Red Bull teamet har tilsyneladende planer om at skifte til et andet motorfabrikat end Ferrari. Det har ligget i luften længe at man af en eller anden årsag ikke har været tilfredse. Det har på et tidspunkt været talt om at lade Ferrari motorerne overgå til Toro Rosso, og så selv anvende eksempelvis Renault motorer, som Red Bull selv indrømmer at de har en vis interesse i.
Står det til Jean Todt, så får Red Bull lov til at opfylde den kontrakt der indgået. Ifølge den, så har man lavet en toårig kontrakt, hvilket betyder at Red Bull er forpligtiget til også at aftage motorer fra Ferrari i 2007. Så er spørgsmålet om kontrakten er lavet med Red Bull som firma eller med Red Bull teamet. Er det med teamet er der for så vidt ikke noget at gøre. Så er Red Bull bundet af kontrakten. Er det med Red Bull moderfirmaet, så er det kun klausuler der kan forhindre Red Bull i at lade Toro Rosso køre med Ferrari motorerne i næste sæson.
Jean Todt:
"Hvis vi (Ferrari. red) har en kontrakt, så respekterer vi en sådan kontrakt, så vi forventer også at andre har den samme holdning. Medmindre at der er et klart bevis på noget som kan bringe os i en situation hvor man er tvunget til at ændre noget - og det ser jeg ikke antydninger af nu - så har vi intentioner om at overholde vores del af denne kontrakt."
"Vi vil levere motorer til den i næste sæson, medmindre at de slet ikke ønsker vore motorer, men det er ikke noget som vi er bekymret for lige nu."
Jean Todt bekræfter at der har været samtaler med Red Bull om situationen, men kan ikke bekræfte at Red Bull har ønsket sig ud af den nuværende aftale.
"Det er noget vi har diskuteret, men som det ser ud nu, har vi ingen planer om at opfylde dette ønske, hvis der ellers er et ønske om dette. Red Bull er et meget stort firma med en masse mennesker involveret, så lad os sige at de mennesker som vi har lavet kontrakten med, synes at være yderst tilfredse med kontrakten."
Flere kilder - eller måske rygter - antyder at den indgåede kontrakt er indgået med moderfirmaet Red Bull, og at det derfor skulle være muligt at "flytte" motorerne over til Toro Rosso uden problemer. Andre indikerer at der også tales om at i stedet for at ophæve eller ændre kontrakten, at man så vil lade Felipe Massa skifte til Red Bull, som erstatning for C. Klien som sidder på et meget yderligt mandat. Måske derfor at Red Bull har givet C. Klien endnu en frist for at præstere, så man har ro til at finde ud af Red Bull teamenes motorsituation for 2007. Det pudsige i den sammenhæng er, at Massas manager er Nicolas Todt, søn af Jean Todt, som har fulgt ikke alene sønnens, men også Massas karrierer tæt i de seneste år. Men hvem skal så evt. køre sammen med M. Schumacher når og hvis han forlænger sin kontrakt med Ferrari?
Det blev igen til Ferrari sejr. Man havde håbet på at Massa kunne følge med, men det kiksede. Alonso blev nr. 2 og bevarede en rimelig afstand til M. Schumacher. Toyota har hentet 10 points i de seneste 2 Grand Prixer og rykker nu for alvor ind på Honda, som igen skuffede kraftigt. McLaren er med men kunne ikke imponere på Magny-Cours. Grand Prixet i sig selv var ikke et af de bedste. Kun kaffen kunne holde liv i betragterens øjne. Kun ganske få momenter var spændende, der var simpelthen for langt imellem de gode øjeblikke.
Renault - 142 points:
Renault havde noget besvær med at holde Ferraris tempo. Bedste bevis på det kom i forbindelse med et pitstop, hvor M. Schumacher med fyldte tanke og godt nok med friske dæk, kunne holde Alonsos tempo, selv om denne havde en noget lettere bil. Renault formåede dog alligevel at hente 11 points i Frankrig, men Ferrari fik trods alt 16 points og har i de seneste Grand Prixer hentet alvorligt ind på det franske mærke. Alonso kan dog ved hjælp af sin andenplads stadig kontrollere M. Schumachers pointhøst, men hvor længe? Alonso var da også yderst tilfreds med resultatet, men erkendte at Ferrarierne bare kører stærkt i øjeblikket. Massa blev for så vidt kun overhalet på grund af pitstopstrategien. Fisichella led lidt under at hans andet sæt dæk smuldrede lidt for hurtigt på den meget varme asfalt. Det betød også at han fik bremseproblemer. Teamet var tilfredse med udkommet, men erkendte også nødvendigheden af at udvikle bilen mere. Ny aerodynamisk pakke er på vej og vil anvendes på Hockenheim lover Pat Symonds.
Ferrari - 121 points:
M. Schumacher satte endnu en rekord. Ingen har vundet et Grand Prix 8 gange. Og når det så er sagt, så har Ferrari også hentet yderligere 5 points ind på Renault så forskellen nu er på 21 points. Desværre for M. Schumacher formåede han kun at hente 2 points på Alonso i deres indbyrdes opgør. Onde tunger mener at Massa på en måde svigtede Schumacher idet at han ikke formåede at holde Alonso bag sig. Men Renault snød vel Ferrari lidt idet Alonso kørte på en to-stops strategi. Det betød at han kunne overhale Massa mens denne var i pit. Ydermere tabte Massa fart i sit andet og tredje stint. Ross Brawn vil have undersøgt hvad årsagen er til det. Formålet er simpelt - Massa er den der skal dække af for Schumacher, for at denne kan vinde mesterskabet. M. Schumacher var selvfølgelig glad for sejren men erkender også at der meget lang vej endnu. Massa var tilfreds med sit løb som helhed, men følte at han var lidt uheldig i visse situationer. Der tales om at Massa er i søgelyset hos mindst et andet team, men det er stadig kun på rygteplan. Men kan det være en indikation på at Massa ikke kører i en Ferrari i næste sæson?
McLaren - 71 points:
McLaren er for længst hægtet af de forreste, men har stadig en god afstand ned til Honda, som dog ikke imponerer. Toyota derimod er på vej frem men når nok ikke McLaren. Det er status efter det franske Grand Prix, hvor man har sendt Montoya på ferie, og ladet ham erstatte af de la Rosa. de la Rosa har ikke megen løbserfaring i de seneste sæsoner, og skal lige ind i rytmen igen. Han gjorde vel fornuftigt nok, og var da også decideret uheldig med at komme til at hænge efter Webber. Måske den savnede erfaring kunne have sendt ham forbi Webber og dermed hurtigere kunne køre sig frem? Raikkonen gjorde det bedste han kunne med bilen. For en gangs skyld blev han ikke ramt af defekter, men kørte et fornuftigt løb. At bilen så ikke præsterer det forventede er for så vidt ikke hans skyld. Farten mangler og det må være noget som Norbert Haug må tage sig af. Kørerne klagede i hvert fald ikke over bilerne, som det ellers sommetider har været tilfældet. Godt skjult mellem linierne i McLarens pressemeddelelse læses det som at man har noget at der skal arbejdes videre med. F
Nu kan de mange fans som i år har måttet aflyse Formel 1 turen til Spa, godt begynde at glæde sig til 2007. Fredag underskrev regionsregeringen i Wallonien nemlig en kontrakt med en storentreprenør om renoveringen af bygningerne, forbedring af nogen af tribunerne samt ændring af flere sving på banen. Her i weekenden skulle det have været offentliggjort at Spa er med igen i 2007 på Formel 1 kalenderen, men flere ting er kommet i vejen. Det ventes dog at denne offentliggørelse i stedet kommer i den kommende uge.
Udover at bygningerne skal renoveres, lige som flere af tribunerne skal, så ændres banens udformning også. Det berømte La Source hårnålesving flyttes ca. 100 meter forstået på den måde at strækningen der fører hen til hårnålesvinget bliver kortere. Det sker for at gøre plads til flere større ændringer i og omkring pittet og paddock området. Ligeledes bliver afkørselsarealerne og kerbkanterne ændret i Pouhon sektionen.
Der er ikke nævnt nogen startdato på ombygningen, men det forventes at være afsluttet inden september måned 2007 således at Spa atter er med på Formel 1 kalenderen næste år. Det ventes ikke at ombygningsarbejdet får indflydelse på andre større løb på Spa banen. Således skulle det berømte Spa 24 timers løb være sikret afvikling uden de store problemer.
Det er svingene 1 og 8 der bliver ændret
Farten skal ned. Det har FIA for længe siden sat sig i hovedet. Topfarten er måske faldet lidt med indførslen af V8 motorerne. Til gengæld er svinghastighederne øget med ca. 7 % hvilket blandt andet skyldes ændret aerodynamik og så ikke mindst at dækskifte igen er blevet tilladt.
De kloge mennesker i FIAs tekniske arbejdsgruppe har beregnet at man i f.eks. Copes svinget på Silverstone nu kører med en hastighed på godt 190 mph. Ydermere er man oppe godt 5 G i svinget. Hvordan man vil sænke svinghastighederne vil FIAs tekniske arbejdsgruppe til at arbejde med. Det er blevet bekræftet af flere medlemmer af FIAs verdens motorsportsråd, som har opfordret den tekniske arbejdsgruppe til arbejdet.