Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.7.2005
 Jerez test - torsdag - tiderne
 Ny dato for Jordan EJ15B
 
14.7.2005
 Testtiderne fra Jerez - onsdag
 BAR og Toyota udnytter testreglementet
 

Hop til top15.7.2005

Jerez test - torsdag - tiderne

McLaren køreren Juan Pablo Montoya var hurtigste kører ud af de 14 der i går testede på Jerez banen i Spanien, han var næsten et halvt sekund hurtiger end BAR's Takuma Sato på anden pladsen.

Torsdagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Juan Pablo MontoyaMcLaren1:16,29288
2Takuma SatoBAR1:16,74988
3Felipe MassaSauber1:16,82639
4Alexander WurzMcLaren1:16,891107
5Franck MontagnyRenault1:17,08984
6Ralf SchumacherToyota1:17,12687
7Jenson ButtonBAR1:17,528101
AN  


Hop til top
Ny dato for Jordan EJ15B

Først var det Magny-Cours, så var det Silverstone, så var det Hockenheim, og nu er det Hungaroring. Jordan EJ15B lader vente på sig.

Den efterhånden noget ventede Jordan EJ15B har fået udskudt sin premiere nogle gange efterhånden. Den stærkt opdaterede racer har haft sine problemer. Tilsyneladende er de efterhånden ved at være løst, men et vigtigt element mangler stadig at blive løst, nemlig køling af motoren. Det har tilsyneladende ikke været så nemt at ændre designet som først antaget. Nu er det Hungaroring der er udset til at være premierestedet for bilen. I hvert fald ifølge den ene af teamets kørere, inderen Narain Karthikeyan.

Narain Karthikeyan:
"Teamet siger at lanceringen efter alt at dømme er udsat til Hungaroring. De arbejder stadig på bilen."

Karthikeyan indrømmer at han har været lidt frustreret over at lanceringen er blevet udsat flere gange. Men han glæder sig. Bilen skulle både være hurtigere og bedre end den øjeblikkelige bil.

"Den aerodynamiske pakke er helt anderledes. Jeg mener at jeg ret let kan slutte i top 10 i den nye bil. Robert Doornbos er ikke den hurtigste, men hvis han kan opnå hurtigere tider med den nye bil, så kan vi andre også."

Bemærk at det Narain Karthikeyans egne udtalelser og ikke teamets. Teamet har været mere tilbageholdende når det gælder en lanceringsdato.

PDL  


 

Hop til top14.7.2005

Testtiderne fra Jerez - onsdag

14 kørere fra 7 forskellige teams startede i går en fælles test på Jerez banen i Spanien, her viste Toyota køreren Rafl Schumacher sog som den hurtigste.

Onsdagens testtider på Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherToyota1:17,63357
2Jenson ButtonBAR1:17,73377
3Franck MontagnyRenault1:17,76569
4Felipe MassaSauber1:18,00065
5Giancarlo FisichellaRenault1:18,06975
6Anthony DavidsonBAR1:18,42863
7Vintantonio LiuzziRed Bull1:18,44982
AN  


Hop til top
BAR og Toyota udnytter testreglementet

Alt i mens at Ferrari bliver bebrejdet at de ikke overholder testreglementet, så er der nu to andre teams som i den grad udnytter samme reglement, til stor fortrydelse for andre teams.

Det hedder sig at man maksimalt må teste 30 dage i løbet af sæsonen og kun med to biler, og kun på én bane. Dette reglement er skabt for at begrænse omkostningerne blandt andet. Men nu ser ud til at BAR og Toyota teamene har fundet et lille smuthul eller udnyttelse af reglementet om man vil. Begge teams tester i denne uge sammen med flere andre teams på Jerez banen i Spanien. Nu er det så at iagttageren skal reagere. Begge teams har nemlig mere end to biler med til banen. BAR har fire biler, mens Toyota har tre biler med. Og hvorfor nu det?

Toyota har tre biler med. To 2005 modeller om man så må sige, og én som er udstyret med Toyotas nye V8 motor. De to regulære modeller køres af R. Schumacher og Ricardo Zonta, mens Olivier Panis har fornøjelsen af at køre bilen med V8 motoren installeret. BAR gør det på en lidt anden måde. Jenson Button tester aerodynamik i en bil, mens Anthony Davidson tester i to forskellige biler. Én med en motorspecifikation til det tyske GP i næste weekend, og en anden hvor der testes mekaniske udviklinger. Den fjerde bil testes i dag hvor Takuma Sato tester.

Krøllen på dette er at begge teams tester med to biler ad gangen, men så skifter til den tredje, således at de stadig kun har to biler på banen.

Det har gjort ondt på især Williams og McLaren som også tester på banen. De har tolket reglerne anderledes og det har ramt dem. Værst for McLaren som onsdag fik begrænset testtid, da motoren i Montoyas bil opgav. Williams har en 2005 bil med og en bil udstyret med BMW V8 motoren. De har så kørt med de to biler i stedet for at gøre som BAR og Toyota.

Et førende teammedlem hos en af BARs og Toyotas rivaler, som ikke ønsker at navn og tilhørsforhold offentliggjort, siger bl.a. om situationen.

"Hvad BAR og Toyota gør, er ikke sådan som vi fortolker reglerne. Det virker ikke særlig stuerent."

Noget ser ud som at de ni teams - Ferrari er udenfor - skal mødes for at aftale hvad man helt konkret må og ikke må. Tidligere i år sendte McLaren et testteam til Spanien mens et andet var på Silverstone. Testteamet der blev sendt til Spanien, skulle holde sig standby hvis det nu blev regnvejr på Silverstone. Det endte med at teamet i Spanien holdt fridag. Altså ikke et brud på aftalen. Renault har ved en anden lejlighed adspurgt de andre om det var ok at de lavede en shakedown på Silverstone af en 2004 bil, mens 2005 bilen blev testet andet steds. Er enigheden så småt ved at blive brudt blandt de ni, eller udnytter BAR og Toyota bare et hold i deres aftale?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk