Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.7.2000
 CART - Castroneves på pole-position i Toronto
 
15.7.2000
 CART - Rahal bekymret over dårlig europæisk TV-dækning
 

Hop til top16.7.2000

CART - Castroneves på pole-position i Toronto

For 2. gang i denne sæson starter brasilianske Helio Castroneves fra pole-position. Han var hele 0,339 sekunder hurtigere end hans landsmand, Cristiano da Matta, i lørdagens 2. kvalifikation til søndagens Molson Indy i Toronto i Canada.

I forhold til vejrforholdene under fredagens 1. kvalifikation, hvor en våd bybane havde fordelt goderne ulige, så viste vejrguderne sig fra den milde side i lørdagens 2. kvalifikation.

Castroneves, der til stadighed bliver ved at overraske positivt i denne hans kun 3. sæson i CART serien, var den eneste af de i alt 25 kørere, der formåede at bryde 110 mph. barrieren.

Hans hurtigste gennemsnitshastighed blev nemlig 110,455 mph.(ca. 177 km/t.), hvilket svarer til en omgangstid på 57,200 sekunder på den 1,721 mil lange bybane.

Hans landsmand, Cristiano da Matta, starter, som førnnævnt, som nr. 2 takket være en omgangstid på 57,539 sekunder (109,804 mph.). Det er hans karrieres hidtil bedste startplacering i CART serien. Han ser uden tvivl frem til igen at skulle kæmpe mod Castroneves. De to kørte begge i Indy Lights serien i 1997, hvor da Matta blev nr. 3 og Castroneves nr. 2.

Michael Andretti, der efterhånden bliver bedre og bedre i denne sæson, starter som nr. 3 med tiden 57,666 sekunder (109,562 mph.). Det er i øvrigt hans bedste startplacering i denne sæson.

Juan Pablo Montoya starter som nr. 4 takket være 57,928 sekunder (109,066 mph.). Det skal blive meget spændende at se, hvordan duellen mellem Andretti og Montoya forløber - især når de kommer til det første skarpe højresving. Der er virkelig lagt i kakkelovnen til en omgang fest og ballade imellem de to.

Den sidste i Top-5 startplaceringerne blev fredagens forløbige pole-sitter, Dario Franchitti. Hans hurtigste omgangstid i Toronto lød på 57,940 sekunder (109,044 mph.). Netop bybanen i Toronto har altid været én af Franchitti's favorit-baner. I hans debut-sæson i 1997 var han på pole-position, og det samme var tilfældet i 1998. Højdepunktet var dog sidste år, hvor han vandt løbet.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top15.7.2000

CART - Rahal bekymret over dårlig europæisk TV-dækning

Den nye præsident for CART serien, Bobby Rahal, er bestemt ikke tilfreds med TV-dækningen af CART serien her i Europa, og han ønsker, at der vil ske forbedringer fra og med næste sæson.

Rahal kom med denne meddelelse i forbindelse med pressekonferencen i London, hvor den nye engelske oval-bane blev præsenteret som en del af 2001 løbskalenderen. Det er dog ikke kun den europæiske TV-dækning, som Rahal ønsker forbedret, men derimod på verdensplan. CART serien kører jo i øjeblikket løb i USA, Canada, Brasilien, Australien og Japan, og næste år også Europa og højst sandsynlig Mexico.

Endnu engang understreger Rahal, at CART ikke ønsker at gå i clinch med Formel 1, som han i øvrigt mener, har gjort det fremragende med deres administration af TV-rettighederne. Udover det "almindelige" TV-signal, så er der jo også mange, som har mulighed for at modtage det digitale supersignal fra Formel 1 løbene, og det er bestemt en positiv nyskabelse.

"CART serien er et fremragende TV-produkt, men det bliver ikke behandlet som sådan," sagde Rahal. "Mange af TV-selskaberne opfylder ikke de kontraktmæssige krav. De synes blot at være tilfredse med at have rettighederne."

Med udsigten til, at CART for alvor udbygger serien næste år, så er Rahal meget opsat på, at der især skal ske forbedringer i Europa, således at det det ikke kun bliver fans i England og Tyskland, der udelukkende har mulighed for se CART.

"Vores mål er, at opbygge det bedst tænkelige på TV-området, således at fans er i stand til at følge vores serie i fremtiden. Vi arbejder indgående med dette i øjeblikket, således at fremtidens transmissioner fra CART serien bliver af højeste kvalitet."

Vi kan kun rose Rahal for dette tiltag, for vi er ærlig talt også trætte af, at Eurosport ikke længere sender live fra CART, men kun 1 times sammendrag i ugen efter løbsweekenden. SVT (Sverige) viser kun ½ times sammendrag torsdagen efter løbsweekenden, så det er heller ikke noget at råbe hurra for.

Da CART i foråret annoncerede deres nye europæiske TV-plan, som den tidligere præsident, Andrew Craig, var hovedmanden bag, så var vi sikkert mange, der rystede uforstående på hovedet. På den ene side ønskede CART at køre løb i Europa, men på den anden side, skulle Eurosport nu pludselig fratages TV-rettighederne, og disse skulle så i stedet sælges til de nationale TV-selskaber rundt omkring i Europa.

Resultat: en masse CART-fans blev hårdt og brutalt frataget muligheden for at se live transmissioner fra serien. For Danmarks vedkommende (og vel de fleste andre lande i Europa), er det kun de få heldige, der kan modtage den franske satellit-kanalen, AB Moteurs, der stadig har mulighed for at følge med live.

Men nu kan vi i hvert fald håbe på, at alt dette ændrer sig fra og med næste år. Hvis CART virkelig ønsker at øge den europæiske interesse for deres serie, ja så skal der virkelig gøres et stort stykke arbejde på TV-omådet. Vi krydser fingre for, at dette er ensbetydende med, at vi igen får mulighed for at følge med live i verdens mest jævnbyrdige og actionfyldte open-wheel motorsportsserie.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk