Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.7.1998
 Første kører skriver kontrakt med BAR
 Benetton og Ford
 Monza - Onsdagens tider
 Schumacher skriver ny kontrakt
 
15.7.1998
 BAR´s mulige line-up
 Olivier Panis til Arrows?
 Mosley får beviser fra ASH
 Magnussen tilbage i Formel-1?
 Herbert utilfreds med teamorder
 Hakkinen hurtigst på Monza
 FIA vil ikke tillade traction control
 

Hop til top16.7.1998

Første kører skriver kontrakt med BAR

Det nye British American Racing team har skrevet kontrakt med Jean Christophe Boullion. Craig Pollock sagde: "Jean Christophe er anderkendt som en af de bedste testkørere i formel 1 og han har en enorm erfaring med at køre formel 1 racere og besidder desuden en enorm forståelse for motoropsætning. Jeg er meget begejstret for at have ham med i teamet."
NJ  


Hop til top
Benetton og Ford

Selv om Benetton teamet netop har skrevet under på en to års kontrakt om at få leveret Mecachrome motore (ex. Renault V-10) til teamet, så tales der om at teamet måske allerede i år 2000 måske vil benytte Ford motore. grunden til dette er at Prodrive, som er et standartvogns team ejet og ledet af Benetton teamchef David Richards, skifter til Ford biler.
Stewart Racing har i øjeblikket eneret til den nyeste version af Fords motorere, men denne aftale ophører i år 2001. Dette vil betyde at hvis Benetton skifter til Ford allerede i år 2000, så vil de få en motor der hele sæsonen er et udviklingstrin bagefter Stewart teamets, med mindre at Stewart giver tilladelse til at de kommer op på samme niveau, og det er næppe tænkeligt.
AN  


Hop til top
Monza - Onsdagens tider

McLaren køreren David Coulthard satte i dagens hurtigste tid uofficiel bane rekord på Monza banen. Hermed signalerede skotten over for sin chef, Ron Dennis, at han ikke uden videre har tænkt sig at ofre sine egne vinder chancer for at støtte holdkammeraten Mika Hakkinen.
 
Eddie Irvine var i sin Ferrari F300, kun 10 omgange fra at have gennemført 2 løbsdistancer på samme dag. Irvine testede et nyt Goodyear dæk som skulle have bedre vejgreb og holdbarhed.
 
Ferrari's nye chassis med længere akselafstand ankom idag til banen, og det ventes at Michael Schumacher vil teste det idag torsdag.
 
Luft temperaturen var 24 grader og banetemparaturen 50 grader.
 
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:23,2832
2Mika HakkinenMcLaren1:24,0364
3Eddie IrvineFerrari1:24,9591
4Heinz-Harald FrentzenWilliams1:25,0065
5Ralf SchumacherJordan1:25,2663
6Johnny HerbertSauber1:25,2741
MBP  


Hop til top
Schumacher skriver ny kontrakt

Michael Schumacher skriver ny kontrakt med Ferrari i morgen torsdag. Det italienske team har med en 4 årig kontrakt sikret sig at den dobbelte tyske verdensmester bliver hos teamet til han slutter karrieren efter år 2002. Kontrakten indbringer Michael Schumacher ca. 950 milloner kroner over de næste 4 år, svarende til en årsløn på ca. 238 millioner.
 
Den eksklusive aftale gør at Schumacher bliver den første formel-1 kører nogensinde som bliver hos Ferrari i 7 år. Udover lønnen har Schumacher også fået lov til at anvende Ferrari's logo med den stejlende hingst i sin markedsføring, hvilket skulle være yderligere 25 millioner kroner værd. Dermed forventes det at omsætningen hos "Michael Schumacher Collection" overgår omsætningen af fodbold merchandise i Tyskland.
 
Ifølge Ferrari bossen Luca de Montezemelo er Michael Schumacher hver eneste lire værd. Schumacher forventes at indtage første pladsen som den højest lønnede sportsmand. Inkl. "det løse" på ca. 500 mio. er Schumacher allerede den sportsmand som har den største indkomst.
MBP  


 

Hop til top15.7.1998

BAR´s mulige line-up

Jacques Villeneuve's beslutning om at forlade Williams og skifte til det nye British American Racing team forventes annonceret i begyndelsen af august. Teamet har angiveligt forsøgt at hyre Champ Car kørerne Adrian Fernandez og Jimmy Vasser som mulige holdkammerater til Villeneuve næste sæson, selvom det ikke ansens for sansynligt at de vil forlade USA. Vasser er tæt på at afslutte en ny aftale om at blive hos Ganassi og Fernandez pliver sansynligvis hos Patrick holdet. Det ser også ud som den nuværende CART Champion Alex Zanardi skal have sagt nej tak til Pollock, og BAR er nu nødsaget til at kigge i Europa for at finde deres andenkører. Mika Salo, en god ven af Villeneuve, har været nævnt som en mulighed hos BAR. Han er for øjeblikket bundet til en kontrakt med Arrows for næste sæson, men han kan blive fritstillet i forbindelse med Arrows bossen Tom Walkinshaw forsøg, på at få fat på en Mecachrome motor.
HAL  


Hop til top
Olivier Panis til Arrows?

Olivier Panis kører muligvis for Arrows næste sæson hvis team boss Tom Walkinshaw får etableret en aftale med Mecachrome om levering af motorer. Det siges at Walkinshaw allerede har en Mecachrome kontrakt på hånden, men kun har til ugens udgang, før han skal beslutte om han vil underskrive den eller ej. Arrows har bygget deres egen motor denne sæson med hjælp fra motorekvilibristen Brian Hart, men de har ikke været i stand til at matche den kraft som den fabriksbyggede Renault V10'er. Det siges at Walkinshaw ikke er villig til at betale de 17 mill. pund en aftale koster. Rygter siger at han har anmodet det franske benzinselskab Elf om at betale en del af omkostningen for motorhandelen, og vil til gengæld herfor tilbyde Prost køreren Panis, der er sponseret af Elf, et sæde hos Arrows næste år. Walkinshaw er også bekymret for om Mecachrome vil være i stand til at klare et fjerde team, samtidigt med de nuværende, Williams, Benetton og BAR - der allerede har underskrevet aftaler med Mecachrome. Kommer handelen i stand er det muligt at Arrows kører Mika Salo skifter til BAR. Pedro Diniz vil blive da han forsyner Arrows med en væsentlig del af deres budget.
HAL  


Hop til top
Mosley får beviser fra ASH

Anti-ryge gruppen ASH har overgivet beviser, for at tobaksreklamer får folk til at begynde rygning, til Formel 1's ledelse. I marts sagde FIA's president Max Mosley at han ensidigt ville forbyde tobaksreklamer i Formel 1, hvis han blev givet konkrete beviser for dette. Nu håber ASH at de kan tvinge Mosely til at handle i henhold til denne udtalelse. Mosley sagde i maj, at han overvegede den bedste måde at evaluere de beviser han var blevet givet. ASH trækker deres bevismateriale fra 60 fortrolige dokumenter fra tobaksindustrien, der er frigivet i forbindelse med søgsmål ved det Amerikanske retsvæsen.
HAL  


Hop til top
Magnussen tilbage i Formel-1?

Nyheden, der har huseret i Formel 1 kredse i et par dage, har betydet en decideret storm på Formel-1.dk's sider. Benetton chefen Joan Villadelprat sagde i går: "Vi vil gerne sikre os at hvis enten Giancarlo (Fisichella) eller Alex (Wurz) ikke længere er til rådighed, så har vi en afløser i den anden ende af telefonen. Jan er en af de personer på vores liste". Der er dog ikke skrevet en decideret kontrakt med Jan Magnussen endnu, og da hans rolle i første omgang ikke er "officiel", vil det sansynligvis heller ikke involvere en masse testkørsler for Benetton. Jan Magnussen siger selv til Formel-1.dk: "Det er et skridt i den rigtige retning. Jeg har ikke underskrevet kontrakten endnu, da jeg endnu ikke har fået den, men jeg forventer at skrive under sidst på ugen eller i weekenden." og han fortsætter: "Jeg kommer ikke til at køre test på Monza i denne uge, men jeg vil tro at der bliver aftalt en test så snart kontrakten er på plads."
 
Der har været tvivl om historiens rigtighed, og derfor har Formel-1.dk ønsket denne bekræftet, før vi lagde nyheden Online. Det er hermed bekræftet at Jan officielt er reservekører for Benetton, men at han ikke er testkører. Det ligger også fast at Jan skal ud og teste i en Benetton racer, men tidspunktet er endnu ikke fastlagt. TV-Avisen rapporterede i går aftes (og en del aviser her til morgen), at Jan havde skrevet kontrakt som testkører for Benetton, men dette er altså ikke korrekt.
 
Benetton er klart et team af en højere kaliber end Stewart, som Jan senest har kørt for. Benetton ligger i år som nummer 3 i konstruktørernes mesterskab, og Wurz og Fisichella ligger hhv. nummer 5 og 6 i kørernes mesterskab. Ender dette med en kontrakt for Jan med Benetton-teamet, er det bestemt ikke det værste der kunne ske for Jan. Michael Schumacher er selv klar over Benettons styrke, og udtalte i forbindelse med det Spanske Grand Prix: "Vi vil få meget svært ved at fange McLaren., vores opgave vil være at forsøge at holde Benetton bag os.", og han indikerer dermed, at Benetton klart hører hjemme i toppen af Formel 1.
 
Formel-1.dk vil naturligvis holde tæt kontakt med Jan, så vi kan rapportere så snart der sker yderligere udvikling i sagen.
HAL  


Hop til top
Herbert utilfreds med teamorder

Johnny Herbert skulle efter sigende have haft et skænderi med Sauber efter det engelske grand prix. Herbert var blevet bedt om at lade Alesi komme forbi, men nægtede at gøre det. "Næste år er det ham eller mig" udtalte Herbert. Det regnes dog for mest sandsynligt at det i så fald bliver Alesi som får lov til at blive.
MBP  


Hop til top
Hakkinen hurtigst på Monza

Den flyvende finne, Mika Hakkinen var hurtigste mand under tirsdagens test på Monza. Jacques Villeneuve viste igen gode takter i Williams raceren ved at besætte anden pladsen. Testen blev afbrudt før tiden på grund af regn.
 
Monza banen er en højhastighedsbane og er derfor ideel til forberedelse til de kommende løb på Zeltweg og Hockenheim. Teams'ne kan teste til på torsdag.
 
Plac.KørerTeamTid
1Mika HakkinenMcLaren Mercedes1:25,42
2Jacques VilleneuveWilliams Mecachrome1:25,55
3David CoulthardMcLaren Mercedes1:25,58
4Eddie IrvineFerrari1:26,74
5Mika SaloArrows TWR1:26,74
6Giancarlo FisichellaBenneton Playlife1:26,82
7Juan-Pablo MontoyaWilliams Mecachrome1:26,85
8Johnny HerbertSauber Petronas1:27,05
MBP  


Hop til top
FIA vil ikke tillade traction control

McLaren's teamchef Ron Dennis har udtalt af han ønsker traction control tilladt, fordi det alligevel er for svært for FIA at overvåge. Flere teamchefer mener at deres konkurrerende teams anvender enheder som kan emulere traction control. Således har Ron Dennis insinueret at Ferrari anvender sådan et system, selvom han ligger vægt på at systemet ikke er i strid med reglerne. "De af jer som kan lide sensationelle overskrifter vil sikker føle at jeg indikerer at nogle af de andre teams laver noget uden for reglementet, men det mener jeg ikke. Det er vanskeligt at overvåge om reglerne bliver overholdt, og der er derfor en god grund til at ændre dem."
 
Jordan's tekniske direktør, Gary Anderson, er ikke enig: "Traction Control vil gøre feltet mere jævnbyrdigt, men hvem siger det skal være det? Alle bekymrer sig om de manglende overhalingsmuligheder, men hvis man tillader traction control så er der en chance mindre for at en kører kan lave en fejl som kan muliggøre overhalinger".
 
FIA insisterer på at de kan sikre at reglerne bliver overholdt, og de har således ingen planer om at legalisere det.
MBP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk