Toyota var den store vinder blandt de nederste 6 teams. Så god at de nu er rykket op i Top 5, og så kunne det endda være blevet endnu bedre hvis Trulli ikke var udgået. For resten var det lige ved og næsten. Red Bull var med Coulthard lige uden for pointene og Toro Rosso havde igen en bil godt med. Derimod var resten den næsten ventede skuffelse. Værst må det være for Williams, som ikke har haft så dårlig en sæson i mere end et årti.
BMW Sauber - 20 points:
BMW Sauber er rykket ned på sjettepladsen efter en enkelt tur i top 5. BMW Sauber fik denne gang kun et enkelt point i det franske. Teoretisk kunne man have bevaret placeringen i top 5 hvis Toyota ikke havde fået points. Men de japanske konkurrenterne ville det anderledes søndag. Begge teamets kørere havde fremgang løbet igennem, men manglede den sidste speed. Heidfeld startede som nr. 11 og sluttede som nr. 8 mens Villeneuve startede som nr. 16 og sluttede som nr. 11. BMW Sauber havde dog nok ventet sig noget mere, især efter de flotte tider i den tredje fri træning lørdag. BMW Sauber havde også en markant nyskabelse på bilerne, nemlig nogle lodret stående finner på panelet foran køreren. Det lod dog ikke til at finnerne gjorde den store forskel i praksis. Bilerne manglede tydeligt den nødvendige fart og derfor er der dømt en præstation på det jævne, og et enkelt point.
Red Bull - 11 points:
Red Bulls præstation modsvarede til fulde deres meget fantasifulde overskrifter på deres pressemeddelelser. Red Bull præsterede for så vidt ingenting. Coulthard startede som nr. 9 og sluttede som nr. 9. Det samme overgik Klien. Her er tallet bare 12 i stedet. Teamet som helhed lagde da heller ikke skjul på at de ikke var tilfredse. Coulthard var dog den eneste der sagde hvad problemet egentlig var. Manglende fart. Fart er nødvendig for at følge med de andre teams, og endnu mere fart nødvendig for at kunne overhale. Det må teamet finde til det tyske Grand Prix på Hockenheim om små 2 uger.
Williams - 10 points:
Skuffelsen må være stort set total efterhånden i Williams teamet. Ingen points i 6 Grand Prixer nu. Det er for dårligt af et så stort team, men der ganske givet en årsag. Hvor årsagen skal findes kan være svært at spå om. Tilsyneladende fungerer Cosworth motoren godt nok. Måske er problemet i bund og grund det samme som i de seneste 2 sæsoner, nemlig at bilen ikke fungerer, eller i det mindste at bilen ikke fungerer sammen med den valgte motor. Teamet har - set hen over de seneste 2 - 3 sæsoner - bevæget sig baglæns. Det var da også det samme problem der holdt bilerne tilbage i søndagens race. Dækkene blev for varme. Et problem man ikke havde konstateret under lørdagens kørsler. Det resulterede blandt andet i at slidbanen på Webbers ene baghjul forlod resten af dækket. Det resulterede til sidst i at Webber måtte udgå grundet følgeskader på bilen. Rosberg måtte en ekstra ikke planlagt tur i pit af samme grund. Han blev dog ikke udsat for at slidbanen forlod dækket. Men man valgte at lade ham køre i pit en ekstra gang for sikkerheds skyld. Dækkene var noget af årsagen til det dårlige resultat søndag, men der er andre problemer også. Ikke noget at sige til at kørerne er skuffede lige som så mange andre også er det.
Toro Rosso - 1 points:
På trods af at Scott Speed havde noget af en ulykke fredag og deraf følgende rygsmerter og åndedrætsproblemer, som har fulgt ham siden, ja så kørte han vel det bedste Grand Prix hidtil i denne sæson. Det blev ikke til nogen point, men han formåede alligevel at køre næsten lige om med Coulthard i Red Bull moderteamet. Liuzzi måtte starte bagerst grundet motorskifte og gjorde det også godt, han sluttede som nr. 13 i løbet. Begge kørere fik et stort klap på skulderen af Franz Tost, teamchefen. Man har et begrundet håb om at man på ny kan lave et godt løb n
Toni Liuzzi skal starte bagerst - eller fra pitlane om han vil. Det er resultatet af et motorskifte som teamet fandt det nødvendigt at gøre. Liuzzi havde ellers kvalificeret sig som nr. 17. Og da også Rosberg som tidligere nævnt, også har skiftet motor, så betyder det at Villeneuve rykker op på en startplacering som nr. 16 foran Button, Rosberg, Monteiro, Montagny, Sato og altså også Liuzzi.
Ny motor til Liuzzi - og så skal han starte bagerst i Frankrig
(Foto: Gepa Pictures)
Stillingen efter 20 minutter:
1 - Scott Speed
2 - Jarno Trulli
3 - Rubens Barrichello
4 - Ralf Schumacher
5 - Christijan Albers
6 - Jacques Villeneuve
16 af de 22 kørere har været på banen, og de 14 af dem har sat en tid.
Michael Schumacher, Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella, Felipe Massa, Mark Webber og Nick Heidfeld har endnu ikke været på banen,
Stillingen efter 40 minutter:
1 - Jenson Button
2 - Kimi Raikkonen
3 - Pedro de la Rosa
4 - David Coulthard
5 - Vintantonio Liuzzi
6 - Michael Schumacher
Alle 22 kørere har nu sat en tid.
Takuma Sato er kørt af banen ude på anden sektor!
Tiderne fra 3. fri træning: