Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.7.2011
 Tysklands GP - 1. fri træning
 Chandhok ind - Trulli ud
 Tysklands Grand Prix - ny startlinie
 
20.7.2011
 Kampen om Tyskland
 

Hop til top22.7.2011

Tysklands GP - 1. fri træning

Der var for så vidt ikke noget nyt under solen efter den første fri træning på Nürburgring. Det var topteamene der tog sig af de bedste placeringer.
Hurtigst var Ferrari køreren Fernando Alonso foran de Red Bull Racing kørerne Mark Webber og Sebastian Vettel, som igen blev efterfulgt af Felipe Massa fra Ferrari teamet.
Der var sæsondebut til Karun Chandhok hos Lotus Racing. Han skal dog nok lige vænne sig til bil og tempo inden vi ser mere fra hans side.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos Kører Team Tid Omg
1. Fernando Alonso Ferrari 01:31.894 30
2. Mark Webber Red Bull 01:32.217 24
3. Sebastian Vettel Red Bull 01:32.268 27
4. Felipe Massa Ferrari 01:32.681 23
5. Lewis Hamilton McLaren 01:32.996 18
6. Jenson Button McLaren 01:33.628 22
7. Nico Rosberg Mercedes 01:33.787 33
8. Adrian Sutil Force India 01:33.832 27
9. Nico Hulkenberg Force India 01:33.858 26
10. Michael Schumacher Mercedes 01:33.863 31
11. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:34.094 22
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:35.115 23
13. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:35.371 20
14. Rubens Barrichello Williams 01:35.389 24
15. Nick Heidfeld Lotus Renault 01:35.444 22
16. Sergio Perez Sauber 01:36.371 22
17. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:36.392 29
18. Pastor Maldonado Williams 01:36.842 29
19. Kamui Kobayashi Sauber 01:36.882 27
20. Narain Karthikeyan HRT 01:38.504 22
21. Karun Chandhok Team Lotus 01:38.765 19
22. Daniel Ricciardo HRT 01:39.279 24
23. Timo Glock Virgin 01:40.109 23
24. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:40.428 22

PDL  


Hop til top
Chandhok ind - Trulli ud

Lotus Racing lod en lille bombe springe i går, da teamet udsendte meddelelsen om at Jarno Trulli skal 'holde fri' i denne weekend til fordel for Karun Chandhok.
På den måde får Karun Chandhok lov til at køre sit Grand Prix nummer 11 og det første siden det britiske Grand Prix i 2010 hvor han kørte for Hispania Racing Team.

Karun Chanhok som ellers kun figurer som den tredje kører i teamet, får hermed en stor chance for at gøre opmærksom på sit talent, og er selvfølgelig mere end almindelig begejstret for at få denne chance.

Hvad der bag facaden ligger til grund for denne beslutning fra teamets side, kan man kun gisne om, men Jarno Trulli har ikke altid været lige tilfreds med bilens teknik. Senest har han ytret sig mere elller mindre offentligt over bilens servostyring som han mener ikke fungerer særlig optimalt. Samtidigt forlyder det at Lotus Racing forhandler med Jarno Trulli om en mulig kontraktforlængelse. Er denne handling et vink med en vognstang?

Jarno Trulli er dog med på Nürburgring hvor han skal guide og vejlede Karun Chandhok med bilen. Det bliver det første Grand Prix siden 2004 som Jarno Trulli mister, hvor han i det kinesiske Grand Prix var ude og blev erstattet af Jacques Villeneuve.

PDL  


Hop til top
Tysklands Grand Prix - ny startlinie

Det bliver kortere for Formel 1 kørerne at køre for at nå første sving på Nürburgring i søndagens tyske Formel 1 Grand Prix.
Grundet det større deltagerantal siden sidst der blev kørt Formel 1 på banen, er det blevet nødvendigt at flytte startlinien.

Da der i 2009 sidst blev kørt Formel 1 på Nürburgring var deltagerantallet på 20 biler. I år er der 26 biler til start. Det har gjort at de bagerste med den nuværende startlinie vil starte løbet midt i sidste sving. Derfor er det besluttet at flytte startlinien 240 meter for at give plads til de bagerste så alle starter på lige linie. Til gengæld bevarer man den oprindelige målstreg som hidtil.

I de sidste par sæsoner har FIA haft en kører med som steward ved hvert Formel 1 Grand Prix. Tom Kristensen er af FIA udpeget til at varetage denne rolle ved det tyske Grand Prix.

Tom Kristensen er ikke ubekendt med denne rolle idet han i 2010 havde samme rolle i forbindelse med det australske Grand Prix.

Denne rolle har i år været varetaget hidtil af Nigel Mansell, Heinz-Harald Frentzen, Emerson Fittipaldi, Alan McNish, Mark Blundell, Derek Warwick, Emanuelle Pirro 2 gange og Johnny Herbert.

PDL  


 

Hop til top20.7.2011

Kampen om Tyskland

Efter et spændende løb på Silverstone banen, hvor Ferrari for første gang denne sæson kunne trække sig sejrrigt ud af et løb, går turen nu videre til det tyske Grand Prix, nærmere betegnet den legendariske Nürburgring. En bane, der ligesom Silverstone har stolte motorsportstraditioner med i bagagen.

Den oprindelige bane "Der Nordschleife" blev grundlagt tilbage i 1927, men det var ikke før 1951 at det første Formel 1 Grand Prix blev kørt der. Efter Laudas frygtelige ulykke i 1967, blev banen dog vurderet for farlig for Formel 1 biler. En ny bane blev derfor designet, "Nürburgring Grand Prix Track" og i 1985 vendte Formel 1 sporten tilbage til de tyske Eifel bjerge. Siden har banen gennemgået en række renoveringer så den i dag fremstår som en moderne Formel 1 bane.

Kendetegnene for banen er, at den næsten altid leverer godt race og i år ser det ikke ud til at skulle være anderledes. For med DRS, de nye Pirelli dæk og det altid uforudsigelige Eifel vejr der hersker i denne region, er der med garanti lagt op til spænding. Kan Ferrari følge op på deres gode form fra Silverstone?
Meget tyder på det, da Silverstone reelt var en bane der skulle favorisere Red Bull bilen og dens forcer. Alligevel formåede Ferrari og især Alonso at tage kampen op med og i sidste ende slå Red Bull, hvilket forhåbentligt lover godt for resten af sæsonen.

Teamene og FIA er derudover endelig nået til enighed omkring blown diffuser sagaen. Det er besluttet at alle teams kan gå tilbage til deres Valencia spec. motorstyring, hvilket vil sige full blow i hele løbet. En nyhed der uden tvivl er blevet vel modtaget hos McLaren teamet, der udefra set, led mest under det nye regelsæt. To andre teams der bliver interessante at følge denne weekend, er Mercedes GP og Lotus Renault. Mercedes har endelig fået introduceret deres egen udgave af Red Bulls Blown Diffuser layout. Et koncept andre teams med stor succes har kopieret. Og så er der Lotus Renault der for første gang denne sæson vil teste et mere konventionelt udstødnings system, samt en række aerodynamiske opdateringer.

Med hensyn til dækvalget, har Pirelli medbragt medium og soft compund. Derudover har de et nyt soft compound med, som teamene ville kunne teste om fredagen, med henblik på indførelse senere i sæsonen. Ifølge Pirelli skulle den nye soft compound være en anelse hårdere og dermed mere holdbar end det nuværende.

En sidste ting der bliver interessant at følge er stemningen, team internt hos Red Bull. Efter sidste løb hvor Mark Webber blev bedt om at "holde position" men nægtede, har der været en vis støj på linjen. Paradoksalt kom ordren fra Christian Horner der ellers ikke har holdt sig tilbage med hensyn til kritik af Ferrari og deres politik og brug af teamordre. Spændende bliver det i hvert i fald at følge, hvis to Red Bull biler skulle ligge tæt i front i slutningen af løbet.

I det hele taget tegner det til at blive en yderst spændende Formel 1 weekend. Der er nok ingen tvivl om at vi vil se "The usual suspects" i front. Men hvordan styrke forholdet de tre top teams, Ferrari, McLaren og RedBull, imellem vil være, kan man kun gisne om. Derudover melder vejrudsigten i skrivende stund om mulighed for regn all 3 dage, så ...

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk