Formula 1 Grosser Preis Santander von Deutschland 2008
Fredag den 18. juli:
10:00 - 11:30 Formel 1 fri træning
14:00 - 15:30 Formel 1 fri træning
Lørdag den 19. juli:
08:00 - 09:00 Formel 1 pitstop træning
09:30 - 10:00 Mini Challenge race 1
10:00 - 10:15 BMW M1 ProCar demonstration
11:00 - 12:00 Formel1 fri træning
12:25 - 13:10 Porsche Super Cup kvalifikation
14:00 - 15:00 Formel 1 kvalifikation
16:00 - 17:20 Grand Prix 2 race 1
17:40 - 18:10 Formel BMW race 1
Søndag den 20. juli:
08:25 - 08:55 Mini Challenge race 2
09:15 - 09:45 Formel BMW race 2
10:30 - 11:20 Grand Prix 2 race 2
11:45 - 12:20 Porsche Super Cup race
12:30 - 12:45 Formel 1 kørerparade
12:45 - 13:00 BMW M1 ProCar demonstration
14:00 - 16:00 Formel 1 race
For at det ikke skal være løgn så er Nick Heidfeld med sine 36 point stadig indenfor en rimelig afstand af de førende. I tidligere tider var det jo sådan at 10 - 12 point var den afstand der var mellem de to første - hvis de lå tæt. Så i øjeblikket er vi vidne til en historisk tæt Formel 1 sæson - ligesom vi i øvrigt også var sidste år. Efter en lang periode med kun enktelte sæsoner med spænding, har vi nu haft et par gode år, og der er begrundet håb om at det kan fortsætte et stykke tid endnu.
For alle fire kørere i front gælder det, at de skal skrabe så mange point sammen som, og helst håbe på at konkurrenterne ikke får for mange. De vil hver især foretrække at netop de vandt, og de andre udgik - det ville skabe et lille hul. Men sådan bliver det nu nok ikke.
I England virkede McLaren og Hamilton ganske stærke - og det var de også. Men sejren kom til at virke mere solid end det nok var, fordi Ferrari fik den afsindige tanke, at det var en god idé at lade Raikkonen fortsætte på sine slidte dæk. Det hjalp heller ikke på det at de ikke rettede deres fejl, da de så han tabte tid, men lod ham tabe rigtig meget tid. Men pointen er at Ferrari ikke er så langt bagefter McLaren som det kunne virke til i England.
Faktisk er det egentlig tvivlsomt om man kan sige at det ene team virkelig er foran det andet. Det er dagsformen både i teamet og hos køreren, der i høj grad spiller ind. Hvordan bilen har det med den bane den befinder sig på er også en faktor, men under alle omstændigheder er det marginaler der afgør om det er Ferrari eller McLaren der har den bedste dag. Og derfor er begge teams også gode bud på en vinder. Det er i den forbindelse værd at bemærke at i denne sæson er der ingen kører der har vundet to løb i træk. Og hvis den trend holder, ja så bliver det i al fald ikke Hamilton der vinder.
Massa og Raikkonen er på papiret sidestillet, men forskellen på dem er at Raikkonens bundniveau er højere - på en dårlig dag får han mere ud af det end Massa, der stadig er for svingende i sine præstationer. Hvis han har en god dag på søndag, kan han blive svær at slå, hvis ikke kan komme til at slås med Sutil og Fisichella.
BMW er på hjemmebane og vil gerne gøre en god figur. På trods af sejren i Canada er der stadig et spørgsmålstegn om hvorvidt de faktisk er i stand til at true de to store. Umiddelbart virker det ikke til at de er klar til at slås med dem om sejre, men det kan hurtigt ændre sig. Men deres helt store fordel i øjeblikket er hvor tæt kørerne i hos Ferrari og McLaren ligger, for det gør det lettere for BMW kørerne at snige sig tæt i kampen om VM. En VM titel til Kubica ville være overraskende, men en behagelig forandring, der viser at dark-horses også kan stikke af med guldet.
Red Bull skylder et godt resultat. Der er ved at være fart i bilen og i England var Webber i forreste række, da starten gik - men det holdt så ikke en hel omgang. Red Bull skal snart gå fra at være et lige ved og næsten team til at nærme sig et niveau som minder om det BMW havde sidste år - sådan lige lidt væk fra de store.
Den tidligere verdensmester Alonso og hans Renault team er ikke helt til at blive kloge på. Det ene øjeblik triller de lidt fremad, de næste lidt tilbage. Men sejre virker som noget der er langt ude i fremtiden for dem. Alligevel er de, overordnet set, gået fremad i år.
Og det kunne da være festligt hvis vi, når sæsonen nærmede sig sin afslutning ikke bare havde Massa, Raikkonen og Hamilton, med BMW'erne som outsidere, der kunne vinde. Det kunne da være sjovt hvis både Red Bull og Renault også lå og pressede på for at få en førsteplads.
Men desværre er det ikke så sandsynligt at det sker. Og da slet ikke i Tyskland, på søndag. Her vil Ferrari være et godt bud på en vinder. For VM ville en sejr på hjemmebane til Nick Heidfeld være godt, og det er ikke en helt usandsynlig tanke. Men, ligesom i Canada, kræver det nok en Ferrari eller en McLaren, eller begge, i en eller anden form for problemer.
Lewis Hamilton var torsdag blevet afløst af teamkammeraten Heikki Kovalainen, der overtog testopgaven efter den hurtige englænder. Dermed måtte en ny mand sætte dagens hurtigste tid, og det blev Felipe Massa i hans Ferrari der begik denne.
I forhold til de tidligere dage, blev der vendt lidt op og ned på de enkelte teams placeringer. Dog skal man ikke lægge så meget i det da det "kun" er test. Lewis Hamilton har dog set over alle dagene sat den hurtigste tid.
Torsdagens tider og placeringer:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:14.989 | 107 |
2. | Jenson Button | Honda | 1:15.081 | 121 |
3. | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:15.289 | 123 |
4. | Mark Webber | Red Bull | 1:15.378 | 118 |
5. | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:15.556 | 106 |
6. | Fernando Alonso | Renault | 1:15.593 | 115 |
7. | Kazuki Nakajima | Williams | 1:15.759 | 119 |
8. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:15.869 | 107 |
9. | Jarno Trulli | Toyota | 1:16.065 | 129 |
10. | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:16.113 | 74 |
Silverstone hængte de røde lygter ud faktisk flere uger før det engelske Grand Prix blev kørt. Man håber på at gøre det samme på Hockenheimring. Her er situationen den at der kun mangler at blive solgt godt 15.000 billetter i at der er udsolgt til det tyske Grand Prix.
En faktor der gør sig gældende er at det pt. kun er hvert andet år der køres på Hockenheimring. En anden og ikke mindre væsentligt faktor er at Nick Heidfeld for alvor er begyndt at markere sig igen. Så det er næsten ved at være sidste chance hvis en udflugt til det tyske Grand Prix skal lade sig gøre.