Men Ferrari benægter enhver forbindelse med Massa. I et interview med Sportal udtalte Ferraris talsperson, Claudio Berro, i denne uge: "Det er ikke sandt. Vores testkører er Luca Badoer, og vi håber, at det vil han fortsætte med at være i lang tid fremover."
Sid Watkins har fulgt Formel 1 siden 1978, hvor Bernie Ecclestone fik ham hevet med ind i sporten, og selv om han har rundet de 80 år, er han stadig aktiv inden for sporten. Således var der f.eks. ham, der tilså Schumacher, da denne kom til skade og brækkede benene på silverstone i 1999. Watkins har derfor med sin store erfaring et godt udgangspunkt for at sammenligne Schumachers startmanøvre med tidligere tiders svinestreger. Her har intet ændret sig, mener han. Kørerne i dag er ikke spor værre end de plejede at være.
"De laver alle sammen disse beskidte kneb mod hinanden på banen," siger Watkins og citerer en anden F1-kender: "Niki Lauda siger, at det kun er på grund af, at der er så mange tv-kameraer, at fok lægger mærke til det nu. Han siger, at de altid plejede at forsøge at køre hinanden af banen." Det er altså intet nyt. Spørgsmålet er så bare, om eksistensen af fortilfælde også er en retfærdiggørelse?
Teamets Tarso Marques var for anden gang uden for de 107% af polen i kvalifikationen op til det britiske GP. Første gang var ved sæsonstarten i Australien, men ligesom en anden Minardi-kører ved samme lejlighed et par år i forvejen, Marc Gene, blev der fundet formildende omstændigheder, så han kunne deltage i løbet. Så heldig var Marques ikke denne gang. Paul Stoddart vil gerne helt have fjernet 107% - de små team er handicappede nok i forvejen, som reglerne er nu. På det punkt tror han ikke at han står alene - det er ikke kun en Minardi-kører, der i ny og næ får problemer dér, mener han.
"I denne uge var det os, der var udenfor, i næste uge kunne det være nogle andre," mener Stoddart. "Med den måde, som omgangstiderne er faldet på i år, kunne der let pludselig være fem eller seks af os udenfor 107%-grænsen. Topteamene har ressourcemæssige begrænsninger og vil komme endnu længere forud."
Dertil bringer Stoddart et andet emne på banen, som også har været oppe og vende før: Pointsystemet. Når f.eks. en 7.-plads er et fint resultat for et team som Minardi, burde det også honoreres passende. Det skar ikke i dag, hvor kun de seks første kørere får point. "Point fra 1.- til 10.-pladsen kunne forvandle vores team. Vi fortjener anerkendelse for at kunne producere biler, der kun er tre sekunder bag de forreste biler," ræsonnerer Stoddart.
To af de brikker, Briatore har at flytte rundt på, hedder Jarno Trulli og Giancarlo Fisichella, og i følge de trykte medier overvejer Briatore en rokade mellem sine to landsmænd - en ide, han første gang fremførte sidste efterår. Briatore står i spidsen for Benetton-teamet, der fra næste sæson bliver til Renault, og her mener han, at Jarno Trulli ville passe godt ind. Da Jenson Button er udlånt over to sæsoner fra Williams til Benetton/Renault, er han sikker på sit sæde i 2002. Tilovers bliver Giancarlo Fisichella, der så passende kan overtage Trullis sæde i Jordan.
For Fisichella ville skiftet til Jordan være et fremskridt set i forhold til Benetton-teamets seneste præstationer. Han har tidligere kørt for Jordan i begyndelsen af sin karriere efter debuten hos Minardi. Der kørte han sammen med Ralf Schumacher og var afgjort den af de to kørere, der gjorde det bedste indtryk. Dengang blev Eddie Jordan så begejstret for Fisichella, at der måtte en retssag til før Briatore kunne vriste sin protegé fri og anbringe ham i Benetton ved siden af et andet hot navn det år - Alexander Wurz. Ralf Scuhmacher derimod blev hos Jordan, kom senere til Williams og har nu vundet to GP-sejre, mens Fisichellas Benetton-racer er blevet dårligere og dårligere år for år og som oftest kvalificerer sig omkring 17.-pladsen. En trøst for italieneren kan være, at han har slået sin teamkammerat ret eftertrykkeligt i kvalifikationen, men han vil næppe have noget imod at vende tilbage til Jordan, hvor der i det mindste er point at hente.
Samtidig er Trulli ikke helt tilfreds med tilværelsen hos Jordan og har flere gange åbent kritiseret teamet. Senest har han sagt: "Jeg aner ikke, hvad Eddie bruger sine penge på. Vi har ikke foretaget nogen fremskridt siden sidste år. Hvad, der er mest irriterende, er, at der en god bil, som vi viser det i kvalifikationen, så det ville være godt med lidt udvikling. Men i løbet fordobler hullet op til de andre sig." Men hvad Trulli ville sige til at skifte til Benetton/Renault, hvis problemer er endnu større end Jordans, melder sagen intet om. På den anden side skal det siges, at Renaults fremtid ser mere lovende end Jordans, hvis denne ikke sikrer sig Hondas støtte fremover. Jordan fik først og fremmest Honda-motorene dette år, så at Honda havde noget at måle BAR's præstationer med. Jordan er, som Trulli selv siger, klart overlegne i kvalifikationen, men i løbene mere end udlignes forskellen.
Briatore har indtil d. 14. august til at træffe sin beslutning, men Eddie Jordan forventer efter sigende en afklaring på sagen ved det tyske GP. Alle vi andre uindviede må nok vente noget længere, før noget bliver offentliggjort.
Ifølge Tom Walkinshaw er teamet tæt på en aftale - med hvem siger han ikke, men alt tyder på, at der er tale om Cosworth. "Vi kommer ikke med nogen offentliggørelser i dag. Jeg tror, at vi arbejder mod en afgørelse inden for nogle få dage. Jeg ville håbe på, at vi inden det næste GP skulle kunne offentliggøre hvad vi foretager os," fortalte Walkinshaw fornyelig. Jos Verstappen, der er bekræftet som kører i den kommende sæson, har også antydet et Ford-samarbejde, men han understreger, at en ny motor ikke alene kan indhente bedre teams forspring. "Vi har afgjort ikke feltets stærkeste motor. Vi mangler 50 hestekræfter eller deromkring, men det er ikke kun motoren, det er ikke alle de 3.5 sekunder, som vi leder efter," har hollænderen udtalt.
Så er Minardi-rygterne langt mere forgrenede. Også dette team er kandidat til en motor-aftale med Cosworth, men også Renaults kundemotorer er blevet nævnt i sammenhæng med det lille italienske team. Alternativt kunne de overtage AMT-samarbejdet fra Arrows. En fjerde mulighed er der tilsyneladende også for teamet, der så sent som i vinters stod uden motorleverandør. I starten af 90'erne leverede Ferrari nemlig motorer til Minardi, og rygter foreslår at det kunne blive tilfældet igen et årti senere.
Ferrari leverer i år motorer på kundebasis til Sauber og Prost, men det er ikke sikkert om sidstnævnte fortsætter, og i så fald kunne Minardi overtager deres plads. Prost er nemlig også en mulig AMT-kunde.
Schumacher kunne selv komme ud af den smadrede racer da han var kørt af i Curva della Roggia - den anden chikane på Monza, der blev berygtet sidste år da det var her en frivillig brandmand blev ramt af vragdele i et stort massesammenstød. "Det skete alt sammen meget hurtigt. Jeg bremsede og uden nogen advarsel kørte bagenden til venstre og jeg endte i barrieren på højre side og gled langs hegnet. Jeg kunne ikke kontrollere det på grund af sammenstødet hvor forhjulene blev revet af, så jeg havde ingen styring og hvad der var vigtigere: ingen bremser," forklarer Michael Schumacher.
Det som gjorde sammenstødet endnu mere alvorligt, var at raceren ikke mistede fart i al dette, hvilket betød at han måtte tage turen med i autoværnet med lidt over 200 km/t - men heldigvis kunne hegnet tage en del af farten ud af raceren. "Jeg må sige at jeg var meget heldig, fordi hegnet absorberede meget af sammenstødet," siger Michael Schumacher. Efter uheldet valgte han dog i samråd med lægerne at droppe resten af testen. "Jeg har det godt. Jeg kunne selvfølgelig mærke eftervirkningen af uheldet onsdag og torsdag, men det er ikke så meget. Lægerne rådede mig til at tage en kort pause og slappe af og mente at jeg ikke skulle vende direkte tilbage til testen," forklarer han og siger videre at han er gået i gang med at træne lidt.