Og det var jo rent faktisk, hvad der skete her i den første del af den nye sæson. Også det faktum, at Bobby Rahal afløste Craig. Jo, der sker virkelig vanvittige ting i CART.
De første 9 løb er blevet vundet af 8 forskellige kørere, Max Papis, Paul Tracy, Adrian Fernandez, Michael Andretti, Ferran, Juan Pablo Montoya og Moreno - og som yderligere et kendetegn, så har brasilianerne noget nær vist total dominans.
De dominerende brasilianere anført af Ferran, Moreno, Castroneves og Cristiano da Matta, er alle i Top-12 i point-stillingen. De har sikret 4 sejre til deres hjemland, hvilket naturligvis har betydet, at deres fans er helt i ekstase.
Moreno's sejr i Cleveland sidste søndag var samtidig ensbetydende med, at han med sine 41 år blev den ældste kører nogensinde, der har vundet et løb i CART serien. Og som et ekstra plus overi alt dette, så har han lige nu et komfortabelt forspring i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet).
Selvom det måske før denne sæson syntes at være usandsynligt, så kunne Moreno rent faktisk godt gå hen at blive Brasiliens nye mester. Efter en del år, hvor han udfyldte rollen som 'Super-Sub' (afløser) hos adskillige teams, så har han virkelig formået at udnytte hans faste kontrakt med Patrick Racing. Det er, indtil videre, blevet til syv Top-10 placeringer og heriblandt hele fire podie-placeringer. De 41 år synes bestemt ikke at være nogen forhindring for den vellidte og emotionelle brasilianer.
"Sålænge du selv føler dig ung indvendig i hjerte og sjæl, så spiller det ingen større rolle om du er 40 eller 50," siger Moreno. "Jeg takker hver dag Gud for, at han har givet mig denne mulighed (mesterskabet)."
"Roberto har i sandhed et barns hjerte. Jeg er ikke overrasket over hans resultater," siger Andretti. "Han er en fantastisk racerkører, og ingen kan se på ham og hans kørsel, at han rent faktisk er 41 år."
Andretti, der selv er 37 år og dermed jo ikke ligefrem selv nogen vårhare længere, men ikke destro mindre ligger han som nr. 2 i kampen om PPG Cup'en.
Det svage led hos Andretti i denne sæson har dog været hans kvalifikationskørsler. I de foreløbige 9 løb, har hans startplacering gennemsnitligt ligget som nr. 10. I selve løbene har han dog formået at kæmpe sig vej op igennem feltet. I Japan startede han som nr. 8 og endte med at vinde løbet. I Milwaukee startede han som nr. 10, og endte med at blive nr. 2, og i Portland fra en 11. plads til at slutte som nr. 4.
Bagved Andretti maser den nye CART-generation på. Svenske Kenny Brack, der skiftede fra den konkurrende serie, IRL (Indy Racing League) til CART, har indtil videre opnået seks Top-10 placeringer. Og lige bagved svenskeren har vi Ferran, der har sørget for, at kaste glans over et "grand old" team.
Indtil videre har det i hvert fald været en fantastisk sæson for Penske Racing med de to kørere, Ferran og Castroneves med deres Reynard-Honda grundpakke. De to har vundet de sidste 3 ud af 5 løb, hvilket er nøjagtig 3 sejre mere, end teamet opnåede i hele 1998 og 1999 sæsonerne. Ferran sørgede med sejren i Nazareth bl.a. for, at Roger Penske endelig fik sejr nr. 100 i hus.
Og mens Penske har alt mulig grund til at smile, så må man sige, at Barry Green, team-ejer hos KOOL Green, så absolut må føle noget nær det modsatte. Godt nok vandt Paul Tracy løbet i Long Beach, og han er i øjeblikket på en 5. plads i kampen om PPG Cup'en, men de gennemsnitlige resultater for teamet har kun været en 11. plads.
Og Franchitti, der jo kæmpede med Montoya om mesterskabet
Udover tålmodighed, så har 37-årige Andretti desuden lært, at det ikke i alle situationer betaler sig at køre aggressivt.
Da starten gik i Toronto var alle de mange fans straks på tæerne, fordi det første skarpe højresving næsten altid er god for en gang fest og ballade, men det dog ikke tilfældet i år. I stedet skete der ting og sager i sving nr. 3.
Pole-sitter, brasilianske Helio Castroneves, blev overhalet af hans landsmand, Cristiano da Matta. Bagved disse bød skotske Dario Franchitti den forsvarende mester, columbianske Juan Pablo Montoya op til dans. De kolliderede begge i indgangen til svinget, og deres to Champ Cars hang derefter godt og grundig sammen. De formåede dog at komme tilbage til pit'en, men udgik herefter begge af løbet.
Efter at to af de store favoritter var udgået af løbet, blev det herefter til en yderst taktisk affære. Den første pit-stop runde gav ikke de helt store forskydninger i feltet, men på omgang nr. 44 var det slut for Castroneves, og Andretti var nu på 2. pladsen.
Derefter begyndte det for alvor at blive et fantastisk spændende løb. Fra omgang nr. 60 - 74 var Top-11 kun adskilt af ca. 7 sekunder. Andretti lagde et kæmpe pres på da Matta, men det lykkedes ham trods en noget urolig bil, at holde amerikaneren bag sig. Da man nærmede sig den 2. pit-stop runde, lå det ligesom i luften, at det hele skulle afgøres her.
Og det var da også, hvad der skete. Andretti's Newman/Hass team formåede at få ham ud på 1. pladsen. De to Patrick Racing team-kammerater, Adrian Fernandez og Roberto Moreno, kørte dog hele 3 omgange flere end de andre, inden de kørte i pit.
Derfor var der i resten af løbet stor spænding om, hvorvidt Andretti var nødt til at køre i pit til allersidst for en splash-and-go. Desværre for Moreno, så udgik han på omgang nr. 99 med tekniske problemer, og han scorede dermed ingen point i dette løb.
Andretti oparbejdede hurtigt et "komfortabelt" forspring ned til Fernandez på 3 - 4 sekunder, og i resten af løbet var det nu kun et spørgsmål om, hvorvidt han skulle i pit til sidst.
Heldigvis for Andretti, så blev dette ikke nødvendigt, og efter 112 omgange på den krævende bybane i Toronto, så drønede han over målstregen som vinder af hans 2. løb i denne sæson og hans sejr nr. 40 i CART serien var hermed en realitet.
Fernandez blev nr. 2 efterfulgt af en flot kørende Paul Tracy, Cristiano da Matta og Alexandre Tagliani.
Andretti er nu kun 2 point efter Moreno i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet).
Det næste løb i FedEx CART serien er Michigan 500, der køres i den kommende weekend, søndag d. 23. juli på højhastigheds oval-banen, Michigan Speedway.
I forhold til vejrforholdene under fredagens 1. kvalifikation, hvor en våd bybane havde fordelt goderne ulige, så viste vejrguderne sig fra den milde side i lørdagens 2. kvalifikation.
Castroneves, der til stadighed bliver ved at overraske positivt i denne hans kun 3. sæson i CART serien, var den eneste af de i alt 25 kørere, der formåede at bryde 110 mph. barrieren.
Hans hurtigste gennemsnitshastighed blev nemlig 110,455 mph.(ca. 177 km/t.), hvilket svarer til en omgangstid på 57,200 sekunder på den 1,721 mil lange bybane.
Hans landsmand, Cristiano da Matta, starter, som førnnævnt, som nr. 2 takket være en omgangstid på 57,539 sekunder (109,804 mph.). Det er hans karrieres hidtil bedste startplacering i CART serien. Han ser uden tvivl frem til igen at skulle kæmpe mod Castroneves. De to kørte begge i Indy Lights serien i 1997, hvor da Matta blev nr. 3 og Castroneves nr. 2.
Michael Andretti, der efterhånden bliver bedre og bedre i denne sæson, starter som nr. 3 med tiden 57,666 sekunder (109,562 mph.). Det er i øvrigt hans bedste startplacering i denne sæson.
Juan Pablo Montoya starter som nr. 4 takket være 57,928 sekunder (109,066 mph.). Det skal blive meget spændende at se, hvordan duellen mellem Andretti og Montoya forløber - især når de kommer til det første skarpe højresving. Der er virkelig lagt i kakkelovnen til en omgang fest og ballade imellem de to.
Den sidste i Top-5 startplaceringerne blev fredagens forløbige pole-sitter, Dario Franchitti. Hans hurtigste omgangstid i Toronto lød på 57,940 sekunder (109,044 mph.). Netop bybanen i Toronto har altid været én af Franchitti's favorit-baner. I hans debut-sæson i 1997 var han på pole-position, og det samme var tilfældet i 1998. Højdepunktet var dog sidste år, hvor han vandt løbet.