Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.7.2011
 Kampen om Tyskland
 
11.7.2011
 Mark Webber lufter sin irritation over teamordre
 

Hop til top20.7.2011

Kampen om Tyskland

Efter et spændende løb på Silverstone banen, hvor Ferrari for første gang denne sæson kunne trække sig sejrrigt ud af et løb, går turen nu videre til det tyske Grand Prix, nærmere betegnet den legendariske Nürburgring. En bane, der ligesom Silverstone har stolte motorsportstraditioner med i bagagen.

Den oprindelige bane "Der Nordschleife" blev grundlagt tilbage i 1927, men det var ikke før 1951 at det første Formel 1 Grand Prix blev kørt der. Efter Laudas frygtelige ulykke i 1967, blev banen dog vurderet for farlig for Formel 1 biler. En ny bane blev derfor designet, "Nürburgring Grand Prix Track" og i 1985 vendte Formel 1 sporten tilbage til de tyske Eifel bjerge. Siden har banen gennemgået en række renoveringer så den i dag fremstår som en moderne Formel 1 bane.

Kendetegnene for banen er, at den næsten altid leverer godt race og i år ser det ikke ud til at skulle være anderledes. For med DRS, de nye Pirelli dæk og det altid uforudsigelige Eifel vejr der hersker i denne region, er der med garanti lagt op til spænding. Kan Ferrari følge op på deres gode form fra Silverstone?
Meget tyder på det, da Silverstone reelt var en bane der skulle favorisere Red Bull bilen og dens forcer. Alligevel formåede Ferrari og især Alonso at tage kampen op med og i sidste ende slå Red Bull, hvilket forhåbentligt lover godt for resten af sæsonen.

Teamene og FIA er derudover endelig nået til enighed omkring blown diffuser sagaen. Det er besluttet at alle teams kan gå tilbage til deres Valencia spec. motorstyring, hvilket vil sige full blow i hele løbet. En nyhed der uden tvivl er blevet vel modtaget hos McLaren teamet, der udefra set, led mest under det nye regelsæt. To andre teams der bliver interessante at følge denne weekend, er Mercedes GP og Lotus Renault. Mercedes har endelig fået introduceret deres egen udgave af Red Bulls Blown Diffuser layout. Et koncept andre teams med stor succes har kopieret. Og så er der Lotus Renault der for første gang denne sæson vil teste et mere konventionelt udstødnings system, samt en række aerodynamiske opdateringer.

Med hensyn til dækvalget, har Pirelli medbragt medium og soft compund. Derudover har de et nyt soft compound med, som teamene ville kunne teste om fredagen, med henblik på indførelse senere i sæsonen. Ifølge Pirelli skulle den nye soft compound være en anelse hårdere og dermed mere holdbar end det nuværende.

En sidste ting der bliver interessant at følge er stemningen, team internt hos Red Bull. Efter sidste løb hvor Mark Webber blev bedt om at "holde position" men nægtede, har der været en vis støj på linjen. Paradoksalt kom ordren fra Christian Horner der ellers ikke har holdt sig tilbage med hensyn til kritik af Ferrari og deres politik og brug af teamordre. Spændende bliver det i hvert i fald at følge, hvis to Red Bull biler skulle ligge tæt i front i slutningen af løbet.

I det hele taget tegner det til at blive en yderst spændende Formel 1 weekend. Der er nok ingen tvivl om at vi vil se "The usual suspects" i front. Men hvordan styrke forholdet de tre top teams, Ferrari, McLaren og RedBull, imellem vil være, kan man kun gisne om. Derudover melder vejrudsigten i skrivende stund om mulighed for regn all 3 dage, så ...

PDL  


 

Hop til top11.7.2011

Mark Webber lufter sin irritation over teamordre

Allerede da der var tre til fire omgange tilbage, begyndte der at indløbe beskeder over Mark Webbers radio, hvor han blev bedt om at holde afstanden til Vettel, men Webber var ikke parat til at pakke sammen, da han fik ordre om at "opretholde afstanden".

"Jeg har det ikke specielt fint med det", siger Mark Webber, efter at have fået teamordre til at holde sig bag Vettel.

Han kæmpede på de sidste omgange med Sebastian Vettel, om andenpladsen efter Fernando Alonso, Ferrari, og forsøgte på anden sidste omgang at overhale Vettel.
"Selvfølgelig ignorerede jeg teamet, og kæmpede til stregen. Jeg prøvede at gøre mit bedste, på trods af al den snak på radioen", sagde Mark Webber.
"Hvis Fernando Alonso udgår på en af de sidste omgange, er det os der kæmper for sejren."

Red Bull kaptajnen, Christian Horner, udtaler at han godt forstår Webbers frustration, men han er nødt til at sætte teamet først:
"Vi ønsker ikke at se kørerne sætte bilerne i hegnet på de sidste omgange, hvilket det meget vel kunne være endt med.
Mark er ikke ude at kampen om mesterskabet, men vi kan ikke tåle at miste point. Jeg er sikker på, at Mark har det fint med det. Anden og tredje er stadig et stærkt resultat."

Damon Hill, præsidenten for Britisk Racing Drivers Club, siger på BBCs forum:
"Det er meget seriøst, hvis man beder en racerkører om ikke at overhale".

MRR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk