Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.7.2001
 Hattrick til McLaren
 
13.7.2001
 Silverstone - 2. frie træning
 Silverstone - 1. frie træning
 Jaguar forlænger aftale med hovedsponsor
 Silverstone – vejrudsigten
 

Hop til top15.7.2001

Hattrick til McLaren

. men ikke til David Coulthard. Skotten fik et kort løb, men Mika Hakkinen kunne tage årets første sejr i det britiske GP på Silverstone. Med en anden plads og 6 points ligger Michael Schumacher endnu mere komfortabelt i mesterskabet.

Det er 17 grader C varmt, og store skyformatiner driver over den blå himmel, da de 21 kørere begiver sig ud på opvarmingsopgangen minutter før det britiske GP 2001 går i gang. 21 fordi Tarso Marques ikke klarede at sætte en tid inden 107% af Michael Schumachers pole. En overivrig banemedarbejder ville gerne have reduceret tallet af deltagende til 20. Om det var vanens magt eller en mere begrundet mistanke, der fik ham til at vinke med det gule flag foran David Coulthards McLaren, vides ikke, men foreløbigt kommer hjemmebanefavoritten da afsed.

Da starten går holder Michael Schumacher sin føring foran Mika Hakkinen, mens Coulthard ryger tilbage og bliver blandet ind i kaotiske forhold længere nede, da Jarno Trulli banker ind i siden på ham. Coulthard holder bilen på banen sidelæns fremad, mens Trulli fortsætter sin færd ud i gruset, hvor Olivier Panis allerede befinder sig. Begge Williams-kørere vinder på starten. Juan Pablo Montoya kommer op som 3'er og Ralf Schumacher vinder 4 pladser og kommer op som 5'er.

De to førrende lægger meget hurtigt afstand ned til resten af feltet, men Coulthards løb er tilgengæld ovre. Raceren har formodentlig taget skade af sammenstødet med Jordan, og skotten kaster ærgerligt rattet fra sig. Han udgår fra en 18.-plads. Ingen hattrick denne gang.

Tilbage til at redde McLarens løb er Hakkinen, og det klarer han til ug. Han har indledt angrebet på Schumacher og går forbi tyskeren i en flot manøvre. Han får snart et voksende forspring med nogle meget hurtige omgange. Burtis løb er ovre. Røgen stiger op fra Prost'en, der holder parkeret ved barrieren på start-og-mållangsiden. Fisichella har også en afkørsel, men får Benetton'en tilbage på banen. Ikke den bedste weekend for italieneren i øvrigt: i kvalifikationen var Jenson Button for en gangs skyld hurtigere end sin teamkammerat foran sit hjemmepublikum.

Stillingen i top 6 er nu: Hakkinen, M. Schumacher, Montoya, Barrichello, R. Schumacher, Raikkonen. Montoya har hentet helt ind på Schumacher, og colombianerens stil og karakter taget i betragtning vil der næppe gå langt tid før han forsøger på noget. Ganske rigtigt griber Montoya chancen så snart han kan og går forbi Schumacher på start-og-mållangsiden ved hjælp af BMW-motorens overlegenhed. Hakkinen har dog allerede et forspring på 25 sekunder.

Kimi Raikkonen indleder pitstoprunden og overlader 6.-pladsen til sin teamkammerat. Hans landsmand i front følger ham snart, og Montoya overtager lige akkurat føringen. Også Arrows- og Benetton-mekanikerne er på arbejde, da Verstappen og Button går ind. Efterhånden følger resten af feltet. Montoya går endelig ind til et hurtigt pitstop, og Hakkinen er tilbage i front. Ferrari'erne på 3.- og 4.-pladsen har endnu ikke været i pit. Det har Ralf Schuamcher og Jacques Villeneuve, der ligger nr. 6 foran Raikkonen, heller ikke. Imens sætter Hakkinen en række bedste omgangstider.

Ralf Schumacher kommer ind fra en 4.-plads, men der er vanskeligheder, som koster tid. Han kommer ud foran en duel mellem to af sine landsmænd, Heidfeld og Frentzen. Men Williams-kørerens løb er alligevel ovre inden længe, og Schumacher kan forlade det til banemedarbejdere at få raceren hjem. Imens går Hakkinen i pit. Knapt har han forladt mekanikerne før Michael Schumacher kommer ind, og der er ingen forandringer på stillingen i front.

Anden pitstoprunde er i gang. To af årets debutanter, Alonso og Raikkonen, kører i pit, og en tredje, Montoya, kommer også ind til sit andet stop. På 42. omgang kommer Barrichello ind til sit første. Han kommer ud som 4'er bag Montoya. Alonsos pitstop viste sig ikke at være foregået ideelt, for Minardi'ens ene forhjul trillede af få omgange senere. Et andet pit-probelem opstår,

CBA  


 

Hop til top13.7.2001

Silverstone - 2. frie træning

Det holder fortsat tørt på Silverstone-banen med temperaturer omkring de 17 grader og 22 ved asfalten, da fredagens 2. frie træning går i gang. Mørke skyer tyder dog på at meteorologerne får ret i deres forudsigelser om regn senere på dagen.

Giancarlo Fisichella mistede meget tid i formiddagens træning på grund af tekniske problemer og er en af de første på banen. Pedro de la Rosa måtte allerede give op på første omgang, og han gør sig også klar til at komme ud på banen. Den anden Jaguar-kører, Irvine imponerer ved at sætte højeste tophastighed på Hangar-langsiden før Stowe-svinget, men det ville ikke være første gang Jaguar sendte deres kørere ud med lille brændstofbeholdning i fredagens træninger.

Raikkonen forbedrer sin tid fra 1. frie og rykker op i top 6, men på sin næste omgang er han 2.-hurtigst! Hakkinen er hurtigst på 2. sektor og overtager 1.-pladsen. Jordan'erne er også godt med. Trulli er 4.-hurtigst, og snart sætter Frentzen 3.-bedste tid.

Efter 20 minutter er stillingen: Hakkinen, M. Schumacher, Frentzen, Barrichello, Trulli, Raikkonen, Coulthard, R. Schumacher, Irvine, Panis, Montoya, Villeneuve, Heidfeld, Button, Burti, Alonso, Verstappen, Alesi, Bernoldi, Fisichella og Marques, der befinder sig uden for 107%-grænsen. Pedro de la Rosa har stadig ikke fået noteret sig nogen tid.

På dette tidspunkt brager Coulthard igennem de 1:23. Han er hurtigst gennem de to sidste sektorer og sætter tiden 1:22.894. Imens er Jaguar-mekanikerne endelig blevet færdige med de la Rosas bil. 1:26.253 er 18.-hurtigst. Nick Heidfeld kommer ind som 5.-hurtigst. Ligesom i 1. frie træning er der en god trafik. Skyerne ser mere og mere truende ud og vinden tager til.

En halv time tilbage og Fernando Alonso spinder af banen ved det blinde Copse efter pitlangsiden. Masser støv og lidt færre dele på Minardi'en end før, men det lykkes spanieren at få kæmpet sig tilbage på banen. Barrichello forbedrer sine tider støt, først fra 7. til 4. og derpå til 3. foran Schumacher.

De fleste kørere har nu fået tilbagelagt mellem 30 og 40 omgange. De la Rosa har med 13 omgang fået fuldført færrest omgange på banen af alle, men nu tager han springet fra 19.- til 7.-pladsen. På sin 7. plads er de la Rosa faktisk bedste Michelin-kører. Dårligste Bridgestone-kører i øjeblikket hedder Jacques Villeneuve og er 17'er. BAR'ene var godt med tidligere på dagen men nu gør de ikke meget væsen af sig, selvom Panis forbedrer sin tid til 11.-pladsen.

Lige inden de første regndråber begynder at falde, sætter Hakkinen hurtigste tid – 0.067 sekund foran Coulthard. Villeneuve overtager Panis' 11.-position. Hos det andet Honda-hold går det noget bedre – Frentzen er 5'er, Trulli 9'er.

Alonso bliver det første offer for regnen, der nu styrter ned. Med et par minutter tilbage af fredagstræningen parkerer han raceren i græsset. Der er ingen chance for at tiderne ændres mere, og da træningen flages af er top 6: Hakkinen, Coulthard, Barrichello, M. Schumacher, Frentzen og Heidfeld.
CBA  


Hop til top
Silverstone - 1. frie træning

Fredagens første frie træning begyndte lovende for resten af weekenden. For det første blev den første reelle tid sat af Michael Schumacher i Ferrari'en – for det andet var den på 1:25.430, og taget i betragtning at Rubens Barrichellos pole-tid sidste år var på 1:25.703, tegner dette års britiske GP sig allerede noget usædvanligt.

Flere kørere kunne dog godt have ønsket en lidt mere normal træning: David Coulthard flåede efter sigende hjelmen af og styrtede ud pitten, da han så Schumachers tid. Skotten er point efter i verdensmester, og det er derfor af umådelig stor betydning for ham, at kunne gentage sin præstation fra de to foregående år. Men Schumacher har med denne manøvre allerede den psykiske overtag på Coulthards hjemmebane.

Silverstone er også Jaguars hjemmebane og teamet havde nok også gerne set en anden indledning på denne løbsweekend. Problemer med brændstofstilførslen tvang Pedro de la Rosa til at parkere i gruset. Senere spandt Prosts Luciano Burti af banen ved Club-svinget. Brasilianeren kender ellers banen godt fra sin tid med Stewart-familien som F3-kører og F1-test-kører.

Schumachers anden tid var en forbedring af den første: 1:24.901, og snart er han nede på 1:24.651. Vejret er tørt, men det bliver mere og mere overskyet, og de engelske meteorologer har ikke kunne afvise muligheden for regn over weekenden. Noget kunne tyde på at de første byer allerede kommer i dag. Samme overbevisning ser teamene ud til at have, for der er megen trafik på banen i den første halvdel af fredagens frie træning.

Mika Hakkinen slår efter et kvarter Schumachers tid med tiden 1:24.590. Kort efter er det Olivier Panis' tur til at spinde af. Rygter i den sidste tid har foreslået at McLaren næste år erstatter Hakkinen med netop den tidligere testkører Panis, men Hakkinen har tydeligvis tænkt sig at gøre alle spekulationer til skamme ved at forbedre sin tid til 1:24.413.

Ralf Schumacher spinder ud i gruset, men er i stand til at fortsætte, og også Tarso Marques har problemer med sin Minardi. Coulthard er 3'er i tiden 1:24.969, men siden rykker han forbi sin titelrival på 2.-pladsen, og han forbedrer endnu engang sin tid, så han kun er 0.01 bag sin teamkammerat.

Williams'erne sætter som sædvanligt hurtigste tophastigheder, men Schumacher og Montoya er kun henholdsvis 10'er og 12'er. Med lidt over et kvarter tilbage af denne træning kommer begge Schumacher-brødre ud på banen. 1:23.619 siger Schumachers tid – 0.794 hurtigere end Hakkinen! Imens forbedrede Barrichello sin 5.-plads til en 4.-plads i tiden 1:24.632.

Top 6 med ti minutter tilbage ser sådan ud: M. Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Barrichello, Frentzen, Villeneuve. Eddie Irvine og Rubens Barrichello udnytter de sidste minutter til at sætte 6.- og 2.-bedste tid. De to McLaren'er begiver sig på banen, som Michael Schumacher trækker sig tilbage, men de kan ikke rykke ved stillingen. 1-0 til Ferrari efter første frie træning. Om en time tages kampen op igen.
CBA  


Hop til top
Jaguar forlænger aftale med hovedsponsor

Da Jackie og Paul Stewart startede det daværende Stewart team, hed en af hovedsponsorerne HSBC. HSBC har netop forlænget med Jaguar teamet. Stewart familien var lidt fremsynede da de tegnede deres sponsorkontrakter. For fremtiden gælder det nemlig at der ingen tobaksreklamer på være på bilerne, i hvert fald ikke i Europa. Situationen som nogle teams kan havne i, er at finde en eller flere alternative sponsorer der er store nok til at kan yde det nødvendige bidrag. Det har Stewart, nu Jaguar, undgået ved at tegne længere varende aftaler med helt andre typer sponsorer.

HSBC som er et stort finansielt foretagende globalt, med banker mange steder i verdenen, var hovedsponsor hos Stewart, og fulgte med da Ford/Jaguar overtog teamet. Aftalen med HSBC stod til at udløbe ved årets udgang, men begge parter har nu offentliggjort, at man har forlænget aftalen til udgangen af 2004.

”Vi er glade for, at HSBC har besluttet at vil forsætte med at være hovedsponsor for Jaguar. Vores fælles indsats for at få succes i Formel 1, vil nu blive yderligere forstærket,” udtaler Bobby Rahal.

John Bond, bestyrelsesformand i HSBC, siger: ”Som et forholdsvis nyt team i Formel 1, behøver Jaguar længerevarende aftaler med teamets sponsorer, for at sikre sig succes.”

Selvom det selvfølgelig ikke er blevet oplyst hvor stor en pose penge HSBC har med til Jaguar, anslås det flere steder at man bringer ca. $US 4o mill. ind i teamet – om året. Det er så op Jaguar at vise at man kan forbedre bilen, så den er i stand til at køre flere points hjem end det hidtil har været tilfældet. I den første sæson under Jaguar navnet, blev der kørt 4 points hjem. I år er man hidtil nået op på 5 points, mest takket være Irvines 3 plads i Monaco.

PDL  


Hop til top
Silverstone – vejrudsigten

Kan nogen mon huske sidste års vandpantomime på Silverstone? I år har man flyttet løbet tilbage til det sædvanlige tidspunkt, men nogle har glemt at lade det dårlige vejr blive tilbage. Sidste års britiske Grand Prix var flyttet til april måned, men det var ingen succes. Grand Prix’et var ved svømme væk. I år har man så flyttet Grand Prix’et tilbage til det oprindelige tidspunkt. Nogle har bare glemt at efterlade det dårlige vejr.

De foreløbige prognoser tyder nemlig på, at det bliver vådt i alle tre dage. De britiske vejrprofeter er alt end optimistiske i deres forudsigelser.

De har nemlig været så flinke at lave en forudsigelse der lover regn alle tre dage. Fredag og lørdag skulle det dog kun blive med spredte byger, men alligevel nok til at det kan virke forstyrrende på både træning og kvalifikation. Søndag bliver det værre. Foreløbig ser det ud til at blive heldagsregn. Det er ikke godt, hverken for kørerne, tilskuerne for ikke at tale om de omkringliggende marker som udgør de kæmpestore parkeringsarealer ved Silverstone.

Men enkelte kan måske drage fordel af det. Regnvejrsspecialisterne kan igen få lov til at vise deres evner. Michael Schumacher og Rubens Barrichello hører til blandt disse. For øvrigt er Michael Schumachers eneste sejr på Silverstone kørt hjem i regnvejr.
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk