Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.7.2003
 Englands GP - De sidste tre - preview
 Englands GP - Midterfeltet preview
 
16.7.2003
 Englands GP - Top 3 preview
 

Hop til top17.7.2003

Englands GP - De sidste tre - preview

De tre teams i bunden har det tilfælles at de alle har mindre end 10 points. Ikke mindst Toyota og Sauber har forhåbninger om mange flere.

De tre teams i bunden har kæmpet med adskillige tekniske problemer med undtagelse af Minardi, som næsten er stabiliteten selv. Minardi har dog ikke fået points endnu, til gengæld er de kommet i mål med begge flere gange end de andre. Men det giver ikke points. Farten er der simpelthen ikke.

Sauber:
Hos Sauber satser man på et godt resultat med points til følge. Begge kørere er ret erfarne på banen. Heidfeld fra sin tid i Formel 3000 og selvfølgelig Formel 1. Heidfeld har også været en tur omkring McLaren Mercedes for år tilbage hvor han lærte mange ting om banen af Mika Hakkinen. Frentzen har en lang racerkarriere bag sig, og har derfor en meget god erfaring. Men om den så kan omsættes i points denne gang, det er en helt anden sag. Sauber har haft en del tekniske problemer men der er man tilsyneladende ved at få styr på. Sauber håber på at kunne introducere endnu en ny version af Petronas motoren, der som alle ved er Ferrari motoren fra sidste år. Men der er kikket lidt nærmere på den, og man mener at have fundet bl.a. nogle flere kræfter i motoren. Men også en større stabilitet. Underligt nok har man haft flere motordefekter, noget der ellers ikke kendetegnede motoren da Ferrari selv brugte den.

Toyota:
For Toyota har det været en lidt skuffende sæson. Godt nok har da Matta overrasket positivt, men det gør det ikke alene. Toyota bruger enorme resurser på at udvikle og forbedre bilen. Men hidtil har det kun kastet 5 points af sig. Forhåbningerne har man endnu ikke kunnet leve op til. Men man giver ikke op. Også Toyota har testet i Spanien. Udover en del nye aerodynamiske dele, så blev der også testet dæk i nært samarbejde med Michelin. Man testede også i sidste måned på Silverstone og fandt flere positive ting. Man mener især at den udformning Silverstone har, er noget der passer godt til Toyota bilerne. Et godt resultat på Silverstone vil vise at man er på rette vej.

Minardi:
Minardi lever højt på stabiliteten, men det er ikke nok når der ikke kommer points i kassen og det har Minardi endnu til gode i denne sæson. Al virakken omkring Paul Stoddart og hans seneste udmeldinger, er indtil videre blevet stillet i bero. Til gengæld har teamet hjemme i Faenza forberedt sig til mødet med den engelske bane. Minardi tester ikke, kun den tilladelige test fredag formiddag inden de frie træningssessioner kan bruges til at teste i. Økonomien tillader ikke Minardi at teste ret meget. Til gengæld bliver der arbejdet med andre ting. Man ved at man har en stabil motor, så der arbejdes med selve bilen i stedet. I et vist omfang kan man lave aerodynamisk arbejde, men mon ikke afgangen af flere vigtige personer i teamet sidste år og i år sætter sit præg på udviklingsarbejdet. Man kan kun håbe at Minardi får så mange penge at det bliver muligt for dem at komme op og blande sig lidt med de nærmeste konkurrenter.

PDL  


Hop til top
Englands GP - Midterfeltet preview

Hovedopgaven for alle teams har siden det franske GP været test, test og test - i hvert fald de som må. Skuffelserne fra Frankrig skal overvindes.

Flere af teamene i midterfeltet oplevede det franske GP som en stor skuffelse. Siden er der arbejdet hårdt på at finde fejlene og rette dem. Samtidig er der kommet forbedringer af forskellig slags. Nu skal det bevises at forbedringerne vitterligt dur. De to ugers pause siden det franske GP er blevet godt udnyttet arbejdsmæssigt.

Renault:
Renault oplevede ikke det franske GP som noget specielt rart. Men det har man arbejdet hårdt på at kunne ændre. Bl.a. har man arbejdet i vindtunnelen for at forbedre aerodynamikken. Specielt har man i længere tid arbejdet med hvordan bilen reagerer på vinde fra andre retninger end lige netop forfra. Vindforholdene på Silverstone er en underlig størrelse. Det forlyder også at Renault kommer med en ny og kraftigere motor. En ny evolution med andre ord. Om den så arbejder som den skal på Silverstone med de mange forskellige typer sving er en helt anden sag.

BAR:
BAR teamet er et af de teams som har Silverstone som hjemmebane. Fabrikken ligger kun ca. 15 km fra banen, så mangler man lige nogle reservedele, er der ikke langt til fabrikken. BAR har siden det franske GP testet på Circuit de Catalunya. Man testede forbedringer på aerodynamik, motor og flere forskellige mekaniske ændringer. Man nåede også lige lidt dæktest, selvom man hentede mange vigtige informationer på det område ved en test i sidste måned på netop Silverstone. Begge kørere er ret glade for banen. Man er i teamet fuldt klar over de forhold som det velkendte britiske vejr kan præstere. Det er kørerne også. Men alligevel er Silverstone begge kørere ser frem til at køre på. Man forventer at de ændringer man har lavet siden det franske GP, fører frem til et godt resultat. Især ændringerne på motoren skulle give gode forhåbninger.

Jaguar:
Endnu et hjemme GP. Som mange andre har Jaguar også været i Spanien for at teste. Mark Webber fik igen points i det seneste GP. Han er kommet ind i en god stime. Det kniber stadig for Pizzonia selvom han er blevet bedre til at komme i mål. Bilen i sig selv er også blevet meget pålidelig end tidligere. Ved den seneste test, arbejde man med den forsatte udvikling af bilen. Men også dækkene blev testet. Samarbejdet med Michelin har givet en række gode data som man håber på at kunne omsætte i endnu flere points.

Jordan:
Jordan teamet bor lige på den anden side af vejen i forhold til banen. Jordan har om nogen arbejdet med bilen siden Frankrigs GP. I forberedelserne til det engelske GP har man set på data som man har opsamlet fra tidligere tests. Ikke usædvanligt har Jordan haft nogle ret gode tests på netop Silverstone tidligere, så man ved hvordan bilerne opfører sig på banen, hvilket må siges at være ret så væsentligt. Men det begynder at stramme lidt til for teamet. Jaguar har været så flinke at overhale Jordan i pointregnskabet. Jordan er i forhold til Jaguar gået lidt i stå mht. at hente points. Men måske bliver der lavet om på det på Silverstone.

PDL  


 

Hop til top16.7.2003

Englands GP - Top 3 preview

Ferrari fører endnu mesterskabet hos konstruktørerne, men hvor længe varer det? Det har ikke set så godt ud for de røde i de seneste GP'er.

Årets elvte GP løber af stabelen i den kommende weekend. Denne gang går turen til England til Silverstone, som alle teams mere eller mindre kender som deres egen bukselomme. Det er en af de baner der bliver testet allermest på. Hvad har de teams i top fundet på til denne weekend?

Ferrari:
Ferrari har testet på livet løs siden det franske GP. Ferrari har kørt ikke mindre end små 4300 km siden det franske GP. De er kørt i Spanien, på Mugello og på Fiorano. Og hvad har de så fundet på i Maranello? På de to italienske baner har man testet nye aerodynamiske dele til bilen. Visse kilder kalder det endda en ny aerodynamisk pakke. Desuden har Shell arbejdet hårdt på at finde nye løsninger. Men den vigtigste partner i det store spil må være Bridgestone. Det forlyder fra Ferrari at Bridgestone ikke kommer med et nyt dæk, men måske snarere et stærkt modificeret dæk som i sin grundbasis blev testet af Ferrari på netop Silverstone i juni måned. Hos Ferrari har man næsten et setup klar. I hvert fald på papiret. Bilen skal sættes op i en utrolig god balance, endda endnu bedre end på Nürburgring som ellers kræver en meget afbalanceret bil. Lad os se hvad Ferrari har fundet på.

Williams:
Williams er i de seneste GP'er rykket foran McLaren og meget tæt på Ferrari. De to dobbeltsejre har gjort en forskel. Williams har virkelig fået arbejdet med bilen og det har vi set resultatet af. Også hos motorpartneren BMW er man glad for fremskridt. Nu kan bilen efterhånden leve op til motoren - ifølge BMW. Williams har testet på Circuit de Catalunya - for øvrigt sammen med Ferrari. Her har bl.a. Michelin haft en stor finger med i spillet. Ligesom hos Ferrari ved man hos Williams at gummiet er af vital betydning. Desuden har man forsat det udviklingsprogram som foreløbig har ført Williams op på andenpladsen kun 3 points efter Ferrari. Setuppet bliver en yderst vigtig faktor på Silverstone. Man har noteret sig fra tidligere tests hvor der kan opstå problemer. Balancen i bilen skal yderligere optimeres for at få de optimale omgangstider. Begge kørere kender banen yderst godt fra tidligere tests. Man er fuldt klar over at vinden kan blive en vigtig med eller modspiller på netop denne bane. Men mon ikke Williams teamet har regnet alle forhold med i deres planlægning.

McLaren:
Efter en god start på sæsonen er McLaren haltet lidt bagud - især i forhold til Williams som virkelig på det seneste har skubbet McLaren ned på tredjepladsen. Dog ikke længere væk end at kampen mellem de tre top teams stadig er meget tæt og spændende. Teamet testede i sidste uge på Circuit de Catalunya hvor man forsatte udviklingsarbejdet på både MP4-17D og den nye MP4-18. Debuten af den nye er endnu en gang udskudt og mange er begyndt at tænke på om vi nogensinde får den at se på banen. MP4-19 er allerede på tegnebrættet og flere ting er allerede udviklet til den. Men lad det nu være. Udover at teste de to modeller så har McLaren også testet dæk forud for det engelske GP. Nogle af de problemer man havde i Frankrig har man arbejdet med og tilsyneladende fået løst. Spørgsmålet er om det er nok i forhold til både Ferrari og Williams som begge har arbejdet intensivt videre med deres biler. McLaren har noget at forsvare. Teamet er det mest vindende ved det engelske GP. 12 ud af de seneste 20 engelske GP'er er vundet af McLaren. Og i de 36 engelske GP'er som McLaren har deltaget i, har man fået points hver gang undtagen en eneste gang. Og i de 23 af disse 36 gange har man været på podiet. Flot rekord. Begge kørere er ret vilde med banen. De kender også Silverstone som en hjemmebane for McLaren. Men det gør alle de engelske teams jo. Har McLaren fundet på noget nyt og effektivt til deres hjemme GP?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk