Første mand på banen er Adrian Sutil, han følges hurtigt af Nick Heidfeld, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, David Coulthard og Nelson Piquet Jr.
Kort tid efter kommer også Kazuki Nakajima, Heikki Kovalainen, Mark Webber og Giancarlo Fisichella på banen.
Samtidig med at de første kørere retunerer til pitten efter en enkelt installationsomgeng, kører Nico Rosberg Sebastien Buurdais, Robert Kubica, Lewis Hamilton, Timo Glock, Jenson Button og Jarno Trulli ud på deres første omgang.
Efter 5 minutter er alle tilbage i pitten, og de eneste der ikke har været ude endnu er Kimi Raikkonen, Felipe Massa og Rubens Barrichello.
8 minutter inde i denne fri træning kører Rubens Barrichello for første gang ud på banen, hvor han er helt alene!
Også han kører blot en enkelt omgang, og så er banen igen tom for biler!
Da uret passerer 13 minutter kører Glock ud på banen for anden gang, han tager endnu en enkelt omgang, og kører ind i pitten igen.
Samtidig kører Hamilton på banen igen, fulgt af Trulli, Piquet og Vettel.
Trulli returnerer til pitten, mens Piquet, Hamilton fortsætter endnu en omgang, mens Alonso og Kovalainen kører ud på banen.
Dagens første tider:
Piquet - 1:35,054
Vettel - 1:33,350
Piquet - 1:33,718
Alonso - 1:34,256
Der er nu 8 kørere på banen, og der er gået 22 minutter.
Vettel fejre sin nye Red Bull kontrakt, ved igen at køre hurtigste tid (selv om det stadig er i Toro Rosso raceren) - 1:31,934.
Alonso - 1:31,421
Han er dermed 0,513 sekund hurtigere end Vettel.
Alonso - 1:30,267
Han er nu 1,667 sekund hurtigere end Vettel på 2. pladsen.
Hamilton - 1:31,040
Han er 0,773 sekund langsommere end Alonso, men tiden rækker til en 2. plads.
Samtidig kører Nakajima sig til 3. hurtigste tid - 1:31,874.
Et par minutter senere er det Hamilton der sætter den hidtil hurtigste tid - 1:29,774, og han følges af Alonso ind i 1:29 tiderne, da spanieren kører 1:29,977.
Der er 0,203 sekund mellem de to nu.
De to Ferrari kørere Raikkonen og Massa har endnu ikke været på banen.
Det går rigtig hurtigt med tiderne nu.
Top 5 efter 30 minutter:
1 - Hamilton
2 - Alonso
3 - Sutil
4 - Kovalainen
5 - Nakajima
Der er nu 12 kørere der har sat tider.
Alonso er med tiden 1:28,572, den første kører under 1:29.
Han er 1,202 sekund hurtigere end Hamilton på 2. pladsen.
De to Ferrari'er er nu på banen for første gang!
Nakajima - 1:29,310 - 2. pl.
Raikkonen - 1:31,036 - 10. pl.
Massa - 1:29,375 - 3. pl.
Vettel 1:28,861 - 2. pl.
Han er kun 0,289 sek. fra Alonso.
Raikkonen - 1:29,011 - 4. pl.
Massa - 1:28,004 - 1. pl.
Han slog Alonso's tid med 0,568 sekund, og det på sin 4. omgang!
Massa's 1. plads holdt kun få minutter, så kørte Raikkonen 1:27,581 og overtog den placering.
Op mod halvvejsmærket var banen tørret så meget op at tiderne burtigt begyndte at falde dramatisk.
Top 5 efter 45 minutter:
1 - Vettel - 1:24,087
2 - Massa - 1:24,828
3 - Sutil - 1:26,314
4 - Rosberg - 1:26,457
5 - Raikkonen - 1:26,473
Kun Nick Heidfelt mangler på dette tidspunkt at sætte en tid, han har stadig kun kørt sin installationsrunde.
Med 40 minutter tilbage sætter Vettel igen ny hurtigste tid - 1:21,104 - dermed er han hele 3,424 sekund hurtigere end Massa på 2. pladsen, og 4,787 sekund hurtigere end Fisichella der lige har kørt sig op på 3. pladsen.
Med 35 minutter tilbage er det kun Bourdais på 8. pladsen der cirkulere på banen.
Han udnytter den fri bane på fornem vis, og sætter næsthurtigste tid - 1:24,817 - han er dog 3,413 sekund fra Vettel's tid oppe foran.
Heidfeld er på banen, på vej mod sin første tid!
Bourdais giver den gas - 1:21,506 - han er nu kun 0,102 sekund fra Vettel.
Heidfeld - 1:24,507 - 5. pl.
Sutil kører 1:21,325 hvilket er hurtigst indtil nu.
Han slår Vettel og Bourdais på 2. og 3. pladserne med henholdsvis 0:079 og 0:181 sekund.
Bourdais er stoppet ude på anden sektor af banen, men holder sådan at der heldigvis ikke blev bruge for de gule flag, og den fritræning kan derfor fortsætte uden indgreb.
Sutil forbedre sin tid til 1:19,302, han er nu knapt et sekund hurtigere end Heidfeld på 2. pladsen.
Heidfeld, Glock og Rosberg kører 1:19,436, 1:19,629 og 1:19,657 på 2., 3. og 4. pladserne.
De er sammen med Sutil ene om at køre 1:19 tider i øjeblikket.
Rosberg 1:18,921 = 1. pladsen.
Samtidig kører Fisichella 1:19,663 og overtager 2. pladsen.
Glock kører 1:18,404 og er ny kører på 1. pladsen, Sutil kører 1:18,561 og overtager 2. pladsen, der er 0,157 sekunder mellem dem.
Rosberg 1:18,018 og Piquet 1:18,325 - de er de to nye kørere på 1. og 2. pladserne.
Med 20 minutter tilbage sætter Raikkonen tiden 1:17,879, samtidig kører Webber 1:17,879, de overtager dermed de to første pladser.
Det holdt dog kun få sekunder, så blev tiderne slået af Webber, Alonso og sidst Massa i tiden 1:17,248.
Den slog Raikkonen tilbage på med tiden 1:17,053.
Top 3 med 20 minutter tilbage:
1 - Raikkonen - 1:17,053
2 - Massa - 1:17,248
3 - Webber - 1:17,268
3 - Alonso - 1:17,608
Hamilton og Raikkonen kører 1:16,213 og 1:16,281 - de er kun adskilt af 0,068 sekund på de to første pladser nu.
Indtil Massa maser sig ind mellem dem på 2. pladsen med tiden 1:16,281.
Massa fortætter fremad, og overtager 1. pladsen med tiden 1:15,796 - han er dermed første kører med 1:15 tid.
12 minutter før tid kører Kubica af banen ude på 3. sektor, og der er nu gule flag i det område, hvilket effektivt hindre kørerne i at sætte hurtige tider.
Hamilton når dog lige at sætte tiden 1:15,978, hvilket placerer ham på 2. pladsen.
Top 5 med 10 minutter tilbage:
1 - Massa - 1:15,976
2 - Hamilton - 1:15,978
3 - Raikkonen - 1:16,958
4 - Webber - 1:17,268
5 - Alonso - 1:17,608
Med 8 minutter tilbage er der atter fri bane!
Der er nu 13 kørere på banen, men top 4 holder i pitten.
Barrichello - 1:17,500 - 5. pl.
Kovalainen - 1:17,536 - 6. pl.
Glock - 1:17,229 - 5. pl.
Vettel - 1:17,033 - 5. pl.
Kovalainen - 1:16,650 - 3. pl.
Alonso - 1:16,638 - 3. pl.
Heidfeld - 1:16,977 - 7. pl.
Kovalainen - 1:16,075 - 3. pl.
18 ud af de 20 kørere er nu på banen, og der er 2 minutter tilbage.
Kovalainen - 1:15,869 - 2. pl.
Piquet - 1:17,159 - 11. pl.
Hamilton - 1:15,978 - 3. pl.
Alonso - 1:16,163 - 4. pl.
Kovalainen - 1:15,666 - 1. pl.
Hamilton - 1:15,537 - 1. pl.
Tiderne fra 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:15,537 | 22 |
2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:15,666 | 19 |
3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15,796 | 22 |
4 | Fernando Alonso | Renault | 1:16,163 | 22 |
5 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:16,327 | 23 |
6 | Nico Rosberg | Williams | 1:16,606 | 27 |
7 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:16,618 | 25 |
8 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:16,719 | 20 |
9 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:16,821 | 26 |
10 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:17,063 | 26 |
11 | David Coulthard | Red Bull | 1:17,108 | 18 |
12 | Jenson Button | Honda | 1:17,131 | 28 |
13 | Timo Glock | Toyota | 1:17,185 | 28 |
14 | Mark Webber | Red Bull | 1:17,268 | 11 |
15 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:17,471 | 30 |
16 | Rubens Barrichello | Honda | 1:17,500 | 24 |
17 | Jarno Trulli | Toyota | 1:17,556 | 29 |
18 | Adrian Sutil | Force India | 1:17,784 | 29 |
19 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:18,779 | 8 |
20 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:21,506 | 16 |
Formula 1 Grosser Preis Santander von Deutschland 2008
Fredag den 18. juli:
10:00 - 11:30 Formel 1 fri træning
14:00 - 15:30 Formel 1 fri træning
Lørdag den 19. juli:
08:00 - 09:00 Formel 1 pitstop træning
09:30 - 10:00 Mini Challenge race 1
10:00 - 10:15 BMW M1 ProCar demonstration
11:00 - 12:00 Formel1 fri træning
12:25 - 13:10 Porsche Super Cup kvalifikation
14:00 - 15:00 Formel 1 kvalifikation
16:00 - 17:20 Grand Prix 2 race 1
17:40 - 18:10 Formel BMW race 1
Søndag den 20. juli:
08:25 - 08:55 Mini Challenge race 2
09:15 - 09:45 Formel BMW race 2
10:30 - 11:20 Grand Prix 2 race 2
11:45 - 12:20 Porsche Super Cup race
12:30 - 12:45 Formel 1 kørerparade
12:45 - 13:00 BMW M1 ProCar demonstration
14:00 - 16:00 Formel 1 race
For at det ikke skal være løgn så er Nick Heidfeld med sine 36 point stadig indenfor en rimelig afstand af de førende. I tidligere tider var det jo sådan at 10 - 12 point var den afstand der var mellem de to første - hvis de lå tæt. Så i øjeblikket er vi vidne til en historisk tæt Formel 1 sæson - ligesom vi i øvrigt også var sidste år. Efter en lang periode med kun enktelte sæsoner med spænding, har vi nu haft et par gode år, og der er begrundet håb om at det kan fortsætte et stykke tid endnu.
For alle fire kørere i front gælder det, at de skal skrabe så mange point sammen som, og helst håbe på at konkurrenterne ikke får for mange. De vil hver især foretrække at netop de vandt, og de andre udgik - det ville skabe et lille hul. Men sådan bliver det nu nok ikke.
I England virkede McLaren og Hamilton ganske stærke - og det var de også. Men sejren kom til at virke mere solid end det nok var, fordi Ferrari fik den afsindige tanke, at det var en god idé at lade Raikkonen fortsætte på sine slidte dæk. Det hjalp heller ikke på det at de ikke rettede deres fejl, da de så han tabte tid, men lod ham tabe rigtig meget tid. Men pointen er at Ferrari ikke er så langt bagefter McLaren som det kunne virke til i England.
Faktisk er det egentlig tvivlsomt om man kan sige at det ene team virkelig er foran det andet. Det er dagsformen både i teamet og hos køreren, der i høj grad spiller ind. Hvordan bilen har det med den bane den befinder sig på er også en faktor, men under alle omstændigheder er det marginaler der afgør om det er Ferrari eller McLaren der har den bedste dag. Og derfor er begge teams også gode bud på en vinder. Det er i den forbindelse værd at bemærke at i denne sæson er der ingen kører der har vundet to løb i træk. Og hvis den trend holder, ja så bliver det i al fald ikke Hamilton der vinder.
Massa og Raikkonen er på papiret sidestillet, men forskellen på dem er at Raikkonens bundniveau er højere - på en dårlig dag får han mere ud af det end Massa, der stadig er for svingende i sine præstationer. Hvis han har en god dag på søndag, kan han blive svær at slå, hvis ikke kan komme til at slås med Sutil og Fisichella.
BMW er på hjemmebane og vil gerne gøre en god figur. På trods af sejren i Canada er der stadig et spørgsmålstegn om hvorvidt de faktisk er i stand til at true de to store. Umiddelbart virker det ikke til at de er klar til at slås med dem om sejre, men det kan hurtigt ændre sig. Men deres helt store fordel i øjeblikket er hvor tæt kørerne i hos Ferrari og McLaren ligger, for det gør det lettere for BMW kørerne at snige sig tæt i kampen om VM. En VM titel til Kubica ville være overraskende, men en behagelig forandring, der viser at dark-horses også kan stikke af med guldet.
Red Bull skylder et godt resultat. Der er ved at være fart i bilen og i England var Webber i forreste række, da starten gik - men det holdt så ikke en hel omgang. Red Bull skal snart gå fra at være et lige ved og næsten team til at nærme sig et niveau som minder om det BMW havde sidste år - sådan lige lidt væk fra de store.
Den tidligere verdensmester Alonso og hans Renault team er ikke helt til at blive kloge på. Det ene øjeblik triller de lidt fremad, de næste lidt tilbage. Men sejre virker som noget der er langt ude i fremtiden for dem. Alligevel er de, overordnet set, gået fremad i år.
Og det kunne da være festligt hvis vi, når sæsonen nærmede sig sin afslutning ikke bare havde Massa, Raikkonen og Hamilton, med BMW'erne som outsidere, der kunne vinde. Det kunne da være sjovt hvis både Red Bull og Renault også lå og pressede på for at få en førsteplads.
Men desværre er det ikke så sandsynligt at det sker. Og da slet ikke i Tyskland, på søndag. Her vil Ferrari være et godt bud på en vinder. For VM ville en sejr på hjemmebane til Nick Heidfeld være godt, og det er ikke en helt usandsynlig tanke. Men, ligesom i Canada, kræver det nok en Ferrari eller en McLaren, eller begge, i en eller anden form for problemer.