Podieplacering(er) er målet for Lotus og især teamets tekniske direktør, James Allison. For til det tyske Formel 1 Grand Prix i den kommende weekend, skal der testes nye opdateringer, hvilket jo meget naturligt sker først og fremmest i fredagens frie træninger.
Bliver det varmt så glæder James Allison sig rigtig meget, faktisk er det sådan at det er det han håber på, og så kan man så gætte lidt nærmere på hvilken type af opdateringer som Lotus blandt andet medbringer.
Kan Kimi Räikkönen og Romain Grosjean drille de andre teams i weekenden?
(Foto: Lotus-F1-team-LAT)
Kimi Räikkönen siger blandt andet at Lotus endelig er klar til at kæmpe med om podieplaceringer, så der må være en vis form for begrundet håb om at de nye opdateringer virkelig virker. Teamet ligger da også godt til i teamkonkurrencen hvor man efter Grand Prixet på Silverstone har overhalet McLaren teamet omend det kun er med 2 points. Men man kigger mere op end ned og der er pt. kun 8 points op til Ferrari teamet.
Også han håber på varmt vejr. Han mener at Lotus bilen fungerer bedst i varmt vejr og på baner der ikke er alt for hårde ved dækkene.
Red Bull Racings mekanikere skal også samarbejde med Mark Webber i næste sæson, ja det skal hele teamet. Det blev bekræftet tirdag da Red Bull Racing offentliggjorde at teamet har forlænget deres kontrakt med Mark Webber så han også kører for teamet i 2013.
Og Mark Webber? Ja, han er selvfølgelig svært tilfreds med at han ikke skal skifte team, for som han siger:
"Jeg har nu været hos Red Bull Racing siden 2007 og har i den tid opnået 9 sejre. Jeg rider på en god bølge i øjeblikket. Jeg kender selvfølgelig teamet godt og jeg føler mig tryg her. Vi er vokset sammen gennem årene, og jeg føler at det er det rigtige at blive hos teamet."
Teamet arbejder hele tiden hårdt for konstant at kunne forbedre sig på alle områder. Vi har vist at vi kan vinde. Det er selvfølgeligt rart at kunne bekræfte aftalen ovenpå sejren på Silverstone, så nu glæder jeg mig til at kunne køre endnu mere og bedre for teamet også i næste sæson."
Med kontraktforlængelsen med Mark Webber, afliver Red Bull Racing alle rygter om at Mark Webber skulle være på vej til Ferrari teamet som erstatning for Felipe Massa, der først på det allerseneste er begyndt at præstere på det niveau som er forventeligt.
Mark Webbers resultatliste for Red Bull Racing byder på 10 pole positions, 9 sejre og 31 gange på podiet for teamet.
54 points i 6 Grand Prixer - det er for lidt for McLaren teamet. Og når man så tænker på at de 25 af disse points alene blev kørt hjem i det canadiske Grand Prix af Lewis Hamilton takket været sejren. Så er det for lidt for McLaren.
Teamet er dog ikke gået i panik endnu, men panderynkerne er blevet noget dybere på det seneste. Især efter det engelske Grand Prix hvor Lewis Hamilton kun blev nummer 8 og Jenson Button på stor nedtur i denne sæson blev nummer 10. Ambitionerne rækker meget længere end det for teamet, som jo plejer at præstere bedre.
De 'dårlige' resultater resulterer i et møde på tirsdag - som outsidere kalder for krisemøde - mens teamet selv kalder det for en teknisk briefing. Der er dog ingen tvivl om mødets indhold hvad man så end benævner det.
McLaren har meldt ud i de seneste dage at der er opgraderinger på vej til deres MP4-27 racere, men er det nok? Flere og flere imødeser gerne at der kommer til at ske radikale ændringer, hvis teamets målsætning skal nås. Det skal i så fald ske snarest inden konkurrenterne på flere områder kører fra McLaren.
Jenson Button er jo en lidt forsigtig person i sine udtalelser, men når han begynder at tale om at man slet ikke kan følge med de tre andre topteams, så er der noget galt.
"Vi har slet ikke den fart som de tre topteams har i øjeblikket. Vi har en perfekt strategi, vores pitstops fungerer optimalt og intet ser for så vidt ud til at være forkert. Men, når teams som Williams og Sauber på en for dem god dag begynder at overhale os, så har vi altså noget der skal rettes. "