Da racerkøreren Tom Kristensen som 16-årig fik valget mellem enten at fortsætte som gokartkører eller angriber på Randers Frejas junior-DM-hold i fodbold, vandt motorsporten. Hvis den nu 35-årige dansker siden skulle have grublet over, om han dengang traf det rigtige valg, blev al tvivl fejet til side, da danskeren i aftes spillede på midtbane med Jürgen Koher og Lotthar Mathhäus foran 27.000 ellevilde tilskuere!
"Selv om jeg skulle have valgt fodbolden dengang, var jeg aldrig kommet til at spille for så mange tilskuere og opleve en så intens stemning. Det var en fantastisk kamp, hvor vores træner Christoph Daums oplæg blev fulgt til punkt og prikke. Vi fik at vide, vi skulle skabe en underholdende kamp, og det gjorde vi," siger Tom K efter 8-8-opgøret, der i øvrigt efter straffespark endte uafgjort 13-13!
Motorsports-stjernerne blev anført af Michael Schumacher, der ligesom Tom K er et multisportstalent og en fremragende fodboldspiller.
Schumacher, Kohler, det unge spanske F1-håb Fernando Alonso og den tidligere FC Köln-angreber Tony Woodcock sørgede for målene, mens Kristensen holdt sig pænt tilbage. Selv et straffespark overlod danskeren til Schumacher at skyde, åbenbart ud fra den betragtning, at det ville gavne hans næste udtagelse. Den nybagte tyske F1-verdensmester er nemlig kaptajn for den bruttotrup, der spiller adskillige velgørenhedskampe i sommerens løb.
Fra sin position på venstre midtbane kunne Tom Kristensen notere, at modstanderholdets Olav Thon var lynende hurtig, Toni Polster elegant og målfarlig, mens Guido Buchwald i levende live var endnu mere frygtindgydende end på skærmen.
"Når jeg driblede ned mod ham, tænkte jeg statistisk oftere på at aflevere til en medspiller, end jeg normalt gør," undrede den firedobbelte Le Mans-vinder sig.
Efter kampen kunne han ved en gallamiddag glæde sig over, at både Lotthar Matthäus og Tony Woodcock fandt det danske holds indsats ved VM til mere end bestået. Begge mente, at Morten Olsen og Michael Laudrups tropper havde fortjent at nå længere end til 8.-dels-finalen mod England.
Overskuddet fra kampen går i øvrigt til UNESCO.
TomKristensen.com
Nils Finderup
Jaguar har ikke opnået de helt store resultater. Faktisk har man skuffet utroligt siden man overtog Stewart teamet. Stewart teamet havde da i det mindste en enkelt 1 plads at prale med. Siden er det næsten kun blevet dårligere. Der har været en meget stor udskiftning af personalet - både i top og bund i teamet, men lige lidt har det hjulpet. Nu strammer den nye Ford chef, Nick Scheele, kravene til teamet. Han har simpelthen bedt den tekniske direktør i teamet, Richard Perry-Jones om en redegørelse for hvad der skal til for at vende teamet om til at det bliver et vinderteam.
Nick Scheele:
"Jeg har givet Richard Perry-Jones 12 uger til at finde ud hvad vi skal gøre for at få et team der kan komme på podiet. Det må være rimeligt at sige at Formel 1 ikke har gjort det for Jaguars image som vi havde håbet på. Er der nogen der kan få styr på situationen må det være Richard."
Man har endnu håbet om at den nye aerodynamiske pakke vil vende situationen, men senest Eddie Irvines uheld i Frankrig hvor bagvingen faldt af, lægger et endnu større pres også på Niki Lauda, som har ansvaret for at få tingene vendt. Den nuværende indsats i Formel 1 har 2 lejre i Ford koncernen.
Allan Gilmour, økonomichef hos Ford:
"Hvis man ønsker et for højt blodtryk, så skal man bare diskutere Formel 1 her i huset. Der er ingen neutrale holdninger. Formel 1 er en meget synlig sport, som selvfølgelig er meget relateret til automobilindustrien. Mange er selvfølgelig for Jaguar i Formel 1. Den anden holdning er, at det behøver vi ikke. Det er interessant, men det er frygteligt dyrt."
Det lyder som om at ledelsen hos Ford er meget splittede omkring den nuværende indsats. Spørgsmålet må være hvordan man vil ændre situationen. Dropper man Formel 1 nu, har man spildt en masse penge. Vælger man at forsætte, så skal der være en ret stor enighed om hvordan. Det må være det der er hovedopgaven hos Ford ledelsen. Tilsyneladende sker der for lidt i positiv retning i teamet.
Ralf Schumacher skaber lidt bekymring hos Frank Williams. Ikke fordi han opfører sig dårligt, men snarere fordi at han ligesom sidste år, igen i år viser at han er god i den første del af sæsonen, hvorefter han begynder at udvise en nedadgående kurve i sine præstationer.
Sidste år så man hvordan Ralf Schumacher omkring sommerferien begyndte at halte lidt i sine præstationer. Derimod blev Montoya faktisk lidt bedre. Ved slutningen af sæsonen blev Ralf Schumacher offer for en del kritik. Bl.a. blev han kritiseret for ikke at være 100 % tilstede når man testede. Lidt af det samme er allerede begyndt at vise sig i år. Det kan ses i resultaterne. Lige siden det østrigske Grand Prix i maj måned har Montoya været den der har kvalificeret sig bedst af de to kørere. Ikke nok med det. Montoya har 6 gange kvalificeret sig til pole, hvoraf de 5 gange er i træk. Det ser ud som om at Ralf Schumacher begynder at tabe sin præstationsevne efterhånden som sæsonen skrider frem. Frank Williams er lidt bekymret for Ralf Schumacher.
Frank Williams:
"Vi ville gerne se ham være hurtigere. Ud fra det kan man godt sige at vi er bekymrede. Nogle gange er han fantastisk, andre gange kan han bare ikke få det til at fungere. Man kan sige at han er inde i et formdyk i øjeblikket. Ralfs præstationer er meget afhængige af materiellet, men vi må prøve at få ham til at tage sig sammen. Det er ret åbenlyst at han i øjeblikket er under et stærkt pres fra Juan Pablo. Men det må anspore ham til at gøre det bedre. Personligt er jeg ligeglad med hvem som vinder, vi har brug for nogle flere sejre. Williams har i år kun én sejr, og det var med Ralf i Malaysia. Indtil nu vil jeg betegne sæsonen som lidt af en skuffelse af flere årsager. Det er ikke lykkedes at få dækkene til at holde godt nok. Det er heller ikke lykkedes at udnytte de fine startpositioner."
Det er altså ikke kun Ralf Schumacher der har problemer. Det er flere årsager til de manglende resultater. Tekniske defekter har sendt kørerne ud, nok mest Montoya. Ralf Schumacher har dog også været ramt. Flere gange har man set at han er forsvundet ud af billedet efter et eller flere pitstop. Er det dækkene der er problemet? Så skulle andre teams lide lige så meget under det. Er Ralf Schumacher ikke så stærk som forventet? Måske vil den kommende 3 ugers sommerpause rette lidt op på tingene for Ralf Schumacher.
Arrows udnyttede reglerne til det yderste i Frankrig, man stillede op til kvalifikationen, men satte så dårlige tider at man ikke blev kvalificeret til selve løbet. Derved undgik man en bøde fra FIA for ikke at stille op. Kan Arrows tillade sig at optræde på samme måde uden at FIA griber ind?
Det afhænger helt af om teamets økonomi kan nå at blive rettet så meget op at man kan deltage. Tom Walkinshaw prøver på alle mulige tænkelige måder at få penge i kassen. Men mindst én interessent har hidtil modsat sig alle forsøg. Først var det Cosworth som skulle have sit tilgodehavende. Det lykkedes fordi Tom Walkinshaw dækkede Cosworths daværende tilgodehavende af egen lomme. Siden har Tom Walkinshaw bl.a. forsøgt at afhænde andele af teamet til nogle interesserede investorer. Men det har investeringsfirmaet Morgan Grenfell modsat sig hidtil. Morgan Grenfell har mange midler bundet i teamet, og kan modsætte sig et ethvert forsøg på salg af andele til anden side. Det sker fordi at Morgan Grenfell gerne selv vil ud af samarbejdet. Men det har kostet mange penge, og det er de penge som Morgan Grenfell gerne vil have inden Tom Walkinshaw får lov til at sælge ud af teamet.
Der bliver arbejdet på højtryk for at finde en løsning, men intet er der endnu kommet ud af de mange forhandlinger som Tom Walkinshaw fører. Vi venter spændt på at se hvad teamet finder på til det tyske Grand Prix.
Fisichella var udsat for en alvorlig ulykke i lørdags. Efter en tur på sygehuset fik han at vide af FIA chefdoktoren, Prof. Sid Watkins, at han ikke måtte køre i det franske Grand Prix. Nu føler Fisichella sig imidlertid klar igen. Efter nogle dages pause fra alt der har med Formel 1 at gøre, er han kommet ovenpå igen. Torsdag skal han dog lige besøge Sid Watkins igen før han får den endelige dom om han må køre eller ej.
Rygtesmedene har travlt med at opsnuse stof til at skrive om. Et af de seneste bud går på at Jordan måske kan komme til at benytte Toyota motorer. Toyota har en af de stærkeste motorer, men bilen kan måske ikke rigtig følge med motoren. Det har selvfølgelig fået Jordan til at kikke nærmere på denne motor. Ove Anderson, Toyotas F1 chef, er ikke afvisende overfor tanken.
"Det er endnu for tidligt at tale om det, men for os kunne det være en fordel at levere til et andet team. Det vil give et godt sammenligningsgrundlag."
Jordan får i øjeblikket motorer fra Honda, men Honda vil efter al sandsynlighed kun levere til et team, nemlig BAR, fra og med næste sæson. Derfor er Jordan på jagt efter en anden motorleverandør. Alt tyder dog på at Cosworth bliver den nye leverandør. Toyota er dog ikke uinteresseret. Det ingen ved, er om Toyota har kapacitet og en egentlig interesse i at være leverandør til et andet team også.
Det forlyder også at kundemotorerne fra Cosworth - som er Fordejet ligesom Jaguar - skal bære Ford navnet. Den blå oval skal være repræsenteret i Formel 1. Bosserne over i Detroit vil helst have at Ford navnet er repræsenteret. Og for at stille dem tilfreds lader det til at i hvert fald kundemotorerne fra Cosworth skal have Ford navnet og logoet, og dermed også det eller de teams som benytter denne motor. Måske skal også Jaguar bruge dette, men det er endnu ikke endeligt afgjort.
Spekulationerne om Heinz-Harald Frentzen forsætter. Han er igen blevet sat i forbindelse med Jordan teamet. Det er den ene af de store sponsorer i teamet der meget kraftigt påpeger at der er nødvendigt med en tysker i teamet. Deutsche Post vil gerne af marketingsgrunde selvfølgelig gerne have en tysk kører i teamet. Faktisk er det lige før at man forlanger det. Ellers kunne det være at Jordan må se sig om efter en anden storsponsor. Og det falder sikkert ikke i god jord hos Eddie Jordan som ser meget på økonomien i teamet. Der er tidligere i år fyret adskillige mennesker i teamet for at få det til at løbe rundt.