Motorsportsverden er bestemt ikke en dans på roser, det har Thomas måtte sande, men hans viljestyrke og evigt gode humør, har fået ham til at kæmpe videre, uanset hvor uretfærdig motorsporten kan være.
Trods det er Thomas' debut år i DTC, er han allerede indstillet på at rykke en klasse op næste år. Om det er muligt er stadigt uvist, men Thomas er stædig, så gad vide om han ikke snyder alle kritikerne og for mulighed for at vise sit talent i en DTM vogn næste år.
Vi må vente og se!
Hjertelig tillykke Thomas fra hele Formel-1.dk teamet.
Selvfølgelig var Nicolas tilfreds med sin 3. plads, men siger til Formel-1.dk "Det var et rigtigt kedeligt løb! 100 m. ned til nummer 2, 100 m. ned til nummer 3, 100 m. ned til nummer 4 osv. Man kunne ikke overhale, så jeg koncentrerede mig om at blive på banen" lyder det fornuftigt fra Nicolas.
Så Nicolas' samlede mening om denne løbsweekend er, at den var meget god. Han havde ingen problemer, men bilen var bare ikke hurtig nok, til at kunne følge op på hans sejr sidste gang.
Nu er Nicolas hjemme igen og håber på Benettons Formel 1 boss, Flavio Briatore, snart ringer! Briatore er nemlig ude efter unge talenter til Formel 1 teamet, og med det "baby-boom" der har været i Formel 1 på det sidste, så burde vores danske håb da være en potential mulighed! Vi krydser fingre!
På Sears Point Raceway nær San Francisco startede danskeren i tredje position i sin Panoz LMP-1 racer. Det blev dog hurtigt klart, at Magnussen var ude af stand til at true de to Audier forude, men til gengæld formåede han langt henad vejen at fastholde placeringen. Tredjepladsen holdt således frem til en halv time før løbets afslutning, da Panoz-raceren blev sat tilbage af mekaniske problemer.
Kort efter at Jan Magnussen havde overladt sædet til sin australske medkører David Brabham dalede tempoet drastisk, og mens teknikken drillede, måtte Brabham se sig overhalet af to af BMW'erne i feltet. Brabhams omgangstider var i slutfasen op til 45 sekunder langsommere end rivalernes. Men han kæmpede for at fuldføre, og på nær de to BMW'er lå de øvrige konkurrenter for langt bagude til at indhente det dansk/australske hold. Og i sidste ende lykkedes det derfor australieren at humpe i mål på en femteplads.
I den samlede stilling i Le Mans-serien indtager Jan Magnussen fortsat tredjepladsen. Efter fem af sæsonens i alt 12 afdelinger har danskeren indkasseret 110 point. Men trods søndagens pæne placering tabte danskeren terræn i pointregnskabet. For den ene af de to BMW-racere, som overhalede i slutfasen blev ført af det tysk/finske makkerpar J.J. Lehto og Jörg Müller. D'herrer kørte over stregen som nummer tre og konsoliderede dermed forspringet i stillingen. Müller topper med 124 point, mens Lehto på andenpladsen er noteret for 122.
Sjette afdeling i Le Mans-serien køres den 6. august på Mosport Park Raceway i Canada.
/ritzau/
Hele vejen igennem de i alt 250 omgange, var der næsten konstant en knivskarp kamp om førstepladsen. Officelt skiftedes 1. pladsen 55 gange fordelt på 10 forskellige kørere, men da man måler dette, når bilerne krydser selve start-/målstregen, så var der reelt tale om mindst det dobbelte.
Montoya og Andretti gav over de sidste ca. 17 omgange en opvisning i, hvad oval-bane race handler om. Næsten hver gang de krydsede start-/målstregen, så var de kun adskildt af noget nær mindste margin. Gang på gang overhalede Andretti columbianeren i sving nr. 1, hvorefter det hele skiftede igen i sving nr. 3. Derfor valgte Andretti på den allersidste omgang, at vente med at overhale indtil det 2. sidste sving, og det lykkedes. Men, Montoya formåede alligevel er klemme sig foran på selve målstregen selvom det kun var med 0,040 sekunder.
Dermed sikrede Montoya sig endnu et 500 mil løb. I maj måned vandt han Indy 500, og han er nu ved at have etableret sig som en erfaren oval-bane kører.
Sejren i Michigan var desuden den bedst mulige optakt til næste weekends løb på 1 mil oval-banen i Chicago - en bane, som ejes af hans team-ejer, Chip Ganassi. De to håber selvfølgelig på, at de kan forsvare sejren fra sidste år.
Selvom Andretti altså ikke kunne gentage sejren fra sidste uges løb i Toronto, så var han på ingen måde skuffet over resultatet. Han havde, ligesom Montoya, nydt deres tætte kamp, som på alle måder var helt fair kørt. Med 2. pladsen ligger Andretti nu på en solid 1. pladsen i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet), og det er netop, hvad der er det vigtigste for ham.
Skotske Dario Franchitti blev nr. 3 efter et forholdsvis anonymt løb. Det var kun til allersidst, at han kæmpede sig vej frem i feltet, og dermed gav han en personlig opvisning i, at når man kører et 500 mil løb, så er de første 200 mil sådan set underordnede. Det er de sidste 50, der for alvor tæller.
Canadiske Patrick Carpentier blev en flot nr. 4 efter at han i flere perioder af løbet havde været med helt fremme. Den sidste i Top-5 blev Helio Castroneves, der fik det 1 point for flest førte løbsomgange.
Det næste løb i FedEx CART serien er Target Grand Prix, der køres i den kommende weekend, søndag d. 30. juli på 1 mil oval-banen i Chicago.
Tracy's hurtigste omgangstid på 30,645 sekunder var ligeledes ensbetydende med, at han slettede Jimmy Vasser's 4 år gamle rekord fra 1996 med kun 0,037 sekunder.
Sæsonens første pole-position kommer helt sikkert som en gevaldig opmuntring for canadieren eftersom at han ikke just har været alt for overbevisende i de tidligere kvalifikationskørsler i denne sæson. Han kørte som den sidste af de i alt 25 kørere ud på oval-banen velvidende, at Andretti var på en foreløbig pole-position.
Efter 2 opvarmningsomgang startede Tracy på de to gældende kvalifikationsomgange. Efter den første omgang var han kun 0,007 sekunder langsommere end han Andretti, men på den sidste omgang formåede han altså at presse hans Reynard-Honda Champ Car yderligere, og slutresultatet blev, at han var 0,042 sekunder hurtigere end hans mange-årige rival.
Andretti var selvfølgelig lidt skuffet over, at han ikke fik fingrene i pole-positionen, men han ved bedre end nogen anden, at startrækkefølgen ikke er altafgørende i et løb, hvor den samlede distance er hele 500 mil svarende til 250 omgange. Her drejer det sig først og fremmest om at være på samme omgangshøjde med de førende, når der mangler 50 omgange. Det er nemlig på dette tidspunkt, at det for alvor går løs.
Andretti's team-kammerat, brasilianske Christian Fittipaldi, starter fra en flot 3. plads. Han kørte i tiden 30,739 sekunder (234,230 mph.), hvilket kun var 0,052 sekunder langsommere end Tracy's banerekord.
De to sidste i Top-5 startplaceringerne blev skotske Dario Franchitti med tiden 30,878 sekunder (233,176 mph.) og brasilianske Gil de Ferran med tiden 30,904 sekunder (232,648 mph.).
Japanske Takuya Kurosawa stod for dagens mest dramatiske episode, da han crashede hans Lola-Ford Champ Car i udgangen af sving nr. 3.
Brasilianske Helio Castroneves var uheldig med hans kvalifikationsforsøg. Under hans 2. opvarmningsomgang eksploderede hans Honda-motor. Han måtte så pænt vente til alle de andre havde kørt deres kvalifikation, og desuden håbe på, at der stadig var tid til at han kunne få lov til at køre 1 gældende omgang. Heldigvis for ham, så var der stadig tid tilbage, da Tracy kom i pit efter hans kvalifikation, og Castroneves formåede at køre banen i tiden 31,201 sekunder (230,762 mph.), hvilket kun var 0,556 sekunder langsommere end pole-tiden, men alligevel kun nok til en startplacering som nr. 13.
Alle i Top-16 var indenfor samme sekund, så der er virkelig lagt op til et spændende løb i søndagens Michigan 500.