Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.7.2001
 Irvine: Jeg er bedre end dem alle!
 
26.7.2001
 BAR beholder kørerne i 2002
 

Hop til top27.7.2001

Irvine: Jeg er bedre end dem alle!

Edmund Irvine er en temmelig smart fyr. Således har han ved hjælp af logisk deduktion fundet frem til, at ganske vist er Michael Schumacher den bedste F1-kører i feltet, men Irvine selv er tilgengæld ubestridt nummer 2. Og hvordan har Irvine så fundet frem til det? Jo, ’hør’ nu godt efter. Eddies begrundelse går sådan her: ”Sidste år tæskede jeg min teamkammerat: Alle troede, at Johnny ville sætte mig på plads, men han var ikke engang i nærheden af det. Han udkvalificerede mig kun rigtigt to gange. Alle er så begejstrede for Hakkinen. Johnny var lige så hurtig som Hakkinen i Lotus. (At de færreste kørere kan præstere de samme resultater på alle stadier i sin karriere, tages ikke med i Irvines beregninger: Herbert kørte mod Hakkinen i ’91-’92. Irvine kørte mod ham næsten ti år senere, red.). DC har udkvalificeret Hakkinen flere gange på ét år, end Michael er blevet udkvalificeret af sin teamkammerat gennem hele sin karriere. At sammenligne Mika med Michael er latterligt. DC blev udkvalificeret temmelig ofte af Damon Hill, der blev udkvalificeret en hel del af Jacques Villeneuve – som bliver udkvalificeret af Olivier Panis. Det er det samme med Juan Pablo Montoya. Indtil videre har han ikke bevidst at han er hurtig. Jeg har ikke set noget endnu, der viser, at han er noget særligt. Jeg har ikke noget imod ham – han vil virkelig gerne have det, og han giver ikke op, men det er det. Jeg synes, at Kimi Raikkonen er en god, lille kører. Solid, men ikke mere end det. Button bliver slagtet i år – de skyder skylden på hans livsstil, men han laver sandsynligvis det samme, som han gjorde sidste år".

Konklusionen på denne svada? ”Jeg tror, at samlet set er jeg en bedre kører end alle de andre bortset fra Michael . Den, som siger, at han er bedre end Michael, er enten en løgner eller naiv. Vi vil allesammen gerne være i den position, men ingen kan stå med hånden på Biblen og påstå det. Den fyr har ingen overmand.”

Når nu Irvine er sådan en fantastisk kører, må man sige det er syndt, at han skal køre rundt i midten af feltet. Jaguar-teamet vil ikke være klar til konkurrere om mesterskabet før måske om ti år, har Irvine selv vurderet. Men det kunne have været anderledes. I hvert fald lå Irvine og McLaren i forhandlinger om et sæde i sæsonen 2000, og efter Irvines egen mening ville han have kunne bidrage med langt mere end de to nuværende kørere. Men Ron Dennis trak tilbuddet tilbage udfra den fejlslutning, at vel var Irvine bedre end Coulthard, men stadig dårligere end Hakkinen, som var på samme niveau som Schumacher, og derfor ville Irvine ikke være det store kup i følge Dennis’ beregninger. Eller sådan lyder Eddie Irvines version da: "Vi har begge tabt ved ikke at finde sammen. Ron fortalte mig, at han mente, at jeg var bedre end DC, men ikke nok til at løbe risikoen. Men jeg tror at han antog at Mika var på samme niveau som Michael, da han foretog den sammenligning. Det er en skam, for jeg ville virkelig gerne have kørt der mod Mika, og hvis det var sket ville myten om, at Mika og Michael er ligemænd, hurtig været død."

Tilbage er der vel kun at ønske Jaguar tillykke med at have sådan en vidunderlig talentfuld og skarpsindig førstekører.

CBA  


 

Hop til top26.7.2001

BAR beholder kørerne i 2002

BAR har i dag offentliggjort at de i 2002 også har Jacques Villeneuve og Olivier Panis som kører. Dermed er to vigtige kørere i den store kabale blevet placeret. Det er fortjent at Panis får et år mere, mens det også må tolkes til at Villeneuve har meget svært ved at finde et bedre team - og at han har svært ved at sælge sig selv!

Det har især været Villeneuve som var det store spørgsmål - kunne han finde et andet team? Han har hele tiden udtrykt et ønske om at BAR mindst skal være blandt de tre-fire bedste i år for at det ville være acceptabelt, og på den baggrund må det anses som om canadieren må nøjes med at køre for BAR. Samtidig er der også blevet lukket for rygter om at Olivier Panis var på vej tilbage til McLaren som erstatning for Mika Hakkinen - franskmanden har kørt rigtig godt for BAR og har fuldt fortjent fået et år mere hos Honda-teamet, og mon ikke også det er blevet til en lønforhøjelse?

De to kørere er selvfølgelig godt tilfreds med at have fremtiden på plads. "Jeg ser frem til at arbejde med BAR i 2002," siger Villeneuve og fortsætter: "Næste år burde vi forbedre os markant og jeg er sikker på at vi kan få nogle gode resultater." Problemet med den kommentar er blot at den er hørt før - nu er det fjerde år han kører for teamet! Canadieren er glad for at Panis bliver i teamet. "Det er også godt nyt at Olivier og jeg fortsætter som holdkammerater. Vi arbejder godt sammen og det er vigitigt for teamet i kampen for at komme frem og gøre de fornødne fremskridt," slutter Villeneuve.

Netop stabiliteten peger Panis også selv på. "Jeg er meget glad for at fortsætte hos BAR i 2002. Stabilitet er en vigtig faktor for et teams fremtid og jeg tror at vi, sammen med Honda, kan gå videre mod stor succes," siger franskmanden. Han indikerer at han betaler noget tilbage til teamet for at de tog ham med ind i Formel 1 igen. "Jeg har den samme tro på dem og deres ambitioner for at kæmpe med sammen med de store teams i mesterskabet. Tingene er ikke altid gået som vi forventede, men det betyder meget for mig at vi stadig har den samme tiltro i hinanden," siger Panis der nu kan fokusere på at køre race nu hvor arbejdssituationen for 2002 er blevet klaret.

Craig Pollock er også ganske godt tilfreds. Nu har han sikret sig kørerne - nu handler det så om at BAR endelig finder formen. "Nu er det os der skal give dem raceren til at udføre arbejdet i 2002. Vi skal levere en racer der er i stand til konstant at slutte på podiet og som vi tage os tættere på den første sejr," siger Pollock - og det betyder at der vist skal arbejdes meget for at BAR når det til næste år!

BAR ligger nummer 6 i konstruktørernes mesterskab med 12 point - 7 er hentet af Villeneuve og 5 af Panis.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk