været i nærkontakt
Foto: Allsport
Coulthard hæfter sig dog ikke meget ved det der skete sidste år. "Det der skete sidste år mellem Mika og jeg kan ske ved ethvert grand prix," siger skotten. Dog sker det ikke ret ofte at det er holdkammeraten og VM-kandidaten man kører af… Skotten er helt indstillet på at tage chancen hvis den skulle opstå igen i år. "Jeg tøver ikke hvis jeg ser en mulighed for at overhale, blot fordi jeg kan huske hvad der skete et år før," siger Coulthard advarende.
Brasilianeren har det virkelig godt. "Jeg er virkelig glad for min bedste kvalifikation i to år med Formel 1. Jeg har ikke haft nogen problemer hele weekenden, og vi havde et godt set-up som tillod mig at fokusere på at køre," siger Zonta der i Australien scorede et point - dog på en noget billig baggrund da Salo blev diskvalificeret.
Endelig lidt succes til Zonta
En del af grunden til at Zonta og i øvrigt også Villeneuve lå så langt fremme, skyldes de stærkere Honda-motorer. Zonta har dermed gode muligheder for at score point, men måske bliver han også beordret til at køre for Villeneuve. "Det kan ske. Jacques klarer sig godt i mesterskabet lige nu, men det er ikke blevet diskuteret med mig endnu," siger Zonta om de teamordre der hænger i luften.
Honda skuffet
Af en eller anden grund er dagens præstation ikke godt nok for Honda. De er skuffet!!! "Vi har fået et godt resultat i dag, men vi havde håbet på at gøre det bedre," siger Takefumi Hosaka. Det er lige før teamets konkurrenter vil ryste på hovedet over en sådan udtalelse. Hosaka mener at de ikke er tæt nok på de bedste. "Afstanden til pole position er større end vi havde forventet og af denne grund er vi ikke helt tilfredse," siger han videre.
Men måske skal han vist lige studere tiderne lidt bedre eller finde lommeregneren frem. Hakkinen satte en tid til pole position der var godt 4/10 bedre end Coulthards bedste tid! Havde den afstand været mindre, så var BAR-racerne tættere på. Et godt bevis på en kikset fokusering…
Mere om BARs kvalifikation til det østrigske grand prix:
Presse - A1-Ring - BAR kvalifikation
Den 25-årige testkører træder til efter at Irvine er taget hjem til England for at finde ud af hvorfor han lider af stærke smerter i maven. "Dette vil være min store chance for at vise mig," siger Burti. Han kan især overfor Jaguar gøre en god figur, eftersom der er meget der tyder på at Johnny Herbert forlader Formel 1 efter løbet i Malaysia. Han erkender dog at hans odds ikke er gode. "Jeg ved at teamet forsøger at finde en kører med mere erfaring, men jeg tror stadig at jeg har en lille chance næste år, men det vil ikke være let at bevise det jeg kan," siger brasilianeren der har været igennem to sæsoner i Formel 3, dog uden at vinde mesterskabet.
Gylden chance - Burti kan bevise sit værd overfor Jaguar
Det har ikke været nemt for brasilianeren, der da også måtte inkassere en placering på den sidste række ved siden af Gaston Mazzacane. Men det tager ikke glæde fra Burti. "Jeg er glad for min præstation, specielt eftersom jeg ikke havde kørt på banen før til morgen, og selv efter at jeg kun kørte et par få omgange," siger Burti. I den 3. frie træning fik han ikke en eneste tid noteret, da der var tekniske problemer for debutanten.
Teamet roser Burti
Der er stor ros fra Jaguar over Burtis præstation. "For en som blev kastet i dybet, gjort Luciano det meget godt, når man tager i betragtning at vi ikke gav ham de bedste muligheder," siger Gary Anderson. "Han har aldrig set banen før, og havde kun 45 minutter til at gøre sig klar i, og han var i et anderledes set-up, men han var i stand til at kvalificere sig indenfor 6/10 efter Johnny," siger Anderson videre. Derudover fik Burti også støtte fra Rubens Barrichello, hvilket både Burti og teamet takkede for.
Hvem er Burti og hvad har han udrettet? Læs mere på Luciano Pucci Burtis profil
"Jeg mistede mere tid med de hårde dæk end jeg havde forventet," siger Frentzen der kørte med dem i går og under formiddagens træning, hvor der ikke var nogen problemer med dækkene. Så det som så ud til at være det rigtige valg for tyskeren, gav i stedet bagslag.
Dyrt sats - de hårde dæk kostede for meget tid for Frentzen
Et andet problem var at han forventede regn sidst i kvalifikationen. Regnen udeblev, og der begik han yderligere en fejl. "Jeg gennemførte mine omgang alt for tidligt, fordi jeg forventede mere regn - som ikke kom," må Frentzen erkende med stor skuffelse.
Mere om Jordans kvalifikation på A1-Ring:
Presse - A1-Ring - Jordan kvalifikation
Laudu mener at Schumacher er som alle andre. "Hvis jeg havde spoleret starten som han gjorde på Magny-Cours, ville jeg have gjort det samme," siger den tidligere verdensmester. Nu holder Michael Schumacher ikke i front, men længere tilbage, hvor blandt andet flere af de hurtige startere også holder. Med for mange manøvre kan det meget vel gå galt - men nu må vi jo vente at se hvordan det vil gå.
Endvidere mener østrigeren at det decideret ville være forkert hvis Schumacher ikke havde forsøgt at holde fronten. "Dette er racing som vi alle gerne vil se. Hvis vi stopper alt, vil det blive kedeligt," siger han videre. Det kan have ret i - til en vis grænse: den dag det så for alvor går galt, så må vi jo blot trække på skulderen, ud fra Laudas synspunkt. Det er racing.
Heldigvis har han venner i Formel 1-feltet så derfor tog Rubens Barrichello Burti til siden og gav ham et par gode råd. Nu er Burti ikke en årsunge i forhold til purunge Jenson Button, eftersom Burti har rundet 25 år. Rubens Barrichello husker selv hvordan Ayrton Senna var en hjælp da han begyndte i Formel 1, og derfor følger han dette eksempel.
Ude på banen lagde Barrichello sig i front og kørte i et middeltempo så Burti kunne følge med og lærer linierne på banen. Det har indtil videre givet noget erfaring til debutanten - der dog ikke kunne gøre det helt store da der var mange tekniske problemer med raceren. Burti starter i morgen som nummer 21.
Berger er motorsportschef for BMW, og har derfor ikke direkte relation til Alexander Wurz, andet end at de har samme nationalitet, og at Wurz kom i Formel 1 på bekostning af Bergers sygdom. "Jeg kan ikke tilbyde meget hjælp, fordi Formel 1 har sine egne regler. Enten overlever man, eller også gør man ikke. Der er ikke andet man kan gøre for nogen, når først han er kommet i en svær situation," siger Berger.
Dog vil han give et 'nemt' råd med på vejen. "Det eneste Alexander kan forsøge er at køre så hurtigt som muligt - enten ved at køre så hurtigt han kan, eller at få raceren hjem til et resultat," siger han videre og tilføjer at ingen i øvrigt vil kunne hjælpe - samt at det vil være et nederlag for køreren. Husk blot på den måde Jackie Stewart næsten ydmygede Jan Magnussen ved hele tiden at diktere ham til ligegyldige tests i England.
I stedet for at brokke sig over tyskerens måde at starte på 14 dage senere, burde skotten have taget dette op ved det pågældende løb. Derfor blev der ikke meget at diskutere.
Dog var der en trykket stemning blandt kørerne, hvor det stort set var alle mod Michael Schumacher. "Det var alle mod Michael, hvor Ralf forsøgte at hjælpe ham lidt," siger en af kørerne som der ikke er sat navn på. Flere kørere mener at det vil ske igen, og Irvine og Villeneuve har advaret om at der vil komme en ulykke hvis der ikke findes ordentlige retningslinier.
For Schumacher var det dog en psykologisk sejr - skotten kom ingen vegne og blev blot frustreret over det.
Ifølge Brunner handler det i øjeblikket om mere langsigtede mål - og dette års racer er det første skridt frem mod den kommende model som Brunner mener bliver bedre. "Vi har gjort gode fremskridt med raceren, selvom vi ikke har forladt sidstepladsen på grid'en endnu," siger Gustav Brunner, der ikke har i sinde at forlade det lille italienske team, selvom der har været mange gode tilbud fra andre teams.
Mens han har været ved roret er der sket en hel del. "Da jeg kom til Minardi for to år siden, var vi fem sekunder efter de førende. Nu har vi reduceret det til 2,5 sekund og vi skal kun finde yderligere et halvt sekund for at være med resten," siger østrigske Brunner der har mange år på bagen som designer. Og dette bliver nået næste år. "Jeg tror at vi kan få det til at ske næste år."
Igen bliver det svage punkt hos teamet, motoren. Teamet ved endnu ikke hvilken motor de får, eller om teamet blot venter på at blive overtaget af en stor bilgigant der vil købe sig direkte ind i Formel 1.
Men nu har det været taget op ved et af kørermøderne til det østrigske GP. Men der er ikke sket yderligere, andet end at der er kommet nogle enkelte kommentarer til mødet.
Michael Schumacher: "Vi har diskuteret sagen, men der er ikke sket noget, og jeg tror ikke at der sker yderligere. Men jeg kunne se, at David var meget frustreret."
David Coulthard: "Jeg lavede en god start i Frankrig, men blev nødt til at bremse kraftigt, da Michael Schumacher pludselig spærrede vejen for mig. Jeg fik desværre ikke mulighed for at snakke med ham på tomandshånd på Mugello. Men vi skal have afklaret hvordan reglerne er, ellers går det galt en dag."
Jacques Villeneuve: "Schumacher er uetisk, hvis alle gjorde det samme, vil det gå helt galt:"
Max Mosley, som også er blevet forelagt problemet, siger at Michael Schumacher ikke gjorde noget ulovligt. Tværtimod forsvarer han Michael Schumacher: "Først og fremmest er det ikke en regel, om hvordan man skal gøre, det er mere end aftale, som kørerne har lavet. De er alle enige om, at en retningsændring ved starten er ok. Vores indtryk er, at det skal de selv finde ud af i første omgang. Men det er da muligt, at vi måske vil gribe ind, hvis det udvikler sig til noget farligt. Ansvaret ligger på køreren som kører bagerst, hvis han finder banen foran sig blokeret, så er det ham der skal tage den med ro. Der er ingen tvivl om, at hvis Coulthard var i samme position, så ville han gøre det samme. Han kører derude for at vinde løb, hvis han ikke gør det bliver han ikke verdensmester."
Hvis FIA direkte skal gå ind i sagen, skal der altså en ulykke til, eller også skal et eller flere teams protestere til FIA, for at der sker noget. En anden mulighed, som også har været diskuteret før, er at man kunne lave en rullende start, ligesom man gør i Champ Car og Le Mans og andre sportsvognsklasser. Men det sidste ord er sikkert ikke sagt i denne sag endnu.
Mere om emnet:
14. juli 2000 - Villeneuve - Schumacher uetisk
"Mika ser ikke ud til at være på toppen lige nu. Jeg ved selvfølgelig ikke hvorfor, men jeg har mine ideer. Men derfor skal man ikke afskrive Mika som mesterskabs kandidat.” Siger Michael Schumacher og fortsætter ”Hvis jeg var Mika, og havde været i det samme team i 7 år og vundet 2 verdensmesterskab, så havde jeg næsten med sikkerhed søgt til et andet team, for at få nogle nye udfordringer og ny motivation. Men måske har Mika ikke haft de samme gode betingelser og muligheder, som jeg havde da jeg kørte for Benetton, for der fik jeg 3 kanon tilbud fra andre teams.”
Mika Hakkinen har været hos McLaren siden 1993, og nu ser det ud til at der mangler noget til at holde motivation oppe. I øjeblikket jagter Mika sin 3. verdensmester titel i træk. Men det ser ud til at blive svært, da Mika ”kun” er nr. 3 i stillingen hos kørerne. Mika er 18 point efter Michael Schumacher på første pladsen, og 6 point efter David Coulthard på anden pladsen. Mika har kun vundet et Grand Prix i år, og det var det Spanske.
Michael Schumacher håber at han kan blive den første Ferrari kører der vinder et verdensmesterskab siden Jody Scheckter i 1979.
Det afviser Villeneuve pure. "Det er slet ikke i mine tanker, selvom det ville være sjovt. Jeg er for ung til det," siger Villeneuve selv - 29 år og i sin bedste alder i Formel 1. Men hvor han kører i 2001 er stadig ukendt.
Villeneuves bredside kommer især over at FIA holder hånden over tyskeren, eftersom de på ingen måder har indikeret at de er utilfredse med hans kørerstil. "Hans taktik bekymrer mig, og der er ingen der gør noget ved det. Det den samme person og han slipper af med det, så hvorfor skulle han stoppe?" spørger Villeneuve.
Det er Schumachers start i Frankrig der stadig diskuteres og Coulthard havde det med på dagsorden i kørernes møde. Villeneuve mener at løbsledere og stewards ikke altid er de rette dommere. "Det er meget svært for nogen som sidder udenfor en racer at vide hvad der sker. Det er svært at dømme hvad der er rigtigt eller forkert. Det er op til kørerne," siger Villeneuve.
Han hævder at de andre kørere blot kunne gøre det samme. "Vi kunne gøre det samme som Schumacher og slippe af med det - men det gør vi ikke. Det er et spørgsmål om etik. Det handler meget om den måde man er på i dagligdagen og den måde man tager den etik med i cockpittet," lyder kritikken fra Jacques Villeneuve der i 1997 var på kant med Schumachers etik i den berømte afgørelse på Jerez, hvor FIA kom ind med en straf til tyskeren, der mere havde symbolsk værdi end reel værdi.
Så kan det ellers være at banen er kridtet op mellem Villeneuve og Schumacher - tyskeren fremstilles af canadieren som værende en arrogant egoist af værste rang.
Ireren har følt sig dårlig siden han ankom til banen, og han er blevet rådet til at vende tilbage til England for at blive undersøgt.
"Efter at have taget imod råd fra en kirug her i Østrig, er Eddie fløjet tilbage til England for at få yderligere prøver," siger Jaguar-bossen Neil Ressler.
Det overlader et ledigt sæde, som teamets test og reservekører Luciano Burti fluks springer til og overtager. Burti blev sidste år nummer 2 i det engelske Formel 3, og dermed bliver Formel 1 igen tilført en ny kører der kommer fra Formel 3.
'Nu passer du altså på min racer' - her sidder Irvine og taler med Burti der overtager sædet i resten af weekenden på A1-Ring
Burti er en af de testkørere i feltet der har en del erfaring, så måske kan han må at gøre det godt, og derudover gøre reklame for sig selv, eventuelt til et sæde næste år i Jaguar.
Tværtimod udtrykker han en vis optimisme for resten af sæsonen. Efter at han haft Pat Symonds som sin løbsingeniør i et par løb, mærker han en forbedring ved bilen. Han mener bl.a. at Symonds er bedre til at lytte til hans feedback, og foretage nogle logiske og effektive ændringer ved bilen.
Det vil blive spændende at se, hvordan det går ved weekendens GP. Benetton får en ny evolution af Mecachrome motoren, som skulle være kraftigere og hurtigere.
Rent kontraktmæssigt, er det spændene for Wurz hvordan det går. Ifølge den nuværende kontrakt, indeholder den en option om, at Benetton kan forlænge deres samarbejde. Denne option udløber ifølge forlydender midt i August. Men det kan også vise sig, at Benetton opsiger deres samarbejde med Wurz efter hans hjemmebane GP. Og måske endda med øjeblikkelig virkning. Om hans kontraktsituation siger Wurz, at det gælder om at få skrabet nogle points sammen i resten af sæsonen.
I et interview med Sportal, udtaler han, at han har kontakt med andre teams, men at han ikke vil eller må udtale sig yderligere. Det forlyder, at han allerede i løbet af weekenden skal forhandle med andre teams. Silly Season er startet for Wurzs vedkommende.
Det bliver nu nok ikke så nemt, men som han siger: "Det er altid en god fornemmelse at komme tilbage til en bane, hvor man har haft succes, og sidste år fik jeg sæsonens anden sejr i Østrig. Vi har haft nogle gode tests på Silverstone, og jeg håber vi fra Jaguars side kan give de Østrigske tilskuere et seværdigt løb"
Nordireren ligger i øjeblikket på 10. pladsen blandt kørerne, og et godt resultat på A1-ring kunne give ham chancen for at 'overhale' H-H Frentzen, der også har haft en svær sæson-start med en samlet score på 5.
"Den nye A1-ring har en masse 2.- og 3.-gears sving, men ikke rigtigt nogle hurtige," tilføjede Irvine. "Desuden kan vejret spille en stor rolle, og jeg håber vi slipper for de voldsomme regnmængder, man sommetider oplever. Hvis det holder nogenlunde tørt, tror jeg på en god chance for et resultat helt fremme, og jeg vil i hvert fald udnytte mit kendskab til banen fuldt ud."
Good Luck Mr. Irvine !
"Schumacher er helt sikkert den bedste for øjeblikket - men ikke engang han er den næste Senna! Overhovedet ikke. Senna var milevidt foran alle andre; der er tale om en mand, der satte 61 pole positions, hvor nummer to har sat ca. 30. Schumacher er ikke på hans niveau.", udtaler Gerhard Berger.
Hjemme i Brasilien blev tiden brugt på at have det rart og ikke mindst træne. "Jeg brugte tiden i bjergene i 1700 meters højde med at træne og have det sjovt," siger brasilianeren. Han forklarer at arbejdet som Ferrari-kører er ret hårdt. "Man skal mindst have en uges ferie hver anden måned uden at tale om racerbiler. Det er godt at komme ud af den verden, så man kan komme tilbage og finde ud af hvor meget man savner det," siger Barrichello der i næste uge så må tage en hård tjans med tests.
Barrichello tog sig en ferie, og har nu ladet op til den sidste del af Formel 1-sæsonen
Dog kunne han ikke helt slippe for at være interesseret i hvordan det gik med testen i Italien. "Teamet sendte mig en masse testrapporter, så jeg mistede ikke så meget," siger Barrichello. Og egentlig ville han gerne have været med når han nu tænker godt efter. "Det må have været sjovt fordi der var et par racere mere på banen," siger han med henvisning til at McLaren også testede.
Men trods alt var ferien nødvendig - nu er han helt klar igen. "Jeg tror at det var noget jeg behøvede, og jeg er kommet frisk tilbage," slutter Barrichello.
Det bliver en af løbsingeniørerne Tim Holloway der får det job. Han er allerede gået i gang med at kigge på næste års model, som Gascoyne altså ikke får indflydelse på. Gascoynes kontakt med Jordan udløber først i midten af 2001, men forlader nok teamet efter denne sæson.
Rygterne har ellers rullet om hvorvidt Gascoyne allerede var blevet smidt på porten, men det benægtes hos Jordan. Han har været på ferie og skulle have været med til Østrig, men kommer alligevel ikke... Sidste gang vi hørte noget lignende var med Alan Jenkins, og der husker vi hvordan det gik!
Mere om Gascoyne og designerne i Formel 1:
28. april 2000 - Gascoyne forlader Jordan
2. juni 2000 - Jenkins alligevel ude?
8. juni 2000 - Prost: Jenkins ude
14. juni 2000 - Jenkins til Jordan
Men nu lader det til at Eddie Jordan satsede det hele. Teamet opsagde nemlig kontrakten med Mugen, og så var de ellers på vej væk. Det gav stor bekymring hos Honda, hvilket Takefumi Hosaka forklarede på dagens pressemøde. "Situationen blev anderledes fordi Jordan gav Mugen besked om at ophæve deres motorkontrakt," siger Hosaka der senest på Nürburgring forklarede at der også i 2001 ville være den samme opdeling mellem Mugen og Honda.
Det skulle dog ikke blive sådan. "Da vi hørte det, og det blev bekræftet at den officielt var annulleret, gik vi med det samme i gang med at diskutere hvad vi kunne gøre, og modtog en forespørgsel fra Jordan om at de ønskede at vide hvad mulighederne var for at få fabriksmotorer fra Honda i stedet for Mugen," siger Hosaka.
Derefter måtte Honda kaste sig over at se på det Jordan kunne tilbyde - og om de også ville satse på Jordan. "Efter et grundigt studie, som tog godt en måned at gennemføre, valgte vi at levere de samme motorer som BARs til Jordan," siger han videre.
Dermed har Jordan satset stort og måske også spillet højt spil. Hvis Honda havde sagt nej, hvor ville teamet så have stået? Hvem kan de eventuelt have haft i baghånden, hvis det blev til et nej fra Honda? Det kan vi så kun gætte på - men satsningen lykkedes: Jordan har Honda fra 2001!
Craig Pollock har arbejdet hårdt på at sikre sig Villeneuve i 2001
Teamet ser helst at han bliver, men Pollock kan ikke gøre mere end det han har gjort indtil nu. "Jeg vil gerne have at han bliver. Jeg har gjort hvad jeg kan. Det er et spørgsmål om han tror han vi få det bedste ud af de kommende år. Vi gør hvad vi kan for at vise overfor ham at raceren vil blive bedre, og at der vil være mindre ændringer rent teknisk i firmaet. Vi kan ikke gøre mere end det," siger BAR-chefen videre.
Villeneuve taler stadig med Benetton, men fremtiden er endnu ikke afklaret.
Flere kommentarer fra Craig Pollock:
Presse - A1-Ring - Torsdagens pressemøde