David Coulthard og Kimi Räikkönen forsætter som teamets faste kørere, og Alex Wurz forsætter som teamets test- og reservekører. Det blev bekendtgjort samtidig med at Mika Hakkinen via en videooptagelse fortalte at han helt stopper sin aktive kørerkarriere. Dermed er de mange spekulationer om Hakkinen slut. Det afgør også endeligt at Räikkönen ikke bliver skubbet ud til fordel for sin landsmand.
David Coulthard:
"I det meget konkurrenceprægede miljø som Formel 1 jo er, er det vigtigt at teamet kan forsætte i samme opstilling. Kimi og jeg har fået opbygget et godt forhold i løbet af sæsonen, og jeg ser frem til at forsætte med det næste år. Jeg vil gerne ønske held og lykke til min gamle teamkammerat, Mika Hakkinen."
Kimi Räikkönen:
"Jeg er glad for at kan forsætte hos McLaren, jeg har virkelig nydt min første sæson her. Jeg virkelig lært meget i år, og jeg er meget spændt på hvad fremtiden byder. Tro mig, David, teamet og jeg selv vil virkelig være i stand til at være en udfordring næste år. Jeg er sikker på at Mika vil holde et godt øje på mig selv og teamet næste år."
Ron Dennis:
"Jeg er glad for at kunne annoncere vores kørersammensætning for næste års sæson. David, Kimi og Alex har gjort et fantastisk godt stykke arbejde i år, og ligesom teamet, ønsker de at være med i kampen om mesterskabet næste år. Mika har valgt at trække sig helt tilbage, og jeg vil gerne takke ham for alt hvad han har gjort og for hvad han har opnået for teamet i de 9 år hos McLaren. Jeg ved at det ikke har været let for ham at træffe denne beslutning. Teamet og jeg vil gerne ønske ham og hans familie al mulig held og lykke."
McLaren har dermed kørerne på plads, og kan gå videre med udviklingen af den nye McLaren, som allerede er nået langt. Forberedelserne er i fuld gang til næste sæson.
Så blev det endelig bekræftet. Det mange har ventet på. McLaren har offentliggjort deres kørersammensætning til næste sæson. Hakkinen har meddelt at han stopper. Coulthard og Räikkönen er de faste kørere med Alex Wurz lurende i baggrunden. Wurz har forlænget sin kontrakt som test- og reservekører i teamet. Offentliggørelsen skete ved et pressemøde fredag på Hockenheim. Mika Hakkinen var dog ikke selv til stede ved pressemødet, men hans beslutning var optaget på video andetsteds hvor han var omgivet af sin familie.
Mika Hakkinen:
"Ved Monacos Grand Prix 2001 fortalte jeg Ron at jeg ønskede at stoppe, men han ønskede at sikre sig at jeg tog den rigtige beslutning, og derfor fik jeg mulighed for at tage et sabbatår. En stor byrde blev taget af mine skuldre efter at jeg fået talt med Ron. Jeg nød virkelig den resterende del af sæsonen og vandt på Silverstone og i Indianapolis. Ved dette års Grand Prix i Monaco vidste jeg ikke rigtig hvordan jeg skulle foreholde mig, men besøget viste med al tydelighed at det var den rigtige beslutning jeg tog. Jeg fortalte så Ron at min beslutning er endegyldig. Jeg ønsker at tilbringe tiden sammen med min familie og se min søn vokse op. Jeg har mødt utroligt mange mennesker gennem årene, og der er mange som jeg gerne vil takke personligt, og det vil jeg gøre senere. Alt hvad jeg kan sige nu til alle er dybtfølt tak. Jeg værdsætter den støtte som er blevet vist mig gennem årene."
Nu kan Mika Hakkinen så nyde sit selvvalgte otium sammen med familien. Men mon ikke at han vil holde sig orienteret om hvordan hans afløser, hans landsmand, Kimi Räikkönen klarer sig.
Det er første gang at der skal køres kvalifikation på den ombyggede Hockenheim bane. Efter de intense træningssessioner med masser af under- og overstyring, er kørerne klar til at kvalificere sig. Nu er der kørt en del gummi i asfalten, men sikkert ikke nok. Vejret er solrigt, men med en del skyer der heldigvis er hvide. Over 100.000 tilskuere er på plads. Vil den nykårede verdensmester dominere kvalifikationen som han har domineret alle træningssessioner?
13.00 Pitlane åbnes, men ingen har tilsyneladende travlt med at køre ud. En ret afslappet stemning præger pitlane, men alle er klar alligevel.
13.06 Alex Yoong kører ud og kører en enkelt tællende omgang.
13.10 Mange af kørerne gør sig klar. Hidtil er det kun Alex Yoong der har kørt en tid hjem.
13.13 Takuma Sato, Bernoldi og Panis kører ud. Panis får dog ikke nogen tid registreret. Alex Yoong er allerede sat tilbage med knap 4 sekunder.
13.20 Mark Webber prøver til men får kun 3 bedste tid.
13.23 Jacques Villeneuve, Kimi Räikkönen, Heidfeld og Frentzen kører ud. JV og Heidfeld tager på skift 1. pladsen.
13.26 Begge McLaren biler og Ralf Schumacher er ude og Ralf Schumacher tager 1. pladsen. Nu sker der en hel masse, dog har begge Ferrari kørere og Montoya endnu ikke været ude.
13.28 Michael Schumacher og Montoya kører ud til deres første tidtagning.
13.29 Alle er eller har været på banen mindst én gang. Montoya kikser et sving, redder dog situationen og kommer ind som nr. 5. Kort efter kører Michael Schumacher og Rubens Barrichello ind som henholdsvis nr. 1 og nr. 2.
13.34 Længere nede i rækkerne er Jaguar efter en rimelig god dag i går igen krøbet lidt ned. Pt. er de placeret som nr. 13 og 14. Alex Yoong er udenfor 107 % tidsgrænsen.
13.37 Panis som endnu ikke har kørt en fuld omgang der kan give en tid, kører sig ind på 4 pladsen, men bliver få sekunder efter skubbet ned på 5 pladsen af Räikkönen.
13.38 Ralf Schumacher erobrer 2 pladsen kun 0,1 sek. efter Michael Schumacher.
13.41 Ferrari kørerne lavet et fælles forsøg, Michael Schumacher kikser dog et sving og Rubens Barrichello tager 1 pladsen 0,1 sek. foran Michael Schumacher. Montoya kører ind på 4 pladsen 0,4 sek. efter Rubens Barrichello.
13.47 Længere nede i rækkerne prøves der til og der sker konstant små rokeringer.
13.48 Michael Schumacher tilbage erobrer 1 pladsen foran Rubens Barrichello som dog forbedrer og indhenter lidt af Schumachers forspring.
13.50 Ralf Schumacher kører sig ind på 1 pladsen.
13.56 Både Michael Schumacher, Rubens Barrichello og Montoya kører ud til deres sidste forsøg. Michael Schumacher tager 1 pladsen foran Ralf Schumacher. Montoya kikser i stadionsektionen.
Top 6 efter kvalifikationen:
Michael Schumacher – Ralf Schumacher – Rubens Barrichello – Montoya – Räikkönen – Fisichella.
Jenson Button var for en sjælden gangs skyld ikke foran Trulli. Derimod er McNish som hænger i en tynd tråd hos Toyota foran holdkammeraten Mika Salo. Det var Michael Schumachers første pole på Hockenheim nogensinde i hans karriere i Formel 1. Dermed bryder han Montoyas imponerende fine statistik af poles. Dobbelt Schumacher i første startrække. Metrologerne lover godt og varmt vejr på Hockenheim i morgen, så måske kan Michelin kørerne drille Ferrari og Bridgestone. Alex Yoong nåede ikke inden for de 107 % og må igen håbe på at kommissærerne finder nåde for ham.
Vejret er stadig overskuet.
Tysklands Grand Prix - 4. fri træning:
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:15 | Så åbnede pitlane, men ingen kørere holder klar til at køre ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:17 | Så er de første racere på banen, det er Sato, Yoong og Trulli. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:19 | Nu er der 9 kørere på banen. Her iblandt begge Williams kørerne. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:20 | Den første tidsforbedring her i 4. fri træning: McNish - 1:17,047 - 10. pl. Salo - 1:17,687 - 15. pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:22 | Raikkonen - 1:17,397 - 14. pl. Trulli spinder ved den nye hårnål. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:23 | Salo - 1:17,687 - 15. pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:24 | Coulthard spinder i opløbssvinget på vej ind på Langsiden. Yoong krydser grusfælden ved Agip kurven. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:25 | Bernoldi spinder i hårnålen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:26 | Heidfeld - 1:16,561 - 5. pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 AN I gårsdagens to frie træninger var det Ferrari teamet der var hurtigst, men deres forspring skrumpede ind fra første til anden fri træning, så det bliver spændende at følge dagens to frie træninger og se hvor meget de enkelte teams kan forbedre sig i dag.Dels vil kørerene have mere erfaring med det nye banelayout, og dels har teamne indsamlet telemetrioplysninger i går, så de alle skulle være meget bedre forberedt til dagens kørsler specielt hvad racernes opsætning angår. Vejret er overskyet, og bane temp. er 21 C.
Tysklands Grand Prix - 3. fri træning:
|