Jenson Button skal i de næste 2 år køre for BAR teamet. Dermed er spekulationerne om den unge englænders fremtid afgjort. Jenson Button har i længere tid været i centrum specielt i de engelske medier, efter at det blev kendt at Flavio Briatore var ved at køre Fernando Alonso i stilling til et sæde. Og da Jenson Button nærmest er udlånt af Williams, var det forholdsvis nemt at lave pladsen. Det har Jenson Button selvfølgelig vist og har derfor søgt efter et sæde et andet sted. Og det blev så BAR der løb med den unge englænder.
Jenson Button:
"Jeg er glad for at komme til BAR. De seneste uger har været meget spændende, jeg er egentligt lidt smigret over den store opmærksomhed som jeg har fået. Jeg havde en del muligheder som jeg kunne vælge imellem, men efter grundige overvejelser om hvad der vil være bedst for mig, faldt valget på BAR. BAR kunne tilbyde mig en enestående mulighed for at gøre fremskridt, og håber jeg, opfylde mine ambitioner om at blive verdensmester. David Richards har fortalt mig meget grundigt om teamets langsigtede strategi, jeg har været meget imponeret over det meget tætte samarbejde som teamet har med Honda. Jeg er ikke i tvivl om at vi sammen kan gå en meget spændende fremtid i møde."
David Richards:
"Jeg er glad for at kan byde Jenson Button velkommen hos BAR. Han besidder et ekstraordinært stort talent, som vi skal dyrke for at få det til at blomstre. I løbet af de sidste 7 måneder har ledelsen i teamet lavet en langtidsplanlægning som skal sikre BAR og dets partnere stor succes. Det kommer ikke på en gang, vi har dog visse optimistiske forventninger til de næste 2 sæsoner. I vores nuværende position er vi heldige at et langvarigt samarbejde om udvikling sammen med Honda. Vores aftale med Jenson Button vil bl.a. være med til at videreføre en stabilitet blandt kørerne. Jeg er overbevist om at han vil komme til at være af vital betydning for teamet."
Jenson Buttons kontrakt løber indtil udgangen af 2005, med option for yderligere forlængelse indføjet. Det forlød ved pressekonferencen som BAR afholdte i London mandag eftermiddag intet om hvad der skal ske med Olivier Panis.
Ferrari chefen Luca de Montezemolo varslede for kort tiden siden at han måske var ved at nå til vejs ende i firmaet Ferrari. Alle mål som han satte da han satte sig i chefstolen efter afdøde Enzo Ferrari er nået. Han var så småt ved at ryge i totterne på Fiat som ejer Ferrari, efter at man solgte andele af aktierne i Ferrari til en italiensk investeringsbank. Men nu er han kommet på andre tanker efter at Michael Schumacher i søndags vandt sit femte verdensmesterskab og med god udsigt til at Ferrari igen vinder konstruktørernes verdensmesterskab.
"Denne sejr og den meget tætte kontakt og tilknytning til alle de fantastiske mennesker her, har haft en stor indvirkning på mig, og derfor forsætter jeg som chef for Ferrari i yderligere 5 år."
Dermed dør også mange spekulationer om at Jean Todt skulle sætte sig i Montezemolos sæde ved dennes afgang. Det kan selvfølgelig stadig ske, men nu bliver det først om nogle år.
Fire omgange før mål blev McLaren køreren Kimi Räikkönen overhalet af Michael Schumacher. Det er der måske ikke noget galt i, men omstændighederne det skete under var yderst tvivlsomme. Forinden var Allan McNish i Toyota nemlig kørt uden til siden da motoren i hans bil havde sagt stop. Der var kommet olie på banen, og officials vinkede med de gule flag fordi bilen var parkeret et sted hvor der kunne være fare. Da Räikkönen skulle bremse ned til Adelaide hårnålen ramte han oliesporet fra McNish's bil. Derved kiksede han nedbremsningen og mistede næsten herredømmet over bilen. Han havde dog styr på bilen og forsøgte at komme tilbage, men Michael Schumacher der lå lige efter, trak ud så han ikke kørte i samme spor. Da Räikkönen fik styr på bilen igen var Michael Schumacher næsten kørt forbi. Det lykkedes også for Michael Schumacher at presse Räikkönen så meget at han måtte køre i græsset før han kunne komme ind på banen igen, og så var Michael Schumacher forbi.
McLaren protesterede efter løbet. De mente at Michael Schumacher havde overhalet under gult flag. Senere kom afgørelsen fra løbets stewards.
"Efter at have kørt kørernes og deres repræsentanters forklaringer, og efter at have set adskillige videooptagelser, har stewards besluttet der ikke skal foretages yderligere."
Det betyder med andre ord at protesten er afvist. McLaren vil højst sandsynligvis ikke anke denne afgørelse. Det er yderst sjældent at en afgørelse ændres.
Overhalingen ligner noget der kan skabe diskussioner i lang tid. En ting er dog yderst sikker uanset hvad. Michael Schumacher vil være blevet verdensmester alligevel. Det kunne højest have udsat afgørelsen. Men spørgsmålet er om det er den rigtige afgørelse. Overhaling under gult flag er næsten en dødssynd i Formel 1 og andre klasser. Er det den rigtige afgørelse som stewards er nået frem til?