Tracy's hurtigste omgangstid på 30,645 sekunder var ligeledes ensbetydende med, at han slettede Jimmy Vasser's 4 år gamle rekord fra 1996 med kun 0,037 sekunder.
Sæsonens første pole-position kommer helt sikkert som en gevaldig opmuntring for canadieren eftersom at han ikke just har været alt for overbevisende i de tidligere kvalifikationskørsler i denne sæson. Han kørte som den sidste af de i alt 25 kørere ud på oval-banen velvidende, at Andretti var på en foreløbig pole-position.
Efter 2 opvarmningsomgang startede Tracy på de to gældende kvalifikationsomgange. Efter den første omgang var han kun 0,007 sekunder langsommere end han Andretti, men på den sidste omgang formåede han altså at presse hans Reynard-Honda Champ Car yderligere, og slutresultatet blev, at han var 0,042 sekunder hurtigere end hans mange-årige rival.
Andretti var selvfølgelig lidt skuffet over, at han ikke fik fingrene i pole-positionen, men han ved bedre end nogen anden, at startrækkefølgen ikke er altafgørende i et løb, hvor den samlede distance er hele 500 mil svarende til 250 omgange. Her drejer det sig først og fremmest om at være på samme omgangshøjde med de førende, når der mangler 50 omgange. Det er nemlig på dette tidspunkt, at det for alvor går løs.
Andretti's team-kammerat, brasilianske Christian Fittipaldi, starter fra en flot 3. plads. Han kørte i tiden 30,739 sekunder (234,230 mph.), hvilket kun var 0,052 sekunder langsommere end Tracy's banerekord.
De to sidste i Top-5 startplaceringerne blev skotske Dario Franchitti med tiden 30,878 sekunder (233,176 mph.) og brasilianske Gil de Ferran med tiden 30,904 sekunder (232,648 mph.).
Japanske Takuya Kurosawa stod for dagens mest dramatiske episode, da han crashede hans Lola-Ford Champ Car i udgangen af sving nr. 3.
Brasilianske Helio Castroneves var uheldig med hans kvalifikationsforsøg. Under hans 2. opvarmningsomgang eksploderede hans Honda-motor. Han måtte så pænt vente til alle de andre havde kørt deres kvalifikation, og desuden håbe på, at der stadig var tid til at han kunne få lov til at køre 1 gældende omgang. Heldigvis for ham, så var der stadig tid tilbage, da Tracy kom i pit efter hans kvalifikation, og Castroneves formåede at køre banen i tiden 31,201 sekunder (230,762 mph.), hvilket kun var 0,556 sekunder langsommere end pole-tiden, men alligevel kun nok til en startplacering som nr. 13.
Alle i Top-16 var indenfor samme sekund, så der er virkelig lagt op til et spændende løb i søndagens Michigan 500.
Og det var jo rent faktisk, hvad der skete her i den første del af den nye sæson. Også det faktum, at Bobby Rahal afløste Craig. Jo, der sker virkelig vanvittige ting i CART.
De første 9 løb er blevet vundet af 8 forskellige kørere, Max Papis, Paul Tracy, Adrian Fernandez, Michael Andretti, Ferran, Juan Pablo Montoya og Moreno - og som yderligere et kendetegn, så har brasilianerne noget nær vist total dominans.
De dominerende brasilianere anført af Ferran, Moreno, Castroneves og Cristiano da Matta, er alle i Top-12 i point-stillingen. De har sikret 4 sejre til deres hjemland, hvilket naturligvis har betydet, at deres fans er helt i ekstase.
Moreno's sejr i Cleveland sidste søndag var samtidig ensbetydende med, at han med sine 41 år blev den ældste kører nogensinde, der har vundet et løb i CART serien. Og som et ekstra plus overi alt dette, så har han lige nu et komfortabelt forspring i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet).
Selvom det måske før denne sæson syntes at være usandsynligt, så kunne Moreno rent faktisk godt gå hen at blive Brasiliens nye mester. Efter en del år, hvor han udfyldte rollen som 'Super-Sub' (afløser) hos adskillige teams, så har han virkelig formået at udnytte hans faste kontrakt med Patrick Racing. Det er, indtil videre, blevet til syv Top-10 placeringer og heriblandt hele fire podie-placeringer. De 41 år synes bestemt ikke at være nogen forhindring for den vellidte og emotionelle brasilianer.
"Sålænge du selv føler dig ung indvendig i hjerte og sjæl, så spiller det ingen større rolle om du er 40 eller 50," siger Moreno. "Jeg takker hver dag Gud for, at han har givet mig denne mulighed (mesterskabet)."
"Roberto har i sandhed et barns hjerte. Jeg er ikke overrasket over hans resultater," siger Andretti. "Han er en fantastisk racerkører, og ingen kan se på ham og hans kørsel, at han rent faktisk er 41 år."
Andretti, der selv er 37 år og dermed jo ikke ligefrem selv nogen vårhare længere, men ikke destro mindre ligger han som nr. 2 i kampen om PPG Cup'en.
Det svage led hos Andretti i denne sæson har dog været hans kvalifikationskørsler. I de foreløbige 9 løb, har hans startplacering gennemsnitligt ligget som nr. 10. I selve løbene har han dog formået at kæmpe sig vej op igennem feltet. I Japan startede han som nr. 8 og endte med at vinde løbet. I Milwaukee startede han som nr. 10, og endte med at blive nr. 2, og i Portland fra en 11. plads til at slutte som nr. 4.
Bagved Andretti maser den nye CART-generation på. Svenske Kenny Brack, der skiftede fra den konkurrende serie, IRL (Indy Racing League) til CART, har indtil videre opnået seks Top-10 placeringer. Og lige bagved svenskeren har vi Ferran, der har sørget for, at kaste glans over et "grand old" team.
Indtil videre har det i hvert fald været en fantastisk sæson for Penske Racing med de to kørere, Ferran og Castroneves med deres Reynard-Honda grundpakke. De to har vundet de sidste 3 ud af 5 løb, hvilket er nøjagtig 3 sejre mere, end teamet opnåede i hele 1998 og 1999 sæsonerne. Ferran sørgede med sejren i Nazareth bl.a. for, at Roger Penske endelig fik sejr nr. 100 i hus.
Og mens Penske har alt mulig grund til at smile, så må man sige, at Barry Green, team-ejer hos KOOL Green, så absolut må føle noget nær det modsatte. Godt nok vandt Paul Tracy løbet i Long Beach, og han er i øjeblikket på en 5. plads i kampen om PPG Cup'en, men de gennemsnitlige resultater for teamet har kun været en 11. plads.
Og Franchitti, der jo kæmpede med Montoya om mesterskabet
Udover tålmodighed, så har 37-årige Andretti desuden lært, at det ikke i alle situationer betaler sig at køre aggressivt.
Da starten gik i Toronto var alle de mange fans straks på tæerne, fordi det første skarpe højresving næsten altid er god for en gang fest og ballade, men det dog ikke tilfældet i år. I stedet skete der ting og sager i sving nr. 3.
Pole-sitter, brasilianske Helio Castroneves, blev overhalet af hans landsmand, Cristiano da Matta. Bagved disse bød skotske Dario Franchitti den forsvarende mester, columbianske Juan Pablo Montoya op til dans. De kolliderede begge i indgangen til svinget, og deres to Champ Cars hang derefter godt og grundig sammen. De formåede dog at komme tilbage til pit'en, men udgik herefter begge af løbet.
Efter at to af de store favoritter var udgået af løbet, blev det herefter til en yderst taktisk affære. Den første pit-stop runde gav ikke de helt store forskydninger i feltet, men på omgang nr. 44 var det slut for Castroneves, og Andretti var nu på 2. pladsen.
Derefter begyndte det for alvor at blive et fantastisk spændende løb. Fra omgang nr. 60 - 74 var Top-11 kun adskilt af ca. 7 sekunder. Andretti lagde et kæmpe pres på da Matta, men det lykkedes ham trods en noget urolig bil, at holde amerikaneren bag sig. Da man nærmede sig den 2. pit-stop runde, lå det ligesom i luften, at det hele skulle afgøres her.
Og det var da også, hvad der skete. Andretti's Newman/Hass team formåede at få ham ud på 1. pladsen. De to Patrick Racing team-kammerater, Adrian Fernandez og Roberto Moreno, kørte dog hele 3 omgange flere end de andre, inden de kørte i pit.
Derfor var der i resten af løbet stor spænding om, hvorvidt Andretti var nødt til at køre i pit til allersidst for en splash-and-go. Desværre for Moreno, så udgik han på omgang nr. 99 med tekniske problemer, og han scorede dermed ingen point i dette løb.
Andretti oparbejdede hurtigt et "komfortabelt" forspring ned til Fernandez på 3 - 4 sekunder, og i resten af løbet var det nu kun et spørgsmål om, hvorvidt han skulle i pit til sidst.
Heldigvis for Andretti, så blev dette ikke nødvendigt, og efter 112 omgange på den krævende bybane i Toronto, så drønede han over målstregen som vinder af hans 2. løb i denne sæson og hans sejr nr. 40 i CART serien var hermed en realitet.
Fernandez blev nr. 2 efterfulgt af en flot kørende Paul Tracy, Cristiano da Matta og Alexandre Tagliani.
Andretti er nu kun 2 point efter Moreno i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet).
Det næste løb i FedEx CART serien er Michigan 500, der køres i den kommende weekend, søndag d. 23. juli på højhastigheds oval-banen, Michigan Speedway.