Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.7.2001
 Alesi holder ud et par år endnu
 BAR og Villeneuve bliver sammen
 Malaysias premierminister tager sig af Yoong
 
1.7.2001
 Button selvsikker
 Sejr nr. 50!
 Hakkinen hurtigst i opvarmingen
 

Hop til top2.7.2001

Alesi holder ud et par år endnu

Nok er han feltets veteran, men det gør ikke Jean Alesi til pensionist. I søndags rundede franskmanden GP nr. 194 og kan derfor efter alt at dømme fejre 200-løbsjubilæum ved det amerikanske GP senere på sæsonen – Alesi er desuden en af de få kørere i feltet, der har deltaget i dette GP før Indianapolis blev vært for genoptagede begivenhed sidste år.

Nærmere præciseret er Jean Alesi i år i gang med sin 13. sæson, men det bliver ikke den sidste, forudser Prost-køreren. Han kan sagtens holde et par sæsoner endnu. "Selvfølgelig vil jeg ikke blive i Formel 1 længe endnu, men et par år til er ok. Sådan har jeg det. Hvad der er vigtigt er ikke at forveksle veteran med pensioneret kører," sagde Alesi denne weekend. Han scorede et pont i Monaco og to i Canada, og selvom Prost'en med Ferrari-motoren har været bedre, end teamet selv havde regnet med, er det alligevel nok til at forstumme rygterne om Alesis snarlige pensionering foreløbigt.

At der stadig er liv i Alesi i den ærværdige alder af 37 år, fik publikummet ved det canadiske GP at se. Efter 5.-pladsen på Gilles Villeneuve-banen kastede Alesi sin hjelm ud til tilskuerne i jubel. Det mødte han efter sigende nogen intern kritik for, men Alesi forsvarer sagen ved at sige: "Når jeg er glad, deler jeg det med fansene. Det er ok med hjelmene, det er radioen (i hjelmen formodentlig, red.), Alain vil have mig til at erstatte."
CBA  


Hop til top
BAR og Villeneuve bliver sammen

Allerede sidste år forlød det, at Renault var ude efter Jacques Villeneuve, når Benetton efter navneforandringen i 2002 endelig er forvandlet helt til det nye Renault-team. Villeneuve vandt sit verdenmesterskab i 1997 med en Renault-motor i Williams-raceren, men alt tyder dog på, at Villeneuve holder sig loyal overfor Craig Pollock og BAR-teamet.

Craig Pollock ønsker heller ingen ændringer på den front. Olivier Panis afløste Ricardo Zonta efter 2000 og har klaret sig utroligt godt. Ikke alene har han sat Villenuve under pres, men Panis' resultater har gjort det klart, at der ikke kan tales førstekører/andenkører hos BAR længere. "Det eneste jeg kan sige er, at jeg meget gerne vil have de samme kørere, det samme management og det samme hold. Jeg er meget tilfreds med Villeneuve/Panis-kombinationen," siger Pollock.

Det Pollock, der har fulgt Villeneuve gennem hele hans motorsportskarriere, især er begejstret for, er, at canadieren for en gang skyld har fundet en teamkammerat, han rent faktisk kommer godt ud af det med. De to fransktalende kørere lader ikke den proffessionelle rivalisering ødelægge forholdet. "Ens største konkurrent er ens teamkammerat, og Jacques ser ud til at være meget tilfreds med det faktum, at Olivier er en flink fyr, og han gør sit arbejde. Han respekterer det. De taler endda sammen, og de kan grine og have det skægt sammen, hvilket er meget usædvanligt for teamkammerater," fortæller en forbløffet Craig Pollock.

Jacques Villeneuve bekræfter, at han har tænkt sig at blive hos BAR i 2002. Villeneuve kommenterer selv Renault-rygtet således: "Så vidt jeg ved, er vi sammen næste år, ved mindre der sker noget. Jeg har sagt før, at jeg altid holder øje med hvad der sker andre steder, for man er nødt til at være forberedt for en sikkerheds skyld. Det betyder ikke at jeg tænkte på at skifte. Det er altid godt at vide hvad der sker. Man er nødt til at sikre sig."

CBA
CBA  


Hop til top
Malaysias premierminister tager sig af Yoong

Ifølge rapporter fra Malaysia, skal Paul Stoddart og Rupert Manwaring fra European Minardi til møde med den malaysiske sportsminister i løbet af næste uge. Mødet er resultatet af det store engagement, den malaysiske regering har i Formel 1. Det er som vi kunne fortælle tidligere på ugen Alexander Yoong, der står til en Formel 1 debut hos det lille Minardi team, og bliver dermed også den første malaysiske kører i Formel 1. Det forventes oven i købet at Stoddart senere skal mødes med Malaysias premierminister, der følger Yoongs karriere med største interesse.

European Minardi har i længere tid fulgt den malaysiske kører, og Rupert Manwaring har tidligere udtalt at han er sikker på at Yoong er klar til at tage det store skridt Formel Nippon (japansk F3000 mesterskab) til Formel 1. Den malaysiske landstræner indenfor motorsport har bekræftet, at man har videresendt Alex Yoongs ansøgning om en superlicens, den licens der er påkrævet for at deltage i Formel 1, med mindre man er en ung finsk Formel Renault kører naturligvis. Man forventer svar fra FIA i næste uge. En af betingelserne for at få en superlicens er, at der skal foreligge et kontrakttilbud som kører eller testkører hos et Formel 1 team. Dette er der sørget for hos Minardi, der ikke vil fortælle hvad kontrakten lyder på. En mulighed er at Marques skal erstattes allerede denne sæson, hvilket traditionen tro, benægtes af alle parter.

Det er ingen hemmelighed at Marques er på en løb-til-løb kontrakt, der kan opsiges med øjeblikkelig varsel, og derfor er det meget oplagt at Yoong kan erstatte Marques allerede i denne sæson. Fernando Alonso har ikke noget at være nervøs for, han vil også være at finde hos European Minardi til næste år, og med hans talent, varer det nok et stykke tid inden han står uden et Formel 1 sæde. Med ansættelsen af Yoong kommer der højst sandsynligt et statsfinansieret kæmpesponsorat til Minardi, det er netop dette emne Stddart skal til møde med premierministeren om, så tingene begynder at lyse ud for Paul Stoddarts European Minardi team.

RS  


 

Hop til top1.7.2001

Button selvsikker

For et år siden var der ingen grænser for hvor langt Englands nye håb ville nå i Formel 1-sammenhænge inden for en overskuelig fremtid. I dag er nyhedens interesse borte, og Jenson Button må finde sig i at dette års rookier, som Finlands Kimi Raikkonen, løber med opmærksomheden – og pointene, mens Button forsøger at få mest muligt ud af Benetton'en i den tunge ende af feltet. Opmuntrende ord er der nok af, men Button lægger ikke skjul på, at han hellere ville have været i en anden situation. "Folk siger, at hårde tider er godt for karakteren, men det kan de godt beholde. Det er godt for karakteren at vinde," mener Button – "og det er det jeg er her for!"

Jenson Button har ikke tabt målet af syne på trods af et år eller to bagerst i feltet: "Jeg er sikker på, at jeg før eller siden vil blive verdensmester. Det var mit mål, da jeg kom til Formel 1, og intet jeg har oplevet, har fået mig til at skifte mening. Det betder i den sidste ende at slå Michael Schumacher , og det tro jeg at jeg vil være i stand til at gøre. Han er kun et menneske. Men det er ikke kun Michael, det er også alle de andre. Jeg ved jeg stadig væk har noget at lære. Jeg er nødt til at vise hvad jeg kan."

I første omgang ville det være en god ide for Button at brillere i sammenligningen med teamkollegaen Giancarlo Fisichella – og det har han ikke gjort foreløbigt denne sæson, hvor italieneren fører den interne kvalifikationsduel til og med det franske GP 10-1… Men det ødelægger ikke Buttons selvtillid. Han er sikker på, at han kan slå den langt mere erfarne teamkollega: "Jeg er 100% sikker på at jeg kan gøre det. Han har været hos teamet i lang tid og det gør en forskel. Men han har være op til 1,3 sekund hurtigere end mig på en omgang, og det ville ikke være muligt, hvis jeg havde en bil, der passede mig. Det er hårdt at vare i den situation, og det er endnu hårdere her, end jeg havde forventet. Men jeg er sikker på, at bilen er bedre nu. Jeg presser på med de ændringer, jeg vil have, og vi kommer til at se forandringen i anden halvdel af sæsonen," lover Jenson Button.

Siden Williams-teamet for nylig offentliggjorde den ikke overraskende beslutning om at forlænge med Ralf Schumacher, er spekulationerne om Jenson Buttons fremtid blusset op igen. Button er udlånt til slutningen af 2002 til Benetton, men derefter er det meningen, at han skal vende tilbage i Williams. Selv siger Button: "Al den snak om min fremtid bekymrer mig ikke det mindste. Faktisk synes jeg, at det er ganske underholdende. Det er bare typisk F1. Det er ikke usædvanligt, og jeg har ikke noget problem med det. Jeg har talt med teamet om rygterne, og alle fortæller mig, at jeg skal glemme det, jeg bliver. Og det er alt hvad jeg ved."
CBA  


Hop til top
Sejr nr. 50!

Det er næsten ved at være helt pinligt. Endnu en gang gik det galt for McLaren allerede før løbet kom i gang. Da opvarmningsomgangen gik i gang, fløj Hakkinens hånd op – den sølvpil kom ikke langt. Pedro de la Rosa kom heller ikke til start, men ham kom dog længere end den tidligere verdensmester, da han kørte galt på opvarmingsomgangen, og kunne også fortsætte, da løbet gik i gang.

Starten forløb derimod uden problemer. Ralf Schumacher kom fint fra start, mens David Coulthard forsøgte et angreb på Michael Schumachers 2.-plads – uden succes. Montoya kom forbi Trulli, men ellers skete der ikke de store rokeringer. I løbet af de første omgange fik Barrichello kørt sig et par pladser op til 5.-pladsen. Der udviklede sig hurtigt et hul fra de fem første kørere ned til Trulli på 6.-pladsen og kørerne bag ham.

Endnu en tidligere F1-verdensmester røg tidligt ud af løbet. Villeneuve duellerede med Raikkonen, men BAR-Honda’en gav op før canadieren, der lignede en tordensky på vej væk fra banen. Længere nede i feltet forsøgte Olivier Panis at holde Eddie Irvine bag sig på 10.-pladsen. Også Frentzen og Raikkonen havde en spændende duel om7.-pladsen, men Raikkonen kom ind til et tidligt pitstop allerede på 16. omgang. Da han kom ud igen dumpede han ind i en duel med Giancarlo Fisichella.

Jenson Button var den næste i pitten, hvor han også fik justeret frontvingen. Da Nick Heidfeld et par omgange senere kom i pit, fik han også justeret frontvingen. Også Fisichella og Barrichello havde pitstop på disse omgange. Ude på banen kom Eddie Irvine endelig forbi Olivier Panis i en dristig manøvre ved Lycée. Jean Alesi var også inde om pitten.

På 25 omgang tog Ralf Schumacher sit pitstop – 10,3 sekunder sagde stopuret. En omgang senere kom Michael Schumacher ind. 7,7 sekunder tog det, og det var netop nok til at han kunne komme ud foran Ralf med en Minardi imellem sig. David Coulthard var i pit en omgang senere, og derved var Juan Pablo Montoya i front –dog som den eneste uden pitstop.

Pitstoppet kom på 30. omgang, og så var Michael, den førende i verdensmesterskabet, i front. Udsigterne på denne front kom til at se endnu bedre ud for McLaren-uheldet var ikke ovre for denne weekend. Coulthard blev kaldt ind fra 3.-pladsen til en 10-sekundersstraf for at køre for hurtigt i pitten.

Stillingen halvvejs: M. Schumacher, R. Schumacher, Barrichello, Montoya, Coulthard, Trulli, Heidfeld, Frentzen, Irvine, Raikkonen, Panis, Burti, Fisichella, Button, Alesi, Verstappen, Alonso, Marques og de la Rosa.

Michael Schumacher fik opbygget et komfortabelt 10-sekunders forspring ned til lillebror i Williams’en, der til gengæld havde Barrichello på vej imod sig. Men da der var omtrent et sekund imellem dem, gik Barrichello ind til endnu et pitstop, endda et ret kort et, men langt nok til at Montoya kom forbi. Som den hurtigste Williams-racer på banen på det tidspunkt fik han hentet ind på Ralf Schumacher. En duel fik vi dog ikke at se for Ralf Schumacher gik i pit inden det skete, og røg ned på 5.-pladsen. Som i første runde tog Michael Schumacher sit pitstop en omgang efter sin bror. Han kom ud bag Montoya med ca. 3,5 sekunder op til Williams’en.

Montoya øgede afstanden ned til Schumacher, men det hjalp ham ikke stort, da han gik i pit på 51. omgang. Han kom ud igen som 4. bag Ralf Schumacher og David Coulthard, der gik i pit et par omgange senere. Få minutter senere var Montoyas løb helt ovre. Langsomt måtte han kører ind til siden, stige ud og vende tilbage til pitten, vinkende til det store publikum.

Barrichello gik i pit for 3. gang, og tog derved et trin ned ad podiet. Michael Schumachers forspring ned til Ralf Schumachers 2.-plads var nu på 16 sekunder. Barrichello havde Coulthard bag sig og 10 omgange af løbet foran sig, men skotten kom aldrig rigtig tæt nok på, før ganske få omgange før mål. Det var et g
CBA  


Hop til top
Hakkinen hurtigst i opvarmingen

De sidste par detaljer, inden løbet går i gang kl. 14:00 senere i dag, skulle på plads i morgenens opvarmning på Magny-Cours-banen. 30 minutter havde kørerne og deres team som sædvanligt til disse sidste forberedelser. Solen skinnede, og temperaturerne var allerede oppe på 21 grader ved asfalten og 31 grader i luften kl. 9:30.

Snart var alle kørerne på banen. Rubens Barrichello var sidste mand på banen – og Fernando Alonso var den første mand af banen. Han spandt af efter den første omgang. Nick Heidfeld satte den første reelle tid, og fik snart følgeskab af Juan Pablo Montoya og Olivier Panis. Jarno Trulli var hurtigst, men ellers var det Ferrari- og McLaren-kørerne, der dominerede. Williams-kørerne gjorde absolut ikke meget væsen af sig, sandsynligvis med en større brændstofbyrde. I hvert fald Montoya vil sandsynligvis satse på at komme igennem på et stop.

Efter de første tyve minutter var stillingen: M. Schumacher, Hakkinen, Barrichello, Coulthard, Trulli, Irvine, Panis, Montoya, de la Rosa, Raikkonen, Frentzen, Heidfeld, Villeneuve, Bernoldi, R. Schumacher, Verstappen, Alesi, Fisichella, Burti, Alonso, Marques og endelig Button, der på dette tidspunkt endnu ikke havde sat reel tid i opvarmningen.

I de sidste fem minutter satte Hakkinen hurtigste tid, mens Ralf Schumacher, dagens pole-mand, gjorde sig klar til en sidste tur på banen inden løbet. Han forbedrede dog ikke sin tid, der placerede ham som nr. 17 på tidstavlen. Da det ternede flag markerede opvarmningens afslutning, spandt Hakkinen, men var i stand til fortsætte hjem til mekanikerne. De seks hurtigste i morgenens opvarmning var: Hakkinen, M. Schumacher, Barrichello, Coulthard, Trulli og Raikkonen.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk