Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.7.2004
 Frankrigs GP - Teams preview - top 5
 
1.7.2004
 Hos Michelin kan man også spare penge
 Frankrigs GP - Teams preview - bunden
 

Hop til top2.7.2004

Frankrigs GP - Teams preview - top 5

Så er feltet tilbage i Europa igen. Der har siden hjemkomsten været testet i Spanien og enkelte andre steder. Hvornår bliver Ferrari og M. Schumacher vippet af pinden?

Siden de nordamerikanske Grand Prixer, det meste af feltet testet som forberedelse til især det franske Grand Prix. Der er testet på Circuit de Catalunya og på Jerez. Jordan har ikke fulgt de andre og har i stedet testet på Vairano banen. Målet for alle andre end Ferrari, er stadig det samme. Men lykkedes det denne gang? Sidste år blev det til en Williams et-to sejr på Magny-Cours, det er ikke sikkert det går sådan denne gang, men alle andre biler på toppen, vil være en velkommen opmuntring ikke alene til teamet, men også til os Formel 1 fans. Bare sådan for afvekslingens skyld.

Ferrari:
Ferrari har testet i det spanske, hvor Luca Badoer virkelig gav M. Schumacher kamp til stregen om den hurtigste tid. Som vanevindere kan man næsten kun forvente at M. Schumacher vinder igen med Barrichello som toer. M. Schumacher vil ganske givet være stærkt motiveret som sædvanligt, mens Barrichello må se at gøre forsatte fremskridt. Han virker som om at han er inde i en stigende formkurve og kører tættere på M. Schumacher. Begge har selvfølgelig store forhåbninger til det franske GP.

Renault:
Det bliver et måske lidt særpræget løb for Renault. Det er hjemmebanen for teamet, og samtidigt markerer det 25 året for Renaults første GP sejr. Begge kørere er meget populære i Frankrig. Alonso fordi det nu er mærket han kører for, Trulli har meget populær i Frankrig gennem flere år. Begge karakteriserer banen som en teknisk bane som ikke er så nem at finde et passende setup til. Bilerne får endnu en gang opdateret aerodynamikken. Man har også fundet forbedringer i affjedringssystemet til det franske GP. Ligeledes er motoren blev udviklet yderligere, ikke en ny evo, men "bare" udviklet mere. I teamet erkender man at det bliver umuligt at nå Ferrari i konstruktørernes mesterskab. Kampen lige nu er at holde BAR teamet bag ved, selv om de også er utroligt godt kørerne og kun er otte points efter.

BAR:
Hos BAR skal Satos succes fra det amerikanske følges op. Testen i sidste uge skulle løse en masse små tekniske problemer man har haft. Glædeligt var det for teamet at få Sato i mål for en gangs skyld, til gengæld måtte Jenson Button for en gangs skyld udgå. Der var visse problemer med hans bil, som man bl.a. har brugt tiden til at få løst. Motormæssigt skulle problemerne også være løst fra Hondas side. Man venter sig meget af Michelin dækkene især her på en fransk bane. Michelin har altid haft gode resultater netop her. Kørerne og især Sato er opsatte på at gøre en god figur her, og kan man nu komme foran konkurrenterne fra Renault så er kampen om andenpladsen lige pludselig meget tæt.

Williams:
Ralf Schumacher kommer ikke til at køre det franske GP. I stedet kører Marc Gene. Man har testet pitstops med Gene ved sidste uges test i tilfælde af at R. Schumacher ikke blev klar, hvilket nu er afgjort. Om teamets anden testkører måske får nogle løb også, skal man senere finde ud af. Det er måske lidt tricky hvis Pizzonia kun har status af testkører og ikke som reservekører. Teamet har siden det amerikanske Grand Prix også testet bilerne og nye dele. En del af dem vil være i bilerne når det franske Grand Prix køres. Det forlyder også at udseendet af Williams bilen, specielt omkring fronten vil se noget anderledes ud. Marc Gene har selvfølgelig udover at have øvet pitstops, også testet bilerne med de nye dele. Spørgsmålet er nu om han kan køre lige flot som sidst han var stand-in for Ralf Schumacher.

McLaren:
Det helt hotte i dette preview må være at McLaren for første gang vil bruge deres nye MP4-19B. Bilen fik de sidste og afgørende testrunder på Jerez i sidste uge. Begge kørere glæder sig utrolig meget til at køre i den nye bil. David Coulthard er meget positivt overrasket over bilen efter den sidste test. Det er dog ikke kun bilen der

PDL  


 

Hop til top1.7.2004

Hos Michelin kan man også spare penge

FIA, Max Mosley og flere andre er i den senere tid kommet mange forslag der skal begrænse fart og økonomi i Formel 1 cirkuset. Michelin er netop kommet med deres bud.

I tiden diskuteres det mange steder hvordan Formel 1 kan gøres billigere og også langsommere. Max Mosley har flere forslag til dette - ikke alle er lige populære - men nogle af forslagene bliver sandsynligvis gennemført med modifikationer. Allerede i år har vi set det første tiltag nemlig en motor pr. kører pr. GP weekend. Michelin har også været i tænkeboksen og her er deres forslag til både at spare penge og til at sænke farten:

1. Ét sæt dæk til kvalifikation og Grand Prixet.
2. Mulighed for at kunne vælge mellem enten 2 eller 4 sæt dæk pr. kører pr. weekend, og det mellem én eller to typer af dæk.
3. Samme specifikation(er) til alle teams.
4. Seks sæt dæk pr. team pr. testdag - efterfulgt af en anbefaling om en væsentlig begrænsning af testdagene i løbet af en sæson. Dette skal besluttes af enten teamcheferne eller FIA.

Michelin begrunder disse forslag således:

Pierre Dupasquier, Michelin:
"Vi mener at FIAs forslag nemt kan implementeres med disse forslag."

"For det første giver det mulighed at tilbyde dæk med en væsentligt længere levetid, man vil være tvunget til at anvende dæk med en væsentligt hårdere compound, som vil have mindre greb især i sving og dermed sænke farten."

"For det andet, for seriøst at begrænse omkostningerne, skal antallet af testdage begrænses. Dette kan man gøre ved at tilbyde et færre antal dæk, så udgiften til disse tests vil blive yderligere reduceret. Jeg er overbevist om at man kan reducere et teams operative omkostninger med mere end 50 %."

"Til sidst vil de hårde dæk efterlade mindre gummi på asfalten, derved vil det såkaldte beskidte spor næsten høre fortiden til. Det vil give en større mulighed for overhalinger."

Edouard Michelin, CEO hos Michelin:
"Vores forslag tilbyder en tredobbelt fordel:
Øget sikkerhed, en begrænsning af omkostningerne og en forbedring af underholdningsværdien - i særdeles i forbindelse med overhalingerne."

"Disse forslag imødekommer derved både de ønsker som FIA har og tillader alle teams friheden til at vælge dækleverandør, en frihed som alle i Formel 1 værdsætter meget højt. Michelin er derfor glade for at kan forsætte arbejdet med dets partnere og FIAs tekniske arbejdsgruppe for at kan finde den bedste vej ind i fremtiden."

FIAs tekniske arbejdsgruppe har efterlyst forslag fra involverede partnere i Formel 1 for bl.a. at kan imødekomme de høje herrers ønsker. Michelin mener selv at deres forslag vil kunne gennemføres med effekt allerede fra 2005.

PDL  


Hop til top
Frankrigs GP - Teams preview - bunden

Der skiftes placeringer i bunden. Og heldigvis for det da. Det er et godt tegn på at de mindre teams trods alt får udbytte af anstrengelserne.

De lavest rangerede teams får nu også points ud af anstrengelserne. De er faktisk bedre til at bytte placeringer end de er i toppen. Nu er spørgsmålet så hvordan det vil gå de små teams på den flade, men teknisk krævende bane, Magny-Cours.

Sauber:
Sauber har haft mest vind i sejlene blandt de nederste fem teams, men nu er Toyota langt om længe begyndt at røre på sig, og selv om Sauber har dobbelt så mange points, kan Toyota hvis det fungerer for dem, godt begynde at true Sauber lidt i kampen om femtepladsen. Sauber har været en tur omkring Circuit de Catalunya for at teste. Efter at teamet har fået sin nye vindtunnel er der for alvor kommet forbedringer på bilerne. Og det er netop én af disse forbedringer som Sauber sætter på bilerne til det franske GP. En ny frontvinge udviklet i vindtunnelen. Udover at have testet den nye frontvinge, så har man selvfølgelig i samarbejde med Ferrari også testet Bridgestone dæk og har så godt som fundet hvilke compounds man vil anvende. Men den endelige beslutning sker dog først fredag efter træningen.

Toyota:
Toyota har tilsyneladende godt gang i udviklingen. Mike Gascoynes små mirakler begynder at virke, og i USA kunne man se at man faktisk godt kan køre point hjem, også uden andres hjælp. Men der er ikke helt den samme optimisme ang. dette for de to næste løb. Det er anderledes typer baner, og spørgsmålet man stiller sig selv hos Toyota er om man kan få bilerne til at køre hurtigt nok på disse to baner. Det drejer sig om Magny-Cours og Silverstone. Man erkender at bilen ikke er så god når der skal køres med megen downforce, hvilket der skal på de to baner. Men selvfølgelig håber man det bedste, især Panis der er på hjemmebane på Magny-Cours.

Jordan:
Jordan teamet havde nok håbet på det, men ikke troet det. Nemlig at være foran de to andre mærker der kører med Ford motorer. Og især det at man her midtvejs i sæsonen er foran specielt Jaguar, det fryder sikkert især Eddie Jordan. Men holder det? Jordan var i sidste uge en tur omkring Vairano for at teste aerodynamik. Det var Timo Glock der testede ved den anledning. Nick Heidfeld er modsat flere andre af kørerne ret begejstret for Magny-Cours. Pantano har kørt her før i Formel 3000 og vundet på banen så her er noget han kender igen. Han glæder sig til gensynet med banen men erkender også at han har lidt der skal indhentes for hans vedkommende.

Jaguar:
Jaguar har testet på Circuit de Catalunya i sidste uge, og bortset fra Kliens lille uheld med en blæser, forløb alt ifølge teamet godt. Man nåede igennem det planlagte testprogram uden de store forsinkelser. Begge GP kørerne har før kørt på banen. Klien dog i Formel 3, men har alligevel et vist kendskab til banen. Jaguar har ikke de store ændringer i bilen, men i stedet en masse små som man håber vil bringe fremskridt til teamet. De primære ting har været små aerodynamiske ændringer, motorstyringen og affjedringen. Der er faktisk en større optimisme at spore hos teamet end længe set, så måske har de noget godt klart til det franske GP.

Minardi:
Minardi er ovenpå efter det amerikanske GP hvor det første point kom i hus efter meegeet lang tids venten. Men nu bliver det svært igen. De næste par baner passer kun til Minardi hvis det bliver regnvejr. Så uden for pointene er nok der de igen vil befinde sig.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk