Den østrigske Grand Prix bane A1-Ring er måske på vej mod et ejerskifte. Red Bull ejeren, Dieter Mateschitz er om sig i øjeblikket. Umiddelbart kan det ligne en opbygning af et komplet racersyndikat - i positiv forstand. Mateschitz er i øjeblikket personlig sponsor for Enrique Bernoldi, som har det ene sæde hos Arrows. Arrows som Mateschitz ifølge rygter også er interesseret i at få en ret stor andel i. Derudover har Red Bull et projektet kørende i USA hvor man søger nye talenter blandt den amerikanske ungdom. Dette projekt er ledet af den tidligere Formel 1 kører, Danny Sullivan.
Mateschitz er i det hele taget om sig når det gælder motorsport. Også motorcykelsporten nyder gavn af Mateschitz. I den store MotoGP klasse er Red Bull hovedsponsor for et motorcykelteam.
Hvis det lykkedes for Mateschitz at overtage A1-Ring som i øjeblikket er ejet af telegiganten A1, vil der ifølge rygterne blive tilknyttet en racerskole ved banen. Igen en mulighed for at fremdyrke unge talenter. Får Mateschitz held til at gennemføre sine planer, står han lige pludselig med en komplet pakke. Racerskole, team, bane. Hvad kan man ønske sig mere? Det må gi' godt at sælge energidrikke. Eller også er det en måde til at komme til at sælge endnu mere.
Hyundai prøvede for få år siden at få foden indenfor i Formel 1, men måtte pga. økonomisk afmatning i den koreanske økonomi indstille planerne. Nu ser det ud til at man er kommet ovenpå igen og at interesserne igen er blevet varme.
Der kører i øjeblikket en del spekulationer om Hyundai vil ind i Formel 1 som et helt team - ligesom Ferrari og Toyota - eller som partner. En oplagt mulighed for at få foden indenfor kunne være Asiatech. Asiatech har i år nærmest foræret sine motorer væk, og kan måske få brug for en økonomisk stærk partner i fremtiden. Ikke alle teams har mulighed for at have en af de helt store bilfabrikker i ryggen, så en forbindelse mellem Hyundai og Asiatech er ikke usandsynlig. Der er trods alt nogle få teams som køber deres motorer ude i byen.
Det er måske en noget kontroversiel udtalelse som Sir Stirling Moss kommer med. Bl.a. fordi mange næsten regner Michael Schumacher for næsten at være Gud. Så er vi tilbage i debatten om hvem der er eller har været verdens bedste kører. Det bliver der nok aldrig enighed om. Selvom statistikken vil vise 5 verdensmesterskaber til Fangio og til Michael Schumacher, så er Moss dog ikke i tvivl om hvem der for ham er den bedste kører.
Sir Stirling Moss:
"For mig er der ingen sammenligning mellem Fangio og Schumacher. For mig er Fangio altid nr. 1. Han var ikke alene udstyret med et stort naturligt talent, men også med stor udholdenhed og en stor tilpasningsevne. Og endnu vigtigere, han var en stor gentleman, så korrekt i alt hvad han foretog sig."
Moss benægter ikke at Michael Schumacher har et meget stort talent på banen, og at han er langt foran alle andre. Efter Moss's mening er Ayrton Senna og Jim Clark begge tættere på Fangio. Det på trods af at ingen af dem bare kom i nærheden af at udligne Fangios rekord. Fem titler dengang betyder mere end fem titler i dag. Ifølge Moss.
"Michael er en fremragende kører i dag. Men jeg vil rangere Senna og Clark tættere på Fangio end Schumacher. Michael er stadigvæk overlegen, han har opnået en stor succes og kan opnå endnu mere. Jeg tror dog ikke at fem titler er så meget værd i dag som dengang. Der er dobbelt så mange Grand Prix'er i dag som dengang, så at op nå så mange sejre som Michael har mindre betydning. Det var hårdere dengang, og med al respekt, så skal Michael slå nogle bedre kørere. Michael har ikke den samme konkurrence. Michael har også en tendens til at lave fejl ind i mellem. Vi så det på Nürburgring og senest ved træningen på Silverstone. Fangio lavede ikke sådanne fejl. Han kunne opretholde et højre tempo over en hel løbsdistance uden at lave fejl. Michael er uden tvivl den bedste i verden lige nu, endda med en meget stor margen, men man vil også bedømme ham på andre ting end lige hans rekordliste. Jeg ville ønske at han ville uvise én adfærd eller opførsel som vil være en verdensmester værdig. Dér er den største forskel mellem Fangio og Schumacher. Fangio udviste menneskelig adfærd gennem hele hans karriere. Fangio var både en ekstraordinær kører og menneske. Han var et lige så godt menneske uden for bilen som han var i den. Det ser man ikke hos nutidens kørere. Der er ingen tvivl om at Michael vil vinde det femte mesterskab og vil være i stand til at vinde endnu mere. Men for mig vil Fangio altid være nr. 1."
Det sjove ved det er at Michael Schumacher stort set er enig med den tidligere verdensstjerne.
Michael Schumacher:
"Ser man på banerne og bilerne af i dag, så kan jeg på ingen måde sige at jeg har opnået det samme som Fangio. Der er ingen sammenligning, og jeg vil aldrig se mig selv på samme niveau som Fangio. Hvad han præsterede dengang er så meget større end det jeg har opnået. Formel 1 er helt anderledes i dag. Vi har ikke de samme farer. Vi er ikke selvtilfredse og vi ved at vores sport aldrig kan blive 100 % sikker. Jeg kan ikke forestille mig hvordan det måttet have været at køre for 40 eller 50 år siden."
Man kan altid diskutere for og imod. Statistik er en ting. Noget andet er hvordan en kører eller tidligere kører har oplevet sin karriere. Sir Stirling Moss var personlig ven med Juan Manuel Fangio, også efter at deres karrierer sluttede.
Briscoe der deltog i Formel 3000 mesterskabet for Nordic Racing, skal sideløbende med Formel 1 testarbejdet stadig deltage i udvalgte Formel 3 løb for Prema Powerteam i det tyske mesterskab.
Formel 3 "debuten" bliver på Lausitzring denne weekend.
Den officielle forklaring fra Toyota Motorsport GmbH og Panasonic Toyota Racing er at den 20 årige Ryan Briscoe skal hjælpe til med testarbejdet for Toyotas Formel 1 team, som føler sig truet i mesterskabsstillingen efter at BAR fik to racere hjem på de pointgivende pladser i Englands Grand Prix på Silverstone banen sidste weekend.
Men det kan også være et tegn på at Toyota vil modne Briscoe, så han evt. kan afløse skotten Allan McNish i næste sæson, da han unægtelig har skuffet en del i år.
Selv om Shanghai banen endnu kun er på planlægningsstadiet, så er der allerede investeret over 180 mill. dollars i projektet.
Det er planen at banen skal stå løbsklar til 2004 sæsonen, og banen bygges ved Shanghai Anting Automobile City, hvor blandt andet Volkswagen og General Motors har deres samlefabrikker.
Der har tidligere være forsøgt at få et Formel 1 Grand Prix til Kina, og allerede i 1996 stod banen i Zhuhai klar, men der kom aldrig noget Grand Prix løb, og i 1999 gik banen i betalingsstandsning.