Flere kørere tog en tur af banen og i gruset - listen tæller navne som Jarno Trulli, Olivier Panis, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella, Eddie Irvine og i de sidste sekunder Michael Schumacher.
I tabellen blev der så flyttet noget rundt. Ferrari rykkede ind efter McLaren med begge deres kørere. Barrichello faldt tilbage og ind efter Michael Schumacher. Irvine kørte sig derimod ind i top-6, hvilket lover godt for Jaguar.
Skuffende må det siges at BAR var i dag i den tunge ende. Det var iøvrigt også tilfældet med det andet Honda-team, Jordan. Også Sauber var noget tilbage, men meget kan ske endnu.
Du kan se resultaterne fra 2. frie træninger hér.
Netop det faktum at McLaren er pænt med, kan skyldes Michelin, som det forventes vil være bedre med på Magny-Cours end de var det på Silverstone, hvor det var køligere.
Det bliver derfor en spændende kamp mellem de tre store teams, Ferrari, Williams og McLaren. Renault følger trop på 4. pladsen men har svært ved at hægte sig på topkampen.
Derudover glimrede Arrows igen ved sit fravær. De skulle dog denne gang have styr på betalingen at motorerne, men mon ikke de så sparer dem når de nu har det med at sætte hurtigt ud... Jaguar viste for en gangs skyld god form, og kan måske være på vej frem i deres ombyggede R3B-racer.
Du kan se resultaterne fra 1. frie træninger hér.
Fernando Alonso som valgte at forlade Minardi til fordel for at blive testkører hos Renault, er lovet et sæde i feltet til næste år. Det har Flavio Briatore udtalt indtil flere gange på det seneste. Så er spørgsmålet hvor. Mest oplagt er vel Renault, så scorer Briatore lidt der også, eftersom at han er manager for bl.a. Alonso. Men så ryger der en ud. Det er højst sandsynligvis Jenson Button. Han er af mange spået på vej til Jaguar, hvor mange gerne ser at der er en britisk kører. Men der skal også være plads. Tilsyneladende er Eddie Irvine på vej ud.
Men også Sauber kunne være en mulighed for Button. Peter Sauber udtalte forleden at han gerne vil have en mere erfaren kører end Felipe Massa er. Rygter siger endda at Heidfeld også er på vej væk - til Toyota. Sauber skal så teoretisk bruge 2 kørere. Frentzen har været nævnt som et emne hos Sauber.
Toyota har ikke været tilfreds med Allan McNish endnu og er derfor på udkig efter en anden kører. Også der har Frentzen været nævnt. Mulighederne er tilsyneladende mange. Det store spil er i gang. Senest forlyder det at Jacques Villeneuve bliver hos BAR. Så sent som i denne uge skulle han ved en pressekonference have udtalt at han ikke ser nogen grund til at forlade BAR. Også Olivier Panis bliver tilsyneladende hos BAR, han er i øjeblikket i gang med forhandlinger om en kontraktforlængelse. Meget vil blive afgjort i den næste måneds tid eller to. Vi venter spændt.
Mark Webber er ikke blevet træt af Minardi, men vil gerne prøve at være hos et større og måske mere veletableret team. Tilsyneladende har australieren fået blod på tanden. Allerede i hans første Grand Prix, på hjemmebane i Australien, scorede han 2 points til ham selv og teamet. Det var Minardis første points i over et år. Så er spørgsmålet så hvor han evt. drager hen.
Èn mulighed kunne jo være Jaguar. Mark Webber testede for nylig hos Jaguar, og mange mener at han er et godt bud på et sæde der. Det kunne være i forbindelse med en handel mellem Minardi og Cosworth hvori Minardi kan købe kundemotorer hos firmaet mod at Webber kommer til Jaguar. Der skal dog sikkert nogle penge på bordet også.
Mark Webber har prøvet at sammenligne sine tider med David Coulthards, og mener at nu er tiden ved at være kommet dertil, hvor han er ved at være klar til at komme i et team hvor konkurrencen er hårdere.
Mark Webber:
”Jeg er klar til at gå et skridt videre. Jeg kunne godt tænke mig en dygtigere holdkammerat i et mere konkurrencedygtigt miljø. Jeg vil gerne have mere konkurrence indbyrdes. Det kunne være hos Minardi eller et andet sted. Jeg vil gerne nå dertil, at man om et års tid vil sige at han er en af vore. Jeg kan godt li’ at sammenligne mig med andre. Derved kan jeg sætte nogle mål. Eksempelvis ved kun at være 1,1 sek. langsommere end David Coulthard i Montreal, eller at overhale Panis ved udkørslen fra tunnelen i Monaco. Jeg kan kun håbe på at andre har lagt mærke til det.”
Der er flere kandidater til det måske ledige sæde hos Jaguar, men også andre teams vil skifte kørere. Tiden vil vise om der bliver plads til Mark Webber andre steder, ellers må han blive hos Minardi.
Jos Verstappen debuterede i Formel 1 i 1994, og siden da, har han flere gange været både ude og inde, og sidst blev han fyret af Arrows teamet, og erstattet med Heinz-Harald Frentzen.
Og netop i sagen med hans fyring hos Arrows teamet, så har Verstappen lagt sag an mod Arrows teamet. og det var planlagt at der skulle være faldet dom i sagen i ugen op til det Engelske Grand Prix, men dette blev udsat på grund af Arrows teamet økonomiske problemer og de deraf følgende motorproblemer.
I sin lange Formel 1 karriere har Verstappen kørt for følgende teams i kortere eller længere tid:
1994 - Benetton
1995 - Simtec
1996 - Arrows
1997 - Tyrrell
1998 - Stewart
2000 - Arrows
Ialt har Jos Verstappen kørt 91 Grand Prix løb og scoret tilsammen 17 point, og de bedste placeringer var to 3. pladser i 1994 sæsonen for Benetton, og de blev kørt hjem i Ungarns og Belgiens Grand Prix'er.
Og nu er Verstappen altå igen overbevist om at han holder på startgridden, i forbindelse med Australiens Grand Prix 2003.
BMW vil gøre status efter denne sæson. Man vil overveje om man skal forsætte i Formel 1. BMW har en kontrakt med Williams der løber til udgangen af 2004. Efter denne sæson er man halvvejs i det samarbejde. Der skal til den tid drøftes om man vil forsætte i Formel 1, og i så fald om det stadig skal være med Williams som partner. Der er dog ingen planer om at stoppe før den nuværende kontrakt udløber.
Dr. Mario Theissen:
"Vi er nu ved at nå halvvejs i det nuværende partnerskab. Efter sæsonen vil vi tale om vores fremtid i Formel 1, og selvfølgelig vil Williams være den første vi taler med."
Det er forholdsvis nye toner fra BMW. Takket været BMW er Williams kommet frem forrest i feltet igen efter en noget dårlig periode med de gamle Supertec motorer. I tilfælde af at BMW vælger at stoppe samarbejdet med Williams eller at stoppe helt, har Williams teamet dog stadig 2 år til at finde en anden leverandør.
Michael Schumacher kan blive den kører der hurtigst vinder et verdensmesterskab. Det sker hvad enten han vinder det i Frankrig på søndag, eller venter til Hockenheim næste søndag. Han har for øvrigt selv luftet at det vil være en oplagt mulighed.
Michael Schumachers rekordliste er allerede imponerende. Flest antal sejre, flest scorede points, fleste hurtigste omgange, flest kilometer og omgange i føring. Kommer Michael Schumacher i top 6 på søndag vil han også være den kører der er sluttet flest gange i top 6. En rekord som Carlos Reutemann i mange år har været indehaver af. Hvis Barrichello og Montoya slutter dårligere end nr. 2, vil han udligne Juan Manuel Fangios enestående rekord med 5 VM titler.
Der mangler dog et par rekorder endnu. Flest VM titler og flest sejre på en sæson. Den rekord er Nigel Mansell stadig indehaver af.
Michael Schumacher har luftet tanken om at det vil mest ideelt hvis han bliver verdensmester hjemme i Tyskland. Efter manges mening er Magny-Cours ikke det rigtige sted at blive verdensmester. Banen ligger stort set næsten uden for lands lov og ret. På Hockenheim vil det kolossale hjemmepublikum i den grad kunne hylde deres landsmand. Det vil i så fald ske samtidig med indvielsen af den ombyggede Hockenheim bane.
Allan McNish sidder i et usikkert sæde. I hvert fald er af mange dømt til at miste sædet efter denne sæson. Måske vil Ove Anderson lade ham degradere til testkører efter en lidt skuffende sæson. Det skal dog siges at Allan McNish heller ikke altid har været lige heldig med bilen. Men alligevel trækker det lidt ned, ligesom det har gjort for andre kører før ham. Mister han sædet står der andre på spring, der er efterhånden en lang liste til sædet hvis man skal tro alle rygter. Men hvordan opfatter Allan McNish selv situationen?
"Det er jo lige det. Det er ikke irriterende, men kan virke distraherende hvis man giver plads for det. Hvis man lader sig påvirke af det, så er svaret ja - så er det distraherende. Det er altid disse rygter på denne tid af året, men sådan er det jo."
Allan McNish er faktisk mere træt af at der en sommerpause - den kommer efter det tyske Grand Prix. I sommerpausen er der testforbud. Pausen kunne Toyota og han selv godt bruge til at optimere og forbedre mange ting. Han ser dog også fordele ved pausen.
"Jeg mener at det altid er et handicap når man ikke får mulighed for at opbygge en erfaring. Når det er sagt, så får vi dog også mulighed for at sætte os ned og finde ud af lige nøjagtigt hvor der skal sættes ind. Hvilke områder der kan forbedres osv."
Allan McNish er af mange allerede dømt ude. Men måske har han stadig en chance hvis heldet ellers er med ham resten af sæsonen. Det kræver dog sikkert nogle points på kontoen, eller i det mindste en konstant placering i top 10.