Q1 havde dramatikken, Q2 havde elementet hvor en tysker slog den anden ud, og Q3 havde den tætteste afgørelse i mands minde. Det var i korte træk sådan kvalifikationen forløb på Hockenheim.
Q1 var kun 4,5 minut gammel da der kom rødt flag. Vitantonio Liuzzi kom ud over kerbkanten med bilen i udgangen af sidste sving. Det skulle han ikke have gjort, da der stadig var temmelig fugtig der. Han var allerede på gassen med det resultat at bilen spandt rundt, forsatte tværs og banen og ramlede ind i den første del af pitmuren, hvor der ingen sikring er. Liuzzi var uskadt, men kom selvfølgelig til det obligatoriske lægetjek. Bortset fra noget ømhed, led han ingen skade. Derimod er der overarbejde til mekanikerne der skal genopbygge bilen.
Ud af Q1 røg de forventede langsomste teams. I Q2 afgjorde en forskel på kun 8/1000 sekund at det var Michael Schumacher der ikke kunne forsætte til Q3. De 2 x gange Nico var begge hurtigere end den tidligere verdensmester som faktisk får sin dårligste startplacering nogensinde i et tysk Grand Prix.
Q3 blev afgjort i de absolut sidste sekunder og med den næsten mindst mulige margin. Fernando Alonso havde tidligere sat en ganske god tid, men efter at alle havde været inde til det sidste dækskifte, skulle det hele afgøres. Det startede med at Sebastian Vettel satte sin absolut hurtigste tid, men lige efter kørte de to Ferrari biler ud. De var inden da rykket en anelse ned ad listen efter at konkurrenterne havde sat deres hurtigste tider. Men deres indbyrdes parløb gav næsten det forventede resultat, men også kun næsten.
Da de kørte over målstregen for sidste gang, var det med en minimal margin til Sebastian Vettel. Tyskeren sikrede sig pole med en forskel til Fernando Alonso på kun 2/1000 sekund og med et halvt sekund til Felipe Massa. Sebastian Vettels teamkollega blev nr. 4.
Begge Williams biler opnåede at komme med i Q3 og er dermed det af de Cosworth motoriserede teams, der har klaret sig bedst. Både i dagens kvalifikation, men også generelt henover sæsonen. Nedtur for di Grassi der ikke fik noteret nogen tid, grundet gearkasse-problemer. Adrian Sutil får en deklassering på 5 placeringer grundet gearkasseskift.
Resultatet af kvalifikationen:
Pos | # | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:15.152 | 1:14.249 | 1:13.791 | 22 |
2 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:14.808 | 1:14.081 | 1:13.793 | 22 |
3 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15.216 | 1:14.478 | 1:14.290 | 24 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:15.334 | 1:14.340 | 1:14.347 | 25 |
5 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:15.823 | 1:14.716 | 1:14.427 | 23 |
6 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:15.505 | 1:14.488 | 1:14.566 | 20 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:15.736 | 1:14.835 | 1:15.079 | 23 |
8 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:16.398 | 1:14.698 | 1:15.109 | 25 |
9 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:16.178 | 1:15.018 | 1:15.179 | 25 |
10 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:16.387 | 1:14.943 | 1:15.339 | 22 |
11 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:16.084 | 1:15.026 | 18 | |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:15.951 | 1:15.084 | 12 | |
13 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:16.521 | 1:15.307 | 17 | |
14 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:16.220 | 1:15.467 | 16 | |
15 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:16.450 | 1:15.550 | 11 | |
16 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:16.664 | 1:15.588 | 14 | |
17 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:16.029 | 1:15.974 | 15 | |
18 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:17.583 | 12 | ||
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:18.300 | 11 | ||
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:18.343 | 6 | ||
21 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:18.592 | 10 | ||
22 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:18.952 | 3 | ||
23 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:19.844 | 11 | ||
24 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | Ingen tid | 1 | ||
Vettels forspring ned til kørerne på 3., 4. og 5. pladserne var på hele 0,6 0,7 og 0,9 sekund, alle de øvrige kørere var mere end et sekund efter den hurtige Red Bull kører.
Tiderne fra 3. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:15,103 | 18 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:15,387 | 21 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 1:15,708 | 16 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15,854 | 20 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:16,046 | 20 |
6 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:16,207 | 13 |
7 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:16,473 | 16 |
8 | Rubens Barrichello | Williams | 1:16,481 | 23 |
9 | Robert Kubica | Renault | 1:16,646 | 20 |
10 | Nicolas Hülkenberg | Williams | 1:16,743 | 17 |
11 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:16,882 | 19 |
12 | Sebastian Buemi | Toro Rosso | 1:16,990 | 21 |
13 | Jenson Button | McLaren | 1:17,037 | 15 |
14 | Vitaly Petrov | Renault | 1:17,148 | 20 |
15 | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:17,220 | 19 |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:17,341 | 21 |
17 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:17,538 | 22 |
18 | Heikki Kovalainen | Lotus | 1:19,193 | 11 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 1:19,607 | 10 |
20 | Bruno Senna | Hispania | 1:20,533 | 9 |
21 | Sakon Yamamoto | Hispania | 1:21,538 | 14 |
22 | Luca de Grassi | Virgin | 1:23,444 | 10 |
23 | Timo Glock | Virgin | 1:23,873 | 7 |
24 | Adrian Sutil | Force India | no time | 2 |
Et Grand Prix som er enten elsket eller hadet, er Monacos Grand Prix. Pr. tradition er løbet med på Formel 1 kalenderen, men mange synes efterhånden at Grand Prixet byder på mindre og mindre race. Et af debatpunkterne er overhalingsmuligheder, som vel nærmest er ikke-eksisterende. Den sportslige værdi er ikke ret stor. Grand Prixet er dog altid garanti for et stort opbud af prominente og celebre gæster fra hele verdenen og hører vel egentlig til på kalenderen. Men hvem ved hvad disse personligheder kan bidrage med til Formel 1 sporten?
Bernie Ecclestone er kommet i det negative søgelys for sine holdninger og udtalelser igen. Især efter at Monaco er blevet nævnt med en mulig exit fra Formel 1 kalenderen. Men hvad siger arrangørerne selv til den meget omtale? Jo, de har valgt at meddele at man forhandler med Bernie Ecclestone men også at man ikke vel udtale sig yderligere før der forelægger et resultat af forhandlingerne.
Automobilklubben i Monaco som er arrangører af Formel 1 Grand Prixet, ryger dermed ikke med på den mediestorm som er rejst. Dermed går de heller ikke med på den for Bernie Ecclestone sædvanlige taktik i medierne for at stresse forhandlingsforløbet. Det værste scenarie for Monaco vil uanset Automobilklubbens holdning udadtil, være at man ikke forsætter på kalenderen på fast basis. Vil Automobilklubben og Monaco miste det kæmpe fasionable show som løber af stabelen i forbindelse med Grand Prixet?
FIA, som ikke har blander sig i FOAs/Bernie Ecclestones forretninger, har via løbsrotationen i World Rallye Championship, allerede haft Rally Monte Carlo ude af WRC kalenderen et par gange. At der så køres rally i fyrstendømmet alligevel er helt anden sag. Det er dog ikke helt på niveau med det som FIA WRC kan præstere og tiltrække.
Bernie Ecclestone vil gerne have flere penge ud af arrangørerne af Formel 1 Grand Prixet i Monaco, men er de interesseret i det? En masse kommercielle overvejelser skal granskes i den kommende tid, og forhandles med supremo Bernie Ecclestone.
Dallara røg ud på grund af diverse kontraktbrud, og tilsyneladende andre ting som offentligheden ikke er gjort bekendt med. Det har tvunget HRT til at se sig om efter en anden leverandør. Det viser sig at man har forhandlet med Toyota gennem længere tid, og at man tilsyneladende kun skal finde de sidste penge før en kontrakt kan underskrives.
Kommer HRT med Toyota bil i næste sæson?
(Foto: Hispania F1)
HRT teamet er i den situation samtidigt med at man ikke har en ny bil på tegnebrættet til 2011 sæsonen, at man ikke nogen egentligt ingeniør afdeling, ligesom der heller ikke er nogen decideret teknisk ledelse. Geoff Willis er der godt nok, men han er "kun" tilknyttet som konsulent i øjeblikket. Det har fået teamet til at se sig om efter en samarbejdspartner, og her er valget faldet på Toyota, som tilsyneladende er klar til et samarbejde. Toyota har arbejdstegningerne til en 2010 racer liggende, samt det kontraktlige ansatte personale. Toyota teamets TF110 racer blev aldrig bygget, da Toyota ledelsen valgte at trække teamet fra Formel 1.
Toyota er set have annoncer i diverse motorsportsmagasiner hvor man søger kvalificeret personale, så noget må være i gang i Köln. Og sammen med faciliteterne i Köln er det for så vidt en perfekt samarbejdspartner for HRT. Nu mangler kun pengene.
Det første Formel 1 Grand Prix løb på Hockenheim banen blev kørt i 1970, et løb som blev vundet af Lotus køreren Jochen Rindt.
Herefter var der en pause frem til 1977 hvor det andet Formel 1 Grand Prix blev kørt på Hockenheim, det løb vandt Niki Lauda i en Ferrari.
I perioden 1977 og frem til 2006 har Hockenheim banen været en fast bestanddel af Formel 1 kalenderen, efter 2006 har banen skiftedes med Nürburgring om afholdelsen af Tysklands Grand Prix.
Den mest vindende Formel 1 kører på Hockenheim banen er 'hjemmebanekøreren' Michael Schumacher, der vandt løbet i 1995, 2002, 2004 samt 2006.
Den første sejr vandt Michael Schumacher i en Benetton racer, mens det tre øvrige sejre alle faldt i hans periode hos Ferrari teamet.
Tidligere vindere på Hockenheim:
1970 | Jochen Rindt | Lotus-Ford |
1977 | Niki Lauda | Ferrari |
1978 | Mario Andretti | Lotus-Ford |
1979 | Alan Jones | Williams-Ford |
1980 | Jacques Laffite | Ligier |
1981 | Nélson Piquet | Brabham-Ford |
1982 | Patrick Tambay | Ferrari |
1983 | René Arnoux | Ferrari |
1984 | Alain Prost | McLaren-TAG |
1985 | Michele Alboreto | Ferrari |
1986 | Nélson Piquet | Williams-Honda |
1987 | Nélson Piquet | Williams-Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren-Honda |
1991 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams-Renault |
1993 | Alain Prost | Williams-Renault |
1994 | Gerhard Berger | Ferrari |
1995 | Michael Schumacher | Benetton-Renault |
1996 | Damon Hill | Williams-Renault |
1997 | Gerhard Berger | Benetton-Renault |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari |
2000 | Rubens Barrichello | Ferrari |
2001 | Ralf Schumacher | Williams-BMW |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2003 | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso | Renault |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |