Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.7.2002
 McLaren offentliggør deres kører line-up
 Hakkinen stopper
 Tysklands GP - Kvalifikation
 Tysklands GP - 4. fri træning
 Tysklands GP - 3. fri træning
 
26.7.2002
 Tysklands GP - 2. fri træning
 Tysklands GP - 1. fri træning
 Frentzen regner med at køre
 Fisichella er meldt startklar
 McNish på vej ud?
 Nick Heidfeld bliver hos Sauber
 Jan Magnussen ikke længere afvisende overfor Formel 1
 

Hop til top27.7.2002

McLaren offentliggør deres kører line-up

Ved et pressemøde på Hockenheim offentliggjorde McLaren deres kører line-up for næste sæson. Man forsætter uforandret.

David Coulthard og Kimi Räikkönen forsætter som teamets faste kørere, og Alex Wurz forsætter som teamets test- og reservekører. Det blev bekendtgjort samtidig med at Mika Hakkinen via en videooptagelse fortalte at han helt stopper sin aktive kørerkarriere. Dermed er de mange spekulationer om Hakkinen slut. Det afgør også endeligt at Räikkönen ikke bliver skubbet ud til fordel for sin landsmand.

David Coulthard:
"I det meget konkurrenceprægede miljø som Formel 1 jo er, er det vigtigt at teamet kan forsætte i samme opstilling. Kimi og jeg har fået opbygget et godt forhold i løbet af sæsonen, og jeg ser frem til at forsætte med det næste år. Jeg vil gerne ønske held og lykke til min gamle teamkammerat, Mika Hakkinen."

Kimi Räikkönen:
"Jeg er glad for at kan forsætte hos McLaren, jeg har virkelig nydt min første sæson her. Jeg virkelig lært meget i år, og jeg er meget spændt på hvad fremtiden byder. Tro mig, David, teamet og jeg selv vil virkelig være i stand til at være en udfordring næste år. Jeg er sikker på at Mika vil holde et godt øje på mig selv og teamet næste år."

Ron Dennis:
"Jeg er glad for at kunne annoncere vores kørersammensætning for næste års sæson. David, Kimi og Alex har gjort et fantastisk godt stykke arbejde i år, og ligesom teamet, ønsker de at være med i kampen om mesterskabet næste år. Mika har valgt at trække sig helt tilbage, og jeg vil gerne takke ham for alt hvad han har gjort og for hvad han har opnået for teamet i de 9 år hos McLaren. Jeg ved at det ikke har været let for ham at træffe denne beslutning. Teamet og jeg vil gerne ønske ham og hans familie al mulig held og lykke."

McLaren har dermed kørerne på plads, og kan gå videre med udviklingen af den nye McLaren, som allerede er nået langt. Forberedelserne er i fuld gang til næste sæson.

PDL  


Hop til top
Hakkinen stopper

Hakkinen stopper sin karriere og de 3 andre kørere i teamet har fået deres kontrakter på plads. Hakkinens stop var vel egentligt ventet.

Så blev det endelig bekræftet. Det mange har ventet på. McLaren har offentliggjort deres kørersammensætning til næste sæson. Hakkinen har meddelt at han stopper. Coulthard og Räikkönen er de faste kørere med Alex Wurz lurende i baggrunden. Wurz har forlænget sin kontrakt som test- og reservekører i teamet. Offentliggørelsen skete ved et pressemøde fredag på Hockenheim. Mika Hakkinen var dog ikke selv til stede ved pressemødet, men hans beslutning var optaget på video andetsteds hvor han var omgivet af sin familie.

Mika Hakkinen:
"Ved Monacos Grand Prix 2001 fortalte jeg Ron at jeg ønskede at stoppe, men han ønskede at sikre sig at jeg tog den rigtige beslutning, og derfor fik jeg mulighed for at tage et sabbatår. En stor byrde blev taget af mine skuldre efter at jeg fået talt med Ron. Jeg nød virkelig den resterende del af sæsonen og vandt på Silverstone og i Indianapolis. Ved dette års Grand Prix i Monaco vidste jeg ikke rigtig hvordan jeg skulle foreholde mig, men besøget viste med al tydelighed at det var den rigtige beslutning jeg tog. Jeg fortalte så Ron at min beslutning er endegyldig. Jeg ønsker at tilbringe tiden sammen med min familie og se min søn vokse op. Jeg har mødt utroligt mange mennesker gennem årene, og der er mange som jeg gerne vil takke personligt, og det vil jeg gøre senere. Alt hvad jeg kan sige nu til alle er dybtfølt tak. Jeg værdsætter den støtte som er blevet vist mig gennem årene."

Nu kan Mika Hakkinen så nyde sit selvvalgte otium sammen med familien. Men mon ikke at han vil holde sig orienteret om hvordan hans afløser, hans landsmand, Kimi Räikkönen klarer sig.

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - Kvalifikation

Så er det lige før at kvalifikationen løber af stabelen. Vil Kong lørdag eller denne sæsons Mr. Pole alias Juan Pablo Montoya tage endnu en pole?

Det er første gang at der skal køres kvalifikation på den ombyggede Hockenheim bane. Efter de intense træningssessioner med masser af under- og overstyring, er kørerne klar til at kvalificere sig. Nu er der kørt en del gummi i asfalten, men sikkert ikke nok. Vejret er solrigt, men med en del skyer der heldigvis er hvide. Over 100.000 tilskuere er på plads. Vil den nykårede verdensmester dominere kvalifikationen som han har domineret alle træningssessioner?

13.00 Pitlane åbnes, men ingen har tilsyneladende travlt med at køre ud. En ret afslappet stemning præger pitlane, men alle er klar alligevel.

13.06 Alex Yoong kører ud og kører en enkelt tællende omgang.

13.10 Mange af kørerne gør sig klar. Hidtil er det kun Alex Yoong der har kørt en tid hjem.

13.13 Takuma Sato, Bernoldi og Panis kører ud. Panis får dog ikke nogen tid registreret. Alex Yoong er allerede sat tilbage med knap 4 sekunder.

13.20 Mark Webber prøver til men får kun 3 bedste tid.

13.23 Jacques Villeneuve, Kimi Räikkönen, Heidfeld og Frentzen kører ud. JV og Heidfeld tager på skift 1. pladsen.

13.26 Begge McLaren biler og Ralf Schumacher er ude og Ralf Schumacher tager 1. pladsen. Nu sker der en hel masse, dog har begge Ferrari kørere og Montoya endnu ikke været ude.

13.28 Michael Schumacher og Montoya kører ud til deres første tidtagning.

13.29 Alle er eller har været på banen mindst én gang. Montoya kikser et sving, redder dog situationen og kommer ind som nr. 5. Kort efter kører Michael Schumacher og Rubens Barrichello ind som henholdsvis nr. 1 og nr. 2.

13.34 Længere nede i rækkerne er Jaguar efter en rimelig god dag i går igen krøbet lidt ned. Pt. er de placeret som nr. 13 og 14. Alex Yoong er udenfor 107 % tidsgrænsen.

13.37 Panis som endnu ikke har kørt en fuld omgang der kan give en tid, kører sig ind på 4 pladsen, men bliver få sekunder efter skubbet ned på 5 pladsen af Räikkönen.

13.38 Ralf Schumacher erobrer 2 pladsen kun 0,1 sek. efter Michael Schumacher.

13.41 Ferrari kørerne lavet et fælles forsøg, Michael Schumacher kikser dog et sving og Rubens Barrichello tager 1 pladsen 0,1 sek. foran Michael Schumacher. Montoya kører ind på 4 pladsen 0,4 sek. efter Rubens Barrichello.

13.47 Længere nede i rækkerne prøves der til og der sker konstant små rokeringer.

13.48 Michael Schumacher tilbage erobrer 1 pladsen foran Rubens Barrichello som dog forbedrer og indhenter lidt af Schumachers forspring.

13.50 Ralf Schumacher kører sig ind på 1 pladsen.

13.56 Både Michael Schumacher, Rubens Barrichello og Montoya kører ud til deres sidste forsøg. Michael Schumacher tager 1 pladsen foran Ralf Schumacher. Montoya kikser i stadionsektionen.

Top 6 efter kvalifikationen:

Michael Schumacher – Ralf Schumacher – Rubens Barrichello – Montoya – Räikkönen – Fisichella.

Jenson Button var for en sjælden gangs skyld ikke foran Trulli. Derimod er McNish som hænger i en tynd tråd hos Toyota foran holdkammeraten Mika Salo. Det var Michael Schumachers første pole på Hockenheim nogensinde i hans karriere i Formel 1. Dermed bryder han Montoyas imponerende fine statistik af poles. Dobbelt Schumacher i første startrække. Metrologerne lover godt og varmt vejr på Hockenheim i morgen, så måske kan Michelin kørerne drille Ferrari og Bridgestone. Alex Yoong nåede ikke inden for de 107 % og må igen håbe på at kommissærerne finder nåde for ham.

PDL  


Hop til top
Tysklands GP - 4. fri træning

I den 3. fri træning så vi Ferrari'e forspring skrumpe ind sessionen igennem, og spørgsmålet er nu, om de kan holde forspringet, eller om det bliver Williams eller McLaren der tager tetén her i den sidste fri træning forud for eftermiddagens kvalifikation.

Vejret er stadig overskuet.

Tysklands Grand Prix - 4. fri træning:
TidHændelse
10:15 Så åbnede pitlane, men ingen kørere holder klar til at køre ud på banen.
10:17 Så er de første racere på banen, det er Sato, Yoong og Trulli.
10:19 Nu er der 9 kørere på banen. Her iblandt begge Williams kørerne.
10:20 Den første tidsforbedring her i 4. fri træning:
McNish - 1:17,047 - 10. pl.

Salo - 1:17,687 - 15. pl.
10:22 Raikkonen - 1:17,397 - 14. pl.

Trulli spinder ved den nye hårnål.
10:23 Salo - 1:17,687 - 15. pl.
10:24 Coulthard spinder i opløbssvinget på vej ind på Langsiden.

Yoong krydser grusfælden ved Agip kurven.
10:25 Bernoldi spinder i hårnålen.
10:26 Heidfeld - 1:16,561 - 5. pl.
1
AN  


Hop til top
Tysklands GP - 3. fri træning

I gårsdagens to frie træninger var det Ferrari teamet der var hurtigst, men deres forspring skrumpede ind fra første til anden fri træning, så det bliver spændende at følge dagens to frie træninger og se hvor meget de enkelte teams kan forbedre sig i dag.
Dels vil kørerene have mere erfaring med det nye banelayout, og dels har teamne indsamlet telemetrioplysninger i går, så de alle skulle være meget bedre forberedt til dagens kørsler specielt hvad racernes opsætning angår.

Vejret er overskyet, og bane temp. er 21 C.

Tysklands Grand Prix - 3. fri træning:
TidHændelse
09:00 Her kom det grønne lys, og første mand på banen er Webber, og han følges af en lang hale af kørere der alle vil ud på en installationsrunde.
09:03 Dagens første tid:
Irvine - 1:19,179 - 207,964 km/t.
Til sammenligning var gårsdagens hurtigste tid 1:16,086
09:05 Alle kørere har nu foretaget deres installationsrunder, og banen er nu helt tom for racere.
09:10 Salo - 1:19,050 - 208,304 km/t.
1. pladsen

Yoong - 1:23,043 - 3. pl.
09:11 Webber - 1:20,381 - 3. pl.
09:12 Michael Schumacher - 1:20,145 - 4. pl.

Salo - 1:19,733 - 209,142 km/t.
1. pladsen
09:14 Michael Schumacher - 1:16,031 - 216,575 km/t.
1. pladsen.

de la Rosa - 1:18,505 - 2. pl.
09:15 McNish - 1:18
AN  


 

Hop til top26.7.2002

Tysklands GP - 2. fri træning

I dagens første fri træning var det Ferrari kørerne Rubens Barrichello og Michael Schumacher der var i front, og mon ikke de øvrige teams vil lægge op til en ændring i dette forhold her i dagens anden fri træning.

Igen her i dagens anden fri træning har kørerne 60 minutter til rådighed, og mon ikke specielt Williams køreren Ralf Schumacher der sluttede på 18 pladsen og McLaren køreren David Coulthard som sluttede på 19. pladsen, er ude for at forbedre deres tider væsentligt. Specielt med tanke på at deres teamkollegaer begge er i top 6.

Selv om der var 3,916 sekund i mellem Rubens Barrichello på 1. pladsen og Alex Yoong på 22. pladsen, så var alle kørere inden for 107% tiden, så der er på nuværende tidspunkt velbegrundet håb for at vi får et fuldt felt at se i søndagens løb.

I formiddagens fri træning var det BAR køreren Olivier Panis der kørte flest omgange, hele 31 blev det til, og samtidig sikrede han sig lidt overraskende 3. pladsen.
Færrest omgange kørte David Coulthard i hans McLaren racer, kun 6 omgange nåede han at køre, før han blev stoppet af mekaniske problemer.

Vejret er stadig overskyet.
Bane temp: 23C.

Tysklands Grand Prix - 2. fri træning:
TidHændelse
12:00 Nu blev de grønne lamper tændt, og vi er ni igang med dagens anden fri træning.

Første kører på banen er Raikkonen, tæt fuægt af Montoya, McNish, Salo, Ralf og Coulthard.
12:03 Raikkonen - 1:17,164 - 3. pl.
12:04 Ralf Schumacher spinder, men kan fortsætte.

Coulthard - 1:17,851 - 5. pl.
12:06 Ralf Schumacher - 1:18,158 - 7. pl.
12:08 Ralf Schumacher - 1:17,902 - 7. pl.
Montoya - 1:18,037 - 8. pl.

Yoong spinder i sving to og beskadiger sin Minardi racer så meget at han ikke kan fortsætte.
De gule flag er ude i område, og det forhinder effektivt kørerne mod at forbedre deres tider i øjeblikket.
12:10 Banens officials har nu fået Yoong's Minardi væk fra banen, og de gule flag er taget ind.
AN  


Hop til top
Tysklands GP - 1. fri træning

Selv om verdensmesterskabet er vundet af Michael Schumacher, så er der stadig stor spænding i toppe af Formel 1 feltet om de øvrige pladser, så det er helt sikkert topmotiverede kørere der stiller til start denne weekend på den nyombyggede og forkortede Hockenheim bane i tyskland.
Her før Tysklands Grand Prix er stillingen den at Michael Schumacher med 96 point er urørlig i mesterskabet, men de fire næste pladser er meget tætte: Juan Pablo Montoya har 34 point, Rubens Barrichello samt Ralf Schumacher ligger på 32 point og David Coulthard har 30 point, så vær sikker på at kampen mellem disse kørere vil blive meget intens.

Vi kan nok forvente mere aktivitet på banen i dag end man plejer at se under fredagenes frie træninger, og dette skal selvfølgelig tilskrives at banen er blevet ombygget, og at den ikke er blevet brugt til test i år.
Specielt hårnålen ude ved den nye Mercedes tribune forventes at kræve lidt "tilvænning".

Vejret over Hockenheim i øjeblikket overskyet, efter at der tidligere på morgenen faldt lidt regn.
Bane temp.: 20C.

Fredagen byder som vanligt på to frie træninger af hver 60 minutters varighed, og her komme den første af dem.

Tysklands Grand Prix - 1. fri træning:
AN  


Hop til top
Frentzen regner med at køre

I det franske Grand Prix så man kun Arrows bilerne til én træningssession og til kvalifikationen. Formålet var at vise at man var der, og så ikke mere.

Arrows teamet påberåbte sig opmærksomheden i Frankrig sidste weekend ved kun at være sporadisk til stede. Det vil Max Mosley ikke have at det skal gentage sig. Max Mosley har advaret Arrows og Tom Walkinshaw om at gentager man præstationen fra Magny-Cours, vil FIA gå og give en straf i form af udelukkelse i op til 3 Grand Prix'er.

Frentzen regner med at kørerne får mulighed for at køre et rigtigt Grand Prix denne gang.

"Jeg tror ikke på at det gentager sig, vi regner med at komme til at køre."

Den ubekendte faktor i det spil er, at ingen rigtig helt ved hvad Tom Walkinshaw kan få arrangeret. Lykkedes det at skaffe penge eller finder han en anden måde at udnytte reglerne på?

PDL  


Hop til top
Fisichella er meldt startklar

Giancarlo Fisichella fik torsdag lægernes dom for at han godt må køre i weekenden. Fisichella fik startforbud til det franske Grand Prix efter en alvorlig ulykke om lørdagen.

Giancarlo Fisichella fik torsdag Sid Watkins's og de andre lægers grønne lys til at kan køre i det tyske Grand Prix. Efter den alvorlige ulykke i lørdags på Magny-Cours fik Fisichella startforbud. Lægerne mente at han lige skulle have nogle dage til at sunde sig i. Nu kan det gå løs i Jordan raceren igen og forhåbentlig uden flere uheld.

PDL  


Hop til top
McNish på vej ud?

Rygterne har allerede været mange, men måske er Tysklands Grand Prix den kommende weekend Allan McNish sidste Formel 1 for Toyota teamet, før han måske bliver afløst af Arrows køreren Heinz Harald Frentzen.

Toyota's team manager, Ange Pasquali, har ellers hele tiden sagt at kørerne i denne sæson er og bliver Mika Salo og Allan McNish, og at der tidligst til 2003 sæsonen ville kunne komme et kører skift på banen.
Og at et sådan køreskift nok allerede er planlagt, virker temmelig sandsynligt set i lyset af McNish's præstationer i år.
En af de sidste udmeldinger fra Pasquali har været at kørerbesætningen for 2003 sæsonen skulle præsenteres i forbindelse med Belgiens Grand Prix.
Men nu vil rygerne vide at Tysklands Grand Prix kan gå hen og blive Allan McNish sidste Grand Prix løb for Toyota teamet, og at han sandsynligvis bliver afløst af Heinz-Harald Frentzen som i øjeblikket kører for det økonomisk meget trængte Arrows team.

Om det så også bliver Heinz-Harald Frentzen der skal køre for teamet i 2003 sæsonen sammen med Mika Salo, der virker som sikker kandidat til det ene sæde, er endnu uvist.
Der har tidligere været nævnt følgende kørere til pladsen ved siden af Mika Salo i Toyota teamet: Olivier Panis, Alexander Wurz, Nick Heidfeld samt Jenson Button.

AN  


Hop til top
Nick Heidfeld bliver hos Sauber

Selvom at Sauber endnu ikke har offentliggjort noget endnu, ser det ud til at Nick Heidfeld bliver hos Sauber også i næste sæson.

Nick Heidfeld tager efter al sandsynlighed en sæson mere hos Sauber. I hans kontrakt er der indbygget forskellige optioner. Blandt afhænger det af Saubers placering i mesterskabet. Peter Sauber meddelte ved præsentationen af en ny sponsor torsdag, at man forlænger med Heidfeld.

Peter Sauber:
"Jeg vil udnytte den option vi har på Nick Heidfeld, men mht. til Felipe Massa er det ikke besluttet noget endnu. Vi har tid nok, der er ikke noget pres, så vi behøver ikke at skynde os med at beslutte noget når det gælder Felipe."

Nick Heidfeld udtalte ved samme anledning, at han egentlig ikke havde forventet en så klar besked før efter det belgiske Grand Prix. Det er det nærmeste man endnu er kommet en officiel meddelelse om kørerne fra Saubers side. Nick Heidfeld sagde også at han er glad for at være hos Sauber, men at han på den anden side set også gerne vil videre til et af de store topteams. Hans manager arbejder på sagen, siger altså Nick Heidfeld.

PDL  


Hop til top
Jan Magnussen ikke længere afvisende overfor Formel 1

Danmarks tidligere Formel 1 kører Jan Magnussen, er ikke længere afvisende overfor et comeback i motorsportens topklasse Formel 1.

Den 29 årige talentfulde dansker, der med stor succes kører for det amerikanske Panoz team i den amerikanske Le Mans Serie, har ellers været afvisende overfor Formel 1 siden bruddet med Stewart teamet midt i 1998 sæsonen. Men han bekræfter nu, at der har været henvendelser fra Formel 1 og at de har været overvejet seriøst.

"Det er rigtigt, at der har været kontakt til Formel 1. Der er dog intet konkret. Efter fyringen fra Stewart i 1998 troede jeg aldrig, at jeg igen skulle få lyst til at køre Formel 1. Men jeg føler nu, at jeg kører bedre end nogensinde, samtidig med at jeg mentalt vil være langt bedre forberedt til Formel 1. Jeg vil til enhver tid sige ja til en test, men jeg vil understrege, at jeg ikke vil i Formel 1 for enhver pris. Jeg vil kun tilbage, hvis der kommer tilbud fra et godt og erfarent team. Jeg har det i øjeblikket bedre end nogensinde hos det amerikanske Panoz team, hvor jeg også har stor sportslig succes. Og det er jeg ikke parat til at ofre for et dårligt sæde i Formel 1. Jeg vil gerne tilbage i formel biler, men der arbejdes lige så hårdt på at finde et sæde i Champcar (den amerikanske pendant til Formel 1)" siger Jan Magnussen fra hjemmet i Atlanta, USA.

Jan Kaiser

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

TidHændelse
11:00 Så er de grønne lamper tændt, og dermed er Tysklands Grand Prix 2002 i gang.

Første mand på banen er Mark Webber og han følges af 12 kørere.
11:02 S¨å er hele feltet på banen undtagen de to Ferrari'er. samt Villeneuve fra BAR teamet.
11:04 Michael Schumacher på banen - og det bringer stort bifald frem hos tilskuerne.
11:05 Villeneuve på banen.
11:08 Dagens første tid:
Michael Schumacher - 1:28,984 - 185,049 km/t.
11:10 Barrichello - 1:37,501 - 2. pl.