Efter den første halve times tid er alle biler ude. McLaren ser suveræne ud. David Coulthard er en af de sidste ude af pitten, men sætter efter få omgange bedste tid. 40 min. er gået og Eddie Irvine lægger sig imellem de to Mercedeser, mens Salo, der har været ude på banen siden 11:15, er nede som nr. 13. Damon Hill kører af 2 gange, mens Fisichella og Ralf Shumacher kommer op og blander sig mellem de tre første. Irvine spinner i de sidste minutter, samtidig med at Salo får kørt sig frem til en 6. plads. Efter den første del af den fri træning ser top 6 sådan her ud:
Placering | Kører | Team | Tid |
1 | Coulthard | McLaren | 1:13,883 |
2 | Irvine | Ferrari | 1:14,220 |
3 | Hakkinen | McLaren | 1:14,241 |
4 | Schumacher | Williams | 1:14,604 |
5 | Frentzen | Jordan | 1:14,895 |
6 | Salo | Ferrari | 1:14,896 |
2. halvdel a
Montoya afløste Zanardi i hos Ganassi og måske har italieneren sat et afskrækkende eksempel om at vente og se tiden an, for at komme i det rigtige team på det rigtige tidspunkt. Den forhenværende formel 3000mester kan også tillade sig dette. Han er kun treogtyve, han er ekstremt succesfuld og alle er enige om at han et stortalent sjældent set. Både Ferrari og Benetton har vist sig interesserede, men Williams, som han imponerede ved sine tests ofr teamet, har en option på ham som det vil koste 30 mio. $ at få ham løst fra.
”Jeg vil gerne til formel 1 når det rigtige øjeblik indtræffer, med en bil der er istand til at vinde løb”, siger Montoya, der så kan vente på at Williams og BMW har vænnet sig til hinanden eller måske at kontrakten med Williams løber ud.