BMW vil gøre status efter denne sæson. Man vil overveje om man skal forsætte i Formel 1. BMW har en kontrakt med Williams der løber til udgangen af 2004. Efter denne sæson er man halvvejs i det samarbejde. Der skal til den tid drøftes om man vil forsætte i Formel 1, og i så fald om det stadig skal være med Williams som partner. Der er dog ingen planer om at stoppe før den nuværende kontrakt udløber.
Dr. Mario Theissen:
"Vi er nu ved at nå halvvejs i det nuværende partnerskab. Efter sæsonen vil vi tale om vores fremtid i Formel 1, og selvfølgelig vil Williams være den første vi taler med."
Det er forholdsvis nye toner fra BMW. Takket været BMW er Williams kommet frem forrest i feltet igen efter en noget dårlig periode med de gamle Supertec motorer. I tilfælde af at BMW vælger at stoppe samarbejdet med Williams eller at stoppe helt, har Williams teamet dog stadig 2 år til at finde en anden leverandør.
Michael Schumacher kan blive den kører der hurtigst vinder et verdensmesterskab. Det sker hvad enten han vinder det i Frankrig på søndag, eller venter til Hockenheim næste søndag. Han har for øvrigt selv luftet at det vil være en oplagt mulighed.
Michael Schumachers rekordliste er allerede imponerende. Flest antal sejre, flest scorede points, fleste hurtigste omgange, flest kilometer og omgange i føring. Kommer Michael Schumacher i top 6 på søndag vil han også være den kører der er sluttet flest gange i top 6. En rekord som Carlos Reutemann i mange år har været indehaver af. Hvis Barrichello og Montoya slutter dårligere end nr. 2, vil han udligne Juan Manuel Fangios enestående rekord med 5 VM titler.
Der mangler dog et par rekorder endnu. Flest VM titler og flest sejre på en sæson. Den rekord er Nigel Mansell stadig indehaver af.
Michael Schumacher har luftet tanken om at det vil mest ideelt hvis han bliver verdensmester hjemme i Tyskland. Efter manges mening er Magny-Cours ikke det rigtige sted at blive verdensmester. Banen ligger stort set næsten uden for lands lov og ret. På Hockenheim vil det kolossale hjemmepublikum i den grad kunne hylde deres landsmand. Det vil i så fald ske samtidig med indvielsen af den ombyggede Hockenheim bane.
Allan McNish sidder i et usikkert sæde. I hvert fald er af mange dømt til at miste sædet efter denne sæson. Måske vil Ove Anderson lade ham degradere til testkører efter en lidt skuffende sæson. Det skal dog siges at Allan McNish heller ikke altid har været lige heldig med bilen. Men alligevel trækker det lidt ned, ligesom det har gjort for andre kører før ham. Mister han sædet står der andre på spring, der er efterhånden en lang liste til sædet hvis man skal tro alle rygter. Men hvordan opfatter Allan McNish selv situationen?
"Det er jo lige det. Det er ikke irriterende, men kan virke distraherende hvis man giver plads for det. Hvis man lader sig påvirke af det, så er svaret ja - så er det distraherende. Det er altid disse rygter på denne tid af året, men sådan er det jo."
Allan McNish er faktisk mere træt af at der en sommerpause - den kommer efter det tyske Grand Prix. I sommerpausen er der testforbud. Pausen kunne Toyota og han selv godt bruge til at optimere og forbedre mange ting. Han ser dog også fordele ved pausen.
"Jeg mener at det altid er et handicap når man ikke får mulighed for at opbygge en erfaring. Når det er sagt, så får vi dog også mulighed for at sætte os ned og finde ud af lige nøjagtigt hvor der skal sættes ind. Hvilke områder der kan forbedres osv."
Allan McNish er af mange allerede dømt ude. Men måske har han stadig en chance hvis heldet ellers er med ham resten af sæsonen. Det kræver dog sikkert nogle points på kontoen, eller i det mindste en konstant placering i top 10.
Tid | Program | Kanal | Sprog |
Lørdag | |||
11:00 | Træning | RTL | Tysk |
12:45 | Kvalifikation | RTL | Tysk |
Søndag | |||
09:15 | Warm Up | RTL | Tysk |
13:00 | Countdown | RTL | Tysk |
13:45 | Grand Prix, direkte | TV2 Norge | Norsk |
13:50 | Grand Prix, direkte | DR1 | Dansk |
13:55 | Grand Prix, direkte | TV4 | Svensk |
14:00 | Grand Prix, direkte | RTL | Tysk |
MRR 17.7.2002 Felipe Massa på vej ud?Til de svejtsiske medier har Peter Sauber udtalt at man er begyndt at se sig om efter en mere erfaren kører. Felipe Massa er på trods af hans talent ikke moden nok til teamet.Silly Season kører videre på højtryk. Peter Sauber har netop udtalt til flere svejtsiske medier at man er begyndt at kikke sig om efter en mere erfaren kører end Felipe Massa. Ikke fordi at Massa har gjort det specielt dårligt, men i den tætte kamp lige efter toppen, er det nødvendigt med mere erfaring. Den melding åbner op for flere muligheder. Hvem kan man forestille sig hos Sauber i stedet for Felipe Massa? Et af emnerne kunne være Frentzen. Arrows har ikke klarhed endnu for deres fremtid. Frentzen er også sat i forbindelse med Toyota hvor man tilsyneladende vil have Allan McNish degraderet til testkører, hvis han vil det. Fisichella kunne også være en mulighed. Jenson Button én endnu større mulighed i og med at hans plads hos Renault langt fra er sikker, og hos Williams er der ingen plads til ham. Det store spil er i gang. PDL Køen for at få et Grand Prix bliver længere og længere. Efter at Dubai og Bahrain har meldt sig under fanerne, dukker nu Egypten op også.Bernie Ecclestone vil gerne have flere Grand Prix'er uden for Europa. Det skyldes til dels forbuddet mod tobaksreklamer, som bliver forbudt i EU. Tobaksreklamer er stadig en stor del af Formel 1. Men i andre verdensdele hersker der ikke de samme restriktioner, så det er vel på en måde naturligt at søge ud. Mellemøsten ligger i denne tid flere billetter ind på at få Grand Prix cirkuset til denne del af verdenen. Og senest har Egypten lagt billet ind på at få et Grand Prix. Ashrah Mahmoud, formand for det egyptiske motorsportsforbund, har bl.a. udtalt at man er fast besluttet på at få et Grand Prix. Planen er at banen skal bygges i det såkaldte 6. oktober distrikt. Det er placeret ikke så langt fra de berømte pyramider, og dermed heller ikke så forfærdelig langt fra Cairo. Beliggenheden vil dermed blive ret ideel for publikum og alt hvad der ellers kommer. Ifølge de foreløbige planer kan man have en bane klar til sæsonen 2005. Nu gælder det i første omgang om at sikre sig rettighederne til at være vært for et Grand Prix. PDL Ferraris testkører, Luca Badoer, kørte i går shakedown på de Ferrari racere som skal benyttes i det Franske Grand Prix den kommende weekend på Magnu-Cours banen.
Det var som vanligt Ferrari's egen testbane, Fiorano, der lagde asfalt til shakedown'en, der blev afviklet i delvis regnvejr.
Dagens bedste tid blev 1:09,030. AN BAR teamets ene testkører, englænderen Anthony Davidson, skal i dag teste for Team Green i forbindelse med CART testen på Elkhart Lake banen.
Davidson spås gode chancer for at skifte fra Formel 1 og BAR til CART serien og Team Green på grund af hans gode forbindelse med Honda, som er motorleverandør til begge team. Ligesom British American Tobacco også støtter Team Green via deres tobaks sponsorat (Kool) på teamets biler.
Testen strækker sig over to dage og hvis den forløber godt for Davidson, så har han gode chancer for at overtage Michael Andretti's plads i teamet næste sæson. Ud over CART testen har Davidson også planlagt en test med Formel 1 teamet Jaguar, med mulighed for en fast kører plads næste sæson. AN McLarens østrigske testkører, Alexander Wurz, hævder at han allerede nu har kontakt med tre teams om en plads som aktiv kører i næste sæson, selv om han endnu ikke vil offentliggøre hvem der er tale om.
Grunden til at Wurz nu kigger efter en plads uden for McLaren teamet, at de så godt som har bekræftet at deres kører-setup næste sæson igen bliver David Coulthard og Kimi Raikkonen.
To af de teams der gættes på at Wurz forhandler med i øjeblikket er Jaguar og Toyota. Det tredie team skulle angiveligt være BAR teamet
Sidste gang Alexander Wurz deltog i et Formel 1 Grand Prix løb var for Benetton teamet i 2000 sæsonen, hvor han sluttede mesterskabet på en delt 15. plads med 2 point. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|