Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.7.2003
 Jordan og Minardi tester kørere
 Fisichella tjekker markedet
 Kiesa bryder F1 reglement
 
23.7.2003
 Englands GP - set og sket - Del 2.
 Igen ny kører hos Minardi teamet
 

Hop til top24.7.2003

Jordan og Minardi tester kørere

I midten af maj måned hyrede Jordan teamet to testkørere. Minardi har lige ansat Nicolas Kiesa. Nu skal de nye kørere ud at teste.

Jordan hyrede i midten af maj måned Zsolt Baumgartner og Jarek Janis. Begge kører i Formel 3000. Baumgartner har en gang tidligere testet en Jordan. Det skete sidste år hvor han kørte nogle enkelte omgange på hjemmebanen Hungaroring. Det er meningen for hans vedkommende at han skal teste for Jordan op til det tyske GP på Hockenheim og igen ved det ungarske GP. Desuden er det foreløbig planlagt at Baumgartner skal teste på Silverstone i næste uge. Janis får først chancen når hans Formel 3000 sæson er afsluttet.

Hos Minardi har Nicolas Kiesa fået chancen. Minardi tester jo ikke ret meget, men Paul Stoddart håber på de andre teams overbærenhed og lader Nicolas Kiesa teste på Mugello i dag torsdag, selvom der er testforbud i øjeblikket. Paul Stoddart håber på de andres velvilje da Nicolas Kiesa er ny i bilen og lige skal have den første indlæring i den inden det går løs på Hockenheim.

PDL  


Hop til top
Fisichella tjekker markedet

Selv om det er Jordan køreren Giancarlo Fisichella's plan, at komme til at køre for et af de tre topteams i Formel 1 feltet, så tjekker han alligevel hele markedet af for muligheder.

Selv om der altid er mange rygter i omløb i Firmel 1, og specielt på denne tid af året, om hvem der skal køre hvor næste sæson, så slipper der dog også lidt fakta ud.

Og netop i denne forbindelse oplyses det at Giancarlo Fisichella i sidste uge var på besøg hos Sauber teamet i Hinwil.

"Det er ingen hemmelighed at vi besøgte Sauber teamet i sidste uge" - udtaler Fisichella's manager, Enrico Zanarini - "Peter Sauber har altid varet en stor beunder af Giancarlo og han ønsker at skrive kontrakt med han for næste sæson."

Fisichella selv tager tingene lidt mere roligt, han ønsker først at vide om Sauber fortsætter deres samarbejde med Ferrari, samt om Jordan teamet får en motoraftale med Mercedes, før han træffer den endelig beslutning om hvor han skal/vil køre næste sæson.
Men i begge tilfælde så håber han på at en evt. motorforbindelse via enten Mercedes og/eller Petronas (Ferrari), kan være en forbindelse til at komme ind i et af de store teams Ferrari, McLaren eller måske Williams.

AN  


Hop til top
Kiesa bryder F1 reglement

Det er European Minardi teamets plan at bryde testreglementet sammen med Nicolas Kiesa i dag på Mugello banen i Italien.

Grunden til dette reglementsbrud skyldes at Minardi teamet har valgt kun at teste i forbindelse med Grand Prix løbene, og derfor ville det ikke være muligt for Kiesa at prøve at køre i deres Formel 1 racer inden hans debut i Tysklands Grand Pric på Hockenheim den .

Derfor håber Minardi teamets ejer og teamchef Paul Stoddart på de øvrige teams forståelse for en testdag på Mugello banen til Kiesa:
"Alt andet vil være totalt ansvarsløst" - udtaler Stoddart.

AN  


 

Hop til top23.7.2003

Englands GP - set og sket - Del 2.

Et fantastisk løb. Aktionfyldt og med mange spændende dueller for en gangs skyld. Men ikke alle var lige begejstret for slutresultatet.

McLaren:
David Coulthard var en uskyldig årsag til den første safetycar-periode. Nakkestøtten og holderen til denne røg ud af bilen. Stumperne skulle fjernes fra banen før løbet kunne forsætte. Sådan en størrelse er lavet af kulfiber og det splintres i knivskarpe stykker når det går i stykker. Kimi Raikkonen og David Coulthard kom i mål i pointene på henholdsvis 3 og 5 pladsen. Kimi Raikkonen kunne muligvis have gjort det bedre, men det virkede som om at han for en gangs skyld ikke kunne holde hovedet helt koldt når han blev presset. David Coulthard viste derimod at han stadig godt kan overhale, han får ellers skyld for at det ikke er hans bedste disciplin. Fra teamet forlød det efter løbet, at Kimi Raikkonen til sidst igen havde problemer med bagbremserne, og at det tredje sæt dæk heller ikke virkede optimalt. Man var også glad for Coulthards præstation, det samlede resultat giver optimisme til det tyske GP på Hockenheim.

Minardi:
Det var tredje gang i træk at begge biler kom i mål. Minardi er imponerende gode til at få begge biler i mål. I løbet havde Justin Wilson lidt problemer med bilen. Han havde en mindre kontakt med Jos Verstappen ved starten som gjorde at han måtte i pit og have et nyt næseparti på bilen. Desuden var der problemer ind i mellem med at geare op. Jos Verstappen havde problemer med vejgrebet, men kom dog i mål trods en øm nakke til sidst. Siden løbet har Justin Wilson skiftet til Jaguar og danske Nicolas Kiesa er trådt til i stedet, dog i stærk konkurrence med teamets testkører, Bruni, som faktisk har oplevet en form for forfremmelse. Det bliver senere afgjort hvem som skal have det ledige sæde efter Justin Wilson.

Renault:
For Renault var det sådan lige ved og næsten. Trulli tog starten og førte de første omgange indtil safetycar-perioden. Efter det første pitstop blev bilen ringere at køre i. Trulli klagede efter løbet over at bilen begyndte at miste vejgreb. Alonso kæmpede en sej kamp, men måtte til sidst udgå pga. gearkasseproblemer. Inden da havde han faktisk kørt uden en del af de elektroniske hjælpemidler bl.a. tracktion kontrollen. Det var bl.a. pga. disse problemer at motoren stallede i pittet for ham. Det blev dog til 3 points for Trulli.

Sauber:
Skuffelse. Det lyste langt væk af skuffelse hos Sauber efter det engelske GP. Ingen points og man måtte ligge og slås bagerst i feltet. Frentzen og Heidfeld sluttede på henholdsvis 12 og 17 pladsen. Heidfeld måtte en tur mere i pit en planlagt da højre forhjul besluttede sig for at lave en sivepunktering. Derudover var der ret store problemer med balancen i bilen. Frentzen kiksede totalt starten og var lige ved at udgå der, men fik holdt liv i motoren og kunne forsætte. Nogle data skal gennemgås men det menes at det var launchkontrollen der svigtede på en eller anden måde. Frentzen fik dog kørt sig rimeligt op undervejs gennem løbet, men længere end 12 pladsen nåede han ikke.

Toyota:
Toyota i føringen i et GP. Det skete i det engelske GP, men desværre holdt det ikke ret længe. Toyota udnyttede den første safetycar-periode til at komme i føringen af løbet, endda med begge biler. Men det kunne ikke holde og kørerne dumpede desværre for dem længere og længere bagud. da Matta sluttede på 7 pladsen og tjente 2 points til teamet. Panis sluttede udenfor pointene. Efter løbet var de fleste i teamet helt oppe at køre. Man havde tjent 2 points og fået bevist at den seneste tids forbedringer virker.

Williams:
Andenpladsen i det engelske GP gik til Montoya. De fleste havde vel regnet med at Williams bilerne igen skulle blande sig i topstriden, men sådan gik det ikke helt. Ralf Schumacher fik problemer med kølingen i bilen, da noget skidt satte sig foran kølerne. Han måtte i pit for at få dette fjernet, og det kostede meget tid. Montoya derimod nød løbet og slut

PDL  


Hop til top
Igen ny kører hos Minardi teamet

Blot to dage efter nyheden om Nicolas Kiesa's tiltræden i European Minardi Formel 1 teamet, så kommer nyheden om endnu en ny kører i teamet.

Men hvor Kiesa kom ind i teamet som afløser for en af de faste kørere, Justin Wilson som skiftede til Jaguar teamet, så er den amden nye kører ikke en afløser for Minardis anden kører Jos Verstappen.

Det er italieneren Giammaria Bruni der er blevet ansat som officiel test- og reservekører i teamet, foreløbig for resten af den igangværende sæson.

Da Minardi teamet er et af de teams der har valgt at deltage i de ekstra fredags træninger forud for Grand Prix løbene, så betyder det at Bruni allerede kan få sin debut den 1. august i forbindelse med Tysklands Grand Prix på Hockenheim.
Det er ligeledes planen at han skal deltage i den officielle Formel 1 test på Monza den 2. til 4. september.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk