Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.7.2000
 CART - Gidley afløser også Fontana i Chicago
 
24.7.2000
 Serwin fylder 23
 F3 - Kiesa på podiet igen
 ALMS - Femteplads til Magnussen
 CART - Montoya vandt Michigan 500
 

Hop til top25.7.2000

CART - Gidley afløser også Fontana i Chicago

Efter en meget flot 10. plads i det actionfyldte Michigan 500, så annoncerede team-chef, John Della Penna, at Memo Gidley også skal køre for teamet på søndag i Chicago. Meget kunne altså tyde på, at argentinske Norberto Fontana er på vej ud i kulden.

Grunden til, at Gidley afløste Fontana i Michigan var argentinerens manglende erfaring på en højhastigheds oval-bane, og som løbet viste, så er det bestemt ikke for uerfarne kørere. At køre side om side med omkring 400 km/t. på langsiderne kræver noget helt specielt.

Oval-banen i Chicago hører dog til de såkaldte 'Short-ovals', altså oval-baner, der "kun" har en omgangslængde på ca. 1 mil. Jan Magnussen kørte sidste år på denne oval-bane, og han gjorde det overraskende godt.
Dog udgik han af løbet efter et halv-optimistisk overhalingsforsøg på Roberto Moreno.

For Gidley er endnu et løb for Della Penna-teamet igen en mulighed for på længere sigt at etablere sig i CART serien. Hvor vidt han skal køre resten af sæsonen for teamet, er der dog ikke afgjort endnu. Efter søndagens løb i Chicago, køres der nemlig på 3 almindelige racerbane, og så et enkelt bybane løb inden det igen er tid for endnu et oval-bane løb.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top24.7.2000

Serwin fylder 23

25. juli for 23 år siden kom en lille dreng til verden, hans navn blev Thomas Serwin og er i dag blandt Danmarks mest succesfulde unge kørere. Han startede sin karriere i en lille go-kart på en go-kart bane i Mou, og i dag kører han DTC i Tyskland blandt nogle af de mest respekterede kørere inden for standardvogne.

Motorsportsverden er bestemt ikke en dans på roser, det har Thomas måtte sande, men hans viljestyrke og evigt gode humør, har fået ham til at kæmpe videre, uanset hvor uretfærdig motorsporten kan være.

Trods det er Thomas' debut år i DTC, er han allerede indstillet på at rykke en klasse op næste år. Om det er muligt er stadigt uvist, men Thomas er stædig, så gad vide om han ikke snyder alle kritikerne og for mulighed for at vise sit talent i en DTM vogn næste år.

Vi må vente og se!

Hjertelig tillykke Thomas fra hele Formel-1.dk teamet.

MEL  


Hop til top
F3 - Kiesa på podiet igen

22-årige danske Nicolas Kiesa kunne igen i denne weekend træde op på podiet i det britiske Formel 3 mesterskab. Denne weekend blev det unge talent nummer 3, og det betyder, at han ligger nummer 5 i den samlede stilling.

Selvfølgelig var Nicolas tilfreds med sin 3. plads, men siger til Formel-1.dk "Det var et rigtigt kedeligt løb! 100 m. ned til nummer 2, 100 m. ned til nummer 3, 100 m. ned til nummer 4 osv. Man kunne ikke overhale, så jeg koncentrerede mig om at blive på banen" lyder det fornuftigt fra Nicolas.

Så Nicolas' samlede mening om denne løbsweekend er, at den var meget god. Han havde ingen problemer, men bilen var bare ikke hurtig nok, til at kunne følge op på hans sejr sidste gang.

Nu er Nicolas hjemme igen og håber på Benettons Formel 1 boss, Flavio Briatore, snart ringer! Briatore er nemlig ude efter unge talenter til Formel 1 teamet, og med det "baby-boom" der har været i Formel 1 på det sidste, så burde vores danske håb da være en potential mulighed! Vi krydser fingre!

MEL  


Hop til top
ALMS - Femteplads til Magnussen

Den danske racerkører Jan Magnussen sluttede sent søndag aften, dansk tid, som nummer fem i Grand Prix Sonoma i Californien, USA. Løbet talte som femte afdeling i den amerikanske Le Mans-serie og blev vundet af den skotsk/italienske duo Allan McNish og Rinaldo Capello, der i deres Audi R8 henviste teamkollegerne, Emanuele Pirro fra Italien og tyskeren Frank Biela, til andenpladsen.

På Sears Point Raceway nær San Francisco startede danskeren i tredje position i sin Panoz LMP-1 racer. Det blev dog hurtigt klart, at Magnussen var ude af stand til at true de to Audier forude, men til gengæld formåede han langt henad vejen at fastholde placeringen. Tredjepladsen holdt således frem til en halv time før løbets afslutning, da Panoz-raceren blev sat tilbage af mekaniske problemer.

Kort efter at Jan Magnussen havde overladt sædet til sin australske medkører David Brabham dalede tempoet drastisk, og mens teknikken drillede, måtte Brabham se sig overhalet af to af BMW'erne i feltet. Brabhams omgangstider var i slutfasen op til 45 sekunder langsommere end rivalernes. Men han kæmpede for at fuldføre, og på nær de to BMW'er lå de øvrige konkurrenter for langt bagude til at indhente det dansk/australske hold. Og i sidste ende lykkedes det derfor australieren at humpe i mål på en femteplads.

I den samlede stilling i Le Mans-serien indtager Jan Magnussen fortsat tredjepladsen. Efter fem af sæsonens i alt 12 afdelinger har danskeren indkasseret 110 point. Men trods søndagens pæne placering tabte danskeren terræn i pointregnskabet. For den ene af de to BMW-racere, som overhalede i slutfasen blev ført af det tysk/finske makkerpar J.J. Lehto og Jörg Müller. D'herrer kørte over stregen som nummer tre og konsoliderede dermed forspringet i stillingen. Müller topper med 124 point, mens Lehto på andenpladsen er noteret for 122.

Sjette afdeling i Le Mans-serien køres den 6. august på Mosport Park Raceway i Canada.

/ritzau/

AN  


Hop til top
CART - Montoya vandt Michigan 500

Columbianske Juan Pablo Montoya vandt et vildt Michigan 500 efter en gevaldig herredyst med Michael Andretti. De to kæmpede side om side over de sidste omgange, og med kun 0,040 sekunder var det Montoya, der trak det længste strå.

Hele vejen igennem de i alt 250 omgange, var der næsten konstant en knivskarp kamp om førstepladsen. Officelt skiftedes 1. pladsen 55 gange fordelt på 10 forskellige kørere, men da man måler dette, når bilerne krydser selve start-/målstregen, så var der reelt tale om mindst det dobbelte.

Montoya og Andretti gav over de sidste ca. 17 omgange en opvisning i, hvad oval-bane race handler om. Næsten hver gang de krydsede start-/målstregen, så var de kun adskildt af noget nær mindste margin. Gang på gang overhalede Andretti columbianeren i sving nr. 1, hvorefter det hele skiftede igen i sving nr. 3. Derfor valgte Andretti på den allersidste omgang, at vente med at overhale indtil det 2. sidste sving, og det lykkedes. Men, Montoya formåede alligevel er klemme sig foran på selve målstregen selvom det kun var med 0,040 sekunder.


Juan Pablo Montoya på vej mod sejren i Michigan 500.

Dermed sikrede Montoya sig endnu et 500 mil løb. I maj måned vandt han Indy 500, og han er nu ved at have etableret sig som en erfaren oval-bane kører.
Sejren i Michigan var desuden den bedst mulige optakt til næste weekends løb på 1 mil oval-banen i Chicago - en bane, som ejes af hans team-ejer, Chip Ganassi. De to håber selvfølgelig på, at de kan forsvare sejren fra sidste år.
Selvom Andretti altså ikke kunne gentage sejren fra sidste uges løb i Toronto, så var han på ingen måde skuffet over resultatet. Han havde, ligesom Montoya, nydt deres tætte kamp, som på alle måder var helt fair kørt. Med 2. pladsen ligger Andretti nu på en solid 1. pladsen i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet), og det er netop, hvad der er det vigtigste for ham.

Skotske Dario Franchitti blev nr. 3 efter et forholdsvis anonymt løb. Det var kun til allersidst, at han kæmpede sig vej frem i feltet, og dermed gav han en personlig opvisning i, at når man kører et 500 mil løb, så er de første 200 mil sådan set underordnede. Det er de sidste 50, der for alvor tæller.

Canadiske Patrick Carpentier blev en flot nr. 4 efter at han i flere perioder af løbet havde været med helt fremme. Den sidste i Top-5 blev Helio Castroneves, der fik det 1 point for flest førte løbsomgange.

Det næste løb i FedEx CART serien er Target Grand Prix, der køres i den kommende weekend, søndag d. 30. juli på 1 mil oval-banen i Chicago.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk