Før løbet var snakken om at tyskeren skulle vinde VM i dag, lettere akademisk, da det fordrede at en række kørere alle skulle være placeret uden for top tre. Det var blandt andet Montoya, Ralf Schuamcher og Rubens Barrichello. Men heldet var med den tyske verdensmester.
Først gik Barrichello i stå før opvarmningsrunden - for andet løb i træk, men i modsætning til i England, kom han i dag, slet ikke igang, men måtte se løbet fra pitten.
Williams bilerne gik det heller ikke fantastisk for, Ralf fik en drive-through straf, og Montoya havde alvorlige problemer med bilen i slutningen, men sikrede sig alligevel lidt point til samlingen.
Tilbage var de sølvgrå McLaren racere, der tog kampen op mod den enlige Ferrari, når nu Williams ikke var i stand til det. Og kamp det gav de Schumacher i Ferrari. Dog skal det siges, at Schumacher tidligere i løbet havde været en ekstra tur i pitten fordi han også havde fået en drive-through straf, for at køre over den hvide linje ved pitudkørslen. Derfor lå han som et stykke pålæg i en McLaren sandwich, indtil Coulthard også fik en straf. Derfra var det så gamle Schumacher mod unge Raikkonen, med den finnen forrest.
I lang tid så det ud som om at Schumacher ville tabe kampen mod Raikkonen, og Schumacher virkede næsten tilfreds med at kunne VM ved næste løb på Hockenheim. Men sådan skulle det ikke gå. Fem omgange før mål smed McNish sin Toyota af banen, efter en olie lækage. Øjeblikke senere gled Raikkonen rundt i den olie og Michael Schumachers Ferrari smuttede forbi McLaren raceren.
VM var afjort, Michael Schumacher nåede Fangios fem VM titler. Hvilket selvfølgelig bare var et spørgsmål om tid alligevel.
Ellers påpegede løbet hvad Formel 1's store problem i øjeblikket er - det er umuligt at overhale. For engang skyld så vi ofte at bilerne i toppen kørte tæt, men med undtagelse af en Montoya/Schumacher duel i starten af løbet, hvor Raikkonen også blandede sig, var det så som så med egentlige dueller - ærgeligt når nu bilerne faktisk kørte tæt. Raikkonen sluttede kun lidt over et sekund efter Schumacher, men alligevel var egentlig ikke spænding om slutningen.
Det blev verdenspressen orienteret om her i eftermiddag, og dermed er Jenson Button ude af Renault-teamet og skal derfor søge ny arbejdsgiver. Italieneren Jarno Trulli kører igen i 2003 for teamet, så dermed 'Middelhavs'-trioen forenet.
Alonso har en enkelt sæson i Formel 1, da han sidste år kørte for Minardi med god succes. Tidligere har han kørt Formel 3000 og også vundet Formel Nissan-serien. En serie der i år har deltagelse af den tidligere Formel 1-kører, Ricardo Zonta.
Jenson Buttons muligheder for et sæde næste år er således placeret hos enten Jaguar, Toyota, BAR eller Sauber. Der har været samtaler med Jaguar om at overtage sædet efter Irvine og derudover har Button også været en tur i Schweiz i sidste uge for at tale med Peter Sauber, så de to teams må siges at være de bedste bud på et team til Englands darling-kører.
Begge kørere 'magtede' nemlig ikke at kvalificere sig. "Desværre var vi ikke i stand til at kvalificere nogle af vores racere i dag. Vores prioritering har været at få teamet tilbage på fode, og i en position hvor vi kan se en positiv fremtid. Det er kedeligt, men vi vil tage hjem og forberede os til Hockenheim," lød det fra Tom Walkinshaw.
Desværre kunne de ikke kvalificere sig - men sandheden er at de godt kunne være med. Begge kørere var faktisk meget godt med på splittiderne på de første sektorer. Men pudsigt nok tabte de lidt over 4 sekunder på banens sidste tredjedel!
Og det var helt bevidst. Arrows havde fået en stor bøde og ville kunne få svært ved at blive i Formel 1 hvis de ikke deltog. Det gjorde det, omend det må siges at være rendyrket spil for galleriet. Og FIA kan intet stille op! Om Arrows så forsøger det samme stunt igen om en uge på Hockenheim må vi vente og se, men en ting er sikkert: Arrows-teamet er virkelig på spanden!
Hvor løbene i år har været dødsyge og blottet for al spænding, er der meget mere spænding i kvalifikationen. Det blev en meget interessant 3-teams duel, hvor McLaren også blandede sig med fremme. Kampen om pole stod primært mellem Michael Schumacher og Montoya, men også Rubens Barrichello og Kimi Raikkonen lagde pres på. Det gav alt i alt en meget spændende kvalifikation, hvor intet var afgjort før den sidste omgang.
Tiderne viste sig også at være meget tætte. Efter det næstsidste forsøg var der få tusindedele mellem Montoya og Michael Schumacher og det var også tilfældet da de to duellanter havde kørt sig ud på det sidste forsøg. Det gav det intense show, og så er det så meget desto mere ærgerligt at løbene på det seneste ikke har givet sammen spænding som i dagens kvalifikation!
Billedet var ellers som vi kender det. Michelin-teams'ene har det godt på Magny-Cours - bedste ikke-Ferrari Bridgestonekører var således Nick Heidfeld på 10. pladsen. Derudover er det også værd at bemærke at Jaguar har fået nogenlunde styr på deres racer. Irvine kørte sig ind på 9. pladsen, og det må siges at være tilfredsstillende for et team der har været på randen af den store krise. Det er irerens bedste startplacering i år - den bedste placering var ellers en 13. plads på Interlagos. Helt let var det dog ikke for Pedro de la Rosa. Hans Jaguar stod af midtvejs i kvalifikationen, og derfor fik spanieren ikke brugt alle sine omgange.
Arrows-kørerne kom på banen - men fik kun ét forsøg. Så kørte de ikke mere. Deres tider var et godt stykke fra 107%-tiden, så det ventes ikke at de to kørere får lov at starte i morgen. Der kan ligge flere ting i det at ingen af de to kørere bliver klar til løbet i morgen. Havde Arrows ikke stillet op til det franske Grand Prix, havde de fået en massiv bøde af FIA. Men nu har de jo trods stillet op, men kan så officielt sige at de jo ikke kunne gøre for at de ikke kunne kvalificere sig. Krisen hos Arrows må siges at være blevet værre end den var på Silverstone for 14 dage siden!
Dermed kan vi komme til at se et mindre felt i morgen end normalt. Fisichella kørte ikke kvalifikationen efter råd af Sid Watkins, men her ventes dog at italieneren får dispensation til at starte.
Kort efter blev Fisichella fløjet væk fra banen i helikopter til et hospital i Nervers. Her viste det sig heldigvis at han ikke fik nogen skader i hovedet.
Dog har den omrejsende læge, Sid Watkins rådet Fisichella til ikke at køre mere i dag. Om Jordan-køreren så bliver klar i morgen må tiden vise, men eftersom han er blevet rådet til at stå over og normalt kan kvalificere sin racer til løbet, bør han blive klar til at starte i morgen. Det bliver i givet fald som sidste mand.