Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.7.2000
 Panis på vej til BAR?
 Silverstone test - torsdag
 F-1 vs. Champ Car
 Dario Franchitti og Jaguar
 
20.7.2000
 En travl dag hos Ferrari
 Schumacher fortsætter hos Ferrari
 Krisemøde hos Ferrari teamet.
 FIA holder McLaren på pinebænken.
 Silverstone test - Onsdag
 Prost solgt til Canada ?
 Brundle påtaler Schumacher´s starter
 Jaguar får ny og stærkere motor
 Fiorano test - Onsdag
 Mugello test - Onsdag
 Forvirringen om Wurz stiger
 

Hop til top21.7.2000

Panis på vej til BAR?

Som tidligere omtalt på formel-1.dk er McLarens franske testkører Olivier Panis på vej til BAR-Honda. Franskmanden blev efter en noget svag 1999-sæson fyret hos Prost, og i samråd med sin manager, Keke Rosberg valgte de at satse på et testsæde hos McLaren for at højne chancerne for at få et sæde. Nu ser det ud til at BAR er en god mulighed.

Olivier Panis lægger ikke skjul på at han hellere vil droppe testarbejdet hos McLaren hvis der kommer en chance for at køre med i et af de bedre teams. Det har BAR indtil videre i 2000 vist sig at være, og der bliver afholdt forhandlinger mellem de to parter.

Endnu vides det ikke om Jacques Villeneuve bliver i teamet, men der ventes en afklaring. Om ikke andet kan der blive et sæde hvis teamet vælger at skille sig af med Ricardo Zonta, der ikke har leveret varen, selvom det også har været svært når Villeneuve er manden i centrum.

Men overfor BAR står McLaren der ikke har i sinde at lade deres testkører gå - i hvert fald ikke uden kamp. Teamet ventes at fremstille et yderst favorabelt tilbud - hvis franskmanden siger nej tak til det, er det Ron Dennis' filosofi at Panis skal have det dårligt med det.

Franskmanden har da også understreget at han er i topform ved at sætte kanontider på Silverstone - og nu ventes det blot at alt falder på plads. Jenson Button bejler også til et sæde i teamet.

BB  


Hop til top
Silverstone test - torsdag

Torsdag var sidste testdag for de teams, som havde valgt Silverstone som forberedelsessted til det næste løb på Hockenheim. Til en forandring var det ikke en McLaren kører der var hurtigst.

Williams:
Williams teamet afsluttede deres test på Silverstone, med Jenson Button bag rattet for anden dag i træk. Han forsatte arbejdet med at finde et set-up til Hockenheim, og en del af arbejdet var fokuseret på det motormæssige.

Jenson Button: "Jeg har store forhåbninger om, at vores arbejde kaster noget af sig. Teamet har i de seneste dage, arbejdet meget med at forbedre et low-grip set-up. Jeg er glad for det vi har lært her, og jeg er sikker på, at vi får noget ud af det."

Dr. Mario Theissen: "I dag har vi arbejdet meget med at forbedre motorstyringen. Og fordi der ikke har været afbrydelser i dag, har vi nået meget. Alt i alt er vi godt tilfredse, med det vi har lært og nået. Der skulle være grund for et godt resultat på Hockenheim."

BAR:
Efter den fremragende - for teamet og fansene - kvalifikation i Østrig, har teamet været mere optimistiske end længe, forud for det næste GP. Og det har også præget indsatsen ved testdagene på Silverstone. På sidstedagen har man finjusteret adskillige ting på bilerne, så de er klar til næste GP. Det kan selvfølgelig ikke være 100%, fordi det er en anden bane man har testet på. Dette arbejde blev udført af Ricardo Zonta og Darren Manning. Patrick Lemarie var igen på arbejde med Athena 200 projektet.

Ricardo Zonta: "Det har været en rigtig nyttig test. Vi har arbejdet meget med low downforce set-up, som er det der skal bruges på Hockenheim. Vi har forbedret mange ting, som vi håber at kan få gavn af på Hockenheim."

Teamet har i de tre dage kørt omkring 1100 km. uden problemer.

Sauber:
I dag var testkøreren, Enrique Bernoldi, eneste mand på banen for Sauber teamet. Han fik fornøjelsen af, at færdiggøre testen for teamet.

Enrique Bernoldi: "Jeg har nu kørt så meget i bilen, at jeg er fortrolig med den, og kan begynde at give respons på hvordan den opleves. Jeg har været meget glad for at teste, og glæder mig til at teste igen i august."

Jacky Eeckelaert: "Vi vil gerne have forsat med at teste, men desværre skal der foregå et andet arrangement på Silverstone i weekenden. Vi har fået mange oplysninger ud af testen. Specielt omkring aerodynamikken og motorstyringen, har vi lært meget. Nu håber vi på, at vi kan få udbytte af det på Hockenheim."

Benetton:
Til alles overraskelse, var McLaren for en gangs skyld ikke hurtigst. Det var derimod Benetton. Giancarlo Fisichella var den "heldige" kører, der satte den hurtigste tid. Men der skal ikke lægges for meget i disse testtider. Der kan være mange årsager til dette. Fisichella arbejde videre med de sidste forberedelser, og Antonio Pizzonia arbejde sammen med Fisichella, samt at han deltog i udviklingsarbejde af nye dele.

Torsdagens tider på Silverstone:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Giancarlo FisichellaPDL  


Hop til top
F-1 vs. Champ Car

Hvilken serie er bedst - Formel -1 eller Champ Car? Hvordan skal et sådan spørgsmål overhovedet besvares? Er det mange overhalinger og uforudsigelige resultater eller er det toppen af kransekagen, når det gælder teknologisk udvikling - og budgetter for den sags skyld, der afgør, om et racer løb er seværdigt? Bobby Rahal fra Champ Car serien er i hvert fald ikke i tvivl om, at denne serie er ligeværdig med formel-1. Han forklare sig således:

"Folk er altid klar til at stikke en kniv i ryggen på andre, når lejligheden byder sig. Stakkels Alex Zanardi blev svinet godt og grundigt til - men alle havde tilsyneladende glemt at Jacques Villeneuve også kom fra vores serie og blev F-1 verdensmester. Jeg mener også, at Juan Pablo Montoya er dygtig. Talent er talent - og jeg mener ikke, det skulle være nødvendigt tale nedsættende om andre mennesker bare for at sætte ens egen sport i et godt lys. Vi lader sporten tale for sig selv".

Rahal påpeger, at der i Champ Car seriens første otte løb i denne sæson har været ikke mindre end 16 forskellige kørerer, der har ført et løb, og at folk på sigt ikke gider se racer løb, hvor man mere eller mindre kender resultatet på forhånd. Selvom denne udtagelse er en klar kritik af Formel-1 serien, slutter Bobby Rahal alligevel af med at sige:

"F-1 og Champ Car er begge formidable serier, og det vil alle, der har prøvet begge dele skrive under på".

TNR  


Hop til top
Dario Franchitti og Jaguar

Dario Franchitti har testet de seneste dage hos Jaguar, og alverdens rygter har sat gang i spekulationerne. Er Franchitti afløseren for Johnny Herbert?

Mange spekulationerne er gjort efter, at det blev kendt at han skulle teste for Jaguar. Egentlig heller ikke uden grund. DF har tidligere kørt for Stewart familien i F3. Han blev i hans anden sæson for teamet i F3 nærmest udklasseret af Jan Magnussen. De to fulgtes ad til det daværende DTC og ITC. Begge har været testkører hos McLaren, og har også kørt i Champ Car på samme tidspunkt. Sidste år var DF en meget kraftig aspirant til Champ Car mesterskabet. Og er igen i år med fremme.

Selv udtrykker DF en interesse i at komme tilbage i F1. Og det er vel også det rigtige tidspunkt nu, at gøre opmærksom på sig selv. Men i skrivende stund er det ikke blevet til nogen kontrakt.

Dario Franchitti: "Den eneste kontrakt jeg har underskrevet, er en standard frigørelseskontrakt for at jeg kan teste her. Jeg har ønsket at teste en F1 bil igen, og Jaguar har givet mig muligheden. Jeg har bevaret kontakten til Jackie Stewart, og han sagde på et tidspunkt at jeg kunne teste bilen. Han kender mig og ved hvordan jeg kører. Han har ligeledes givet nogle tips, som har hjulpet under testen. Det er da muligt, at det måske bliver til en kontrakt, men lige nu er jeg glad for at have testet."

På et par af de meget tilfældige tilrettelagte pressemøder, som har været holdt på Silverstone hos Jaguar, er der flere gange blevet spurgt om en kontrakt hos Jaguar. DF har dertil svaret: "Hvem ved, hvis Jaguar synes at jeg har klaret det fint er det da muligt. Jeg har altid sagt, at jeg er interesseret i at køre i F1, men jeg har også nogle muligheder i USA."

Men hvad siger Jackie Stewart, som har fulgt DF nøje under testen: "Jeg har iagttaget Dario og han klarer det ganske godt. Han er ivrig efter at lære, og jeg er sikker på, at han har fået meget ud af at teste for os."


Jackie Stewart og Dario Franchitti under testen på Silverstone.

Selv siger DF også: "Jeg skal beslutte hvad jeg vil. Barry Green ( hans teamchef i USA) vil gerne have at jeg bliver hos dem. Men det er klart at F1 er toppen af kransekagen, på nogle områder er Champ Car dog bedre end F1. Jeg har dog også hele tiden haft den mening, at jeg kun vil i F1 under de rette forhold. Jeg ønsker at vinde løb og dermed verdensmesterskabet."

Dermed er alt stadig åbent. Mon ikke DF tager "hjem" til USA, og tænker over tingene en ekstra gang. Jaguar vil nok også se på andre emner. Johnny Herbert skal finde ud af, om Jaguar er interesseret i at beholde ham endnu et år, og han skal også finde ud af, hvad han selv vil. Er vi blevet klogere? Ja, Silly Season er fuld gang.

PDL  


 

Hop til top20.7.2000

En travl dag hos Ferrari

Det har været en travl dag hos Ferrari teamet. Man har testet på både Mugello banen og på Fiorano banen.

Rubens Barrichello startede med at teste på Mugello banen kl. 11.15.
Barrichello brugte dagen på at teste set-up og nye aerodynamiske dele, som skal bruges til det Tyske Grand Prix, der afholdes d. 30 juli på Hockenheim.

Man sluttede dagens test kl. 19.00 og Barrichello gennemførte i alt 56 omgange, med 1.27:353 som bedste tid
Barrichello sagde efter testen at han var meget tilfreds med de nye tiltag man har gjort på raceren.

Barrichello vil fortsætte med at teste på Mugello banen torsdag.

På Fiorano banen har Luca Badoer gennemført en anden test. Man har også her testet nye dele til F1-2000.
Luca Badoer gennemførte en marathon test, hvor han i alt kørte 139 omgange. Luca Badoers bedste tid var på 1.01:717. 19 af omgangene var på den noget kortere bane. Luca Badoer simulerede også 14 starter.

Testen sluttede kl. 21.15 lokal tid, og man vil fortsætte testen torsdag.

BKP  


Hop til top
Schumacher fortsætter hos Ferrari

Michael Schumacher bekræfter at han fortsætter hos Ferrari teamet når karrieren er slut. Michael Schumachers kontrakt udløber med Ferrari teamet efter næste sæson, men ingen tror på at han har tænkt sig at forlade teamet, eller stoppe karrieren.

"Mit mål i år er at vinde verdensmesterskabet. Men skulle det ikke lykkes mig, at vinde det sammen med Ferrari inden min kontrakt udløber, så vil jeg ikke forlade teamet på grund af det, og jeg har stadig muligheden for at vinde mesterskabet i år. Når jeg lægger hjelmen på hylden, vil jeg forsætte i teamet. Måske i en stilling hvor jeg skal finde og udvikle unge talenter til teamet.
Lige nu vil jeg gerne fortsætte med at køre racerløb til jeg bliver 40. Den eneste grund til at jeg skulle stoppe når min kontrakt udløber, er hvis er kommer et ungt talent, og kan overbevise mig om at nu er det på tide at stoppe.
Men i øjeblikket kan jeg kun se 2 af morgendagens stjerner, og det er min bror Ralf og Jarno Trulli."

BKP  


Hop til top
Krisemøde hos Ferrari teamet.

Efter det Østrigske Grand Prix, hvor Ferrari kunne se sig blive overhalet af McLaren teamet i konstruktørernes mesterskab, og hvor Michael Schumacher nu kun har en spinkel føring på 6 point. For 2 løb siden havde Schumacher en føring på 22 point, og hvis sagen mod Mika Hakkinen ender med at Mika bliver frataget sin sejr, så vil Michael's forspring været skrumpet ind til sølle 2 point.

Kilder tæt på Ferrari teamet, indikerer at man har holdt krisemøde mandag morgen i Maranello. På krisemødet var Ferrari's præsident Luca di Montezemolo, sportchef Jean Todt og den tekniske leder.
Formålet med mødet var at finde grunde til at man ikke kan følge med i McLarens tempo, og at man skulle finde grunden til teamets dårlige kvalifikation ved det Østrigske Grand Prix.

Hans Joachim Stuck, en tysk racerkører gav følgende beskrivelse af Ferraris krise "Det værste der kan ske, er at de begynder at bekymrer sig om hvorfor det går som det går. For så begynder det først at gå galt."

BKP  


Hop til top
FIA holder McLaren på pinebænken.

Afgørelsen fra FIA lader vente på sig, nu er det ikke engang sikkert beslutningen offentliggøres idag (torsdag).

Som bekendt fandt løbskommisærerne efter det Østrigske GP, at der manglede en forsegling på en af Hakkinens elektronikbokse. Mclarens teamchef Ron Dennis afviser at kommentere situationen indtil FIAs beslutning foreligger, men bekræfter at der har været kontakter og samarbejde om problemstillingen tidligere på ugen.

Ifølge rygtesmedene i F1 vil FIA straffe Mclaren ved at fratage dem points'ne i konstruktørernes mesterskab, men lade Hakkinen beholder sin førsteplads. Det ville givet rejse et kor af protester i sporten, men passe fint med det mønster man tidligere har set: kontroversielle afgørelser der bevarer spændingen i mesterskaberne. Fint for markedføringen, men tvivlsomt for det sportslige.

Hos Mclaren er man efter sigende forsigtige optimister.

GRN  


Hop til top
Silverstone test - Onsdag

På andendagen af testen på Silverstone, blev der igen testet på livet løs. Et par gange blev testen dog afbrudt af perioder med røde flag. Det skyldtes et par uheld. Det første uheld var Jarno Trulli involveret i, da han kørte af banen i det første sving. Det kostede en frontvinge og en ødelagt affjedring. Det andet uheld involverede Luciano Burti, da hans bil tabte højre baghjul. Ingen af kørerne kom noget til.

Sauber:
Mika Salo forsatte testen af nye aerodynamiske dele, og nyudviklede bremser fra førstedagen. Mika Salo holder nu fri og testkøreren, Enrique Bernoldi tager over i stedet for.

Mika Salo: "Endnu en god testdag. Vi fik sammenlignet en del ting, og fandt ud af hvilke dele der er at foretrække fremfor andre.

Jacky Eckerlaert: "Alle har tabt tid i dag pga. af røde flag flere gange. Vi har fået afprøvet adskillige ting, og Mika Salo har udført et stort arbejde med test af nye dele. I fællesskab har vi skabt en del forbedringer med henblik på Hockenheim."

Jordan:
Jarno Trulli forsatte testen af det nye chassis, EJ10-B, og kørte adskillige omgange i både det gamle og nye chassis med ens set-up, for at man direkte kunne sammenligne. Man har fundet flere punkter hvor det nye chassis, er bedre end det gamle. Man forventer, når diverse tests af det nye chassis er overstået, at man har en væsentlig bedre bil. Testen onsdag blev dog forsinket lidt af et uheld, hvor Trulli ødelagde frontvinge og affjedring på bilen, efter at han var kørt af banen.

Benetton:
Hos Benetton arbejdede videre med test af nye aerodynamiske dele, hvoraf nogle blev introduceret i Østrig. En ny servostyring, som forventes taget i brug i næste sæson, blev også testet. Fisichella måtte to gange afbryde hans test omgange pga. olieudslip fra bilen. Torsdag vil Antonio Pizzonia også deltage i testen.

Jaguar:
Udover at Dario Franchitti forsætter sin test for teamet, så er Luciano Burti i fuld gang med sin test. Måske øjner han en chance for at deltage i det næste GP også, afhængig af hvordan det går med Eddie Irvine. Onsdag fik han kørt en distance, svarende til fuld løbsdistance. Og hans tider blev forbedret i forhold til tirsdag. Testen bestod primært af test af aerodynamiske dele.

Williams:
Onsdag tog Jenson Button over for Ralf Schumacher. Teamet tester decideret med et Hockenheim set-up, som ikke passer helt så godt til Silverstone. Det kan også ses i nedenstående tider, hvor Williams igen er de langsomste, men det ligger man i teamet ikke så meget i. Det er arbejdet med set-uppet der er det primære.

Jenson Button: "Det er første gang jeg er tilbage på Silverstone efter GP'et tidligere på sæsonen. Både Ralf og jeg har arbejdet med et low-downforce set-up, og det har været lidt vanskeligt at køre rundt på Silverstone med det set-up."

BAR:
Patrick Lemarie forsatte sin test i Athean 200 bilen. Zonta prøvede at forsætte sin test fra tirsdag, men han måtte afbryde, da en visdomstand ikke ville som han ville, og så måtte Darren Manning tage over for Zonta.

McLaren:
McLaren var igen hurtigst på Silverstone, og næsten som sædvanligt, var det Olivier Panis, der var den hurtigste af McLaren kørerne. Onsdag var han omkring et halvt sekund hurtigere end David Coulthard.

Her er onsdagens tider på Silverstone:
Plac.KørerTeamTid
PDL  


Hop til top
Prost solgt til Canada ?

Der dukker nu rapporter op, om at Alain Prost har solgt aktiemajoriteten til et Canadisk konsortium, mens andre vil vide at Benetton teamchefen m.m. Flavio Briatore også er på tale som mulig køber.

Samme Briatore, der jo også er involveret i Supertec Sport, har udtalt at de ikke vil levere deres motorer til et andet team i 2001. Men kilder indenfor sporten siger at "Prost"-2001 kunne blive ledet af Supertec chefen Bruno Michel, hvilket ville falde fint i tråd med at dette hold så ville være et skygge-Renault team. Parterne kunne dermed anvende Prost/Michel til at teste såvel motorer som nye kørere, uden effekt for markedsføringen for Renault. Yderligere mener disse kilder, at det ville være det perfekte sted at "placere" Jenson Button, taget i betragtning de rygter der forbinder denne kører med Benetton/Briatore.

Alain Prost har afvist at kommentere disse forlydender men siger dog så meget: "Der er oplagt mulighed for at nye investorer kommer på tale, men mere jeg kan ikke sige ."

Det forventes at Prost fremkommer med mere konkrete udtalelser i forbindelse med det Tyske Grand Prix sidst på måneden.

GRN  


Hop til top
Brundle påtaler Schumacher´s starter

Tidligere Formel-1 kører Martin Brundle kritiserer den måde Michael Schumacher starter på, og at han bruger en taktik med sidebevægelser for at få den bedst mulige position når starten går.

Martin Brundle sammenligner Michael Schumachers taktik med "at hakke" og siger: "Efter løbet på Imola, hvor Michael begyndte at bruge denne taktik, spurgte jeg ham efter løbet om han havde det godt med den taktik han lagde for dagen, og han svarede - at han var meget tilfreds med taktikken".

Det er utroligt, når man ved hvor meget Michael tænker på sikkerheden, at han så ikke kan indse at den taktik han lægger for dagen er meget farlig for de andre kørere. Der er stor fare for at det en dag går galt. I en start med 22 racere på meget lidt plads og kolde dæk, og meget benzin, så skal der ikke meget til før det kan ende med en katastrofe.

BKP  


Hop til top
Jaguar får ny og stærkere motor

Jaguar Racing ser frem til at man har en ny og stærkere motor klar fra Cosworth.

Der mangler 7 løb i sæsonen, og 3 af de løb er på højhastighedsbaner, og kræver stærke motorer. Hockenheim, Monza og Spa Francorchamps, samt banen i Malaysia har alle sammen nogle lange langsider og der får Jaguar racerne brug for alle de hestekræfter de kan få.

Jaguars bestyrelsesformand Neil Ressler, var meget forsigtig da han udtalte sig om den nye motor. "Det bliver godt at få en ny motor, jeg er bare ikke sikker på hvordan raceren vil klare sig. Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle nogle nye aerodynamiske dele til R1. Vi har udviklet vores kobling, og den fungerede perfekt i Østrig. Johnny fik en god start ved det Grand Prix, så det går fremad på det punkt, men man skal være forsigtig når man spår om fremtiden, for det der gik godt denne gang, kan gå i stykker næste gang." slutter Neil Ressler.

BKP  


Hop til top
Fiorano test - Onsdag

Ferrari teamte testede på Fiorano banen i går, det var teamets testkører Luca Badoer der var på banen. Hele dagen blev brugt på test af nye komponenter, og der blev også øvet 11 starter. Badoer kørte i alt 77 omgange på den lange bane og 11 på den korte. Og dagens bedste tid blev1:01,466 (lang bane).
Torsdag så overtager Michael Schumacher testkørslerne på Fiorano.
AN  


Hop til top
Mugello test - Onsdag

Der var tre teams der testede på Mugello banen i Italien onsdag. Det var Ferrari med Rubens Barrichello, Prost med Nick Heidfelt og Minardi med Marc Gene.

Ferrari teamet brugte dagen til test af diverse aerodynamiske setups samt forskellige chassis opsætninger, med henblik på det setup der skal benyttes under Tysklands Grand Prix. Der ud over blev det også til en del dæktest. Og på trods af et motorproblem, men efterfølgende motorbytte, så fuldførte kan det planlagte testprogram.
Rubens Barrichello fortsætter testkørslerne på Mugello banen i dag.

Minardi teamet testede forskellige front- og hæk spoilere, for at finde det optimale setup til det næste Grand Prix på Hockenheim. Der ud over så var der bremse test på programmet, samt test af nye komponenter til næste års model.
Også Marc Gene vil fortsætte testkørslerne i dag.

Dagens tider på Mugello:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Rubens BarrichelloFerrari1:24,64361
2Marc GeneMinardi1:28,36874
3Nick HeidfeltProst1:28,94978

AN  


Hop til top
Forvirringen om Wurz stiger

Ingen, undtagen måske nogle ganske få personer i Benetton teamet, ved hvad der skal ske med Alex Wurz. Efter søndagens løb, hvor Wurz sluttede på en 9 plads, bar udtalelserne fra teamet endnu mere præg af, at dagene med Wurz i teamet er talte. Det sker bl.a. med den baggrund, at Wurz sluttede bag Marc Gene i Minardi.

Pat Symonds: "Alex har kæmpet hele weekenden for at være konkurrencedygtig, og løbet var ingen undtagelse. Hans præstation var yderst skuffende, og vi må nu til at finde en løsning."

Og Flavio Briatore forsætter: "Jeg er også meget skuffet over Alex's præstation i dag."

Tidligere har der været rygter om, at Wurz kun ville overleve hans hjemlands GP, men ifølge en ikke-navngivet talsmand fra teamet, vil Wurz også køre på Hockenheim. Men spørgsmålet er, hvor længe Benetton vil lade Wurz køre. Man kan næsten med 100% sikkerhed sige, at Wurz ikke kører i Benetton næste år. Skulle han blive fyret inden, er der umiddelbart to testkører i teamet til at overtage hans plads. En mulighed vil være, at lade dem køre på skift, for at se hvem der vil være bedst egnet. Hvis man da ikke vælger en helt tredje til næste år. Jenson Button måske?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk