Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.7.2003
 Englands GP - set og sket - Del 2.
 Igen ny kører hos Minardi teamet
 
22.7.2003
 Englands GP - set og sket - del 1.
 

Hop til top23.7.2003

Englands GP - set og sket - Del 2.

Et fantastisk løb. Aktionfyldt og med mange spændende dueller for en gangs skyld. Men ikke alle var lige begejstret for slutresultatet.

McLaren:
David Coulthard var en uskyldig årsag til den første safetycar-periode. Nakkestøtten og holderen til denne røg ud af bilen. Stumperne skulle fjernes fra banen før løbet kunne forsætte. Sådan en størrelse er lavet af kulfiber og det splintres i knivskarpe stykker når det går i stykker. Kimi Raikkonen og David Coulthard kom i mål i pointene på henholdsvis 3 og 5 pladsen. Kimi Raikkonen kunne muligvis have gjort det bedre, men det virkede som om at han for en gangs skyld ikke kunne holde hovedet helt koldt når han blev presset. David Coulthard viste derimod at han stadig godt kan overhale, han får ellers skyld for at det ikke er hans bedste disciplin. Fra teamet forlød det efter løbet, at Kimi Raikkonen til sidst igen havde problemer med bagbremserne, og at det tredje sæt dæk heller ikke virkede optimalt. Man var også glad for Coulthards præstation, det samlede resultat giver optimisme til det tyske GP på Hockenheim.

Minardi:
Det var tredje gang i træk at begge biler kom i mål. Minardi er imponerende gode til at få begge biler i mål. I løbet havde Justin Wilson lidt problemer med bilen. Han havde en mindre kontakt med Jos Verstappen ved starten som gjorde at han måtte i pit og have et nyt næseparti på bilen. Desuden var der problemer ind i mellem med at geare op. Jos Verstappen havde problemer med vejgrebet, men kom dog i mål trods en øm nakke til sidst. Siden løbet har Justin Wilson skiftet til Jaguar og danske Nicolas Kiesa er trådt til i stedet, dog i stærk konkurrence med teamets testkører, Bruni, som faktisk har oplevet en form for forfremmelse. Det bliver senere afgjort hvem som skal have det ledige sæde efter Justin Wilson.

Renault:
For Renault var det sådan lige ved og næsten. Trulli tog starten og førte de første omgange indtil safetycar-perioden. Efter det første pitstop blev bilen ringere at køre i. Trulli klagede efter løbet over at bilen begyndte at miste vejgreb. Alonso kæmpede en sej kamp, men måtte til sidst udgå pga. gearkasseproblemer. Inden da havde han faktisk kørt uden en del af de elektroniske hjælpemidler bl.a. tracktion kontrollen. Det var bl.a. pga. disse problemer at motoren stallede i pittet for ham. Det blev dog til 3 points for Trulli.

Sauber:
Skuffelse. Det lyste langt væk af skuffelse hos Sauber efter det engelske GP. Ingen points og man måtte ligge og slås bagerst i feltet. Frentzen og Heidfeld sluttede på henholdsvis 12 og 17 pladsen. Heidfeld måtte en tur mere i pit en planlagt da højre forhjul besluttede sig for at lave en sivepunktering. Derudover var der ret store problemer med balancen i bilen. Frentzen kiksede totalt starten og var lige ved at udgå der, men fik holdt liv i motoren og kunne forsætte. Nogle data skal gennemgås men det menes at det var launchkontrollen der svigtede på en eller anden måde. Frentzen fik dog kørt sig rimeligt op undervejs gennem løbet, men længere end 12 pladsen nåede han ikke.

Toyota:
Toyota i føringen i et GP. Det skete i det engelske GP, men desværre holdt det ikke ret længe. Toyota udnyttede den første safetycar-periode til at komme i føringen af løbet, endda med begge biler. Men det kunne ikke holde og kørerne dumpede desværre for dem længere og længere bagud. da Matta sluttede på 7 pladsen og tjente 2 points til teamet. Panis sluttede udenfor pointene. Efter løbet var de fleste i teamet helt oppe at køre. Man havde tjent 2 points og fået bevist at den seneste tids forbedringer virker.

Williams:
Andenpladsen i det engelske GP gik til Montoya. De fleste havde vel regnet med at Williams bilerne igen skulle blande sig i topstriden, men sådan gik det ikke helt. Ralf Schumacher fik problemer med kølingen i bilen, da noget skidt satte sig foran kølerne. Han måtte i pit for at få dette fjernet, og det kostede meget tid. Montoya derimod nød løbet og slut

PDL  


Hop til top
Igen ny kører hos Minardi teamet

Blot to dage efter nyheden om Nicolas Kiesa's tiltræden i European Minardi Formel 1 teamet, så kommer nyheden om endnu en ny kører i teamet.

Men hvor Kiesa kom ind i teamet som afløser for en af de faste kørere, Justin Wilson som skiftede til Jaguar teamet, så er den amden nye kører ikke en afløser for Minardis anden kører Jos Verstappen.

Det er italieneren Giammaria Bruni der er blevet ansat som officiel test- og reservekører i teamet, foreløbig for resten af den igangværende sæson.

Da Minardi teamet er et af de teams der har valgt at deltage i de ekstra fredags træninger forud for Grand Prix løbene, så betyder det at Bruni allerede kan få sin debut den 1. august i forbindelse med Tysklands Grand Prix på Hockenheim.
Det er ligeledes planen at han skal deltage i den officielle Formel 1 test på Monza den 2. til 4. september.

AN  


 

Hop til top22.7.2003

Englands GP - set og sket - del 1.

Et yderst spændende GP. Aktion faktisk hele løbet igennem. Det er det vi ønsker os. Dog kunne episoden med tilskueren på banen godt undværes.

En tilskuer entrede banen og var sandsynligvis med til at skabe en del afgørelsen på løbet. Meget kunne være sket hvis ikke lige denne safetyrcar-periode var indtruffet. De pitstops som blev foretaget lige nøjagtig her, fik indflydelse på afgørelsen.

Det var også et GP med mange dueller faktisk hele løbet igennem. Den første safetycar-periode blev foranlediget af en løs nakkestøtte fra David Coulthards bil. De to perioder ændrede totalt pitstop strategien for adskillige teams. Nogle var heldige, andre var knap så heldige.

BAR:
Jenson Button leverede en af de flotteste præstationer i søndagens GP. To gange startede han bagerst i feltet, men formåede alligevel at få en enkelt pind med hjem. Jacques Villeneuve var meget skuffet efter dagens løb. Det lykkedes ham at spinde rundt på sidste omgang, men det havde sine årsager. Jenson Button var en af dem der blev ramt af tilskuerens overordentligt dumme entre på banen. Pitstoppet i forbindelse med episoden satte ham tilbage sidst i feltet, hvorfra han ellers havde kæmpet sig op til midt i feltet. Efter løbet mente han da også selv at det yderst uheldig, men også at det var et af de allerbedste løb han havde kørt i Formel 1. Jacques Villeneuve var glad for de forbedringer man havde fundet til weekenden, desværre havde man ikke fundet den rette balance i bilen, så det måtte han lide under. Teamet var både glad og skuffet. Man havde håbet på mere, men var til gengæld glade for Jenson Buttons flotte præstation og det ene point.

Ferrari:
Hos var Ferrari var der stor glæde. Det eneste der kunne have gjort glæden endnu større var vel kun en et-to sejr. Det eneste kiks som Ferrari oplevede, var vel under den anden safetycar-periode hvor begge biler kom i pit samtidigt. Det betød at Michael Schumacher måtte vente på at man var færdig med Rubens Barrichellos bil. Derfor fandt man lige pludselig Michael Schumacher helt tilbage i feltet. Men han fik kørt sig op og var placeret på fjerdepladsen da løbet blev flaget af. Rubens Barrichello havde en lille men måske betydende fordel. Han testede nemlig på Silverstone efter det canadiske GP. Slutresultatet betød at Ferrari øgede forspringet hos konstruktørerne, mens Michael Schumacher mistede et enkelt point i forhold til Kimi Raikkonen. Det lader til at det intensive testarbejde Ferrari udførte i samarbejde med specielt Bridgestone på 3 baner i forrige uge, har båret resultat.

Jaguar:
Jaguar teamet var meget skuffede over udkommet af det engelske GP. Man havde regnet med points på hjemmebanen, men sådan gik det ikke. Mark Webber var meget rystet over den efterhånden meget berømte og ligeså dumme tilskuer der løb ind på banen. Han følte også han kom i noget trafik der spærrede vejen for hans planlagte fremdrift. Men så må man overhale hvilke andre beviste at man kan. Pizzonia havde flere forskellige vanskeligheder at kæmpe med. Ved det første pitstop måtte man skifte rattet i bilen pga. flere elektroniske problemer med dette. Pizzonia startede i reservebilen, da hans egen racer havde for mange problemer til at man kunne nå at løse dem. Han udgik senere med en motorrelateret fejl. Om ikke andet fik teamet samlet en masse data som nu skal bearbejdes, så man kan blive klar til Hockenheim. Men det bliver jo nok uden Pizzonia. Justin Wilson skifter med øjeblikkelig virkning til Jaguar.

Jordan:
I Jordan teamet var det så som så med begejstringen. Ralph Firman var ene om at køre over målstregen. Det skete på en 13 plads som han kæmpede hårdt for. Fisichella måtte udgå med et brækket baghjulsophæng. Bruddet skete inden hans halvvejs dramatiske afkørsel. Bruddet var dermed årsag til afkørslen. Hvor man havde gavn af den første safetycar-periode, så blev den anden til ulempe. Man var faktisk tilbage hvor man startede. Gary Anderson mener at det dårlige resultat for teame

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk