Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:31.894 | 30 |
2. | Mark Webber | Red Bull | 01:32.217 | 24 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:32.268 | 27 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 01:32.681 | 23 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:32.996 | 18 |
6. | Jenson Button | McLaren | 01:33.628 | 22 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:33.787 | 33 |
8. | Adrian Sutil | Force India | 01:33.832 | 27 |
9. | Nico Hulkenberg | Force India | 01:33.858 | 26 |
10. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:33.863 | 31 |
11. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:34.094 | 22 |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 01:35.115 | 23 |
13. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 01:35.371 | 20 |
14. | Rubens Barrichello | Williams | 01:35.389 | 24 |
15. | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 01:35.444 | 22 |
16. | Sergio Perez | Sauber | 01:36.371 | 22 |
17. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:36.392 | 29 |
18. | Pastor Maldonado | Williams | 01:36.842 | 29 |
19. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:36.882 | 27 |
20. | Narain Karthikeyan | HRT | 01:38.504 | 22 |
21. | Karun Chandhok | Team Lotus | 01:38.765 | 19 |
22. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:39.279 | 24 |
23. | Timo Glock | Virgin | 01:40.109 | 23 |
24. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:40.428 | 22 |
Karun Chanhok som ellers kun figurer som den tredje kører i teamet, får hermed en stor chance for at gøre opmærksom på sit talent, og er selvfølgelig mere end almindelig begejstret for at få denne chance.
Hvad der bag facaden ligger til grund for denne beslutning fra teamets side, kan man kun gisne om, men Jarno Trulli har ikke altid været lige tilfreds med bilens teknik. Senest har han ytret sig mere elller mindre offentligt over bilens servostyring som han mener ikke fungerer særlig optimalt. Samtidigt forlyder det at Lotus Racing forhandler med Jarno Trulli om en mulig kontraktforlængelse. Er denne handling et vink med en vognstang?
Jarno Trulli er dog med på Nürburgring hvor han skal guide og vejlede Karun Chandhok med bilen. Det bliver det første Grand Prix siden 2004 som Jarno Trulli mister, hvor han i det kinesiske Grand Prix var ude og blev erstattet af Jacques Villeneuve.
Da der i 2009 sidst blev kørt Formel 1 på Nürburgring var deltagerantallet på 20 biler. I år er der 26 biler til start. Det har gjort at de bagerste med den nuværende startlinie vil starte løbet midt i sidste sving. Derfor er det besluttet at flytte startlinien 240 meter for at give plads til de bagerste så alle starter på lige linie. Til gengæld bevarer man den oprindelige målstreg som hidtil.
I de sidste par sæsoner har FIA haft en kører med som steward ved hvert Formel 1 Grand Prix. Tom Kristensen er af FIA udpeget til at varetage denne rolle ved det tyske Grand Prix.
Tom Kristensen er ikke ubekendt med denne rolle idet han i 2010 havde samme rolle i forbindelse med det australske Grand Prix.
Denne rolle har i år været varetaget hidtil af Nigel Mansell, Heinz-Harald Frentzen, Emerson Fittipaldi, Alan McNish, Mark Blundell, Derek Warwick, Emanuelle Pirro 2 gange og Johnny Herbert.
Den oprindelige bane "Der Nordschleife" blev grundlagt tilbage i 1927, men det var ikke før 1951 at det første Formel 1 Grand Prix blev kørt der. Efter Laudas frygtelige ulykke i 1967, blev banen dog vurderet for farlig for Formel 1 biler. En ny bane blev derfor designet, "Nürburgring Grand Prix Track" og i 1985 vendte Formel 1 sporten tilbage til de tyske Eifel bjerge. Siden har banen gennemgået en række renoveringer så den i dag fremstår som en moderne Formel 1 bane.
Kendetegnene for banen er, at den næsten altid leverer godt race og i år ser det ikke ud til at skulle være anderledes. For med DRS, de nye Pirelli dæk og det altid uforudsigelige Eifel vejr der hersker i denne region, er der med garanti lagt op til spænding. Kan Ferrari følge op på deres gode form fra Silverstone?
Meget tyder på det, da Silverstone reelt var en bane der skulle favorisere Red Bull bilen og dens forcer. Alligevel formåede Ferrari og især Alonso at tage kampen op med og i sidste ende slå Red Bull, hvilket forhåbentligt lover godt for resten af sæsonen.
Teamene og FIA er derudover endelig nået til enighed omkring blown diffuser sagaen. Det er besluttet at alle teams kan gå tilbage til deres Valencia spec. motorstyring, hvilket vil sige full blow i hele løbet. En nyhed der uden tvivl er blevet vel modtaget hos McLaren teamet, der udefra set, led mest under det nye regelsæt. To andre teams der bliver interessante at følge denne weekend, er Mercedes GP og Lotus Renault. Mercedes har endelig fået introduceret deres egen udgave af Red Bulls Blown Diffuser layout. Et koncept andre teams med stor succes har kopieret. Og så er der Lotus Renault der for første gang denne sæson vil teste et mere konventionelt udstødnings system, samt en række aerodynamiske opdateringer.
Med hensyn til dækvalget, har Pirelli medbragt medium og soft compund. Derudover har de et nyt soft compound med, som teamene ville kunne teste om fredagen, med henblik på indførelse senere i sæsonen. Ifølge Pirelli skulle den nye soft compound være en anelse hårdere og dermed mere holdbar end det nuværende.
En sidste ting der bliver interessant at følge er stemningen, team internt hos Red Bull. Efter sidste løb hvor Mark Webber blev bedt om at "holde position" men nægtede, har der været en vis støj på linjen. Paradoksalt kom ordren fra Christian Horner der ellers ikke har holdt sig tilbage med hensyn til kritik af Ferrari og deres politik og brug af teamordre. Spændende bliver det i hvert i fald at følge, hvis to Red Bull biler skulle ligge tæt i front i slutningen af løbet.
I det hele taget tegner det til at blive en yderst spændende Formel 1 weekend. Der er nok ingen tvivl om at vi vil se "The usual suspects" i front. Men hvordan styrke forholdet de tre top teams, Ferrari, McLaren og RedBull, imellem vil være, kan man kun gisne om. Derudover melder vejrudsigten i skrivende stund om mulighed for regn all 3 dage, så ...