Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.7.2003
 Englands GP - Top 3 preview
 
15.7.2003
 Bahrain gør sig klar
 Ejeren af Ensign F1 afgået ved døden
 

Hop til top16.7.2003

Englands GP - Top 3 preview

Ferrari fører endnu mesterskabet hos konstruktørerne, men hvor længe varer det? Det har ikke set så godt ud for de røde i de seneste GP'er.

Årets elvte GP løber af stabelen i den kommende weekend. Denne gang går turen til England til Silverstone, som alle teams mere eller mindre kender som deres egen bukselomme. Det er en af de baner der bliver testet allermest på. Hvad har de teams i top fundet på til denne weekend?

Ferrari:
Ferrari har testet på livet løs siden det franske GP. Ferrari har kørt ikke mindre end små 4300 km siden det franske GP. De er kørt i Spanien, på Mugello og på Fiorano. Og hvad har de så fundet på i Maranello? På de to italienske baner har man testet nye aerodynamiske dele til bilen. Visse kilder kalder det endda en ny aerodynamisk pakke. Desuden har Shell arbejdet hårdt på at finde nye løsninger. Men den vigtigste partner i det store spil må være Bridgestone. Det forlyder fra Ferrari at Bridgestone ikke kommer med et nyt dæk, men måske snarere et stærkt modificeret dæk som i sin grundbasis blev testet af Ferrari på netop Silverstone i juni måned. Hos Ferrari har man næsten et setup klar. I hvert fald på papiret. Bilen skal sættes op i en utrolig god balance, endda endnu bedre end på Nürburgring som ellers kræver en meget afbalanceret bil. Lad os se hvad Ferrari har fundet på.

Williams:
Williams er i de seneste GP'er rykket foran McLaren og meget tæt på Ferrari. De to dobbeltsejre har gjort en forskel. Williams har virkelig fået arbejdet med bilen og det har vi set resultatet af. Også hos motorpartneren BMW er man glad for fremskridt. Nu kan bilen efterhånden leve op til motoren - ifølge BMW. Williams har testet på Circuit de Catalunya - for øvrigt sammen med Ferrari. Her har bl.a. Michelin haft en stor finger med i spillet. Ligesom hos Ferrari ved man hos Williams at gummiet er af vital betydning. Desuden har man forsat det udviklingsprogram som foreløbig har ført Williams op på andenpladsen kun 3 points efter Ferrari. Setuppet bliver en yderst vigtig faktor på Silverstone. Man har noteret sig fra tidligere tests hvor der kan opstå problemer. Balancen i bilen skal yderligere optimeres for at få de optimale omgangstider. Begge kørere kender banen yderst godt fra tidligere tests. Man er fuldt klar over at vinden kan blive en vigtig med eller modspiller på netop denne bane. Men mon ikke Williams teamet har regnet alle forhold med i deres planlægning.

McLaren:
Efter en god start på sæsonen er McLaren haltet lidt bagud - især i forhold til Williams som virkelig på det seneste har skubbet McLaren ned på tredjepladsen. Dog ikke længere væk end at kampen mellem de tre top teams stadig er meget tæt og spændende. Teamet testede i sidste uge på Circuit de Catalunya hvor man forsatte udviklingsarbejdet på både MP4-17D og den nye MP4-18. Debuten af den nye er endnu en gang udskudt og mange er begyndt at tænke på om vi nogensinde får den at se på banen. MP4-19 er allerede på tegnebrættet og flere ting er allerede udviklet til den. Men lad det nu være. Udover at teste de to modeller så har McLaren også testet dæk forud for det engelske GP. Nogle af de problemer man havde i Frankrig har man arbejdet med og tilsyneladende fået løst. Spørgsmålet er om det er nok i forhold til både Ferrari og Williams som begge har arbejdet intensivt videre med deres biler. McLaren har noget at forsvare. Teamet er det mest vindende ved det engelske GP. 12 ud af de seneste 20 engelske GP'er er vundet af McLaren. Og i de 36 engelske GP'er som McLaren har deltaget i, har man fået points hver gang undtagen en eneste gang. Og i de 23 af disse 36 gange har man været på podiet. Flot rekord. Begge kørere er ret vilde med banen. De kender også Silverstone som en hjemmebane for McLaren. Men det gør alle de engelske teams jo. Har McLaren fundet på noget nyt og effektivt til deres hjemme GP?

PDL  


 

Hop til top15.7.2003

Bahrain gør sig klar

Efter alt at dømme køres der Formel 1 i Bahrain i april måned. Bygningen af banen skrider godt frem. Nu skal infrastrukturen gøres klar også.

Bahrain får sit Grand Prix som efter alt at dømme skal køres i april måned. Banen er ved at blive bygget og man er langt fremme i denne proces. Men infrastrukturen skal også tilpasses de forhåbentligt mange tilskuere, journalister osv. der kommer til Bahrain.

I området omkring banen skal der anlægges flere forskellige aktiviteter, anlæg og andet der kan være med til at fornøje de mange tilskuere og turister. Og ikke mindst til og frakørslen fra baneområdet. Også lufthavnen skal undergå forandringer. Den skal først og fremmest udvides. I alt ofres der i omegnen af $ 130 mill. på dette. Denne udvidelse vil øge passagerkapaciteten fra seks millioner mennesker til op i mod 15 millioner. Jo man gør alt hvad man kan for at få tilpasset området til de mange mennesker.

PDL  


Hop til top
Ejeren af Ensign F1 afgået ved døden

Teddy Yip, medejer af bl.a. det gamle Ensign F1 team, er afgået ved døden i en alder af 96 år. Indoneseren var med i meget i motorsporten.

Teddy Yip, ja hvem kan huske ham? Teddy Yip startede sin karriere i motorsport som kører, dog uden nogen succes. Derfor begyndte han at arbejde bag kulisserne. Først sponserede han et par kørere, bl.a. Brian Redman i den gamle formel serie, Formel 5000. Men da serien døde, støttede han i stedet Ensign F1 teamet i en periode inden han overtog det. Teamet foretog et navneskifte og hed så Theodore. Det blev til 4 sæsoner i Formel 1. Sæsonen 1981 blev en af de bedste, bl.a. sikrede Patrick Tambay et enkelt point til teamet i denne sæson. Det blev ikke til flere point før 1983 hvor den tidligere motorcykel stjerne, Johnny Cecotto, også kørte et point hjem. Det blev dog teamets sidste sæson, man havde store vanskeligheder med i det hele taget at kvalificere sig, så teamet blev lukket.

I stedet kastede Teddy Yip sig over arrangementer. Primært Macau Grand Prix som han igennem en lang årrække fik bygget op til en ret stor begivenhed. Flere danskere har kørt i Macaus Grand Prix. Teddy Yip tjente sine penge på shipping, biler, ris, majs og sukkerfirmaer. En stor, men på mange måder en beskeden mand er nu væk.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk