De seneste Grand Prixer har vist en McLaren bil, der stille og roligt bliver bedre og bedre. Det skal også være nu hvis McLaren bilerne skal frem og drille Renault og Ferrari for alvor i denne sæson. Ved den seneste test på Jerez var McLaren bilerne da også med helt fremme og Kimi Raikkonen kørte hurtigste tid den sidste testdag. Det skal det bygges videre på og måske kommer der et godt resultat på Hockenheim.
Kimi Raikkonen håber på et godt resultat
(Foto: McLaren)
Pedro de la Rosa har igen fået tilkendt den tidligere Montoya bil. Og tilsyneladende har teamet fået vind i sejlene. Kimi Raikkonen er ligefrem begyndt at lyde en smule optimistisk på hans egne særegne facon. Pedro de la Rosa emmer mere af begejstring over ikke alene at have fået lov til at køre et Grand Prix, men også at det er blevet til et genvalg for hans vedkommende. Pedro de la Rosa har den fordel - hvis man betragter ham som ny kører - at han har kørt på banen, også i dens forholdsvis nye layout. Det har alle teamets kører for så vidt, men det er under forskellige vilkår at det er sket. Gary Paffett har også kørt her, men det var i en DTM racer.
Pedro de la Rosa glad for genvalg
(Foto: McLaren)
Bilen er som tidligere nævnt blevet testet godt og grundigt på Jerez. Lidt nye aerodynamiske ændringer er der fundet plads - tys, tys - McLaren fortæller ikke hvad det er. Til gengæld er der så også testet Michelin dæk i lange baner. McLaren kommer med lidt større køleindtag til bremserne, idet der på Hockenheim skal bremses lidt hårdere end flere andre steder. High downforce er også et af nøgleordene hos McLaren. Men hvor meget? Der skal også være motorkraft til at trække bilen hurtig nok frem på de hurtige stræk. Når læser man hos McLaren, så er optimismen absolut til stede. Når det sker, er der som regel noget om det, og hvem ved? Måske overrasker McLaren teamet positivt i weekenden.
Hockenheimbanen har en kontrakt med Bernie Ecclestone der udløber i 2007. Så fra starten af den igangværende kontrakt skulle der derfor køres Formel 1 Grand Prixer på banen til og med næste år. Men sådan går det måske ikke. Bernie Ecclestone vil have flere løb, det vil teamene ikke. Og da der er mange penge at hente udenfor Europa også - eksempelvis i Asien hvor den økonomiske udviklingskurve næsten går lodret opad - så vil man selvfølgelig flytte Grand Prixer til de områder.
Det hele sker dog ikke på en gang, men man kan for at imødegå teamene, skære i antallet af Grand Prixer i Europa. Det kan man gøre ved at fjerne det tyske Grand Prix på Hockenheim og flytte det til Nürburgring. Man kan også gøre det ved at fjerne et af Grand Prixerne der køres i Italien.
Der skal i løbet af den næste uges tid forhandles. Også henover weekenden hvor man nu er alligevel er på Hockenheim. Banens talsmand, Hartmut Tesseraux, udtaler at han for så vidt ikke forventer en egentlig kontraktforlængelse mere, lige som han heller ikke forventer at der køres på Hockenheim i 2007. Der bliver dog stadig arbejdet på den sidste løsning. Smutter det, har man en alternativ plan klar, nemlig at man for sig forhandlet frem til en aftale om at det tyske Grand Prix skal køres skiftevis på Hockenheim og Nürburgring. Men det afhænger især af arrangørerne på Nürburgring om man vil være villig til det.
Så måske er det sidste chance for at komme til det tyske Grand Prix på Hockenheim. Går du nu og overvejer hvad du skal bruge de sidste feriedage til, så tag en tur til Hockenheim, det kan være sidste chance, men skynd dig - der ventes op mod 100.000 tilskuere og det nærmer sig udsolgt.
I starten af 1980'erne blev der kørt Formel 1 Grand Prixer i spillebyen Las Vegas. Efter skandalen i sidste sæson på Indianapolis, har der ved flere lejligheder været talt om at man måske kunne flytte det amerikanske Formel 1 Grand Prix til Las Vegas. Tilsyneladende bliver det kun ved snakken, for bystyret i Las Vegas har forleden indgået en kontrakt med CCWS organisationen om at afholde flere afdelinger i CCWS mesterskabet.
Disse afdelinger vil blive kaldt Vegas Grand Prix. Rent faktisk har man indgået én flerårig aftale med CCWS så der bliver kørt Vegas Grand Prix i de næste 5 år, startende i 2007. Og ikke nok med det. Man er blevet lovet at det bliver åbningsløbet i CCWS serien i 2007. Til åbningsløbet er allerede nu planer om at lave en multievent bestående en stor koncert, mesterskabskamp(e) i boksning samt selvfølgelig CCWS løbet.
BMW Sauber må pille deres "Twin Towers" vinger af igen. FIA har i dag rundsendt en meddelelse til alle teams, at de lodrette vinger som BMW Sauber kørte med i det franske Grand Prix, nu er forbudte. Det betyder at især Renault og Ferrari, som offentligt har erkendt, at det er en løsning de vil se nærmere på, nu kan kaste eventuelle planer i papirkurven.
De lodrette vinger er blevet forbudte
(Foto: BMW Sauber)
FIA begrunder forbudet med at det sker af sikkerhedshensyn, forstået på den måde at vingerne tager en stor del af kørerens udsyn. Og FIA henviser i øvrigt til artikel 2,3 i det tekniske reglement, hvori det blandt andet står, at såfremt at teams ikke kan påvise at køreren har et helt frit udsyn, så er ethvert udstyr som er monteret på fronten af bilen ikke tilladt. Og det er med denne henvisning at FIA har forbudt BMW Sauber løsningen med øjeblikkelig virkning. Rent visuelt er der sikkert ikke nogen der vil savne denne måske lidt kommercielle løsning.
BMW Sauber arbejder dog videre med alternative aerodynamiske løsninger. Ved testen i sidste uge på Jerez, blev der testet flere andre løsninger. Men umiddelbart uden succes. Nick Heidfeld som forsøgte at køre med de nye winglets, som delene blandt andet bliver kaldt, kom dog hurtigt i pit. Der var flere dele på bilen da han kørte ud af pittet, end da han kom ind igen.
Montoyas umiddelbare afløser i det franske Grand Prix, de la Rosa, er også at finde i McLaren raceren i det tyske Grand Prix i den kommende weekend. de la Rosa gjorde så godt et indtryk på McLaren ledelsen, at han nu får en ny chance. Trods en lidt uheldig start i det franske Grand Prix, fik de la Rosa kørt sig i pointene. Martin Whitmarsh siger at de la Rosa undervejs i Grand Prixet kørte på lige så hurtige tider som teamkollegaen Kimi Raikkonen, og at det derfor er ganske naturligt med et genvalg.
de la Rosa får ny chance på Hockenheim
(Foto: McLaren)
Pedro de la Rosa udfører også et enormt testarbejde sammen med Gary Paffett. Men måske ser vi at Gary Paffett også får chancen på et tidspunkt. McLaren holder i hvert fald kortene tæt til kroppen når det gælder det for så vidt frie sæde. Foreløbig ser det ud til at de la Rosa - og måske Paffett - skal køre Grand Prix på én løb til løb basis. Man har stadig kontrakt med Montoya, men hvor vidt man vil benytte sig af muligheden for at kalde Montoya ind igen, er der ingen der ved. Måske ikke en gang hos McLaren.
Strukturen omkring ejerskab og driften af Imola banen er måske lidt kompliceret, men her gøres det kort. Automobile Club of Bologna (ACB) ejer et selskab - her fornemheds skyld forkortet til SAGIS. Det er SAGIS som lejer Imola banen af den lokale kommune og laver diverse arrangementer som eksempelvis koncerter, events og ikke mindst Formel 1 Grand Prixer. Da standarden på Imola banen er ved at være temmelig dårlig - især bygninger og andre tilstødende faciliteter - vil ACB nu sælge den bestemmende aktiemajoritet i SAGIS. Det sker ene og alene med det formål at skaffe kapital til en kraftig renovering af banen, og for at skaffe penge til forsat at kunne afholde Formel 1 Grand Prixer.
Udover at der afholdes koncerter på banen, søger man også at kunne afholde andre events, men man frygter at disse arrangementer ikke er nok til at kunne betale for en forsat deltagelse i Formel 1 kalenderen. Derfor sættes SAGIS nu til salg. Efter forlydender fra det italienske, er der allerede kommet bud fra tre interesserede investorer, og det forventes at der i nær fremtid vil kunne præsenteres nye ejere af SAGIS.