GASTÓN MAZZACANE
Chassis 04. Nr. 12.
"Det var et utroligt hårdt løb for mig. Nu har vi kørt 10 løb, og jeg syntes at det var det hårdeste indtil videre. Jeg havde mange problemer med det første sæt dæk lige fra starten af løbet. Efter det planlagte pit stop blev det meget bedre. Hvis man kigger på mine tider med de 2 sæt dæk, vil man se at der er stor forskel på tiderne. Jeg håber at jeg er mere heldig i næste løb."
GABRIELE RUMI
"Dagens løb var næsten en fornøjelse for vores team. Vores kørere gjorde det godt, og dagens resultat viser at vi er ved at få en konkurrencedygtig racer. Gastón havde problemer med de første dæk, men han fortalte teamet hvad problemet var, og sammen kunne de løse det. Igen kom begge vores racere i mål."
Meget tyder dog på at der er tale om at forseglingen forsvandt under løbet som følge af vibrationer i raceren.
Racerens computer bliver nu undersøgt i London indtil der kommer klarhed om det var lovligt eller ulovligt. Selv siger McLaren i en udtalelse at de ikke har udført noget på raceren som ville være ulovligt.
Testen køres med størst mulig hemmelighedskræmmeri, så det er sparsomt med oplysninger om hvordan testen går og hvordan Michelin står. Dog ved vi så meget at det er en Jaguar som Tom kører ved testen i Barcelona.
Vi håber at kunne få kommentarer til testen.
Blandt de indbudte vil være John Watson, som var den første kører der lavede shakedown på en Jordan F1 racer.
Andrea de Cesaris vil også være blandt de indbudte. Andrea de Cesaris kørte i 1991 for Jordan teamet, og var den første kører der skaffede point til teamet.
Andrea de Cesaris vil ved lejligheden fremvise den første Jordan racer som hed Jordan Ford F1. H-H Frentzen og J. Trulli vil ved samme lejlighed fremvise deres respektive racere, som de bruger i år.
"Jeg så Michael komme op på indersiden, og jeg lavede lidt plads til ham, da jeg ikke ønsker at lave problemer for ham, da vi er teamkollegaer og vi begge kører for Ferrari. Jeg blev ramt bagfra, og blev nødt til at køre ud i sandgraven. Derefter var bilen helt umulig at styre, så jeg håbede, at det kunne rettes når jeg kom ind til mit pitstop. Efter pitstoppet blev bilen meget bedre og hurtigere, men da var det alt for sent, og jeg var alt for langt bagefter."
"Jeg antager, at jeg var på rette sted til rette tid i det første sving. Vi klarede det også fint ved pitstoppet, der lykkedes det at komme foran Salo og Herbert. Villeneuve fik mig dog skubbet en plads ned igen. Men det var dejligt at komme i pointene igen, efter så lang tid uden. Jeg er meget glad for at have 5 point efter halvdelen af sæsonen. Det er det samme som Frentzen i Jordan."
Næste store mål er Hockenheim om 2 uger. Og der skal arbejdes med en del, efter en nedtur fredag og specielt lørdag i kvalifikationen.
"Vi har en masse ting der skal testes og arbejdes med. Vi skal op i tempo igen, og da det er BMWs hjemme GP, så skal vi være konkurrencedygtige."
"Den store mængde brændstof som jeg kørte med, gjorde muligt for Mika at lægge afstand til mig. Der var ingen ide i at presse for meget, og måske miste seks points."
I kampen om VM, er DC nu kun seks points efter Michael Schumacher, og kun to points foran Mika Hakkinen.
"Jeg tror ikke, at der er nogen grund til at tænke på VM endnu. Der er adskillige løb endnu tilbage, og flere points der skal vindes. Hvis vi scorer maksimumpoints i det næste løb, vil vi stå stærkt."
Schumacher racer kunne følge løbet - fra sidelinien
"Marshalls gjorde det meget godt - men uheldigvis ved at rense banen, og man har også sikkerheds-bilen," siger han. Det rammer selvfølgelig ham hårdere. "Det sårer selvfølgelig en, hvis man føler at løbet burde have været stoppet, og så kunne man have taget en anden racer og forsøge igen. Men sådan går det nogen gange," siger en skuffet Michael Schumacher der nu kan se at begge McLaren-kørere er kommet meget tæt på hans VM-føring.
'Det kan ske'
At Zonta kørte ind i Michael Schumacher er noget der kan ske - og tyskeren tager det ikke fortrydeligt op. "Det er race - det sker nogen gange. Jeg tror ikke at Ricardo er en som gør sådan noget med vilje," siger den førende i VM. De vil dog tale sammen om episoden i al fortrolighed!
Rubens Barrichello gjorde sit til at skabe plads til Michael Schumacher vil først at trække ind mod midten, og siden hen trak han så igen til venstre for at tyskeren fik pladsen.. Men Schumacher havde ikke fået den bedste start og Ricardo Zonta lå lige under tyskerens gearkasse og da de først skulle bremse ned lå han alt for tæt på. Det første sving er meget langsomt, og derfor ligger kørerne ekstra tæt på hinanden. Ricardo Zonta kørte op bag i tyskeren der snurrede rundt – og udgik. Zonta blev straffet for forseelsen – egentlig fair nok, selvom det udhuler det som kørerne ofte kategoriserer sammenstød med: ’racing incident’…
Farvel til Michael Schumacher - derefter havde McLaren frit spil
Mika Salo og Pedro de la Rosa var de store vindere af sammenstødet, da flere kørere i forvirringen enten udgik eller måtte en tur gennem gruset. Rubens Barrichello faldt tilbage, men kom tilbage. Dog fangede han ikke Pedro de la Rosa, der kørte stærkt på 3. pladsen. Desværre måtte de la Rosa, lidt ufortjent, udgå med en ødelagt motor. Han ville bestemt have fortjent en plads på podiet eller i det mindste i pointen.
Men løbet handlede mest af alt om Mika Hakkinen. Han er tilbage i topform – Coulthard fulgte med de første 8-9 omgange, men så trådte finnen ellers på speederen så det kunne mærkes, og så blev skotten ellers sat, som var det en bjergetape i Tour de France.
Prost-teamet stod ellers for den største blunder i løbet – Alesi kørte Heidfeld af banen. Det var de vist lige gode om – Alesi forsøger og Heidfeld smækker døren i… Pinligt for Prost og hvem vil dog leverer motorer til et team der ligner en flok amatører…
Tilbage til kampen om sejren. Der var store afstande mellem de forrste – Hakkinen kørte sit eget løb, og det eneste man måske kunne forvente var at Barrichello og Coulthard kunne komme i duel. Brasilianeren indhentede dog skotten, men det var på en billig baggrund, eftersom han på dette tidspunkt stadig manglede et pitstop. Efter pitstoppet var der dog 25 sekund at hente ind – eller godt mere end et halvt sekund pr. omgang – en svær og umulig opgave.
Efter de forrste var det interesant at se hvordan Jacques Villeneuve kom tilbage i løbet. Han var ellers sendt tilbage efter forvirringen i starten. Men han kom tilbage og på 4. pladsen foran Jenson Button der også fik gavn af forvirringen, efter at BMW-Williams har haft en meget svær weekend. Det blev ikke meget nemmere da den 20-årige brite var en tur igennem gruset med stor fart med dertil hørende skader på raceren – men han holdt på. Salo lå på 6. pladsen foran Herbert der jagtede sit første point i år.
Til sidst hente Coulthard lidt ind på Hakkinen, men sejren var aldrig truet. Dermed er Mika Hakkinen tilbage i kampen om VM – og begge kørere er nu seriøse kandidater.
Men den primære årsag skal især findes i den måde Rubens Barrichello bevægede sig rundt - for brasilianeren placerede sig solidt i midten af banen, for at give plads til tyskeren.
Men Ricardo Zonta var med fremme i front og ville gøre det meget godt og fulgte ind under Schumachers racer - og bremsede en smule senere og ramte tyskeren - ikke særlig hårdt, men nok til at spinde Ferrari'en rundt. Resultatet blev stor forvirring og flere kørere der ramte hinanden.
Ballade i starten af løbet - her kører Zonta ind i Schumacher
Ricardo Zonta fik skylden for sammenstødet - egentlig fair nok, men det er bestemt nye toner fra løbsledelsen. Det gør debatten om starterne mere hot - bliver man først straffet hvis man rammer en andens racer, eller er det i orden at køre til grænsen og så håbe at de andre løfter foden fra speederen... En del af forskellen på denne episode og tidligere, er at Ferrari med det samme indgav protest, hvorefter sagen blev undersøgt.
Status var dog at flere kørere blev sendt tilbage eller udgik - og denne gang var det blandt andet Michael Schumacher der stod for skud.
Det ligger åbenbart stadig til østrigeren at være lidt smart med nogle hurtige udtalelser. BMW-bossen er blevet taget i at fortælle at han så frem til hvordan Frank Williams vil forklare fyringen af Jenson Button.
De udtalelser kan indikere at Williams er ved at have linet Juan Pablo Montoya op til sædet i 2001. Intet er dog bekræftet af Williams.
Alain Prost har en option på McLaren-køreren, men spørgsmålet er også om Heidfeld vil blive. Det lader nemlig til at tyskeren har planer om at skifte teamet ud med et noget bedre team. Heidfelds manager har blandt andet forhandlet med Sauber - men et skifte har for og bagdele. Han er nemlig faldet til hos Prost - og så skal der et stort fremskridt til at han vil skifte. Han venter stadig på chancen hos McLaren.
Sp: Omgangstiderne var utrolig tætte under kvalifikationen, hvor det kun var omkring 1 sek. der adskilte placeringerne fra nr. 5 til nr. 20. Hvordan er det muligt at forbedre placeringen under sådanne betingelser?
Sv: Det er faktisk meget svært. Hvis du stopper op og tænker dig om, så er det meget forbløffende, hvad der sker. Du kan tage de bedste ingeniører i hele verden, sætte dem sammen i grupper, og bede dem om at lave en F1 bil. Hver eneste af dem fortolker opgaven forskelligt - du har forskellige motorer, forskellig effekt, forskellig aerodynamik, forskellig chassisopbygning - og så tager du dem alle sammen med til Østrig og siger: "Lad os se hvad I har fået ud af det" og det ender med, at de når det samme resultat. Men så kommer den menneskelige faktor ind i billedet, nemlig køreren. Men disse små tidsforskelle er fascinerende, og selv efter mange år i branchen, forbløffer det mig hvordan det kan ske. Jeg er skuffet i dag, fordi Giancarlo kun er nr. 8, og bare 2/100 sek. adskiller ham fra 5 pladsen. Så hvad kan man gøre? Du kan tilstræbe at køre tingene 100% perfekt og effektivt, der er ikke plads til fejltagelser.
De små marginaler var ikke på Benettos side i kvalifikationen - Symonds ses her med Fisichella i baggrunden
Sp: Der har været en del udvikling af motoren op til weekenden - kan du fortælle noget om det?
Sv: Mange har snakket om, at vi vil bruge en kvalifikationsmotor. For mig er en kvalifikationsmotor en motor, som er bygget til at yde det absolut maksimale, og derfor kun kan bruges under kvalifikationen. Og det er ikke den type motor som vi bruger, og det er den vej vi tilstræber at gå. Motorer er ligesom chassiser - de gennemgår forskellige stadier af udvikling i løbet af sæsonen. En af de ting som vi i Benetton er stolte af, er vores stabilitet, og heldigvis er vores motorleverandør af samme opfattelse. Som et resultat af dette, så skal alt nyt gennemgå adskillige tests, inden det bliver brugt i løb. For de fleste deles vedkommende, bliver de udsat for op til 1200 km. test. De fleste ting bliver ikke taget i brug, uden at de har bestået denne test. Sommetider afviger vi dog fra reglen, og bruger nogle få ting i kvalifikation. Det er på det niveau, som vi er med motoren. Det er ikke en kvalifikationsmotor, det er næste trin i det tidligere beskrevne. Og sådan er det med andre dele. De skal igennem programmet inden de bliver brugt i løb.
Sp: Er du skuffet over, at begge BAR biler er kvalificeret foran Fisichella?
Sv: Jeg er skuffet over, at der er syv biler foran vores. Jeg bliver aldrig helt glad, før vi holder forrest. Så simpelt er det
Sp: Hvorfor havde Wurz ingen rigtig sammenhæng i hans set-up på bilen i denne weekend?
Sv: Ja, det er lidt mærkeligt. Efter kvalifikationen gennemgik jeg alle detaljer på hans bil, fordi jeg var virkelig overrasket over hans sidste runde. Alt som blev justeret på bilen, var gjort udfra logik og den feedback, som kom fra ham og udfra de data, som vi havde fra den forrige runde. Selv den mindste ændring som ingeniørerne havde foretaget, skulle havde den rigtige effekt, men det havde de ikke, og balancen i bilen ændrede sig drastisk til den sidste runde. Det kan have været noget med dækkene - det ved vi endnu ikke nok om - men jeg ved, at alle har udført deres arbejde rigtigt, så jeg har ikke nogen egentlig forklaring på det.
Symonds er ikke helt tilfreds
Sp: Hvis vi ser frem til løbstaktiken, så er det vel ikke bane der giver problemer i forhold til dækkene?
Sv: Nej, nej slet ikke. Det er faktisk nemt. Det er en low-grip overflade, og selv efter den megen regn i nat, så holder dækkene lige godt. Hvis jeg skulle vælge, ville jeg nok have valgt en blød
Eddie Irvine udtaler "Den eneste måde at bekæmper Michael's svinestreger på, er at give ham en over snuden som han aldrig glemmer." Disse skarpe udtalelser fra Eddie Irvine, stod at læse i en fast rubrik han skriver hver uge. Og Irvine fortsætter " Hvis Schumacher prøver at spærre din vej forbi ham , så må du straffe ham, det er det eneste han kan forstå."
Michael Schumacher er selvfølgelig ikke glad for disse ord, og drager en parallel til Damon Hill ved at sige "Jeg har haft mange hårde kampe med Mika Hakkinen , og der har aldrig været nogle problemer, men mod David er det noget helt andet. Han reagerer ligesom Damon Hill, som altid havde noget at brokke sig over når det ikke gik som han håbede."
Vivendi største rivaler på det område er Orange, som er hovedsponsor hos Arrows, og Telefonica som er hovedsponsor hos Minardi så længe det varer.
Rygterne fortæller også at Peugeot-Vivendi vil opkøbe hele Prost teamet.
"Jeg vil sige at hvis ens holdkammerat er hurtigere end en selv, sådan som Coulthard er i øjeblikket, skal man teste og ikke tage på ferie," siger Lauda advarende. Men kvalifikationen i går har med al tydelighed vist at der var han noget galt på den. Hakkinen er i stedet blevet ladet op, og har haft gode muligheder for at være afslappet til dette grand prix.
Men selvfølgelig har Lauda helgarderet i sine udtalelser. "Hvis Hakkinen er hurtigere end Coulthard i denne weekend, så vil det have været den rigtige beslutning. Hvis ikke han er, så har det været forkert," konkluderer Lauda, der altså var meget skeptisk over Hakkinens ferie.
Nu må vi så også vente og se om finnen holder formen i løbet der køres senere i dag.