Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.7.2005
 Tysklands GP - 2. fri træning
 Tysklands GP - 1. fri træning
 
21.7.2005
 Tysklands GP - Teams preview - Top 5
 Tysklands GP - Teams preview - Bunden
 

Hop til top22.7.2005

Tysklands GP - 2. fri træning

Dagens anden fri træning, bliver sidste gang vi stifter bekendskab med testkørerne denne weekend, og dermed også med Nicolas Kiesa, der denne weekend stiller op sammen med Jordan teamet.

I den første fri træning var det Alexander Wurz og Ricardo Zonta der satte tempoet, de er testkørere hos henholdsvis McLaren og Toyota.

Nicolas Kiesa kørte 25 omgange i Jordan raceren i den første fri træning, og sluttede med at være en placeringe bedre end Robert Doornbos, køreren som Kiesa afløser i Jordan raceren, efter at han har skrevet kontrakt med Minardi om en fast plads i Formel 1 feltet.

2. fri træning:
TidHændelse
14:00 For anden gang i dag tændes de grønne lamper i pitudkørslen for Formel 1 kørerne, og de første kørere på banen er Wurz og Zonta.
14:01 Nu kører også Liuzzi, Monteiro, Villeneuve, Raikkonen, Doornbos, Fisichella, Karthikeyan, Albers, Alonso og Montoya ud på banen - dermed er det første 12 kørere ude på Hockenheim banen i øjeblikket.
14:04 De første tider:
Wurz - 1:18,770 - 1. pl.
Zonta - 1:19,227 - 2. pl.

Raikkonen - 1:16,216 - 1. pl.
Liuzzi - 1:20,462 - 4. pl.
Villeneuve - 1:21,437 - 5. pl.
14:06 Raikkonen - 1:15,815 - 1. pl.
Han er 1,608 sek. hurtigere end Wurz på 2. pl.

12 kørere har allerede sat en tid, og nu kører Button og R.Schumacher også ud på banen.
14:08 Monteiro - 1:19,858 - 10. pl.

Alonso - 1:17,763 - 4. pl.

Wurz - 1:16,371 - 2. pl.
Han er nu 0,556 sek. fra Raikkonen.
14:09 Button - 1:17,863 - 5. pl.
Villeneuve - 1:18,703 - 9. pl.
R.Schumacher - 1:19,168 - 10. pl.
14
AN  


Hop til top
Tysklands GP - 1. fri træning

Formel 1 feltet er denne weekend på Hockenheim banen i Tyskland, hvor der igen er dansk deltagelse i klassen, idet Nicolas Kiesa nu er ansat som testkører i Jordan teamet, som han debutere for her i den første fri træning.

Dagen i dag byder på to 60 minutters frie træninger til Formel 1 teamne, som i dag kan benytte deres testkørere sammen med deres faste kørere, så det er kun i dag vi får Nicolas Kieas på banen denne weekend.
Udover Jordan teamet, så er det McLaren, Red Bull samt Toyota der benytter testkørere, og de stiller med henholdsvis Alexander Wurz, Vintantonio Liuzzi samt Ricardo Zonta.

1. fri træning:
TidHændelse
11:00 Så er der grønt lys i pitudkørslen, og dermed kan de 24 kørere tage fat på den første fri træning.
11:01 Første mand på banen er Kiesa, og han følges nu af Wurz, Zonta, Doornbos, Karthikeyan, Villeneuve, Liuzzi og Coulthard.
11:02 Albers, M.Schumacher, Massa og Klien på banen.
11:04 De 13 kørere der indtil nu har været på banen, har alle kørt en installationsomgang, for derefter at vende tilbage til pitten.

Sato, Monteiro, Barrichello og Raikkonen på banen.
11:06 R.Schumacher, Montoya og Button på banen.

Zonta er nu som første kører på ud for anden gang.
11:08 Alonso, Fisichella, Webber, Heidfeld og Trulli har endnu ikke været på banen.

Wurz og Sato på banen for anden gang.
11:10 Trulli på banen.
AN  

 

Hop til top21.7.2005

Tysklands GP - Teams preview - Top 5

Igen en af klassikerne om end den har været kørt på et par baner efterhånden. Renault må sig se presset af McLaren, mens Ferrari prøver at hænge på.

En stigende spænding må være på i Formel 1. Efter at Renault dominerede i starten, så er der kommet flere spillere på banen. Især gør McLaren sig gældende nu, mens Ferrari vel nærmest må være tilskuer til de tos kamp. Der skal ske noget vildt revolutionerende hvis det skal lykkes for Ferrari at vinde et af mesterskaberne i år.

Renault:
Renault har mistet noget af forspringet, men er stadig 26 points foran McLaren som er nærmeste konkurrent. Men går det op i en højere enhed for McLaren, kan de i løbet af nogle få løb indhente og overhale Renault. Det vil Renault helst ikke lade ske. Derfor har de i et stykke tid arbejdet utrolig meget med aerodynamik, og i løbet af de næste GP'er kommer der forskellige udviklinger som passer specifikt til den bane de nu skal køre på. Det gælder også Hockenheim, hvor nye vinger bl.a. vil blive taget i brug. Man beregner at man vil anvende et setup svarende til det man anvendte i Canada. Det lyder måske ikke helt logisk, men er nødvendigt for at bevare så meget topfart i de hurtige sektioner som muligt. Samtidigt har alle hos Renault travlt med at afvise, at der bliver gjort forskel på de to kørere. Det må heller ikke ske nu hvor hvert et point man kan få mere end McLaren er vigtigt. Kørerne glæder sig som vanligt. Dog er begge kørere lidt spekulative omkring setuppet. Det kan være vanskeligt at finde det rigtige setup til banen, hvor især Motordrommen eller stadionsektionen, som den også kaldes, kan være et utroligt drilsk sted. Og så gælder det om at passe på dækkene. Begge kørere pointerer også at balancen i bilen skal være optimal på denne bane. Fisichella håber på at hans uheldskvote nu må være opbrugt, så han kan være med til at køre et godt resultat hjem for Renault.

McLaren:
McLaren og Mercedes fansene har deres egen tribune på Hockenheim. Mercedes tribunen plejer at være et folklore af dimensioner, når der køres Formel 1 på banen. Og da der ikke er så langt fra Stuttgart til banen, kommer der et betragteligt antal. Kimi Raikkonen har haft motorproblemer, som har kostet gode points. Det håber han og teamet nu er slut. Men da teamet testede på Jerez i sidste uge, gik der endnu en motor op i røg. Norbert Haug fortæller at, til gengæld kørte to andre motorer henholdsvis 1200 og 1400 km uden problemer. Men det er jo altså i løbsweekenden at de skal holde. Teamet har testet aerodynamik på Jerez, samt ændret affjedring. Montoya fortæller at man også kommer med større bremseskiver, da der kan være meget varmt på Hockenheim. Kimi håber at motoren holder denne gang, så han ikke skal bruge tid på at køre op gennem feltet. Optimismen efter resultatet på Silverstone er intakt og voksende.

Ferrari:
Hvor de andre teams overholder deres aftale om begrænsede testdage, så går Ferrari som bekendt egne veje. Det gælder stadigt. Ferrari har testet på ikke mindre end tre baner op til det tyske GP. Det gælder dog for Ferrari lige som for de andre teams, at det ikke kun er til det tyske GP man forbereder sig. Nej, der er ikke flere testdage før sommerpausen, men derfor kan man godt teste hjemme i Italien. Sommerpausen skal Ferrari dog overholde. Ferrari ligger enorme kræfter i at komme tilbage til den absolutte top. Men om det lykkes i år, er nok mere tvivlsomt end de mange kræfter man bruger på det. M. Schumacher mangler ikke motivation. Han kommer som altid velforberedt og med motivationen i top. Hvordan med Barrichello? Han er gledet lidt i baggrunden i den senere tid, bortset lige fra de mange rygter om at han måske ikke kører for Ferrari efter denne sæson. Lige nu er han tilsyneladende bare med, men han laver dog points, når ellers han og bilen kan sammen. Ferrari har som vanligt udviklet en masse ting, og mange er dem er testet i den seneste uges tid. Der kommer også forbedringer på bilen denne gang. Det er sikkert ikke n

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - Teams preview - Bunden

For BAR teamet gælder der kun en ting. Fremad. Med 5 points eller mere, kommer teamet tæt på Red Bull som er teamet der fører blandt de nederste 5.

Red Bull:
David Coulthard er snart ene om at repræsentere teamet på en sober måde. De seneste previews som teamet har udsendt, har på det groveste svinet arrangørlandet til. Det startede i Frankrig, mere moderat om englænderne, og nu er turen så kommet til det tyske. Tager vi det som det drejer sig om, fortæller teamet ingenting overhovedet. Vi må gå udfra at de ligesom alle andre arbejder på forbedringer. Det er ved at være nødvendigt. Efter at have været godt med fremme i første del af sæsonen, er der i de seneste løb bare gået lige så stille baglæns. Teamet har ikke fået points i de tre seneste GP'er. Passer de ikke på, kan BAR teamet i løbet af to til tre GP'er overhale Red Bull.

Sauber:
Sauber har det svært i år. Det er slet ikke gået som forventet. Men man håber at bl.a. den nye frontvinge som man anvendte på Silverstone for første gang, igen vil vise sit værd. Massa sagde efter Silverstone, at det var en klar forbedring. Teamet har testet på Jerez hvor man bl.a. testede videreudvikling af den vinge. Hvorvidt man vil bruge den samme vinge eller en af videreudviklingerne, er ikke afgjort endnu. Desuden har teamet fundet på nogle flere ting som skal gøre præstationen bedre. Man venter sig point på Hockenheim. Mange af svingene er såkaldte semihurtige sving, som Sauber bilen faktisk har det bedst med. Teamet er glad for resultatet af testen på Jerez, men vil dog ikke ud med hvilke direkte forbedringer man har fundet frem til. Kørerne har helt modsat opfattelse af banen. JV kan bedst li' den gamle, mens Massa er til den nye. Modsat de fleste andre teams, så har Willy Rampf opfattelsen af at Hockenheim er meget lig Magny-Cours, hvor flere andre henviser til Circuit Gilles Villeneuve i Canada. Hvem får ret?

Jordan:
Jordan går sådan og småtuller der hjemme overfor Silverstone. Nej, så nemt går det ikke. Teamet har skam skabt lidt hjemme på fabrikken. Størst fokus er der dog på kørerne. Man har netop sagt farvel til testkøreren Robert Doornbos der skal debutere for Minardi. Til gengæld har man sagt goddag til vores egen Nicolas Kiesa, i første omgang kun til det tyske GP, som fredagskører. Der arbejdes på at få tingene på plads, så Kiesa kan blive i testkørerrollen resten af året. Desuden har man som det tredje team underskrevet den "nye" Concorde aftale.

BAR:
BAR har noget at indhente og er gået i gang. De første points er kommet på kontoen og BAR er nu "kun" næstsidst. Men forhåbentligt venter der flere points for teamet i resten af sæsonen. Selvom BAR har skuffet fælt i denne sæson - af forskellige årsager - så håber man trods alt alligevel i teamet at man kan nå at komme i top 5. Det må være det mål der er realistisk at nå. Teamet har testet dæk og aerodynamik på Jerez i sidste uge, ligesom man har forberedt sig på kommende løb. Der er nemlig ikke mere test inden sommerpausen. Button blev toer sidste år på Hockenheim. Er det realistisk at nå det samme i år? Nej, men kan man få begge biler i pointene er man nået langt. Honda motoren har fået et ekstra pift efter at man testede visse ændringer på Jerez. Dog ikke nok til at man kan kalde det en opgradering eller ny evo. Men optimismen er tilbage i teamet, og så plejer det som regel at gå bedre.

Minardi:
Minardi teamet har for en gangs skyld testet. Det skete på Vallalunga banen i Italien. Det var dog kun testkøreren Chanoch Nissany der var i aktion. Nissany testede nye dele til bilen, samt noget nyt software. Efter testen var der tilfredshed i teamet. Især Nissany kunne mærke at forbedringerne gjorde en forskel. Han fortalte at det var den bedst balancerede bil han endnu har kørt i for teamet. Så arbejdet giver resultat. Men det er sikkert ikke nok som sædvanligt, men bare det at teamet kommer bedre med, er stort for teamet og deres nærmeste omgivelser.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk